iemand ervaring met is250 benz. met caravan

dijkie

Nieuw hier
5 jun 2018
14
4
3
Sinds kort een lexis is250 autom. aangeschaft , iemand ervaring met een caravan erachter (1400kg)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ja, ik. Hobby 575 VIP (1550kg) erachter gehad naar Slovenie (2x) en Ital?e (1x).
Geen centje pijn. Mooie gelegenheid om te flipperen, want de bak vertikt het om tijdig terug te schakelen.

Het korte kontje van de IS zorgt voor een mooi, rustig weggedrag van de caravan. Verbruik: ca 1:8.5 bij tempo 90 tot 95km/h op de cruise in 5.
 

Bijlagen

  • photo6196.jpg
    photo6196.jpg
    168,9 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dijkie

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Ja, ik. Hobby 575 VIP (1550kg) erachter gehad naar Slovenie (2x) en Ital?e (1x).
Geen centje pijn. Mooie gelegenheid om te flipperen, want de bak vertikt het om tijdig terug te schakelen.

Het korte kontje van de IS zorgt voor een mooi, rustig weggedrag van de caravan. Verbruik: ca 1:8.5 bij tempo 90 tot 95km/h op de cruise in 5.


Zo, da's een beste caravan. Die kleintjes waren op zeker?
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Nou ja, zie het zo: als de IS met deze hut aan de haal kan, kan ie dat zeker zo goed ook met lichtere exemplaren. :)
Die 1550kg was trouwens incl belading. Leeg weegt ie 1410 kilookes.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Maaruh...Dijkie? Stel je eens wat beter voor en kom eens met een reactie. Fotootjes van je IS?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Xenon mooie sleurhut , Hoe doe je dan afremmen op de motor ivm afdalen

Ik neem aan dat je flippers aan het stuur hebt? Zo nee, dan kan je nog altijd 'flipperen' m.b.v. de pook?
Druk de pook vanuit de D-stand naar links. Dan kom je in de S-stand. Dat mag gerust tijdens het rijden, maar hou er rekening mee dat de bak mogelijk terugschakelt naar 4 zo gauw de pook naar S gaat.
In die S-stand kan je met de pook naar + (opschakelen) en - (terugschakelen).
In de S-stand zijn ook je flippers wakker en kan je eveneens opschakelen (+) en terugschakelen (-).

Maar het is belangrijk het volgende goed te begrijpen:

De S-stand is geen 'echte' manual-stand. Het is en blijft altijd een automaat!
In de S-stand zie je op je dash ook een cijfer oplichten (dat in D gewoon uit is). Bij het inschakelen komt daar dus een 4 in te staan.
Met +/- kan je dat veranderen van 1 t/m 6. Het getal dat wordt weergegeven is de hoogst haalbare versnelling voor de bak.

Zet je 'm op 6, dan beschikt de bak (die zich nog steeds gedraagt als automaat) over zes versnellingen. Zet je 'm bijvoorbeeld op 3, dan schakelt de bak niet verder op dan drie (als je daaronder zat) of schakelt terug naar drie (als je daarboven zat). Met deze handeling kan je dus de bak terug laten schakelen.

Op je stuur zit nog een knop "DISP". Als je daar een aantal keren op drukt (bladeren), zie je in je dash bovenin de werkelijke stand waarin je bak staat? en kan staan.

Als je bijvoorbeeld ziet [ * * * 4 * *], dan wil dat zeggen dat je bak op dit moment in z'n 4 staat, maar wel de beschikking heeft over de 5e en 6e versnelling.
Zie je bijvoorbeeld staan [ * * 3 * ],dan wil dat zeggen dat de bak op dat moment in 3 staat, maar tot 4 zou kunnen. De 5e en 6e versnelling zijn taboe.

Met dit in het achterhoofd kan je de bak precies zo manipuleren als jij wilt.

Tips:
* zet de bak altijd in de ECT PWR-stand als je met caravan rijdt.
* voorkom dat de bak continu uit lock gaat (slipt), bijvoorbeeld rond de 90km/h in 6, waarbij je de toerenteller constant ziet bewegen tussen (ik noem maar wat) 1800RPM en 2200RPM. Zet 'm dan liever vast in 5. Zeker als je richting zuiden wat hellingen voor je kiezen gaat krijgen, doe je jezelf en je auto een plezier door zelf in te grijpen en eerder terug te schakelen. Je voorkomt daarmee dat het toerental te ver terugvalt en je daarmee teveel snelheid gaat verliezen, waar je naderhand weer naar toe moet . Met max ca 3000RPM, soms 3500RPM trek je de combi probleemloos elke helling op, zonder dat de motor moet zwoegen of je bak uit lock moet gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Op je stuur zit nog een knop "DISP". Als je daar een aantal keren op drukt (bladeren), zie je in je dash bovenin de werkelijke stand waarin je bak staat? en kan staan.

