- 17 aug 2021
- 80
- 40
- 18
Ik heb mijn IS300h nu zo'n vier maanden (bj. 2020, nu 17.000 km) en ben er nog altijd zeer tevreden mee.
Wat ik me intussen wel afvraag is of het normaal is dat de EV-mode (groene lampje op dashboard) bijna nooit actief wordt bij mij. Je hoort verhalen over hybride auto's die de helft van de kilometers op de hybride accu rijden, maar dat is bij mijn IS absoluut niet het geval.
Ik rijd ik vooral snelwegen en provinciale wegen, bijna niet in de stad. Als ik in de stad rijd zie ik soms het EV-lampje aangaan als de auto uitrolt of als je echt langzaam gaat rijden. Boven de 80km/uur heb ik de EV-mode nog nooit aan zien springen. Het gemiddelde verbruik is zo'n 1:17.8, wat toch niet slecht is voor dit formaat auto, maar ik heb niet het idee dat de hybride accu daar nu veel aan bijdraagt. Met een volle tank rijd ik zo'n 900 km (totdat het brandstoflampje aan gaat), en ik schat dat van die 900 km er amper 5 km in de EV-mode zijn gereden. Terwijl ik toch rustig aan doe met het gaspedaal, en de sportmode nauwelijks gebruik.
De "Energy Monitor" in het dashboard toont ook voortdurend een bijna volle hybride accu, en driftig heen-en-weer springende pijlen tussen accu, brandstof- en electromotor. Niets geks te zien.
Dus, ik vroeg mij even af of dit normaal is. Doet een hybride accu echt zo weinig, of doet die ook dingen die je niet direct ziet middels dat EV-lampje?
Wat ik me intussen wel afvraag is of het normaal is dat de EV-mode (groene lampje op dashboard) bijna nooit actief wordt bij mij. Je hoort verhalen over hybride auto's die de helft van de kilometers op de hybride accu rijden, maar dat is bij mijn IS absoluut niet het geval.
Ik rijd ik vooral snelwegen en provinciale wegen, bijna niet in de stad. Als ik in de stad rijd zie ik soms het EV-lampje aangaan als de auto uitrolt of als je echt langzaam gaat rijden. Boven de 80km/uur heb ik de EV-mode nog nooit aan zien springen. Het gemiddelde verbruik is zo'n 1:17.8, wat toch niet slecht is voor dit formaat auto, maar ik heb niet het idee dat de hybride accu daar nu veel aan bijdraagt. Met een volle tank rijd ik zo'n 900 km (totdat het brandstoflampje aan gaat), en ik schat dat van die 900 km er amper 5 km in de EV-mode zijn gereden. Terwijl ik toch rustig aan doe met het gaspedaal, en de sportmode nauwelijks gebruik.
De "Energy Monitor" in het dashboard toont ook voortdurend een bijna volle hybride accu, en driftig heen-en-weer springende pijlen tussen accu, brandstof- en electromotor. Niets geks te zien.
Dus, ik vroeg mij even af of dit normaal is. Doet een hybride accu echt zo weinig, of doet die ook dingen die je niet direct ziet middels dat EV-lampje?
Laatst bewerkt: