is dit afkeur of gewoon slordig?

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
566
253
63
Vandaag, (de auto 2 maanden in bezit) had ik eindelijk eens tijd om de auto eens goed te bekijken aan alle kanten.

Kom ik daar 1 band tegen, die op z'n minst mijn aandacht een beetje trok.
achter heb ik 2 nette banden uit 2018
rechtsvoor zit er 1 op van 2017 , Maar linksvoor 1 uit 2013 :smirk:

Nu zou de (Lexus)dealer voor aflevering/apk keuring ook even naar de banden kijken, ik denk dat hij dat ook gedaan heeft... even KIJKEN :eyes:

het kan aan mij liggen, daarom graag jullie mening.

Zouden jullie blij zijn als je een Lexus koopt, en dan zo'n linker voorband aantreft? is dat geen afkeur? of op z'n minst slordig voor een Lexus dealer? of overdrijf ik het nu echt?
 

Bijlagen

  • band1.jpeg
    band1.jpeg
    452 KB · Weergaven: 169
  • band3.jpeg
    band3.jpeg
    413,4 KB · Weergaven: 185
  • band2.jpeg
    band2.jpeg
    397,6 KB · Weergaven: 147
Schijnt dus dat haarscheurtjes geen APK afkeur is. Sowieso moet je als autorijder niet willen rijden met oudere banden dan 4 jaar. Ik heb zelf met de aankoop van mijn IS300h Fsport in eerste instantie alleen gekeken naar profieldiepte. Pas later erachter gekomen dat de voorste banden ook te oud waren.

Heb deze zelf vervangen omdat ik geen Yokohama meer wilde omdat deze teveel geluid geven naar mijn mening. Maar goed mijn Lexus dealer heeft me er ook niet op gewezen dat ze mij eigenlijk een auto verkochten met te oude banden. Ik vind zelf dat dit ook deels mijn verantwoordelijkheid is bij de aankoop van iets nieuws moet je daarop scherp zijn.
 
Schijnt dus dat haarscheurtjes geen APK afkeur is. Sowieso moet je als autorijder niet willen rijden met oudere banden dan 4 jaar. Ik heb zelf met de aankoop van mijn IS300h Fsport in eerste instantie alleen gekeken naar profieldiepte. Pas later erachter gekomen dat de voorste banden ook te oud waren.

Heb deze zelf vervangen omdat ik geen Yokohama meer wilde omdat deze teveel geluid geven naar mijn mening. Maar goed mijn Lexus dealer heeft me er ook niet op gewezen dat ze mij eigenlijk een auto verkochten met te oude banden. Ik vind zelf dat dit ook deels mijn verantwoordelijkheid is bij de aankoop van iets nieuws moet je daarop scherp zijn.

kan me helemaal in jouw reactie vinden,
Maar ik ben toch benieuwd hoe de dealer zelf de scheurtjes gaat beoordelen i.c.m. de leeftijd van de banden.

qua eigen verantwoording voor aankoop, heb ik idd de profieldiepte bij alle 4 de banden gemeten, en van de overige 3 banden de DOT code gezien. deze waren alle3 nog 'jong'
achter allebei 2 jaar oud, en rechtsvoor 3 jaar oud.

Maar omdat er linksvoor dus een andere band op zat, heb ik de dealer gevraagd hierop te letten, omdat de DOT code bij deze band niet aan de buitenkant, maar aan de BINNENkant te lezen was.
En tijdens een proefrit ga je niet even zo'n zware voorkant opkrikken met je schaarkrikje om te kijken hoe oud de voorband is.

en daarom heeft Arbitrator weer een punt.

zit nu overigens Bridgestone onder, maar eerlijk? ik hoef ook geen Yokohama, maar in het verleden heb ik dan bij aankoop altijd onderhandelt het verschil in prijs zelf te betalen voor een ander A-merk.. meestal was dat dan opeens toch niet nodig
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator
Ik kocht in mei mijn IS 300h op deze banden, en daar kwam ik eigenlijk thuis pas achter. Ze waren niet alle 4 zo maar ik vond dit niet kunnen. Niet van een dealer maar van een universele garage cq BMW Audi en VW specialist.
Ik heb ze hierop geattendeerd en meteen erbij vermeldt wat ik er van vond en dat ik dat zo niet accepteerde.
We zijn toen overeengekomen dat er 4 nieuwe Michelin onder zouden komen, 4-seizoenen en met gedeelde kosten. Ik zal ze uiteindelijk wel voor het overgrote deel betaald hebben want volgens mij zijn de marges op banden vrij hoog.
Saillant detail is dat deze banden niet apk afkeur waren zoals ze erbij stonden, iets wat mij hogelijk verbaasde.... zo ook droogtescheurtjes niet, ook daarover heb ik al eens met een Toyota dealer gebakkelei gehad.....:smirk:
 

