Is de "actieve motorkap" standaard op een IS300h

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
Ik kwam toevallig een artikel tegen over het fenomeen "pop up hood". Mijn Lexus instructieboekje er eens erop nageslagen en daar wordt dit als "actieve motorkap" beschreven.
Het valt met op dat bij de beschrijving in het instructieboekje bij dit onderwerp niet is vermeld dat dit enkel van toepassing is als je die optie hebt. Betekent dit dat dit standaard is op elke IS300h en dat er dus op mijn auto zo'n actieve motorkap aanwezig is?
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Ik kwam toevallig een artikel tegen over het fenomeen "pop up hood". Mijn Lexus instructieboekje er eens erop nageslagen en daar wordt dit als "actieve motorkap" beschreven.
Het valt met op dat bij de beschrijving in het instructieboekje bij dit onderwerp niet is vermeld dat dit enkel van toepassing is als je die optie hebt. Betekent dit dat dit standaard is op elke IS300h en dat er dus op mijn auto zo'n actieve motorkap aanwezig is?
Ik vermoed van wel, ik zie ook geen opmerkingen staan dat het optioneel zou zijn. Ik vraag me af of je het moet kunnen zien aan hoe de motorkap bevestigd is. Kennelijk zit er iets in waardoor de motorkap iets kantelt bij een aanrijding met een voetganger. Dat mechanische zou je toch moeten kunnen zien lijkt mij.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
Geen idee of je het zou moeten kunnen zien. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit van had gehoord tot vandaag. Ook bij de aankoop van de Lexus heeft de dealer er nooit over gerept. Ik twijfel toch of het standaard is; foutje in het instructieboekje misschien?
Het nut van die "actieve motorkap" begrijp ik ook niet zo. Die komt aan de achterkant (bij de voorruit) iets omhoog in een fractie van een seconde, op het moment dat je iets raakt, een voetganger bijvoorbeeld. Of die voetganger nu zo op je motorkap terecht komt, of op een iets verhoogde motorkap... dat zal dan wel uitmaken zeker?

Misschien iets wat ik eens bij de dealer moet navragen. Niet dat ik van plan ben veel voetgangers aan te rijden, maar toch goed om te weten of dit er nu wel of niet in ziet lijkt me?
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Geen idee of je het zou moeten kunnen zien. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit van had gehoord tot vandaag. Ook bij de aankoop van de Lexus heeft de dealer er nooit over gerept. Ik twijfel toch of het standaard is; foutje in het instructieboekje misschien?
Het nut van die "actieve motorkap" begrijp ik ook niet zo. Die komt aan de achterkant (bij de voorruit) iets omhoog in een fractie van een seconde, op het moment dat je iets raakt, een voetganger bijvoorbeeld. Of die voetganger nu zo op je motorkap terecht komt, of op een iets verhoogde motorkap... dat zal dan wel uitmaken zeker?

Misschien iets wat ik eens bij de dealer moet navragen. Niet dat ik van plan ben veel voetgangers aan te rijden, maar toch goed om te weten of dit er nu wel of niet in ziet lijkt me?
Bij een actieve motorkap zitten er sensoren in de bumper die registeren wanneer je een voetganger raakt, in dat geval gaat de motorkap bij de voorruit een tikkie omhoog. Het idee is dat een klap wordt verminderd doordat de motorkap dan meer kan bewegen/inveren. Dit werkt alleen binnen een bepaalde drempelwaarde voor wat betreft de snelheid en uiteraard moeten ook de sensoren in de bumper dan een lichaam of iets dergelijks registeren. Een aanrijding met een ander voertuig zou dan bijvoorbeeld niet tot activatie leiden.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Je kan zien of je auto een actieve motorkap heeft of niet, zie foto;
IMG_2247.jpg


Dat ding met die rode sticker (volgens mij is het en soort overijverige gasveer) zit links- en rechtsbovenin de motorruimte bij de IS 300h, in de mijne tenminste wel.
Troep boven in de paravan is bloesem, moet ik nog verwijderen, leuk die bloesem maar ook een plaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en Johno

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Klopt, ik heb me wel eens laten vertellen wat die dingen kosten als ze vervangen moeten worden. Maar je kunt ze weglaten, is een trucje voor.....
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
De twee gasveren met rode sticker inderdaad aangetroffen onder de motorkap.
Het is kennelijk dus standaard. Misschien al net zo standaard als een airbag, dat ze het niet eens meer benoemen.

