Hybride jumpstarten

joey_brasco

Nieuw hier
7 mei 2012
18
29
13
RoelVB zei:
Dit is een afsplitsing van een ander onderwerp (om niet 2 onderwerpen door elkaar te hebben lopen).
Er begon een discussie over "jumpstarten" vanwege deze reactie:

Ik heb die brief ook ontvangen en al een afspraak gemaakt met Lexus Amsterdam, wel balen want ik had 2 weken geleden de accu laten vervangen. (nadat deze 2x te weinig spanning had) dat was helaas een duur grapje maar de service was top. ook de Lexus pechhulp was erg snel.
Wat ik niet wist is dat je de accu in de kofferbak niet mag jumpstarten maar dat je dat via de zekeringkast onder de motorkap moet doen.
Ik ga iig een afspraak maken voor de terugroepactie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

joey_brasco

Nieuw hier
7 mei 2012
18
29
13
Werd ook uitgelegd waarom dat niet mag?
Ja de pechhulp-monteur waarschuwde me dat de electrische systemen kunnen beschadigen door de piekspanning die je van de andere 12v accu krijgt, en dat je dat voorkomt als je het via de zekeringkast doet. Ik heb het later opgezocht in de handleiding (had ik gelijk moeten doen ) en het klopt inderdaad (zie screenshot)
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-02-10 114101.jpg
    Screenshot 2023-02-10 114101.jpg
    101 KB · Weergaven: 134
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB en Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ja de pechhulp-monteur waarschuwde me dat de electrische systemen kunnen beschadigen door de piekspanning die je van de andere 12v accu krijgt, en dat je dat voorkomt als je het via de zekeringkast doet. Ik heb het later opgezocht in de handleiding (had ik gelijk moeten doen ) en het klopt inderdaad (zie screenshot)
Goed punt, ik volg in deze ook de handleiding. Maar ik was wel benieuwd naar de reden. Een extra goed argument om altijd met de neus naar de weg te parkeren.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Goed punt, ik volg in deze ook de handleiding. Maar ik was wel benieuwd naar de reden. Een extra goed argument om altijd met de neus naar de weg te parkeren.
Ik ben ook benieuwd naar de precieze reden. De aanwijzingen voor mijn GS450h gen 4 uit 2013 zegt dat je de lege accu links achter in de koffer via startkabels op de bekende manier kunt koppelen met die van een donoraccu in een andere auto - waarbij zowel vooraf als nadien wat handelingen moeten worden verricht met de startknop om ook de mogelijk in de war geraakte electronica van de GS weer "bij te praten". Kortom, een volledig andere procedure.

Is er iemand die eens in detail kan uitleggen wat er mis zou kunnen gaan en hoe de aanbevolen procedures kennelijk van de ene en de andere hydride verschillen? het verhaal over piekspanningen lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk - een startaccu van een auto die je helpt zal als de motor daarvan draait zo ongeveer 14 V leveren. Mogelijk dat de voor het starten noodzakelijke stroom wel zodanig hoog is dat dat mogelijk elders in de auto voor problemen zou kunnen zorgen - dat verklaart dan ook de (engelstalige) aanbeveling om het via de zekeringkast te doen. Zekeringen geven in eerste instantie de geest vanwege de er door heen gaande stroom en niet vanwege de aangelegde spanning.
 

