is dit afkeur of gewoon slordig?

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Vandaag, (de auto 2 maanden in bezit) had ik eindelijk eens tijd om de auto eens goed te bekijken aan alle kanten.

Kom ik daar 1 band tegen, die op z'n minst mijn aandacht een beetje trok.
achter heb ik 2 nette banden uit 2018
rechtsvoor zit er 1 op van 2017 , Maar linksvoor 1 uit 2013 :sneaky:

Nu zou de (Lexus)dealer voor aflevering/apk keuring ook even naar de banden kijken, ik denk dat hij dat ook gedaan heeft... even KIJKEN :eyes:

het kan aan mij liggen, daarom graag jullie mening.

Zouden jullie blij zijn als je een Lexus koopt, en dan zo'n linker voorband aantreft? is dat geen afkeur? of op z'n minst slordig voor een Lexus dealer? of overdrijf ik het nu echt?
 

Bijlagen

  • band1.jpeg
    band1.jpeg
    452 KB · Weergaven: 90
  • band3.jpeg
    band3.jpeg
    413,4 KB · Weergaven: 94
  • band2.jpeg
    band2.jpeg
    397,6 KB · Weergaven: 90

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
In het algemeen sturen nieuwe banden veel lichter dan banden die al een tijdje meegaan. Dat hangt ten dele samen met de profieldiepte - bij een wat dieper profiel zal de band aanvankelijk wat soepeler "omvouwen" in de gewenste richting. Daarnaast zit er op het rubber vaak een coating tegen UV-licht om veroudering tegen te gaan - op het loopvlak slijt die "smeerfilm" er in enkele tientallen km af en pas dan is de band zoals die moet zijn.

Van een coating op nieuwe banden heb ik nooit gehoord (tenzij hiermee de siliconencoating, die moet helpen om de band goed uit de mal te kunnen persen, wordt bedoeld). Verder bevatten 'verse banden' nog relatief veel 'weekmaker' in het compound, dat door de jaren heen (en zeker onder invloed van direct zonlicht) langzaam uit het compound verdampt. Op een gegeven moment wordt het compound dan steeds stugger, oncomfortabeler, rumoeriger, gaat scheurtjes veronen, etc. Ook de stuureigenschappen worden daardoor nadelig be?nvloed.

Dat je oorspronkelijk echt moest "sturen" kan er ook mee te maken hebben dat juist de band met de scheurtjes wat extra weerstand gaf waardoor je een beetje moest helpen.

@TS: Geen idee of je het loopvlak van je oude banden goed hebt bekeken? Vermoedelijk had je daar (waarschijnlijk slechts bij ??n van de twee voorbanden) verschil in profieldiepte tussen binnen- en buitenzijde van het loopvlak. Of verschil tussen beide buitenzijden en het midden van het loopvlak. Als je het eerste hebt kunnen waarnemen, is dat een gevolg van onjuiste uitlijning (stoeprandje pikken, klappen opgelopen door over putten te rijden, etc), waardoor het profiel bijv alleen aan binnenzijde, of juist alleen aan buitenzijde van dezelfde band overmatig slijt. Bij maximale stuuruitslag kan de besturing dan tegen de maximale uitslag aan willen blijven 'plakken' en komt dan niet spontaan terug. Dat je dat niet hebt met nieuwe banden is slechts een kwestie van tijd, want je nieuwe banden hebben over de volle breedte nog gelijke profieldiepte. Als je de uitlijning dan niet laat corrigeren, zullen ook je nieuwe banden snel(ler) hetzelfde slijtpatroon volgen en gaat de besturing zich uiteindelijk weer hetzelfde gedragen als voorheen.
Bij het tweede slijtagepatroon is er langdurig met een onjuiste bandenspanning gereden.

Als je geen idee hebt van het slijtagepatroon van je oude banden, zou ik de auto laten uitlijnen. Da's uiteindelijk goedkoper dan vroegtijdig weer een nieuw setje schoenen eronder te moeten mikken.

Maar mooi dat het nu is 'opgelost'. Enjoy your ride!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Kijk, zo kennen wij doorgaans onze dealers. Dit zie je niet bij elk merk of elke afzonderlijke dealer, maar het kenmerkt doorgaans wel de handelswijze van Lexus (Toyota) dealers; tevreden klanten.



Dat je deze dingen ervaart met een nieuw setje banden verbaast me niet. Geeft des te meer aan dat het verschil in bandenleeftijd/-slijtage wel degelijk te merken is. Ga je deze feedback nog terugkoppelen naar de dealer, met een taartje/doosje saucijzenbroodjes?

het rolgeluid en het lichter sturen verbaasde me ook niet zozeer, maar het niet vanzelf centreren (noem je dat zo?) van de wielen was me al in de negatieve zin opgevallen, maar ik dacht dat zal wel bij brede banden horen. maar met de nieuwe banden dus wel weer. (zoals ik denk dat het hoort.)

Ik heb mijn dank en vertrouwen wel naar de verkoper uitgesproken, maar die taart hou ik even in mijn achterhoofd mocht er zich nog eens iets voordoen. Als ze nou meteen coulance hadden getoond had ik dat wel overwogen maar nu moest ik wel heel hard mijn best doen om ze te overtuigen. Daarnaast vind ik eigenlijk dat dit soort service de standaard zou moeten zijn
maar dat is helaas een utopie. Al moet ik zeggen dat Toyota/Lexus hier naar mijn ervaring wel bovengemiddeld in scoren.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
In het algemeen sturen nieuwe banden veel lichter dan banden die al een tijdje meegaan. Dat hangt ten dele samen met de profieldiepte - bij een wat dieper profiel zal de band aanvankelijk wat soepeler "omvouwen" in de gewenste richting. Daarnaast zit er op het rubber vaak een coating tegen UV-licht om veroudering tegen te gaan - op het loopvlak slijt die "smeerfilm" er in enkele tientallen km af en pas dan is de band zoals die moet zijn. Dat je oorspronkelijk echt moest "sturen" kan er ook mee te maken hebben dat juist de band met de scheurtjes wat extra weerstand gaf waardoor je een beetje moest helpen.

ja nieuwe banden draaien altijd een stuk lichter, alleen de oude waren nu rond de 6 mm dus heel erg kaal waren die nog niet. En deze keer had ik gebruik gemaakt van het Red Carpet, dus was mijn auto netjes opgehaald en teruggebracht, dus die eerste 10tallen km heb ik zelf niet gereden. maar ik begrijp wel wat je bedoeld. wat het dan ook mag zijn, nieuwe banden voelen altijd een beetje vettig aan.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Van een coating op nieuwe banden heb ik nooit gehoord (tenzij hiermee de siliconencoating, die moet helpen om de band goed uit de mal te kunnen persen, wordt bedoeld). Verder bevatten 'verse banden' nog relatief veel 'weekmaker' in het compound, dat door de jaren heen (en zeker onder invloed van direct zonlicht) langzaam uit het compound verdampt. Op een gegeven moment wordt het compound dan steeds stugger, oncomfortabeler, rumoeriger, gaat scheurtjes veronen, etc. Ook de stuureigenschappen worden daardoor nadelig be?nvloed.



@TS: Geen idee of je het loopvlak van je oude banden goed hebt bekeken? Vermoedelijk had je daar (waarschijnlijk slechts bij ??n van de twee voorbanden) verschil in profieldiepte tussen binnen- en buitenzijde van het loopvlak. Of verschil tussen beide buitenzijden en het midden van het loopvlak. Als je het eerste hebt kunnen waarnemen, is dat een gevolg van onjuiste uitlijning (stoeprandje pikken, klappen opgelopen door over putten te rijden, etc), waardoor het profiel bijv alleen aan binnenzijde, of juist alleen aan buitenzijde van dezelfde band overmatig slijt. Bij maximale stuuruitslag kan de besturing dan tegen de maximale uitslag aan willen blijven 'plakken' en komt dan niet spontaan terug. Dat je dat niet hebt met nieuwe banden is slechts een kwestie van tijd, want je nieuwe banden hebben over de volle breedte nog gelijke profieldiepte. Als je de uitlijning dan niet laat corrigeren, zullen ook je nieuwe banden snel(ler) hetzelfde slijtpatroon volgen en gaat de besturing zich uiteindelijk weer hetzelfde gedragen als voorheen.
Bij het tweede slijtagepatroon is er langdurig met een onjuiste bandenspanning gereden.

Als je geen idee hebt van het slijtagepatroon van je oude banden, zou ik de auto laten uitlijnen. Da's uiteindelijk goedkoper dan vroegtijdig weer een nieuw setje schoenen eronder te moeten mikken.

