Is de "actieve motorkap" standaard op een IS300h

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Ik kwam toevallig een artikel tegen over het fenomeen "pop up hood". Mijn Lexus instructieboekje er eens erop nageslagen en daar wordt dit als "actieve motorkap" beschreven.
Het valt met op dat bij de beschrijving in het instructieboekje bij dit onderwerp niet is vermeld dat dit enkel van toepassing is als je die optie hebt. Betekent dit dat dit standaard is op elke IS300h en dat er dus op mijn auto zo'n actieve motorkap aanwezig is?
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Heb ruim 2 jaar terug met mijn IS250 (RIP) aanrijding gehad met een paard. IS was van 2011 en had dit niet. Niet dat het wat had uitgemaakt want de IS werd "dakloos". Zelf er heel goed vanaf gekomen. Het bijzondere was dat er niet 1 airbag is afgegaan, waarschijnlijk dat de impact in de bumper nihil was. De gordijnairbags waren na de crash ook zichtbaar en zaten netjes opgevouwen in de dakstijlen links en rechts.
Zo zie je maar dat 1pk voldoende is om je auto Total loss te rijden.. heb je geen hypercar voor nodig 😅
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
We raken erg off-topic, maar een gemiddeld paard kan 2,5 tot 10pk leveren 😅
Ja, ik heb het wel eens eerder gehoord.
gek genoeg heeft paardenkracht of horsepower niets met paarden te maken.

Althans niet in die zin dat 208 trekkende paarden precies even sterk zouden moeten zijn als 1 IS250

Maar ik bedoelde het meer in de zin van de meeste sportwagens die crashen hadden teveel vermogen voor de skills van de bestuurder.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
1 pk tegen 208 pk. Beide hebben verloren.
ja, dat kun je in dit geval wel stellen ja.

mbt schade en aanrijdingen met dieren kan ik vertellen dat ik met dezelfde auto van een haas meer schade had dan van een ree.
ligt er ook aan hoe het geraakt wordt natuurlijk.
de ree liep tegen de zijkant aan toen ik voorbij ree(d) :p
de haas kwam vol tegen de onderkant van de voorbumper, en heeft de hele beplating onder de motor gesloopt.

(gelukkig bij de voorganger, nog niet bij de Lexus)
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
de ree liep tegen de zijkant aan toen ik voorbij ree(d
Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk. Maar goed we dwalen een beetje af. Het zweedse merk heeft ook motorkappen die bij een frontale aanrijding aan de voorruitzijde omhoog komen zodat de impact iets verminderd wordt .