IS 250 olieverbruik

altezza

Nieuw hier
16 okt 2011
6
0
0
hallo iedereen, Ik rij sinds november 2006 met een IS 250 automaat, en heb sinds vorig jaar een naar mijn inziens te hoog olieverbruik.. een 3 tal liter op 15.000 km. Bij een benzine vind ik dit veel, heb bij al mijn vorige auto's (Lexus, toyota) nooit olie moeten bijvullen.. Motor rookt niet, rijdt normaal.. Bij de IS 250 kan ik nergens topics vinden van hoog olieverbruik, in tegenstelling tot de IS 220D waar er talrijke topics zijn.. heeft er iemand een idee? auto heeft nu 105.000 km gereden, dealer zegt dat olieverbruik normaal is, waar ik het uiteraard niet mee eens ben....
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
In tegenstelling wat je beweerd, heb ik met mijn IS220D geen olieverbruik, helemaal niets in de afgelopen 50.000KM dit jaar.

Misschien dat de dealer bijvult, maar bij oliepeil checks nog nooit zelf olie bijgevult.
 

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
@altezza, is het onderhoud vanaf nieuw altijd op het zelfde adres? Indien er sinds jij het hogere verbruik bemerkt hebt op een andere (lees dunnere) olie is over gestapt bij de beurt kan dit al een verklaring zijn, is er wellicht op jouw verzoek naar een vol syntetische olie overgestapt? De IS250 staat zeker niet bekend als een "olieboot" maar vrij van enig verbruik zijn ze ook niet allemaal.

De grens qua fabrieks specs ligt bij veel fabrikanten nog altijd op 1 of 2 liter per 1000 km. maar dat verbruiken, gelukkig voor mens en milieu, de meeste auto's niet. Met 1 liter op 5.000 km. en 105.000 op de klok valt er vermoed ik nergens aan te kloppen :(

Soms kan een motorspoeling/reiniging met een specialistisch middel aan de olie toe gevoegd net voor een olieverversing bijvoorbeeld " vast gekoekte" olieschraapveren weer beter hun werk laten doen (al heb je even daarna vaak tijdelijk wat extra hoog olie verbruik) maar als het aan min of meer ovaal wordende cilinderwanden te wijten is, komt of revisie of van tijd tot tijd wat olie bij blijven vullen als keuzes om de hoek kijken. Ik zou voor dat laatste kiezen. Maar het proberen van een motor flush kan op zich geen kwaad. Zie hier een link naar zo'n product maar er zijn ook andere merken, ik geloof niet dat daar veel verschil kwalitatief in kan zitten.

http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik zou zeker eens zo een flush proberen, maar als die het dubbele gaat verbruiken, dan zou de dealer misschien wat meer voor je kunnen doen. Als het goed is moet de motor meer dan 1 liter per 1500km gaan zuipen voordat er wat aan gedaan kan worden.
 

altezza

Nieuw hier
16 okt 2011
6
0
0
bedankt voor de snelle reactie, auto is dus van in begin altij dezelfd lexus dealer op onderhoud geweest.. Geheel in het begin, gebruikten ze castrol txt 10w30 halsynteet, ook zo met mijn vorige IS (200). Dealer gebruikt nu sinds geruime tijd 5w40 volsynteet, ik weet dat als je overschakelt van half naar full, dat er in het begin een beetje olievebruik kan zijn, maar dit zou nu toch al terug genormaliseerd moeten zijn.. en zuigerveren? auto loopt perfect, trekt ook super, geen blauwe rook waarneembaar, t'is een raadsel.. 105.000 km zou een beetje vroeg zijn voor revisie zuigerveren vind ik.. Mss nog een optie, terug omschakelen naar een half synteet 10w40 (maar dan wel goede kwaliteit) ??
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Dealer in amersfoort gebruikt 10w40.. standaard altijd al in mijn auto, maar de mijen verbruikt ook een heel klein beetje olie, maar lang niet zoveel als die van jou en de mijne heeft wel bijna het dubbele van je kms.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
+/- 1 liter op 10.000km soms meer soms minder, denk dat het ook aan hoe ik ermee rij en of het koud is of niet. Maar de mijne heeft nu 190.000+ gelopen. Het wordt gelukkig niet erger...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien heb je hier nog iets aan:

TSIB EG001-07 (?06 GS300, '06 IS250/350): GR-FSE Series Engine Oil Leak

Some 2006 model year GS 300, IS 250, and IS 350 vehicles may display evidence of a small oil leak, located on the timing cover and/or the Camshaft Housing Sub?assembly.
Please use the repair procedure below to address customer concerns.

Als je ff zoekt op het net kun je de PDF met details vinden.

Grt,

Mike
 

altezza

Nieuw hier
16 okt 2011
6
0
0
dat is het hem nu juist, auto rijdt normaal, rookt niet blauw, ligt het dan echt aan de olie? ben ten einde raad, altijd met veel plezier lexus gereden, maar hij krijgt nu "duitse" kwaaltjes... hoop echt dat het opgelost raakt en dat de oorzaak gevonden wordt.. iK heb NOOIT olie moeten bijvullen in al mijn vorige auto's
 

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
@altezza, ik zou echt niet ziek zijn/worden van 1 liter op de 5000 km. Van die liter op de 5000 km ga je echt geen blauwe wolken zien uit de uitlaat. Mbt de zuigerveren bedoel ik ook niet dat ze versleten zijn maar de zogenaamde olieschraapveren "verkleeft" kunnen zijn door verharste residuen uit de olie.

Een ander verhaal is dat veel motoren (is al een topic ivm de diesel motoren te zien geweest op het forum) geen gietijzeren onderblok of losse stalen cilinderbussen meer hebben maar een lichtmetalen onderblok.

Door oa. thermische werking in het materiaal kunnen de cilinders (niet met het blote oog te zien) enigzins ovaal ipv rond worden, hierdoor zullen de olieschraapveren relatief gezien te veel olie op de cilinderwanden achterlaten en dit verbrand dus zonder dat jij een enorme blauwe walm ziet. Dit gebeurt bij verkleefde veren dus ook.

Bij een blauwe walm zou bij versleten zuigerveren het verbruik eerder 1 op 500 km. zijn of bij olie verlies via bijvoorbeeld versleten klepgeleiders en/of kleprubbertjes. Doet mij denken aan die goede oude tijd :D

Oude BMW 316 (nog geen i maar carb) met versleten/verharde kleprubbertjes, bumperklever? Even gas los, lekker veel onderdruk, dat kreng zoop zo wat het carter via de cilinderkop leeg, vol gas en..........woooohaaa het licht ging uit bij de bumperklever :loll:

Ik zou weer terug gaan naar de 10w40 oile en dan het verbruik bijhouden, flushen met de oude olie, afvullen met verse incl. nieuw filter. De "Duitse" kwaaltjes zijn echt veel erger bij de Duitsers, een Lexus wordt ouder met minder problemen en met dit kwaaltje kan ie ook heel oud worden.
 

altezza

Nieuw hier
16 okt 2011
6
0
0
Ik weet het Mr Lexus, maar toch blijft het gegeven,dat ik dat met al mijn vorige auto's nooit olieverbruik heb gehad..Als dit idd de oorzaak zou zijn, en lexus weet dit, dan zouden ze toch een tegemoetkoming moeten doen, ze dragen service toch altijd zo hoog in het vaandel, dus.........:)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Misschien willen ze het tijdens een beurt wel gratis voor je flushen :) even navragen of ze daarvoor openstaan.
 

altezza

Nieuw hier
16 okt 2011
6
0
0
lol, ik kijk niet op een paar eurootjes alan:) het gaat mij er gewoon om, dat ik nu mijn tweede lexus heb, en dat als er idd een probleem zou zijn, dat ze dat ook erkennen en er servicegewijs iets aan doen:) das alles:) verder ben ik heel tevreden van deze auto
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Net als Alan en mr. Lexus min of meer al aangeven, begin voorlopig bij de basis. 'Technisch' gezien zit je binnen de normen, wat niet wil zeggen dat er niets aan de hand is, of er niets aan gedaan kan worden. De 'bewijslast' en technisch initiatief ligt in die zin dus initieel bij jou, kort door de bocht genomen.

Verdiep je nog even in een 'flush', aangezien dit zorgvuldig dient te gebeuren en soms meer dan 1 keer. Denk hierbij ook aan mogelijke verstopping van oliekanaaltjes. Forte levert om die reden dan ook niet direct aan particulieren. E.e.a. dus even goed en vooraf doorspreken met dealer.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken (we nemen het slechts aan) of daadwerkelijk is gekeken naar lekkage, in de vorm van oliedruppels op de grond, binnen motorcompartiment, of bijvoorbeeld het 'zweten' van een keerring. Een garage zal enig zweten echter niet als alarmerend ervaren. Andere olie kan hierin enorm wonderen doen!

Ingeval het laatste is 'hoeveelheid' van olieverlies niet altijd duidelijk, omdat het meestal onder druk optreedt en wanneer je rijd. De 'sporen' laat je dan achter je op het wegdek (of wellicht aan de onderzijde auto), maar daar kun je je op verkijken.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het is ook voor het eerst dat ik een auto heb die een beetje olie verbruikt, maar goed bij jou is het inderdaad wat meer, maar sowieso zou ik voor de 10w40 gaan, deze is sowieso wat dikker, dus waarschijnlijk zal je olieverbruik een stuk lager uitvallen. Ik zou eerst overgaan stappen naar andere olie en daarna even verder kijken wat de mogelijkheden zijn. Daarna zou ik pas flushen gaan proberen en mocht dit niet lukken dan pasverdere acties ondernemen.

Weetje wat het ook is... een engine rebuild heb ik liever ook niet, want ze kunnen het nooit weer zoals in de fabriek de motor weer in elkaar zetten, dus stel dat ze ervoor zorgen dat je motor weer minder verbruikt, maar ergens heb ik een naar gevoel bij het feit dat de motor uit elkaar is geweest en mogelijk misshcien iets minder goed weer in elkaar is gezet.. Ik zeg niet dat ze het niet kunnen, maar heb er minder goed gevoel bij as you know what I mean...

Ik was ook sowieso van plan om minimaal tot 350.000km door te rijden dus als die dan alleen maar beetje olie verbruikt, maar technisch gewoon in orde is, dan zou ik gewoon lekker soms wat bijvullen.

Maar nogmaals probeer eerst andere olie en laat ons even weten...
 

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
@altezza, ik wordt toch wel eens moe van: de fabrikant moet dit of dat, hun verantwoordelijkheid nemen, als er een probleem is het erkennen, enz. Er is geen structureel probleem met het (4GR-FSE) IS250 blok, het verbruik valt nog steeds ruim binnen de margs, kijk gerust in de handleiding wat het maximale verbruik mag zijn en prijs je gelukkig dat je daar niet bent aanbeland. Het feit dat jouw vorige auto's incl. een Lexus geen zichtbaar verbruik kenden is voor jou een maatstaf maar niet voor een fabrikant.

Ik heb ooit iemand met het vorige model Opel (ja dat dan weer wel) Zafira diesel gesproken ( over olieboten gesproken) die als vertegenwoordiger 70.000 km per jaar mocht rijden :eek:

Stond in zijn mooie witte overhemden wel even 70 liter olie, tussen de beurten met verse vulling aan olie door!, per jaar erin te gieten.

Nogmaals, als de auto vele tienduizenden kilometers op 10W30 gedraait heeft kan de overgang naar de tevens toegestane 5W30 olie een verklaring zijn voor het verbruik. Door GPS-10 gesuggereerde zoektocht naar dat mogelijke kleine lek (platen onder de motor en bak weg, de olie kan een hele weg afleggen via deze platen) verdient ook een poging. 10W30 kan overigeens prima tot -18 graden gebruikt worden, voor de veel duurdere vol syntetische olie 5W30 zie ik, tenzij je de veel koudere gebieden (poolcircel :mrgreen: )met regelmaat bezoekt geen voordeel voor dit blok.

Laat maar weten als de dikkere olie er weer in zit en hoe het verbruik dan is. Succes.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Bij zeer performante synthetische olie is de verwijdering van oude "resten" vrij groot wat een tijdelijke merkbare vermeerdering van het olieverbruik teweeg brengt.Elke auto verbruikt olie alleen wordt dit door de condens in de olie gecompenseerd.Een snelle rit doet dit water verdampen waardoor het peil echt kan dalen.