Hevig trillen stuur bij 80 km/u

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
662
80
28
Gister reed ik weer eens 80 op een provinciale weg (sinds ik een leaseauto heb). Het stuur begon hevig te trillen (flinke stoten) en trok wat naar rechts. Bij afremmen hield het getril weer op. Na een paar keer optrekken naar de 80 uiteindelijk de auto maar aan de kant gezet. Er kwam flink wat warmte van de remschijf rechtsvoor en de boel begon zelfs wat te roken. Uiteindelijk ben ik maar weer huiswaarts gegaan en niet harder dan 50/60 gereden. Ook in remkracht merkte ik niet echt verschil. Thuisgekomen merkte ik geen verschil tussen links en rechts voor qua temperatuur van de remschijven af.

Na verluid had mijn vrouw hier al eerder mee te maken gehad. Ik schreef dit in eerste instantie weg als een bobine die aan het 'overlijden' was. Nu ik deze vervangen heb en ook eens zelf het trillen heb ervaren lijkt dit dus iets wat al een tijdje speelt. Op dit moment rijden we max 35 km per week en komen we vaak niet boven de 50 km/u uit. Ik zit nu even aan het zoeken wat het probleem kan veroorzaken. Wellicht een braam aan de schijf door het weinige gebruik... Op het moment tast ik nog even in het duister. Stoepranden of dergelijk mogelijkheden voor schade aan de wielen en evt naaf lijkt onwaarschijnlijk.

Aankomend weekend gaat hij even de brug op om er wat beter naar te kunnen kijken. Wellicht dat jullie suggesties hebben waar naar te kijken/wat het euvel is.
 
Kromme schijf of wellicht je lood (wat geen lood meer is tegenwoordig) verloren. Anders wellicht teveel spelling op de kogels of wielnaaf kapoet. Misschien zijn er hier nog ervaringsdeskundigen die nog suggesties hebben. Succes iig ermee!
 
Ik denk ook wiellood verloren, motorische storingen lijken me echter raar. Beste ie op de brug zetten en bij het simpele beginnen zoals wiellood controleren, geleiderpennen etcetc
 
Ok, ga ik daar mee starten. Maar mocht het het wiellood zijn, ligt dan het aanlopen van de rem en dus ontstaan van warmte in het verlengde hiervan?
 
Als je een loodje kwijt bent, is het probleem in principe te reproduceren op een bepaalde snelheid (vibratie) Loodje verliezen staat verder los van het aanlopen van de klauw en warmte (tenzij dat loodje tussen je klauw en schijf komt). Het naar rechts trekken bevestigd verder wel een klauw (of cylinder) die aanloopt.

Een bekend en veel voorkomend verschijnsel is dat de geleidepennen, met name de (slide)pin waar een rubber hoesje overheen zit, vast komt te zitten en waardoor je klauw scheef aantrekt (of vast blijft zitten). Dat zou ik misschien als eerste nalopen.

Er is verder een topic over die geleidepennen, partnummers en hoe schoon te maken, etc. http://vb.lexusforum.nl/forum/modell...derdeelnummers
 
Laatst bewerkt:
Ik ga inderdaad starten met een check op de geleide pennen. Ik heb alvast maar een setje geleidepennen + rubbers besteld. Een loodje ben ik niet verloren, die zitten nog stevig op de velg.
Gezien het probleem 1 1/2 maand geleden voor het eerst gebeurde en daarna een tijd je niet aanwezig is geweest, lijkt een probleem met de geleide pennen het meest aannemelijk.
 
Wellicht ten overvloede, maar nadat je die pinnen en kanalen hebt schoongemaakt/vervangen, gebruik dan geschikt (hoge temperatuur) vet (dus niet iets wat rubber kan aantasten als kopervet), Succes in ieder geval met de operatie! ;)
 
Volgens mij zat er bij de kit die ik besteld heb al inbegrepen (klein zakje). Maar dank voor de tip, ik zal even gaan zoeken waar ik keramisch vet kan halen
 
en een dun laagje vet op de pennen (je zou de pen moeten kunnen zien door het vet zeg maar...), hoeft niet veel... onlangs die van mij ook gedaan..
 
Ik was gister bij de bouwmarkt, maar daar hadden ze alleen keramisch vet in vorm van een spuitbus, dus ala WD40. Dat lijkt mij wat aa de vloeibare kant. In enkele DIYs zie ik steeds een klodder vet/pasta. Iemand nog tips welk merk/type goed bevalt?
 
Gister m'n IS200 op de brug. Met bungelende wietljes was er bijna geen beweging in te krijgen. Het zat dus goed vast. Klauw losgehaald en de 2 cilinders ingedrukt. De ene ging vrij soepel, voor de ander was meer kracht nodig. Nog even de geleide pennen gecheckt, maar deze drukte nog gemakkelijk in. Ook zagen de rubbers er nog goed uit. Schijven even opgemeten. Deze bleken 29,1 mm te zijn. Volgens de factsheet van de IS200 zou dit 0,9 mm te weinig zijn. Remblokken er weer terug in en klauw er weer terug op. Maar even een rondje gereden. De schijf werd wel wat warmer dan de ander. Binnenkort maar even nieuwe schijven en nieuwe blokken er onder zetten. Wel baard mij het (met veel kracht) in moeten drukken van 1 van de 2 cilinders mij wat zorgen. Misschien ben ik toch nog toe aan een nieuwe klauw.
 
Zelf reviseren,bestaan kitjes voor de voorste remklauwen normaal met nieuwe piston,dichting,... Op +/- 2u gefixt,heb dit bij toyota meerdere malen gedaan,pak goedkoper dan nieuwe klauwen
 
Ja precies (je moet er wel zin an hebben uiteraard). ;)

Als die cilinder idd aanloopt/gecorrodeerd is, loop je dan niet straks het risico dat je de nieuwe schijven 'verpest'?
 
Daar hebben jullie gelijk in. Ik zou het ook graag zelf willen doen. Ik had even het idee dat bij het moeilijk indrukken van de remcilinder, het kwam omdat de andere cilinder al was ingedrukt en je dan tegen de druk van het remsysteem moet indrukken. Maar het lijkt er sowieso op dat de remcilinder niet goed terug gaat en daardoor de schijf en blokken laat aanlopen. Ik ga even nader op onderzoek uit en kijken of ik het een beetje gemakkelijk zelf kan doen.
 
Dankje GPS, ik had deze zelf ook gevonden. Het lijkt erop dat het wel redelijk te doen is. Nu in dubio of ik enkel een rebuildset (rubbers en ringen) of rebuildset met set cilinders er bij. Gezien een van de cilinders nu moeilijk op en neer gaat, is het vervangen van de cilinders misschien wel verstandig. Weliswaar geen OEM onderdelen...

In de DIY van GPS zie ik dat er pakkingen zitten bij de aansluiting van de remkabel aan de klauw. Zijn deze te hergebruiken? Zo niet, goed leverbaar bij de automaterialen zaken?
 
Normaal gesproken (hou me er niet aan vast) zijn vaak slechts de rubbers vergaan van de zuiger (of er zit gewoon veel vuil in/omheen). Wat je nog kunt proberen en met een beetje mazzel boek je al winst als je het zichtbare deel v/d zuiger goed reinigt en smeert met cilindervet. Als de rubbers echt gaar zijn is het uiteraard 'no-dice'.

Pakkingen hergebruiken (in dit geval) zou ik echt sterk afraden, het betreft je remmen, daar wil je geen lekkage. Geen idee of de automaterialenwinkel het kan leveren, ik heb er geen al te beste ervaringen mee, maar dat zegt uiteraard niets.

Zoiets moet je hebben denk ik:

fetch

47313P
47389-50020

[TD="colspan: 3"]GASKET(FOR FRONT FLEXIBLE HOSE)[/TD]
 

Bijlagen

  • gaskethose.jpg
    gaskethose.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 128
Afgelopen week een set schijven en blokken van Brembo binnen gekregen. Bij demontage gemerkt dat de klauw rechtsvoor nog steeds niet graag ingedrukt wil worden. Dit is wel wanneer linksvoor al ingedrukt is, en je dus misschien het systeem 'onder druk' probeert in te drukken.
Zowel rechtsvoor als linksvoor lopen na montage iet wat aan en zijn licht hoorbaar bij hele lage snelheden. Horen de voorwielen volledig vrij te kunnen draaien?
Een klein testrondje gedaan en er lijkt geen excessieve warmteontwikkeling of trillingen te ontstaan zoals ik eerder had meegemaakt. Ook bij (stevig) remmen blijft de auto mooi recht en trekt niet naar een kant. Ik zit nu dus een beetje in dubio om de klauwen te laten reviseren of niet. Een hoop garage kennis, ervaring en skills heb ik niet, en gezien het toch om de remmen gaat, vraag ik mij af of het verstandig is het zelf te gaan doen. Revisiesetje voor de cilinderrubbers heb ik, de nieuwe cilinders echter (nog) niet.
 
Zowel rechtsvoor als linksvoor lopen na montage iet wat aan en zijn licht hoorbaar bij hele lage snelheden. Horen de voorwielen volledig vrij te kunnen draaien?
Licht aanlopen na montage remblokken/schijven is in mijn ervaring gebruikelijk. Na wat (rem)gebruik wordt dat minder.Gezien je beschrijving (warmte, niet schuin trekken, etc.) lijkt e.e.a. echter prima in orde.

Druk zou een mogeljkheid kunnen zijn dat de cilinder lastig is in te drukken (heb dat zelf ook rechtsvoor), maar als je de ontluchtingsnippel iets opendraait, zou het veel makkelijker moeten gaan.

Revisie van je klauwen is op zich niet al te lastig (met een goede howto), maar je moet er ook geduld, zin en tijd an hebben. Eventueel kun je denken aan reeds gereviseerde sets, die meestal de kop niet kosten. Ik zou het eigenlijk gewoon nog even afwachten en periodiek checken.
 
Ok, dank je voor de snelle terugkoppeling. Ik ga het aanlopen even in de gaten houden. De ontluchtingsnippel had ik niet open gezet. Ik zal binnenkort sowieso de boel ontluchten en nieuwe remvloeistof toevoegen. Iemand een idee hoeveel liter remvloeistof er in gaat bij een volledige flush?

Het is inderdaad dat drietal afhankelijkheden waar het bij mij vaak aan schort. Ik kijk het even aan hoe het gaat.