IS 250 olieverbruik

altezza

Nieuw hier
16 okt 2011
6
0
0
hallo iedereen, Ik rij sinds november 2006 met een IS 250 automaat, en heb sinds vorig jaar een naar mijn inziens te hoog olieverbruik.. een 3 tal liter op 15.000 km. Bij een benzine vind ik dit veel, heb bij al mijn vorige auto's (Lexus, toyota) nooit olie moeten bijvullen.. Motor rookt niet, rijdt normaal.. Bij de IS 250 kan ik nergens topics vinden van hoog olieverbruik, in tegenstelling tot de IS 220D waar er talrijke topics zijn.. heeft er iemand een idee? auto heeft nu 105.000 km gereden, dealer zegt dat olieverbruik normaal is, waar ik het uiteraard niet mee eens ben....
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
tri zei:
Bij zeer performante synthetische olie is de verwijdering van oude "resten" vrij groot wat een tijdelijke merkbare vermeerdering van het olieverbruik teweeg brengt.Elke auto verbruikt olie alleen wordt dit door de condens in de olie gecompenseerd.Een snelle rit doet dit water verdampen waardoor het peil echt kan dalen.

Wat betrefd de dopes in verse olie heb je helemaal gelijk, door de wekende/reinigende werking kunnen koolresten verdwijnen bij de zuigerveren waardoor er hier meer olie langs komt met een hoger verbruik als gevolg.

Gelukkig klopt jouw verhaal over het vocht niet helemaal, vocht is geen olie en smeert dus niet. Vocht willen we dus absoluut niet in de olie hebben. Bij normaal gebruik blijft er haast geen vocht in de motor achter. Wat soms het geval is bij boodschappen auto's (nooit warm gereden) is witte slutch, deze mayonaise achtige smurrie onstaat hoog in het blok en is vaak te zien in de oliedop. Een rit van een paar uur lost dit aardig op. Als er al vocht achterblijft zal dit niet zichtbaar zijn als stijging van het oliepeil, achtergebleven vocht zal nog geen 0.1 L zijn. Als er echt vocht in de olie opgenomen wordt is dit te zien doordat de olie grijs/wit gaat kleuren. Goed te zien bij een lekker koppakking of een scheur in kop of blok.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Je hebt gelijk voor het water dit geeft een witte emulsie, vaak heb je onverbrandde brandstofresten die bij Mercedes motoren soms de olie met Liters laten stijgen.Als je riekt bij een olieverversing zit er vaak nog een benzine geur in:korte afstanden en lage olietemperaturen zijn er de hoofdoorzaak van.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
[offtopic]interesting... dus als ik een auto wil kopen en ik kijk onder de oliedop en ik zie smurrie dan hoeft dat niet te betekenen dat de koppakking lek is... [/offtopic]
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
klopt maar meestal is het zo dat als je pakking lekt dat je die smurrie blijft krijgen en merkt dat je koelvloeistof zakt, bij een auto die vaak korte ritjes maakt merk je vaak zoals koen het al zei dat die witte smurrie snel verdwijnt, want dat gaat gewoon weer groot gedeelte verdampen.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
mlcoolj zei:
[offtopic]interesting... dus als ik een auto wil kopen en ik kijk onder de oliedop en ik zie smurrie dan hoeft dat niet te betekenen dat de koppakking lek is... [/offtopic]


Ja inderdaad, er hoeft niks aan de hand te zijn (behalve dan dat de auto lang niet goed warm is geweest)
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Als er echter in je koelreservoir olievlekjes zijn dan heb je een probleem, een pakking kan naar binnen of buiten lekken
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
juist dat ja :) want anders is het waarschijnlijk een stadsautootje geweest... wat ook niet altijd zo al te best is.

Maar goed even weer terug on topic :)
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Een oud topic, maar omdat ik Louwman ernaar vroeg of TSIB L-SB-0068-11 ook van toepassing was op mijn auto bij deze het antwoord dat ik vandaag kreeg :

"...Het bulletin dat u naar ons heeft gezonden heeft geen betrekking op uw Lexus. Het betreft een Amerikaans bulletin dat niet op Europese modellen van toepassing is."
Dacht eerst 'This TSIB applies to All 2006-2009 IS 250 vehicles' maar zag pas later 'Engine Control Market USA':mad:.

Nou ja, bij deze voor wie er naar op zoek is/was.


L-SB-0068-11 Rev1 August 11, 2011

MIL "ON" DTC P030#, Intermittently Runs Rough, and/or Engine Oil Consumption
Service
Category Engine/Hybrid System
Section Engine Control Market USA
Applicability
YEAR(S) MODEL(S) ADDITIONAL INFORMATION
2006 ? 2010 IS250, IS250C
TSIB REVISION NOTICE
February 6, 2012 Rev1:
? The entire bulletin has been updated. PLEASE READ ENTIRE TSIB.
Any previous printed versions of this service bulletin should be discarded.
Introduction
Some 2006 ? 2010 model year IS 250 and IS 250C vehicles may exhibit one or more of the following
conditions:
? MIL ?ON? DTC P0300, P0301, P0302, P0303, P0304, P0305, and/or P0306.
? Intermittently runs rough after coming to a stop with the engine at operating temperature.
? Intermittently runs rough with engine misfires present after a cold soak startup.
? Engine oil consumption exceeding 1 quart in 1,200 miles.

The pistons and piston ring set have been updated. Follow the procedures in this bulletin to address
these conditions.
? 2012 Lexus, a division of Toyota Motor Sales, USA Page 1 of 11
L-SB-0068-11 Rev1 August 11, 2011 Page 2 of 11
MIL "ON" DTC P030#, Intermittently Runs Rough, and/or Engine Oil Consumption
Production Change Information

This TSIB applies to
? ALL 2006 ? 2009 IS 250 vehicles.
? 2010 IS 250/250C vehicles produced BEFORE the Production Change Effective VINs shown
below.
MODEL PLANT DRIVETRAIN PRODUCTION CHANGE EFFECTIVE VIN
2WD JTHBF5C2#A5111618
Tahara
4WD JTHCF5C2#A5038287
2WD JTHBF5C2#A2095102
IS 250
TMK
4WD JTHCF5C2#A2032832
IS 250C TMK 2WD JTHFF2C2#A2507310