Bijlagen

  • 2BE9D5B2-78FD-4638-99FB-B72308F39CA2.jpeg
    2BE9D5B2-78FD-4638-99FB-B72308F39CA2.jpeg
    298,6 KB · Weergaven: 120
  • 69201EB5-9AA9-4BE5-AE92-274E0E31B3FF.jpeg
    69201EB5-9AA9-4BE5-AE92-274E0E31B3FF.jpeg
    358,4 KB · Weergaven: 127
  • 1A81FE36-5643-488D-AECC-047A72F9B6D0.jpeg
    1A81FE36-5643-488D-AECC-047A72F9B6D0.jpeg
    314,7 KB · Weergaven: 121
  • AA06A7A2-3C16-4CB6-BFFD-A8896276EA84.jpeg
    AA06A7A2-3C16-4CB6-BFFD-A8896276EA84.jpeg
    343 KB · Weergaven: 117
  • B96CCC8E-9D55-44A1-9712-47699CD15811.jpeg
    B96CCC8E-9D55-44A1-9712-47699CD15811.jpeg
    330 KB · Weergaven: 122
Saillant detail is dat deze banden niet apk afkeur waren zoals ze erbij stonden, iets wat mij hogelijk verbaasde.... zo ook droogtescheurtjes niet, ook daarover heb ik al eens met een Toyota dealer gebakkelei gehad.....:smirk:

Droogtescheuren zijn ook geen reden tot APK afkeur zolang ook daarbij het karkas van de band niet zichtbaar is. Wel moet ik hierbij aangeven dat een flink uitgedroogde band dan wel geen APK afkeur is maar de kans op een klapband wel groter is naarmate de band meer uitgedroogd is.
 
Droogtescheuren zijn ook geen reden tot APK afkeur zolang ook daarbij het karkas van de band niet zichtbaar is. Wel moet ik hierbij aangeven dat een flink uitgedroogde band dan wel geen APK afkeur is maar de kans op een klapband wel groter is naarmate de band meer uitgedroogd is.

Als het de regel is dat het geen afkeur is, dan zij dat zo.. maar ik vind het niet ''the Lexus way'' om een auto mee te geven op 3 goede en 1 half gare band.
maar goed, ze gaan er donderdag naar kijken... Als de nieuwe achterruit er in komt...
 
Ik heb er Michelin CrossClimate+ onder laten zetten en die bevallen beter dan de Conti's (allseason contact) die ik onder mijn vorige auto (Avensis station) had. Ik ben een overwegend rustige chauffeur en een 4-seizoenen band voldoet prima voor mij.
De Michelins zijn aanzienlijk stiller dan de Conti's, geven goed grip in een bocht ook als het nat is en als het regent voeren ze water enorm goed af. Echte winterse omstandigheden krijgen we hier toch niet meer denk ik dus een winterband is voor mij onzin. En op de allseason mag ik in de winter toch naar Duitsland, zo nu en dan wippen we de grens over om te shoppen, niet te vaak :p
 
Als het de regel is dat het geen afkeur is, dan zij dat zo.. maar ik vind het niet ''the Lexus way'' om een auto mee te geven op 3 goede en 1 half gare band.
maar goed, ze gaan er donderdag naar kijken... Als de nieuwe achterruit er in komt...

Helemaal mee eens!
 
Los van het feit of het wel of niet netjes is hoe de dealer deze auto aflevert, zeggen zo'n banden iets over hoe de vorige eigenaar met de Lexus is om gegaan. Wat moet je allemaal met je Lexus doen om deze beschadigingen te realiseren ? Dit is niet alleen maar verdroging door ouderdom.
 
