hulp bij wintervelgen

Corneel

Hoort erbij
15 aug 2011
42
0
0
Ik was eerst van plan om dit jaar winterbanden om de originele 16" velgen te leggen maar ik rij de lexus nu een aantal weken en ze gaan steeds meer tegenstaan........... :( toch maar kijken voor andere velgen dus :)
Aangezien ik volgend jaar 18" oem velgen wil kopen en binnenkort xenon wil aanschaffen, goede winterbanden wil, nog een beurtje voor de winter..... :baseball: heb ik niet de wereld aan budget voor een winterset. Ook ben ik nog weinig, zeg maar geen, 2e hands oem velgen tegen gekomen die voldeden. ( jullie misschien?)
Op naar de plaatselijke banden/velgendealer dus, idg Reedijk in Strijen.
Nu heb ik een aanbieding en advies voor 17" 225 7,5J et 35 voor en 17" 225 8J et 35 achter met dunlop 4D. de kleinere J maat voor zou tot beter stuurgedrag moeten leiden.
Maatje groter dus en een stukje verder naar buiten, moet dus al een beter gezicht worden.
Ik twijfel echter of ik niet een stapje verder moet en 18" moet nemen met zowel voor als achter J8.
Ik heb echter nooit groter als 17" icm winterbanden gehad en dus geen ervaring mee. Wat denken jullie hierover?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik zou gewoon voor 18 gaan. 225 voor en 255 achter, dat heb ik nu ook (als winterset) en dat bevalt me goed. Ik zou voor de winter echter wat goedkopere velgen nemen en geen OEM.

Edit: kijk even bij onze contributors in het forum Market Place. Zij hebben nog leuke aanbiedingen.
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
ANWB zegt:

Welke winterbanden moet ik nemen?
Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat.
Hebt u erg brede banden en grote velgen, kies dan voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak tussen band en wegdek als een nadeel.
(De keuze voor een bepaald merk winterband kan het beste plaatsvinden op grond van de uitgevoerde winterbandentest.)
Kies een band die goed scoort op de eigenschappen die het belangrijkst worden gevonden. Zorg voor een profiel van minimaal 4 mm.
-------------------------------------------------

Auto en vervoer:

Enkele aandachtspunten:
Voor wat betreft de maat, kun je uitgaan van de standaard bandenmaat zoals die voor de betreffende auto origineel voorgeschreven is.
Het is een optie om te kiezen voor de smalst mogelijke passende banden, want hierdoor krijgen de banden meer druk en dus nog meer grip op de weg.
------------------------------------------------

Zo heb ik zelf ook altijd begrepen dat een hogere wang van de banden ook voordelen heeft bij een winterband.
Maar dat is natuurlijk al vaak het geval wanneer je een smallere band gaat monteren, dan ga je dat weer compenseren met de hoogte (wang) van de band.
Zolang de rol omtrek maar zo goed als gelijk blijft.
 

Corneel

Hoort erbij
15 aug 2011
42
0
0
Hey Micdee

bedankt voor de info, de richtlijnen voor winterbande zijn me duidelijk. De vraag is echter hoever je daar van af kan wijken tot je problemen krijgt met de rijeigenschappen van de lexus.....
Als ik het advies van bovengenoemde instanties volg dan ben ik het beste af met 4 thuiskomertjes....hahaha
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Corneel zei:
.......
Als ik het advies van bovengenoemde instanties volg dan ben ik het beste af met 4 thuiskomertjes....hahaha
Nou, doe er spikes in en dan heb je het helemaal voor elkaar en kan je rustig in scandinavie rond rijden ..
:mrgreen:
 

Corneel

Hoort erbij
15 aug 2011
42
0
0
Hube zei:
Ik zou gewoon voor 18 gaan. 225 voor en 255 achter, dat heb ik nu ook (als winterset) en dat bevalt me goed. Ik zou voor de winter echter wat goedkopere velgen nemen en geen OEM.

Edit: kijk even bij onze contributors in het forum Market Place. Zij hebben nog leuke aanbiedingen.