menjo

Hoort erbij
16 mei 2021
31
30
18
Ook ik heb hier nog nooit van gehoord.
enige wat ik kan bedenken is dat de kofferklep elektrische geopend wordt, dus zonder stroom gaat die niet open en kan je niet bij de accu.
Daarom zit er bij elke Toyota en Lexus hybride een opstart punt onder de motorkap want die kan je mechanisch openen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
816
113
Ook ik heb hier nog nooit van gehoord.
enige wat ik kan bedenken is dat de kofferklep elektrische geopend wordt, dus zonder stroom gaat die niet open en kan je niet bij de accu.
Daarom zit er bij elke Toyota en Lexus hybride een opstart punt onder de motorkap want die kan je mechanisch openen.
Nee, er zitten "noodsloten" in de kofferklep en bestuurdersdeur die je gewoon met de sleutel kunt openen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Het overstarten met startbooster of accu van andere auto met startkabels rechtstreeks op de accu word afgeraden omdat er nog steeds mensen zijn die de polen verkeerd aansluiten en er dus sluiting ontstaat met alle gevolgen van dien. Met het juist aansluiten hiervan geeft het geen enkel probleem, in mijn werk kom ik dit wel eens tegen en moeten we de specialist vragen om de auto op te starten. Heel bijzonder, gewoon met booster rechtstreeks op de accu, sommige auto's hebben een plus in de zekeringkast en massapen onder de motorkap. Ook dit werkt goed. Waarom wij in ons werk hybrides niet mogen opstarten is voortgekomen doordat er verkeerd werd aangesloten en er sluiting is ontstaan met alle gevolgen van dien.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
het verhaal over piekspanningen lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk - een startaccu van een auto die je helpt zal als de motor daarvan draait zo ongeveer 14 V leveren. Mogelijk dat de voor het starten noodzakelijke stroom wel zodanig hoog is dat dat mogelijk elders in de auto voor problemen zou kunnen zorgen
Ik had hetzelfde. Ik neem een dat alles na de accu gezekerd is, dus juist voeden vanaf de accu het beste is.
En een hybride start al het goed is ook niet vanaf de 12v accu, dus er is dan geen piekspanning.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ik had hetzelfde. Ik neem een dat alles na de accu gezekerd is, dus juist voeden vanaf de accu het beste is.
En een hybride start al het goed is ook niet vanaf de 12v accu, dus er is dat geen piekspanning.

Wat mij nogal verbaast is dat de hiervoor gegeven Engelse aanwijzing naar een auto met een "massapool" onder de motorkap zo afwijkt van de aanwijzing voor mijn auto (zet de klemmen op de accu in de kofferbak). Men zal destijds niet de extra massapool bij sommige hybrides onder de motorkap hebben bedacht als daar geen goede reden is. Het verwisselen van + en - zal niet de reden zijn, want die fout kun je nog steeds maken. Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat je beide 12V accus bij verkeerd kabelgebruik in serie zou kunnen zetten en dat vervolgens het aansturen van de elektromotor vanuit de tractiebatterij om de auto te starten niet lukt omdat de stuurspanning van de 12 V accucombinatie een te hoge waarde heeft en het regelsysteem daarop niet in actie wenst te komen of gewoon de geest geeft. Eigenlijk zou je dan toch een duidelijke foutmelding verwachten op het dashboard en een beveiligingsopzet die in ieder geval schade als gevolg van verkeerde kabelaansluiting voorkomt. Is er iemand die het echt weet en waarom dat bij verschillende Lexus/Toyota hybrides verschilt? Er zal toch ergens duidelijke en begrijpelijke documentatie over moeten zijn. Uiteindelijk komt een jumpstart bij goede kabelaansluiting toch altijd neer op het parallel schakelen van twee accus en resulteert dus een spanning ergens tussen zeg 11 en 14 volt.

Overigens wijkt de 2013 van mijn GS ook weer in aanzienlijke mate af van wat in de USA voor dezelfde jaargang wordt aanbevolen - kortom: verwarring troef.
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
79
72
18
Ik wil hier ook nog wel even op reageren. Gewoon zodat het in 1 bericht staat voor diegene die onderweg staat te koekeloeren :)

Je kan gewoon jumpstarten op de accupolen. Wel + en - goed aansluiten. Dat, wanneer je hem onder de motorkap aansluit, je geen last zou hebben van piekspanningen is niet waar. Dan zou er een piekspanningsbeveiliging tussen die aansluiting en de rest van de auto moeten zitten maar niet tussen de accu en de rest van de auto. Ik durf er geld op in te zetten dat die dikke + kabel direct naar voren loopt :)

Jumpstarten is altijd een risico. Als je accu echt leeg is (bij mij was hij 4,5 volt) en je zou dan 12 volt aansluiten kan het flink knetteren. Het is dat knetteren waar systemen slecht tegen kunnen. Dus met vol vertrouwen die laatste pool aansluiten zonder te "lassen"

Verder: Je kan de koffer openmaken met de fysieke sleutel. Dus dat is ook geen reden om het niet bij de accu te doen. Bij de GS zit de accu onder de bekleding. Dus onder de motorkap kun je er wel makkelijker bij als er niet van die kappen over je zekeringkast zitten (zoals bij de GS)..

Dus geen paniek, plus en min goed in de gaten houden en vlot de klem erop zetten. Zorg ook dat alles in de auto uit staat (geen lampen aan enzo)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en joey_brasco