Als je bijvoorbeeld ziet [ * * * 4 * *], dan wil dat zeggen dat je bak op dit moment in z'n 4 staat, maar wel de beschikking heeft over de 5e en 6e versnelling.
Zie je bijvoorbeeld staan [ * * 3 * ],dan wil dat zeggen dat de bak op dat moment in 3 staat, maar tot 4 zou kunnen. De 5e en 6e versnelling zijn taboe.

Met dit in het achterhoofd kan je de bak precies zo manipuleren als jij wilt.

Net geprobeerd, maar werkt niet bij mijn GS :( wel bij die van jou?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Nee, dat klopt. Had de GS dat ook maar. Ik heb ook met de IT2 gezocht of ik t kon aanzetten nu ik ook paddleshift heb, maar het zit er gewoon niet in/op. :relieved:
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
By the way: jij hebt een CVT aan boord... Heb jij wel bakstanden? Nee toch? Geen idee eigenlijk. Ben geen hybrid-kenner :giggle:
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ja opzich wel, maar meer in de zin van 'zet de toeren vast op een hogere tpm bij een bepaalde snelheid'. Gaat eigenlijk nergens over. Ik gebruik het eigenlijk alleen voor afremmen op de motor of even snel hoge toeren om rap in te halen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Jazeker. Ook de 450h heeft idd gesimuleerde 'overbrengverhoudingen'. Ook ik ben met de caravan op stap geweest en de enige toegevoegde waarde van de 'S'-stand van de eCVT was het toepassen van de motorremfunctie bij langere steile afdalingen.

De GS is geen IS, ik weet het, maar man wat sleurt die bak de caravan dr vandoor zeg. Wat mij opviel is hoe gruwelijk stabiel alles blijft. De combinatie als geheel, maar ook dingen als motortemperatuur, vloeistofniveaus, het geeft allemaal geen krimp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Jazeker. Ook de 450h heeft idd gesimuleerde 'overbrengverhoudingen'. Ook ik ben met de caravan op stap geweest en de enige toegevoegde waarde van de 'S'-stand van de eCVT was het toepassen van de motorremfunctie bij langere steile afdalingen.

De GS is geen IS, ik weet het, maar man wat sleurt die bak de caravan dr vandoor zeg. Wat mij opviel is hoe gruwelijk stabiel alles blijft. De combinatie als geheel, maar ook dingen als motortemperatuur, vloeistofniveaus, het geeft allemaal geen krimp.

Klopt Frank. Maar een GS mag ook 2 ton sleuren en da's een halve ton meer dan een IS. Dat verschil is merkbaar voor mij.
Toch was ik onder de indruk hoe gemakkelijk de IS met 1550 gewogen kilootjes aan de haak omgaat. De combi wekt niet de indruk dat je op de limiet zit qua aangekoppeld gewicht. Ik moet zelfs bekennen dat ik op de snelweg een paar keer in het spiegeltje keek en zo'n momentje had van "oh verrek ja...bijna vergeten dat ik 8 meter langer ben dan normaal...". Dat geeft toch wel aan hoe vertrouwd de combi aanvoelt. Je hebt in elk geval vermogen zat aan boord.

Dus Dijkie, je gaat een fijne ervaring tegemoet met de IS als sleurhuttrekker. Enjoy the trip!
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Net onderweg terug van vakantie in Itali?. Zonder caravan, maar merk idd dat de bak veel beter bij de les is op glooiende autobahn. Soms wel wat lomp met terugschakelen.. vooral icm.cruise control dan "zoekt" de bak enigszins naar het juiste verzet
 

Karel-Jan

Nieuw hier
16 sep 2018
2
0
0
Ik heb sinds kort een IS250 uit 250 (dus benzine only). Caravan trekken getest in Belgische Ardennen, dus redelijke hellingen 5/6%. Probleemloos. Automaat past zich goed aan. Heb cruise control op gegeven moment uitgezet, want voor mijn gevoel iets te veel "tussen sprintjes".
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Hoi Karel-Jan! Foto's van de combinatie misschien?
Enne.... uit wanneer komt jouw IS ook al weer? :)