Hybride accu wordt bijna niet gebruikt (lijkt het)

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Ik heb mijn IS300h nu zo'n vier maanden (bj. 2020, nu 17.000 km) en ben er nog altijd zeer tevreden mee.
Wat ik me intussen wel afvraag is of het normaal is dat de EV-mode (groene lampje op dashboard) bijna nooit actief wordt bij mij. Je hoort verhalen over hybride auto's die de helft van de kilometers op de hybride accu rijden, maar dat is bij mijn IS absoluut niet het geval.

Ik rijd ik vooral snelwegen en provinciale wegen, bijna niet in de stad. Als ik in de stad rijd zie ik soms het EV-lampje aangaan als de auto uitrolt of als je echt langzaam gaat rijden. Boven de 80km/uur heb ik de EV-mode nog nooit aan zien springen. Het gemiddelde verbruik is zo'n 1:17.8, wat toch niet slecht is voor dit formaat auto, maar ik heb niet het idee dat de hybride accu daar nu veel aan bijdraagt. Met een volle tank rijd ik zo'n 900 km (totdat het brandstoflampje aan gaat), en ik schat dat van die 900 km er amper 5 km in de EV-mode zijn gereden. Terwijl ik toch rustig aan doe met het gaspedaal, en de sportmode nauwelijks gebruik.
De "Energy Monitor" in het dashboard toont ook voortdurend een bijna volle hybride accu, en driftig heen-en-weer springende pijlen tussen accu, brandstof- en electromotor. Niets geks te zien.

Dus, ik vroeg mij even af of dit normaal is. Doet een hybride accu echt zo weinig, of doet die ook dingen die je niet direct ziet middels dat EV-lampje?
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.110
4
810
113
Ja, dit is normaal.
Het hybride systeem is er niet voor gemaakt om puur EV te rijden maar is een hulp bij accelereren. Jouw auto kan als ik het goed heb theoretisch 70km/h halen puur elektrisch, volledig elektrisch rijden houdt de auto maximaal zo'n drie kilometer vol en dan moet je hééél voorzichtig rijden zonder het gaspedaal echt in te drukken. Op snelwegsnelheid zal je dus nooit het EV lampje zien branden. De nieuwere versies met een Li-Ion accu kunnen dat trouwens wel tot zo'n 120 km/h. (2018+ modellen ES, LC en LS als ik het goed heb)

Overigens het voor de helft van de tijd elektrisch rijden geldt alleen voor de kleinere modellen én in stadsverkeer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avontuur

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
688
613
93
Dat je bij rijden buiten de bebouwde kom het EV lampje zelden en slechts bij lage snelheid ziet branden is normaal. Dat wil niet zeggen dat het hybride gedeelte nauwelijks meedoet en geen invloed heeft op het brandstofverbruik. Als je op het scherm kijkt waarop te zien doet of je volledig fossiel, volledig elektrisch of "gemengd" rijd zie je dat de situatie voortdurend wisselt. Het hybridegedeelte levert dus een voortdurend wisselende bijdrage.

In de praktijk zal dat een forse brandstofbesparing opleveren van >25%. Dat lijkt erg hoog omdat er bij lange na niet zo veel energie kan worden gehaald uit regeneratief remmen. Waar komt het dan wel vandaan? Dat vraagt om een wat ingewikkelde uitleg. Een verbrandingsmotor werkt niet bij ieder toerental en belasting even zuinig. Bij relatief langzaam rijden (lichte belasting en toerental) werkt de verbrandingsmotor met een laag rendement. Als de motor bij een gegeven snelheid en trekkracht echter wat extra trekkracht moet leveren werkt deze efficienter - het specifieke brandstofverbruik wordt lager (minder ml brandstof nodig voor een bepaald vermogen). Door nu bij relatief lage vermogensvraag de motor toch net iets harder te laten werken en het extra verkregen vermogen op te slaan in de hybrideaccu kun je dat later nuttig gebruiken. Door later wat "electrisch bij te helpen" gaat het gemiddelde specifieke brandstofverbruik omlaag en daarmee het gemiddelde brandstofverbruik over de afgelegde afstand. Daarin zit het vernuft van de hybrideaandrijving in combinatie met slimme elctronica waarbij voor de combinatie brandstofmotor, electromotor en versnellingsbakinstelling voortdurend wordt aangepast aan een onder de gegeven situatie zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Dat is al sinds de oerPrius zo - maar Toyota heeft nooit echt de moeite genomen om het klantbegrijpelijk uit te leggen - waarschijnlijk omdat het toch wel wat ingewikkeld is en het idee van "regeneratief remmen" veel eenvoudiger is uit te leggen. De echte winst zit echter in het moeilijk uitlegbare deel.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Nou John , je geeft het zelf al aan : 900km : 60L (soms brandt het lampje al na 59L)= slechts 1 op 15 .
In stadsverkeer rijdt ie absoluut niet zuiniger met nog koude motor. Mijn vrouw werkt visa versa 6 km van haar werk en ik breng haar (met de heenweg alles zoveel mogelijk uit en in Econ. Dan haalt ie met moeite 1 op 12,5 bij rustig rijden in stadsverkeer.
Op de snelweg haalt ie op lange stukken wel 1 op 17,8/18.0 , ook na een lange rit over 95% snelweg met een gangetje van 100/125km/u. Wel in sportstand heuvel op 1800km verderop naar Roemenie. Bij aftanken stond ie vaak 1 op 17.8 MAAR in werkelijkheid was dat met moeite 1 op 16,5. Voltanken en de gereden km's delen op de afstand.
M'n vorige CT200h deed het die lange ritten iets beter ,maar reed gemidd. in het echt 1 op 18. Had wel veel meer moeite met de bergen.
Ik zie het hybride systeem als een betrouwbaar klein turbootje ,meer niet.

mvg,
 
  • Leuk
Waarderingen: PLS400

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Nou ja, 1:15, 1:16, is nog altijd beter dan de 1:12 die ik ooit met veel geluk haalde met mijn IS220d (diesel !).
Maar inderdaad, de hybride zal zeker wat doen, echt enorm zuinig wordt hij er toch niet van. Ik herinner me dat ik zo'n twee jaar geleden eens een dag in een Volvo S60 hybride reed, die een gemiddeld verbruik aangaf van boven de 1:20. Waarop ik dacht: ooit moet ik ook een hybride hebben ;-)
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
In de zomer met sneller motor op temperatuur en op de A2 bij 100/110km/u rijdt mijnes ook 1 op 20 volgens boardcomputer, in het echt 1,5 eraf trekken. Overigens rijdt ik al 20+ jaar in de zomer naar Oost-Europa en met tiental verschillende wagens in die jaren. Met een nieuwe Seat Mii 1.0 aut. 60 pk en slechts 850kg reed ik volbepakt ook zoiets. Moest vaak volgas bergop .Grote verschil : met de CT en IS300h stapten we zonder rugklachten en nog behoorlijk fit uit. Met voorwielaandrijvers moet je veel meer bijsturen, de IS rijdt mooi rechtuit, richels of niet en altijd power in de sportstand bij inhalen/bergen. Dat tanken na pas 900 km (op de helft voor ons) ook ideaal. De nieuwe ES300h heeft een veel kleinere tank en de CT slechts 45 L.
Ben ook dus zeer tevreden.

mvg,
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
132
92
28
Tot zo'n 60km/uur kan je de EV mode makkelijk oproepen.
Lift (bij een constante snelheid) eens net iets even van het gas (EV gaat aan) en duw dan heel zachtjes het gas weer in en probeer zonder te veel in te trappen deze snelheid vast te houden. Probeer maar eens, dan zal je zien dat EV vaker aan gaat (tot 60km/u).

Van de huidige koude periode wordt je verbruik ook niet minder. Brrrr, koud af en toe.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Klopt, bij snelheden tot 60 km/uur kun je de EV-mode vrij gemakkelijk aanhouden, zeker in woonwijken waar je maar 30 mag blijft die constant actief, maar hoe lang rijd je die snelheid zonder onderbreking.
Zoals gezegd, ik rijd vooral snelwegen en 80 km/uur wegen, dan zie je die EV-mode gewoon nooit aanspringen, hooguit als de wagen even uitrolt bij bijvoorbeeld een verkeerslicht op de provinciale weg.
Het is uiteraard niet het allerbelangrijkste, het comfort van de auto vind ik nog altijd ongeëvenaard (met wat ik tot nu toe gewend bent). Het was meer een vraag, omdat ik berichten hoor over hybrides die wel de helft van de kilometers op EV rijden, en ik dacht: er zou toch met mijn IS niets mis zijn. Maar het is me nu duidelijk.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
572
1
373
63
Hybrides waarmee je de helft van de kilometers op EV kunt rijden zijn stekker-hybrides, daarmee lukt dat wel. Onze hybrides zijn veredelde Priï of Priussen..... 😉