Hybrid accu filter IS 300h

Johnny Le

Nieuw hier
8 sep 2024
15
24
3
Na het filmpje
een aantal keren te hebben bekeken, zelf maar aan de slag gegaan: het schoonmaken van de hybrid accu filter/ventilator.
Een klusje van ongeveer 30-45 minuten.

20240914_200312.jpg
20240914_192241.jpg
20240914_193408.jpg
20240914_193629.jpg
20240914_193640.jpg
 
Een Lexus hybride zal je volgens mij niet vertellen “hybride accu filter vol”. Maar als er genoeg ritjes zijn gemaakt kan het filter steeds verder verstopt raken waardoor de koeling behoorlijk kan verminderen. Je Lexus hybride zou dan een keer iets kunnen zeggen als “check hybrid system”. Zo’n melding vanwege temperatuur problemen wil je voorkomen. Het is een simpel klusje om te doen, daar is eerder over geschreven. Ik heb het ook gedaan bij km-stand 87.000 en het filter had al de nodige verstopping naar mijn idee. En geloof maar niet dat een dealer dit voor je doet volgens een of ander schema. Je moet er zelf specifiek opdracht voor geven, of je doet het zelf. Zo heel spannend is het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Een Lexus hybride zal je volgens mij niet vertellen “hybride accu filter vol”. Maar als er genoeg ritjes zijn gemaakt kan het filter steeds verder verstopt raken waardoor de koeling behoorlijk kan verminderen. Je Lexus hybride zou dan een keer iets kunnen zeggen als “check hybrid system”. Zo’n melding vanwege temperatuur problemen wil je voorkomen. Het is een simpel klusje om te doen, daar is eerder over geschreven. Ik heb het ook gedaan bij km-stand 87.000 en het filter had al de nodige verstopping naar mijn idee. En geloof maar niet dat een dealer dit voor je doet volgens een of ander schema. Je moet er zelf specifiek opdracht voor geven, of je doet het zelf. Zo heel spannend is het niet.
Jawel , Message op dashboard is:
“Cooling performance of the hybrid battery is low, consult a dealer”
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Verrek, wellicht verschilt per generatie van hybride aandrijflijn of facelift van de auto wat ie kan melden. Ik zocht in de handleiding van mijn auto of die melding voorkomt. De tekst is wel wat anders overigens:

Scherm­afbeelding 2024-09-15 om 20.26.04.png


Deze tekst:
“Cooling performance of the hybrid battery is low, consult a dealer”
komt op Internet ook voor, maar lijkt minder specifiek te zijn dan wat ik in mijn handleiding zie staan. Uit het filmpje wat je gevonden hebt blijk niet welk modeljaar die IS300h is. Maar in het filmpje zie ik ook niet dat de buis met het filter ook daadwerkelijk schoon gemaakt wordt, want daar zit de meeste vervuiling. Bij mij was de fan lang niet zo smerig als in dat filmpje. In het filter (eigenlijk een net) zat wel het nodige aan stof.

T.a.v. de 4GS:

Bij een 4GS moet de hele achterbank eruit - zwaar en groot! Ooit nog eens met twee extra handen erbij doen, zal na 265.000km vast geen kwaad kunnen!
Ik lees op een aantal plekken op CL dat een 4GS geen filter heeft?
 
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje en Bobusa
T.a.v. de 4GS:


Ik lees op een aantal plekken op CL dat een 4GS geen filter heeft?
Ik meen een keer gelezen te hebben dat i.i.g. de 4GS450h een vloeistof gekoelde batterij heeft. Dat zie ik ook bevestigd in jouw link, maar in de zijkant zit ook een rooster. Zal zo even een foto maken.

Edit: aan beide kanten zit zo’n rooster.
IMG_3143.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Die roosters kunnen natuurlijk ook de afvoerkanalen zijn voor je ventilatie.
Alles wat er via je dashboard ingeblazen wordt moet er ergens uit … anders wordt je auto steeds groter 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator
Roosters… de eerste keer dat ik mooie roosters zag op een auto, was toen ik een tiener was en de Testarossa uitkwam, maar die had andere koelingsdoeleinden… :cool:
 
Verrek, wellicht verschilt per generatie van hybride aandrijflijn of facelift van de auto wat ie kan melden. Ik zocht in de handleiding van mijn auto of die melding voorkomt. De tekst is wel wat anders overigens:

Bekijk bijlage 182142

Deze tekst:

komt op Internet ook voor, maar lijkt minder specifiek te zijn dan wat ik in mijn handleiding zie staan. Uit het filmpje wat je gevonden hebt blijk niet welk modeljaar die IS300h is. Maar in het filmpje zie ik ook niet dat de buis met het filter ook daadwerkelijk schoon gemaakt wordt, want daar zit de meeste vervuiling. Bij mij was de fan lang niet zo smerig als in dat filmpje. In het filter (eigenlijk een net) zat wel het nodige aan stof.
De pre-facelift geeft inderdaad de iets minder specifieke boodschap weer:
Screenshot_20240916_034349_Drive.jpg
Wat overigens al best specifiek is. Ik meen me te herinneren dat de CT heel zo'n "cooling perfomance" melding niet had. Dat was meteen een algemene hybride storing. Wat dus op dat moment zeg maar alles kan betekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n