Een trucje om ze uit te schakelen zou ik toch voorzichtig mee zijn. Je zal maar een voetganger met zijn hoofd op je uitgeschakelde "actieve motorkap" krijgen, daar zal de verzekering wel raad mee weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
Toch eens wat informatie hierover gelezen, en als die dingen afgaan spreek je over reparatiekosten van duizenden euro's. Hopen dat ze zich rustig houden en niet bij het eerste beste konijn dat je aanrijdt afgaan.
Of wat te denken van DEZE Lexus IS300h dashcam video, waarbij de motorkap spontaan tijdens het rijden (zonder aanrijding) omhoog springt...
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Toch eens wat informatie hierover gelezen, en als die dingen afgaan spreek je over reparatiekosten van duizenden euro's. Hopen dat ze zich rustig houden en niet bij het eerste beste konijn dat je aanrijdt afgaan.
Of wat te denken van DEZE Lexus IS300h dashcam video, waarbij de motorkap spontaan tijdens het rijden (zonder aanrijding) omhoog springt...
Bij een konijn zal die niet afgaan. Spontaan afgaan lijkt mij ook zeer uitzonderlijk maar zou wellicht kunnen door een storing. Wellicht is er eerder iets gebeurd waardoor de sensoren op scherp stonden.

Wanneer het mechanisme na een aanrijding hersteld moet worden lijkt het mij dat dit verzekeringswerk is net zoals je klapzak weer vervangen moet worden als die is afgegaan.
 
Laatst bewerkt:

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Bij een konijn zal die niet afgaan
Heb ruim 2 jaar terug met mijn IS250 (RIP) aanrijding gehad met een paard. IS was van 2011 en had dit niet. Niet dat het wat had uitgemaakt want de IS werd "dakloos". Zelf er heel goed vanaf gekomen. Het bijzondere was dat er niet 1 airbag is afgegaan, waarschijnlijk dat de impact in de bumper nihil was. De gordijnairbags waren na de crash ook zichtbaar en zaten netjes opgevouwen in de dakstijlen links en rechts.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Heb ruim 2 jaar terug met mijn IS250 (RIP) aanrijding gehad met een paard. IS was van 2011 en had dit niet. Niet dat het wat had uitgemaakt want de IS werd "dakloos". Zelf er heel goed vanaf gekomen. Het bijzondere was dat er niet 1 airbag is afgegaan, waarschijnlijk dat de impact in de bumper nihil was. De gordijnairbags waren na de crash ook zichtbaar en zaten netjes opgevouwen in de dakstijlen links en rechts.
Dat is dan weer opmerkelijk, een paard klinkt als een enorme impact. Is er nog onderzoek gedaan waarom ze niet uitgegaan zijn?
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Nee, geen onderzoek naar geweest, impact in bumper (waar ook de sensoren zitten) was er amper, beentjes tik je weg en de massa is het lichaam wat 1,5 meter hoger is en dan met geweld door de auto heen komt.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
Heb ruim 2 jaar terug met mijn IS250 (RIP) aanrijding gehad met een paard. IS was van 2011 en had dit niet. Niet dat het wat had uitgemaakt want de IS werd "dakloos". Zelf er heel goed vanaf gekomen. Het bijzondere was dat er niet 1 airbag is afgegaan, waarschijnlijk dat de impact in de bumper nihil was. De gordijnairbags waren na de crash ook zichtbaar en zaten netjes opgevouwen in de dakstijlen links en rechts.
Maar de grote vraag is: wat was de impact op het paard?