Het begint te kriebelen… Kriebel wordt te koop

2000Turbo

Hoort erbij
25 jan 2011
60
18
8
Dag lexus liefhebbers,

Jullie herkennen het misschien je rijdt een tijdje in een auto en dan begint het toch te kriebelen.
Je begint wat vaker op autosites te kijken en na te denken over een opvolger.

Ik rij nu 3 jaar met de Lexus gs450h President. Een auto die ik nieuw voor de CEO van het bedrijf waar ik toen werkte kocht en daarna overnam. Een heerlijke luxe reisauto, die we vanwege Corona hoofdzakelijk inzetten in de stad en af en toe een vakantie rit.

Een opvolger vinden vind ik lastig. Het mag een of twee maatjes kleiner, wel graag met vergelijkbare luxe, betrouwbaar, en bijvoorkeur een lage kilometerstand. Twijfel over volledig elektrisch.
Hebben jullie ideeën?

En wat vinden jullie een nette inruilprijs voor een Gs450h President, dealeronderhouden, geen schadeverleden, nooit aangespoten, zwart met cognac interieur, opendak, nachtzichtcamera oftewel full option. Van 12-2012 en met 130.500 km?

bedankt voor de reacties!
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
132
92
28
Als het kriebelt, jeuken!
Ga eens rijden in zo'n EV ding en laat je overtuigen (of niet natuurlijk).
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Een opvolger vinden vind ik lastig. Het mag een of twee maatjes kleiner, wel graag met vergelijkbare luxe, betrouwbaar, en bijvoorkeur een lage kilometerstand. Twijfel over volledig elektrisch.
Je geeft het keuzeprobleem precies aan. Een of twee maatjes kleiner, al of niet volledig elektrisch....als dat allemaal mag kom je in een heel andere wereld terecht dan in een GS 450 h President. Aan de gegeven omschrijving kunnen veel auto's voldoen - en dat maakt het heel moeilijk kiezen. Naar mijn idee ben je nog niet aan een andere auto toe....het jeukt maar je weet nog niet precies waarom. Als je nu meteen op zoek gaat naar een andere auto loop je de kans op een impulsaankoop - een auto die op het eerste gezicht je wens tot verandering bevredigt, en na een week of drie om een aantal redenen blijkt tegen te vallen, want ja, het is geen GS....

We denken vaak dat we auto's op rationele gronden kopen. Als dat zo zou zijn zou het wagenpark er heel anders uit zien en er waarschijnlijk ook veel minder auto's rondrijden. Auto's worden gekocht op basis van emotie en als koper zoeken we er later wel de argumenten bij om de gemaakte keuze tegen onze vrienden te verdedigen.

Mijn suggestie: stel het nog maar een of twee jaar uit, de GS overleeft dat wel. En maak er voorlopig maar een gewoonte van om iedere maand bij een autodealer binnen te stappen en in een om de een of andere reden je aandacht trekkend model een lange proefrit te maken. Klein, groot, luxe, utilitair, 3/4 of 5 cil of EV, met veel te grote en te brede wielen of in basisuitvoering etc. Na verloop krijg je dan wel gevoel wat je echt denkt nodig te hebben en wat je absoluut niet bevalt.

Betrouwbaarheid bij toekomstig gebruik is overigens moeilijk in te schatten - resultaten uit het verleden vormen geen garantie voor de toekomst. Statistisch gezien zijn auto's steeds beter geworden en de onderhoudsbehoefte is afgenomen. Niettemin: hoe meer toeters en bellen en hoe meer rijhulpvoorzieningen, hoe groter de kans op storingen. En de vaardigheid in het bedenken van mechanische componenten lijkt vooralsnog bij fabrikanten groter dan het ontwerp van betrouwbare software...
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Een opvolger vinden vind ik lastig. Het mag een of twee maatjes kleiner, wel graag met vergelijkbare luxe, betrouwbaar, en bijvoorkeur een lage kilometerstand. Twijfel over volledig elektrisch.
Hebben jullie ideeën?
Dat ligt maar net aan je budget. De Porsche Taycan schijnt wel een goede elektrische auto te zijn en haalt misschien het luxe niveau van de GS 450h wel ;-)
Elektrisch vereist gewoon een flink budget, zeker als je enigzins in de buurt wil komen van de verfijning die de GS 450h biedt. Oudere/goedkopere exemplaren bieden vaak onvoldoende range. Als je tot 35.000 euro uit wil geven kom je elektrisch in een DS 3 Crossback of Peugeot e-2008 terecht bijvoorbeeld en dat is wel echt een andere klasse dan een GS. Voor 45k heb je een Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6 die wellicht ietwat in de buurt komen van de GS qua verfijning.
Als je vooral korte ritten maakt kan een plug-in hybrid ook nog wel iets zijn? Daar zijn er tweedehands een hoop meer van te koop en ook van modellen die qua verfijning in de buurt komen van een GS. Denk bijvoorbeeld aan de Mercedes-Benz C350e.

Een proefrijden kan natuurlijk altijd! Proefrijden geeft je een hoop inzicht. (Hopelijk kan het snel weer!) Na wat proefritten kun je meteen wat modellen of merken van je lijst strepen.

En wat vinden jullie een nette inruilprijs voor een Gs450h President, dealeronderhouden, geen schadeverleden, nooit aangespoten, zwart met cognac interieur, opendak, nachtzichtcamera oftewel full option. Van 12-2012 en met 130.500 km?
Je krijgt er vaak het meest voor terug als je 'm zelf verkoopt. Als het zover is, zet 'm in ieder geval op het forum te koop! Dan weet je dat er sowieso een liefhebber mee door gaat rijden :)
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Ik zou het nog even aankijken, lekker in de GS blijven doorrijden en ondertussen de financiële voorraadkast blijven vullen. Toyota en Lexus hebben net een hele reeks verschillende EV's aangekondigd:
Toyota EV's
Lexus EV's
De komende jaren worden zéér interessant.

Jarno
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ach, het zal wel een kwestie van wennen zijn, maar als ik sommige van die nieuwe modellen zie........
dan begint het bij mij bepaald NIET te kriebelen..

Maar goed, eerlijk is eerlijk, tot nu toe hebben de ontwerpen van Toyota/Lexus de fabrikanten géén windeieren gelegd :)

On topic, ik ken je situatie niet, maar ik kan me wel vinden in het commentaar van @Romke
Ruil je wagen pas in als je er sterk van overtuigd bent, dat je volgende aankoop je huidige snel doet vergeten.
(of als het kriebelen echt té erg wordt)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Tot mijn verbazing rij ik nog steeds in m'n IS rond. Ik kocht 'm inmiddels 7 jaar geleden en ben er zo tevreden over dat het bij mij niet echt meer kriebelt. Natuurlijk, ik kijk wel eens naar wat anders maar dan begint en eindigt het kijken bij een IS van de 3 generatie of een GS van de 4e generatie. Soms loer ik naar een RC maar da's gewoon niet praktisch met een kind en een hond(je). De enige reden om eigenlijk naar een andere auto te kijken is om het verbruik lager te krijgen (en dus de km-prijs goedkoper). Maar... inmiddels rij ik veel minder kilometers doordat ik al bijna 2 jaar thuis werk... En zoals het er nu naar uit ziet, zie ik mezelf over 3 maanden niet fulltime naar 't werk rijden. Onlangs ben ik verhuisd naar een andere woning met wat grotere tuin waar meer snoeiafval uit zal komen dus misschien is een auto met een trekhaak wel handig om dat snoeiafval weg te brengen. De 3IS kan dat al niet. De 4GS wel. Maar m'n huidige 2IS kan dat ook prima. Ik heb sinds anderhalf jaar een druppellader gekocht om de accu in conditie te houden en tank brandstof zonder ethanol.