Maar mooi dat het nu is 'opgelost'. Enjoy your ride!

Ik heb voordat de band vervangen werd gemeten, ik meette/mat? in de buitenste groef een goede 5 mm profiel, en de middenste groef zelfs tegen de 6 mm profiel.
dat was wel met een huis/tuin/keuken bandenmetertje, dus niet digitaal, dus moet je zelf ongeveer aflezen waar tussen de 2 streepjes het streepje staat. Maar duidelijk was in ieder geval dat het verschil niet al te groot was (+/- 0,5 mm) de andere band (die nog goed was en aan de andere kant zat) die heb ik meegekregen naar huis (leuk voor in de speeltuin achter huis) dus ga ik binnenkort even heel nauwkeurig nameten.

gezien de leeftijd van de banden/ de vermoedde kilometrage m?t deze banden, krijg ik ni?t de indruk dat deze banden erg hard gesleten zijn, mede vanwege het hoge restand profieldiepte.
Ook het stuur staat exact kaarsrecht in het midden, dus als dat al een indicator is voor een slechte uitlijning door een botsing met een stoeprandje zou ik zeggen dat de uitlijning wel in orde is.
Ook bij het rijden midden op de snelweg heb ik niet het idee dat de auto 1 kant op wil als ik het stuur loslaat, dus daar maak ik me geen zorgen om.

Maar ik heb natuurlijk wel een goed uitgangspunt nu.. (nieuwe banden) dus ik zal ze regelmatig in de gaten houden hoe ze slijten.
maar bedankt voor je tip! ik hou het in de gaten
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Van een coating op nieuwe banden heb ik nooit gehoord (tenzij hiermee de siliconencoating, die moet helpen om de band goed uit de mal te kunnen persen, wordt bedoeld). Verder bevatten 'verse banden' nog relatief veel 'weekmaker' in het compound, dat door de jaren heen (en zeker onder invloed van direct zonlicht) langzaam uit het compound verdampt. Op een gegeven moment wordt het compound dan steeds stugger, oncomfortabeler, rumoeriger, gaat scheurtjes veronen, etc. Ook de stuureigenschappen worden daardoor nadelig be?nvloed.



@TS: Geen idee of je het loopvlak van je oude banden goed hebt bekeken? Vermoedelijk had je daar (waarschijnlijk slechts bij ??n van de twee voorbanden) verschil in profieldiepte tussen binnen- en buitenzijde van het loopvlak. Of verschil tussen beide buitenzijden en het midden van het loopvlak. Als je het eerste hebt kunnen waarnemen, is dat een gevolg van onjuiste uitlijning (stoeprandje pikken, klappen opgelopen door over putten te rijden, etc), waardoor het profiel bijv alleen aan binnenzijde, of juist alleen aan buitenzijde van dezelfde band overmatig slijt. Bij maximale stuuruitslag kan de besturing dan tegen de maximale uitslag aan willen blijven 'plakken' en komt dan niet spontaan terug. Dat je dat niet hebt met nieuwe banden is slechts een kwestie van tijd, want je nieuwe banden hebben over de volle breedte nog gelijke profieldiepte. Als je de uitlijning dan niet laat corrigeren, zullen ook je nieuwe banden snel(ler) hetzelfde slijtpatroon volgen en gaat de besturing zich uiteindelijk weer hetzelfde gedragen als voorheen.
Bij het tweede slijtagepatroon is er langdurig met een onjuiste bandenspanning gereden.

Als je geen idee hebt van het slijtagepatroon van je oude banden, zou ik de auto laten uitlijnen. Da's uiteindelijk goedkoper dan vroegtijdig weer een nieuw setje schoenen eronder te moeten mikken.

Maar mooi dat het nu is 'opgelost'. Enjoy your ride!



Ik heb de rechtervoorband opgemeten, de groeven zijn VAN BINNEN NAAR BUITEN (foto onder naar boven) 6,2mm 5,9mm 5,9mm 5,0 mm(kleine groefje op de foto bovenaan)
op de foto's is de bovenkant de buitenkant.(ik kreeg de foto niet rechtop) Maar als ik jouw verhaal lees, dan zou dat dus niet met de uitlijning te maken kunnen hebben.
je knalt als het goed is ook niet met de binnenkant van je banden tegen de stoep aan :p


bandrv3.jpeg
bandrv1.jpeg
bandrv2.jpeg
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik heb de rechtervoorband opgemeten, de groeven zijn VAN BINNEN NAAR BUITEN (foto onder naar boven) 6,2mm 5,9mm 5,9mm 5,0 mm(kleine groefje op de foto bovenaan)
op de foto's is de bovenkant de buitenkant.

Dan heb je het dus over een verschil van 1.2mm tussen loopvlak binnenzijde vs loopvlak buitenzijde. Dal lijkt misschien niet veel, maar het verschil is pakweg wel 20%....

Maar als ik jouw verhaal lees, dan zou dat dus niet met de uitlijning te maken kunnen hebben.

Nou, dit slijtagepatroon heeft juist alles te maken met je uitlijning. (Okee, de camberafstelling heeft ook invloed op dit slijtagepatroon, maar ik ga ervan uit dat je auto niet is verlaagd en zal daarom je camber niet in twijfel gaan trekken). Ofwel: deze slijtage duidt op overmatig toespoor. Lees: bij rechtuit rijden neigt het wiel RV eigenlijk iets naar links te willen, waardoor de buitenrand harder slijt dan de rest van het loopvlak.

...je knalt als het goed is ook niet met de binnenkant van je banden tegen de stoep aan :p

Het hoeft niet altijd om 'knallen' te gaan, al staat zo'n actie meestal wel garant voor een stevige afwijking in de uitlijning. Maar een reeks van kleine opdoffertjes van bijv verzonken putdeksels (ook meestal aan rechterzijde) of het (ook beheerst) oprijden van hoge stoepranden kunnen op den duur leiden tot afwijking in de uitlijning. Neem eens de steeds maar smaller wordende parkeerstroken langs de weg in NL (die van 1.50m breed waar je een auto van 1.80m breed fatsoenlijk in kwijt moet zien te raken -NOT-) dwingen de bestuurder om het voertuig zoveel mogelijk rechts tegen de stoeprand aan te zetten in de hoop dat hun linker buitenspiegel niet door het overige verkeer eraf wordt gereden. Als je zo'n soort actie structureel herhaalt (bijvoorbeeld omdat je daar woont en graag voor je eigen deur parkeert) dan ben je hard op weg naar een afwijking in de uitlijning. Nu hoef jij dat niet te hebben gedaan, maar de vorige eigenaar(s) misschien wel?

En wat de binnenkant raken betreft (waar hier geen sprake van is): kom maar eens een tegenligger/breed landbouwvoertuig tegen op een wat smallere buitenweg, waarbij je rechts van het asfalt afschiet, de lager gelegen berm in. Is het je nog niet overkomen, dan gaat je dat geheid -hoe ongewild ook- vast nog wel eens lukken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dan heb je het dus over een verschil van 1.2mm tussen loopvlak binnenzijde vs loopvlak buitenzijde. Dal lijkt misschien niet veel, maar het verschil is pakweg wel 20%....



Nou, dit slijtagepatroon heeft juist alles te maken met je uitlijning. (Okee, de camberafstelling heeft ook invloed op dit slijtagepatroon, maar ik ga ervan uit dat je auto niet is verlaagd en zal daarom je camber niet in twijfel gaan trekken). Ofwel: deze slijtage duidt op overmatig toespoor. Lees: bij rechtuit rijden neigt het wiel RV eigenlijk iets naar links te willen, waardoor de buitenrand harder slijt dan de rest van het loopvlak.



Het hoeft niet altijd om 'knallen' te gaan, al staat zo'n actie meestal wel garant voor een stevige afwijking in de uitlijning. Maar een reeks van kleine opdoffertjes van bijv verzonken putdeksels (ook meestal aan rechterzijde) of het (ook beheerst) oprijden van hoge stoepranden kunnen op den duur leiden tot afwijking in de uitlijning. Neem eens de steeds maar smaller wordende parkeerstroken langs de weg in NL (die van 1.50m breed waar je een auto van 1.80m breed fatsoenlijk in kwijt moet zien te raken -NOT-) dwingen de bestuurder om het voertuig zoveel mogelijk rechts tegen de stoeprand aan te zetten in de hoop dat hun linker buitenspiegel niet door het overige verkeer eraf wordt gereden. Als je zo'n soort actie structureel herhaalt (bijvoorbeeld omdat je daar woont en graag voor je eigen deur parkeert) dan ben je hard op weg naar een afwijking in de uitlijning. Nu hoef jij dat niet te hebben gedaan, maar de vorige eigenaar(s) misschien wel?

En wat de binnenkant raken betreft (waar hier geen sprake van is): kom maar eens een tegenligger/breed landbouwvoertuig tegen op een wat smallere buitenweg, waarbij je rechts van het asfalt afschiet, de lager gelegen berm in. Is het je nog niet overkomen, dan gaat je dat geheid -hoe ongewild ook- vast nog wel eens lukken.

Goed verhaal, zo had ik het nog niet bekeken.
Nee de auto is (gelukkig) niet verlaagd. Dat is echt niks voor mij.

Zijn er ervaringen op het forum m.b.t. uitlijnen?
-haalt het iets uit? Is er ruimte om iets "bij/af te stellen" ?
wat voor verschil maakt het? Gaan de banden 20% langer mee? Gaat brandstof verbruik omlaag? Of is het allemaal zo nihil dat je meer voor een goed gevoel laat uitlijnen?
-kent iemand een goed adres voor zoiets specifieks?
Ik ga liever niet naar Sjakie bierbuik op de hoek en de Kwikfit zal je mij ook niet meer binnen zien.
De dealer zal het ook wel kunnen, maar uitlijnen .. is dat niet een specialisme?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
Ik heb mijn dank en vertrouwen wel naar de verkoper uitgesproken, maar die taart hou ik even in mijn achterhoofd mocht er zich nog eens iets voordoen. Als ze nou meteen coulance hadden getoond had ik dat wel overwogen maar nu moest ik wel heel hard mijn best doen om ze te overtuigen. Daarnaast vind ik eigenlijk dat dit soort service de standaard zou moeten zijn
maar dat is helaas een utopie. Al moet ik zeggen dat Toyota/Lexus hier naar mijn ervaring wel bovengemiddeld in scoren.

Het zijn jouw centen, maar ik heb uitstekende ervaringen met tonen van dankbaarheid i.p.v. het verwachten dat het er bij hoort. Verplaats jezelf eens in die positie, hoe zou jij als werknemer bij een dealer een klant van dienst zijn als die altijd netjes en correct, beleefd en kalm, maar wel duidelijk is en jouw handeling waardeert door te tracteren? De volgende keer dat die ene klant binnen komt krijgt die een grote glimlach en actieve medewerking. En tracteer dan niet alleen de verkoper of de receptionist of werkplaatschef, maar het hele bedrijf.

Dat dit soort service standaard moet zijn, dat is een verwachting. Ik geef je weinig kans bij een gemiddelde dealer van bijvoorbeeld een Duits premium merk, daar zou reclamering achteraf inderdaad een utopie kunnen zijn. Maar je ziet dat je hier wel resultaat geboekt hebt (al weet ik niet of je luid en duidelijk gesproken hebt in de showroom :grin: )
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Het zijn jouw centen, maar ik heb uitstekende ervaringen met tonen van dankbaarheid i.p.v. het verwachten dat het er bij hoort. Verplaats jezelf eens in die positie, hoe zou jij als werknemer bij een dealer een klant van dienst zijn als die altijd netjes en correct, beleefd en kalm, maar wel duidelijk is en jouw handeling waardeert door te tracteren? De volgende keer dat die ene klant binnen komt krijgt die een grote glimlach en actieve medewerking. En tracteer dan niet alleen de verkoper of de receptionist of werkplaatschef, maar het hele bedrijf.

Dat dit soort service standaard moet zijn, dat is een verwachting. Ik geef je weinig kans bij een gemiddelde dealer van bijvoorbeeld een Duits premium merk, daar zou reclamering achteraf inderdaad een utopie kunnen zijn. Maar je ziet dat je hier wel resultaat geboekt hebt (al weet ik niet of je luid en duidelijk gesproken hebt in de showroom :grin: )

Je hebt een punt , ik kan je melden dat de taart inmiddels onderweg is en dinsdag bezorgd wordt. En nee, ik heb daar niet in de showroom staan schreeuwen, het was een heel beleefd telefonisch gesprek, na een verhelderend mailtje.:grin: ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n