Hulp gezocht!

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Goedendag,

Mijn Lexus IS200 (1999) staat nu al een abnormaal lange tijd bij de garage voor 1 probleem. Er wordt steeds naar andere oplossingen gekeken maar het heeft gewoon geen nut.

Het probleem betreft dat de auto niet hoger dan 3.400 toeren wil draaien. En als je terugschakelt en de auto forceert om daar bovenuit te komen geeft hij allemaal storingen in het dashboard. Heel veel onderzoeken wijzen ernaar dat het probleem in het VVT systeem ligt. De regelklep is gloednieuw en alles eromheen ook. Dus wijst alles nu naar de ECU of een sensor dat te maken heeft met het VVT systeem.

Ik bel sowieso elke week naar de garage en vraag om de voortgang, maar elke keer hoor ik alles behalve dat er aan de ECU is gewerkt. Na meer dan een half jaar ben ik er wel een beetje klaar mee en zoek ik nu zelf manieren om dit proces te laten versnellen.

dat gezegd te hebben vraag ik nu dus of er iemand bekend is met computers of dat iemand een ander kent die hier verstand van heeft, mij kan helpen met idee?n komen of het liefst zelfs er zelf naar kan kijken. De auto staat bij een autobedrijf in Sint-Anne Parochie in Friesland. Ook ben ik bereid om mijn auto naar diegene toe te laten slepen als diegene dat liever heeft. (Al heb ik zelf geen auto ambulance).

Bij voorbaat dank!
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Volgens mij valt er niet echt "aan de ECU te werken". Ik weet niet hoe goed deze ECU bereikbaar is, maar als dat de vermoedelijke veroorzaker is zou ik kijken naar mogelijkheden om die (ter test) te wisselen. Dan heb je de ECU iig uitgesloten of bevestigd. Dat duurt sowieso geen half jaar.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Beste Lucas (ik neem tenminste aan dat dat je voornaam is), ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt na het opbrengen van zoveel geduld. Je wilt eindelijk kunnen genieten van je eerste auto!
Maar de toverwoorden hierbij blijven toch "systematisch uitzoeken en uitsluiten". En grondig ook. Op afstand is dat onder de streep genomen gewoon voor niemand te doen.
Er is inmiddels zoveel geknutseld, geschroefd, geprobeerd, uitgewisseld, etc. Je kunt dus eigenlijk van geen enkele aanname meer uit gaan...o_O.

Al heb ik zelf totaal geen 'sleutelervaring' met een IS200: op zich vind ik het pinpointen van zo'n probleem altijd wel een uitdaging...maarrr... dan wel in alle rust (lees: alleen), geen andere prio's en in korte mouw vanaf een graad of 20. En daar ziet het voorlopig nog lang niet naar uit.
De suggestie van Roel is dan ook het meest voor de hand liggend: probeer een andere (leen)ECU te scoren en probeer 'm uit (wel alles netjes resetten en inleerprocedure doorlopen). Gedraagt ie zich daarmee hetzelfde, dan moeten de brandende lampjes en OBD-codes toch echt vertaald gaan worden naar redenen waarom brandstof, lucht en/of vonkjes gaan ontbreken vanaf 3400RPM. Los van motormanagement en sensoren, komen dan ook zaken als brandstoftoevoer, -pomp, -filter(s), -leidingen, luchttoevoer, -filter, bougies, -kabels en boubine(s), kleptiming, compressie, etc in beeld. Dat ga je in een dag of twee, drie heus niet even allemaal helder krijgen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Janblues

Hoort erbij
7 nov 2020
33
6
8
Je zou het onderdeel misschien ook bij een sloop bedrijf kunnen krijgen.
Japoto is een sloop bedrijf voor de japanse auto.
Kenteken invoeren en je weet het.
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Volgens mij valt er niet echt "aan de ECU te werken". Ik weet niet hoe goed deze ECU bereikbaar is, maar als dat de vermoedelijke veroorzaker is zou ik kijken naar mogelijkheden om die (ter test) te wisselen. Dan heb je de ECU iig uitgesloten of bevestigd. Dat duurt sowieso geen half jaar.

Ik ben nu inderdaad aan het rondneuzen voor een ECU. Alleen voordat ik eentje in mijn winkelwagen gooi, zijn er ook een aantal specifieke dingen waar ik op moet letten? Zoals bijvoorbeeld de ECU ontgrendelen? Of is het gewoon de juiste motorcode, brandstoftype, versnellingsbak en bouwjaar kiezen?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Voor m'n JDM Mitsubishi VR4 '98 bestonden twee types ECU: niet-herprogrammeerbaar en (hoe raad je 't) wel herprogrammeerbaar. Geen idee of dit misschien ook voor de IS200 het geval is? Wellicht dat de IS200-kenners hier iets zinnigs over kunnen roepen? Want mocht ie toevallig herprogrammeerbaar zijn, dan zou het inlezen van de standaard set mappings in de ECU een goed beginpunt kunnen zijn en scheelt je dat mogelijk de aanschaf van een overtollige ECU.

[OffTopic]
Zonder gein: de ECU van de VR4 heb ik destijds zelf aangepast met minimaal rijkere mappings, iets verhoogde turbodruk (van 0.6 naar een nog altijd veilige 0.8) en de voor Japan verplichte speedlimiter (greep in vanaf 186km/h) uitgeschakeld door 'm op een onbereikbare 300km/h in te stellen. Ik heb 'm voor de gein ook eens op 50km/h en 3000RPM ingesteld en dat werkte perfect als iemand anders er eens in wilde rijden en dacht even een stevig blokje om te kunnen sturen... Viel dat even tegen! :):):)
[/OffTopic)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Dat het toerental niet hoger komt dan 3400 kan uiteraard diverse oorzaken hebben. Dat toerental zou normaal toch voldoende moeten zijn om de toegestane maximumsnelheid in een van de hogere versnellingen te overschrijden. Loopt de motor goed tot 3400 en daarna niet sneller? Of loopt hij ook niet goed tussen stationair en meer of minder belast tot 3400 toeren? Als hij tussen stationair en 3400 naar behoren loopt zou je kunnen denken aan een daarboven niet meer correct aan te houden brandstof/lucht verhouding - hetzij door gedeeltelijke verstopping van lucht of brandstoftoevoer of een storing in een of andere sensor die dat in de gaten houdt (waarbij inbegrepen de toerentalmeting en de lambdasensor).

Een storing in het VVT gedeelte lijkt me niet zo waarschijnlijk. Dat is vooral mechanische apparatuur waarbij wellicht ooit eens een afdichting kan lekken of een boring gedeeltelijk door geoxideerde (en dus te weinig vaak ververste...) olie kan verstoppen. De ECU ontvangt echter continu allerlei informatie van verschillende sensoren en berekent op basis van die informatie welke instellingen op een bepaald moment dienen te worden ingesteld. Als ook maar een enkele sensor daarbij foute of geen informatie geeft, zal de ECU een "noodoplossing" verzinnen of zelfs de motor uitschakelen om schade te voorkomen. Wat de storing is zou dan via de OBC moeten kunnen worden uitgelezen. Soms heb je aan dat uitlezen niet zo veel omdat veel zaken als mogelijke oorzaak worden genoemd. Niet onlogisch: vergelijkbare storingen kunnen door verschillende zaken ontstaan en dat is soms voor een OBD te ingewikkeld en voor de meeste monteurs ook...

Ook de ECU zelf kan "kapot" zijn. Bijvoorbeeld door een "mechanisch" defect (losgetrilde of doorgebrande vernbinding, te heet geworden EPROM). Een reparateur zou dat kunnen zien bij openmaken - al zal dat niet in alle gevallen door goed bereikbare schroeven worden aangemoedigt. Daarnaast kan de software "van slag zijn geraakt". Dat laatste is niet waarschijnlijk, maar geheel uitgesloten is het ook niet. Vervanging van beschadigde componenten en opnieuw inladen van de originele sofware zou dan de problemen moeten oplossen, mits dan ook alle componenten duidelijk wordt verteld dat ze met de nieuwe eenheid behoren samen te werken ("inleren").

Er zijn allerlei bedrijven in Nederland die beweren dat ze ECU's van auto's kunnen repareren, testen en herprogrammeren. De meeste schijnen gespecialiseerd in Duitse en Franse merken - omdat die vaker reparatie nodig hebben of omdat er gewoon meer van rijden? Een enkeling noemt ook Toyota, geen noemt Lexus. Bij Toyota gaat het vaak om de Aygo - en veel onderdelen daarvan vind je uiteraard ook in de Franse stiefzusjes van de Aygo.

Wellicht is het zinvol om eens contact op te nemen met een dergelijk bedrijf om te vragen wat ze voor je kunnen doen - ook in het noorden van het land zullen er wel een aantal zijn. Het wekenlang parkeren van de auto bij een goedwillend autobedrijf zonder de nodige specifieke diepgaande vakkennis zal je niet verder helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
klinkt toch als een verstopte katalisator, vrij makkelijk te contoleren door het spruitstuk een beetje los te draaien, wel even kabaal maar dan weet je een ieder geval meer