Helaas heb ik nog niet veel voorbij zien komen in de marketplace. :roll:
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik ken jouw budget niet, maar Jappower heeft best een leuke hoeveelheid aan velgen. Mocht er niet voldoende in de topics hier staan:
viewforum.php?f=34

Dan kan je altijd nog even op zijn eigen website kijken. Even zeggen dat je lid bent op Lexusforum en je krijgt korting. Dit is zijn website:
http://www.jappower.nl/
 

Corneel

Hoort erbij
15 aug 2011
42
0
0
Hey hube, bedankt ik had ze al gevonden.Ze hebben zeker mooie velgen maar mij iets te "open", Net als Blue-eyes die kreeg daar ook spijt van. Ik vind de keuze erg lastig ook al is het voor een winterset, komt denk ik ook omdat ik met de oem velgen in mijn hoofd blijf zitten die vind ik toch het mooist. ( zie foto ) ALY74189U.jpg
Heb 1500 tot 2000 voor n setje incl banden, zou moeten lukken.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Corneel, niet om lullig te doen, maar ik zou eerder mooie nieuwe 18inch zomer velgen voor de zomer gaan regelen, als het kan zelfs OEM velgen....

16inch met 205 brede banden zullen voor de winter gewoon een veel betere keus zijn, want je hebt dan gewoon toch in de sneeuw meer profijt van.

Mocht je wel het geld hebben dan kan je natuurlijk ook 18inch voor je winterbanden gebruiken, maar het is maar of je het waard vind..

Hube en ik hebben beide wel 18inch breedteset als wintervelgen.....


4261153250-74189_s.jpg

-74189_g.jpg

beetje geduld en je kan waarschijnlijk wel weer die velgen op de kop tikken...

Zijn deze velgen niks:

PT53353060SET-PT53353060.jpg


Die kunnen nieuw voor rond de 1000 euro gekocht worden OEM lexus.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ik praat over nieuwe velgen voor rond 1000-12000 euro he :) idd via sewell, zoals bij hube op de foto! erg moooi dus!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ik had een keer al nagevraagd bij de dealer in nederland, volgens mij kosten ze mij toen 1200 euro dacht ik...4 stuks... maar uiteindelijk had ik die 2x5 spaaks gehaald...

-74189_g.jpg
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Alan zei:
..........
16inch met 205 brede banden zullen voor de winter gewoon een veel betere keus zijn, want je hebt dan gewoon toch in de sneeuw meer profijt van............
Hier ben ik het in principe mee eens. smallere banden voor de echte winterse omstandigheden is verstandiger, dan heb je betere controle over/met de auto.
Maar dat is dan wel wanneer het sneeuwt. Ga je met de "smallere" banden rijden, slechts onder koude condities, zijn ze niet beter dan bredere banden, alleen dat ze wat goedkoper in aanschaf zullen zijn.
Je zal dan ook moeten afwegen, hoe vaak je in die echte winterse omstandigheden zal gaan rijden, ga je nog naar het buitenland (wintersport)

FF off-topic:
Alan zei:
..........
Zijn deze velgen niks:

PT53353060SET-PT53353060.jpg


Die kunnen nieuw voor rond de 1000 euro gekocht worden OEM lexus.
Dit zijn toch dezelfde velgen die Hubey Lewis eronder heeft zitten???
Hube zei:

En dan plots zijn de velgen van NIKS naar erg mooooi gegaan
Alan zei:
............ zoals bij hube op de foto! erg moooi dus!

????? Ik geloof dat ik het nie gegrijp.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Klopt daarom heb ik ook 18inch breedteset voor de winter aangezien er toch maar paar dagen zijn waarin er wat sneeuw ligt!

Hoezo van niks naar mooi?
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Hahahahaha OEPS...

Ik las het als een zin en niet als een vraag .....
Tjonge jonge zeg... waarom zet je er ook geen vraagteken achter, dan krijg je niet van die off-topic onzin...

:loll: :flowers: