Inbouwen aftermarket radio?

MackieDaggoe

Nieuw hier
2 okt 2023
1
0
1
Ik ben sinds kort eigenaar geworden van een Lexus is 200 en ik wil mijn radio vervangen voor een wat meer modern exemplaar, het is ook gelijk mijn eerste auto en ik heb daarom nog niet zo gek veel verstand van bedrading of überhaupt auto radio’s, nu heb ik al een beetje rond gekeken op Google en dit forum, maar ik kom er nog niet uit hoe ik nu veder ga, ik heb de originele radio al losgekoppeld maar ik heb volgens mij geen audio amplifier? Ik heb al achter het dashboard kastje gekeken maar kwam daar ook niks tegen. Nu had ik ergens gelezen dat hij ook achterin de kofferbak kom zitten maar dat was niet helemaal duidelijk. Kortom mijn vraag is het mogelijk dat er geen amplifier in mijn auto zit? En zo nee kan ik dan gewoon een aftermarket radio installeren?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Ik weet niet exact hoe het zit wanneer je een versterker hebt.

Meeste aftermarket radio's werken met ISO stekkers. In dat geval is het verreweg het makkelijkste om een verloopkabel te kopen zoals deze: https://www.kabeldirect.nl/daihatsu-lexus-toyota-en-volkswagen-naar-iso-kabel-0-15-meter.html
Daarmee wordt het zonder bedradingswerk mogelijk een aftermarket radio in te pluggen.

Daarnaast zal je nog een inbouwframe nodig hebben om de radio te kunnen bevestigen, zoals dit: https://www.automat.nl/artikel/62652/2-din-frame-lexus-is-200-is-300-01-05-zwart.html

De links zijn de eerste die ik op het web vond, het kan dus zijn dat er beter of goedkopere oplossingen zijn.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
386
122
43
Belangrijk is inderdaad of je af-fabriek een versterker hebt. Dan moet je namelijk een interface hebben om de versterker aan te sturen anders komt er geen geluid uit.

De nieuwe radio heeft wel versterker uitgangen nodig dan.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Op Youtube zijn diverse filmpjes te vinden die laten zien hoe je de radio ("head unit") vervangt. Op zich lijkt het niet al te moeilijk. Het grootste probleem lijkt het loskoppelen van de originele kabelboom tussen versterker en headunit van de achter het dashboardkastje gemonteerde versterker en het aanbrengen van de vervangende kabelboom. Dat zal waarschijnlijk de nodige schaafwonden veroorzaken op de bovenkant van je handen :)

Zie bijvoorbeeld: