@altezza, ik zou echt niet ziek zijn/worden van 1 liter op de 5000 km. Van die liter op de 5000 km ga je echt geen blauwe wolken zien uit de uitlaat. Mbt de zuigerveren bedoel ik ook niet dat ze versleten zijn maar de zogenaamde olieschraapveren "verkleeft" kunnen zijn door verharste residuen uit de olie.
Een ander verhaal is dat veel motoren (is al een topic ivm de diesel motoren te zien geweest op het forum) geen gietijzeren onderblok of losse stalen cilinderbussen meer hebben maar een lichtmetalen onderblok.
Door oa. thermische werking in het materiaal kunnen de cilinders (niet met het blote oog te zien) enigzins ovaal ipv rond worden, hierdoor zullen de olieschraapveren relatief gezien te veel olie op de cilinderwanden achterlaten en dit verbrand dus zonder dat jij een enorme blauwe walm ziet. Dit gebeurt bij verkleefde veren dus ook.
Bij een blauwe walm zou bij versleten zuigerveren het verbruik eerder 1 op 500 km. zijn of bij olie verlies via bijvoorbeeld versleten klepgeleiders en/of kleprubbertjes. Doet mij denken aan die goede oude tijd
Oude BMW 316 (nog geen i maar carb) met versleten/verharde kleprubbertjes, bumperklever? Even gas los, lekker veel onderdruk, dat kreng zoop zo wat het carter via de cilinderkop leeg, vol gas en..........woooohaaa het licht ging uit bij de bumperklever :loll:
Ik zou weer terug gaan naar de 10w40 oile en dan het verbruik bijhouden, flushen met de oude olie, afvullen met verse incl. nieuw filter. De "Duitse" kwaaltjes zijn echt veel erger bij de Duitsers, een Lexus wordt ouder met minder problemen en met dit kwaaltje kan ie ook heel oud worden.