Ik zou met de vage contouren van het nieuwe kabinet een uitgave als dit nog even uitstellen, in elk geval tot er meer duidelijkheid is over het rekeningrijden. Als inderdaad stilstand van een auto "gratis" is, dan koop ik misschien nog wel een keer een brandstofauto die met ethanol overweg kan. Het is voorlopig gissen wat de factoren zijn waarop het rekeningrijden wordt gebaseerd, is het enkel de gereden afstand ongeacht brandstofsoort of massa van de auto? Of gaan die eigenschappen ook een rol spelen in de km-beprijzing? Misschien komen er ook verschillende tariefgroepen op basis van CO2-uitstoot? Ik zou ook best elektrisch willen rijden, maar op de manier zoals ik 't acceptabel vind, kan ik de aanschaf van zo'n volledige EV gewoonweg niet betalen, terwijl ik al jaren V6 rij (voor de huidige IS reed ik een V6-diesel). De maandelijkse lasten kan ik prima ophoesten voor zo'n auto. Maar "even" een autootje van €45.000.- kopen, dat doe ik niet zomaar. Ik heb 1x een hoop (teveel) geld betaald voor een jong gebruikte occasion en dat doe ik niet meer, zeker niet als er voor minder geld een wat oudere auto te koop is die kwalitatief beter in elkaar steekt. Dan kom ik snel bij een willekeurige Lexus uit. De rest van m'n centen steek ik in m'n huis en het woongenot daarvan. Per saldo zit ik daar nu veel meer en nog langer in dan in een auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en Bassj

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
D43mOn, waarom zou je geen snoeiafval weg kunnen brengen met een gen. 3 IS? Ik rij heel vaak met een aanhangwagen en zelfs een caravan.... Gaat prima hoor. 750kg is het max trek gewicht vlgs de specs. Mijn caravan weegt dat niet (leeg althans). En wat dan nog mocht het ietsje boven de 750kg zijn, gaat er dan iets kapot of wat? Kan het me niet voorstellen. Uiteraard is een gepaste rijstijl belangrijk, zeker met een caravan.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Ik wil niet off-topic gaan, maar het (on)geremde trekgewicht van een IS300h is maximaal 750kg. Gek genoeg kan een NX 1500kg geremd trekken. Ik las op het forum dat een trekhaak voor een IS300h op de €1700 kost en dat vrijwel alleen dealers het doen/kunnen?

Maar goed, om on-topic te gaan; voorlopig doorrijden en “gewoon goed” onderhouden lijkt me goedkoper dan de afschrijving incasseren bij de aanschaf van een andere auto. De onduidelijkheid wat het toekomstige rekeningrijden voor me zal betekenen maakt dat ik daarom het potje geld voor een andere auto voorlopig lekker laat staan. Wie weet verzinnen ze verschillende tariefgroepen die jaarlijks wijzigen om alsnog brandstof auto’s het land uit te werken? Dus stel: ik schaf me over 2-3 jaar een mooie GS450h aan en denk per saldo een zuiniger auto maar wel hybride te rijden en dan komt rekeningrijden eraan met maar 1 doel; zero emission auto’s? Dan zou met zo’n glijdende schaal in tarieven het steeds duurder worden om te rijden, daardoor hou ik steeds een beetje minder over om te sparen voor een elektrische auto en schrijft die geweldige GS450h nog harder af bij inruil/verkoop omdat ‘t ding gewoon voor iedereen duurder wordt per gereden km.

Maar, als de portemonnee dat gewoon allemaal kan trekken, en het kriebelt zo hard, dan moet je simpelweg gewoon gaan krabben tot zover het budget dat toelaat ;). En dan zou ik als eerste kijken naar volledig elektrisch met voldoende actieradius en snellaadcapaciteit. Dan is een Lexus al uitgesloteno_O . Het beste alternatief is een jonge plug-in hybride die ver komt op enkel de acculading maar ook niet teveel brandstof verbruikt als de accu leeg is. RAV4 plug-in Hybrid?
 

2000Turbo

Hoort erbij
25 jan 2011
60
18
8
Dank voor jullie reacties. Denk dat Romke het goed omschrijft. Heb de afgelopen tijd best een hoop auto‘s bekeken en gereden, maar kwalitatief en qua luxe valt het niet mee om de GS te evenaren of te overtreffen. De Porsche taycan is een droom, maar dat zal voorlopig ook zo blijven.

Afgelopen week een ux250h voor mijn ouders gekocht. Executive met alle opties in groen met cognac interieur. Hele mooie auto met een goed weggedrag, alleen wat klein voor ons gezin.
 

2000Turbo

Hoort erbij
25 jan 2011
60
18
8
Kriebel wordt te Koop!

Net terug van een week Oostenrijk. Mooie route heen en terug met voldoende tijd om de GS opnieuw te waarderen voor de heerlijke reisauto die hij is.
Tevens een mooie gelegenheid om de UX van mijn ouders te proberen op lange afstanden. En dat is ondanks de beperkte ruimte, ook een fijne reisauto voor de langere afstanden gebleken.

Eenmaal thuis val je ook weer terug in je oude gewoontes, 8 uur journaal met een kopje thee en toch ff kijken naar wat er aan Lexussen te koop staat.
Blik valt op een jonge GS President in een voor mij mooi kleur combi.

Lang verhaal kort: Er komt een nieuwe GS. (foto volgt snel) Yeah!!!

Dus mocht je opzoek zijn naar een hele mooi GS. Dan is deze nu te koop. Het is een GS450H president 12-2012 zwart van buiten met cognac van binnen met alle opties. Dus ook open dak en nacht camera. 134000 km op de teller, die net een grote beurt heeft gehad en volledig eerste lak is.
Heb de auto nieuw gekocht voor de CEO van het bedrijf waar ik werkte en deze na 14 maanden overgenomen. Dus hele historie is bekend.
 
Laatst bewerkt:

2000Turbo

Hoort erbij
25 jan 2011
60
18
8
Wat is er mooier dan 1 lexus... 2 . Maar dat was voor korte duur.

De GS450H is ingekocht door Lexus Enschede.

Ik vervolg mijn Lexus "carrière" na de IS200, IS300, CT200h (2x), IS300 Sportcross, IS300h en GS450h nu met de GS300h.
Een andere auto is altijd een leuk moment. Weer lekker aan de slag om het je eigen auto te maken.

Dus zaken die op de planning staan zijn:

Interieur reinigen en coaten (done)
Winterwielen monteren (done)
Logo`s achterzijde verwijderen (done)
Auto volledig polijsten en (glas)coaten

Kortom wordt vervolgd, nu eerst lekker rijden.


Image1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en D43m0n

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Ivory is wel heel gaaf moet ik zeggen. Geeft ook een heel ander gevoel t.o.v cognac wat in de gs450h zat.
Goh dat klinkt heel bekend, ik ging van dit:
GS 450h interieur.jpg
Naar dit:
RX 450h interieur.jpg
Dus mag ik je complimenteren met je goede smaak in auto interieurs? 🤣

Een lichte kleur in het interieur laat de auto gelijk veel ruimer aanvoelen. Ik snap niet waarom mensen bijna altijd zwarte of grijze bekleding willen. Boring!!! Lexus had heel lang de reputatie saai te zijn maar misschien zijn het vandaag de dag juist de Lexus rijders die het aandurven een tikkeltje anders te zijn...
 

2000Turbo

Hoort erbij
25 jan 2011
60
18
8
Goh dat klinkt heel bekend, ik ging van dit:
Bekijk bijlage 179423
Naar dit:
Bekijk bijlage 179424
Dus mag ik je complimenteren met je goede smaak in auto interieurs? 🤣

Een lichte kleur in het interieur laat de auto gelijk veel ruimer aanvoelen. Ik snap niet waarom mensen bijna altijd zwarte of grijze bekleding willen. Boring!!! Lexus had heel lang de reputatie saai te zijn maar misschien zijn het vandaag de dag juist de Lexus rijders die het aandurven een tikkeltje anders te zijn...
Helemaal mee eens. Een beetje kleur maakt een auto zoveel mooier.