Los van het feit of het wel of niet netjes is hoe de dealer deze auto aflevert, zeggen zo'n banden iets over hoe de vorige eigenaar met de Lexus is om gegaan. Wat moet je allemaal met je Lexus doen om deze beschadigingen te realiseren ? Dit is niet alleen maar verdroging door ouderdom.

Ik ben het maar deels met je eens, als je bijvoorbeeld kijkt naar de beschadigingen op de foto vanrobtp09 , dan zou je er idd vanuit kunnen gaan dat er onvoorzichtig mee langs stoepranden e.d. is gereden.

die droogte scheuren die bij mijn band te zien zijn, zitten in een band, die z? oud is, en z?veel km's meegedraaid heeft, dat je aan de hand van de relatief grote hoeveelheid resterend profiel na zoveel km's wel kunt opmaken dat de vorige eigenaar een bandensparende rijstijl had.
 
Als het de regel is dat het geen afkeur is, dan zij dat zo.. maar ik vind het niet ''the Lexus way'' om een auto mee te geven op 3 goede en 1 half gare band.
maar goed, ze gaan er donderdag naar kijken... Als de nieuwe achterruit er in komt...
Hoe is het gegaan vorige week donderdag? Wat heeft de dealer gezegd met betrekking tot de versleten voorband?
Ben wel benieuwd hoe een Lexus dealer hier mee om gaat :-)
 
Hoe is het gegaan vorige week donderdag? Wat heeft de dealer gezegd met betrekking tot de versleten voorband?
Ben wel benieuwd hoe een Lexus dealer hier mee om gaat :-)

Tja, dat is wel een beetje een triest verhaal, alleen het verhaal is nog steeds niet voorbij. dus ik wachtte nog heel even met iets te schrijven daarover.
maar nu je er naar vraagt..

Het oordeel van de monteur: ''dat is gewoon het type band, daar komen snel barstjes in''
op mijn vraag of het niet iets te maken kon hebben met de leeftijd van 7 jaar, terwijl de rest aanzienlijk jonger is volgde; ''het is volgens ons niet gevaarlijk om er mee te rijden, maar ik zal het nog eens aan de verkoper voorleggen wat hij ervan vindt''

dus wat de band betreft wordt dit verhaal nog vervolgt.. de rest van de ellende die tijdens dit bezoek is voorgevallen zal ik later aan jullie laten weten.
maar het vertrouwen in d?ze Lexus dealer, is ver beneden voldoende gezakt. en dat is ni?t alleen om een band met scheurtjes.
Maar omdat ik ze alsnog de mogelijkheid wil geven het goed op te lossen, zal ik nog geen namen noemen.
 
Tja, dat is wel een beetje een triest verhaal, alleen het verhaal is nog steeds niet voorbij. dus ik wachtte nog heel even met iets te schrijven daarover.
maar nu je er naar vraagt..

Het oordeel van de monteur: ''dat is gewoon het type band, daar komen snel barstjes in''
op mijn vraag of het niet iets te maken kon hebben met de leeftijd van 7 jaar, terwijl de rest aanzienlijk jonger is volgde; ''het is volgens ons niet gevaarlijk om er mee te rijden, maar ik zal het nog eens aan de verkoper voorleggen wat hij ervan vindt''

dus wat de band betreft wordt dit verhaal nog vervolgt.. de rest van de ellende die tijdens dit bezoek is voorgevallen zal ik later aan jullie laten weten.
maar het vertrouwen in d?ze Lexus dealer, is ver beneden voldoende gezakt. en dat is ni?t alleen om een band met scheurtjes.
Maar omdat ik ze alsnog de mogelijkheid wil geven het goed op te lossen, zal ik nog geen namen noemen.

In mijn ogen echt een onzin verhaal.. Ja, de ene band droogt sneller uit dan de andere, dat klopt..
Maar om te zeggen dat het daarom ook niet gevaarlijk is, heb ik toch echt mijn twijfels bij. De schoonheidsprijs verdient het sowieso niet.. (wat je wat mij betreft wel mag verwachten van een Lexus- dealer.)

In ieder geval veel succes, wij zijn benieuwd hoe dit afloopt
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27
Romke Xenon D43m0n robtp09 Arbitrator Mr Bullet tvkip R3D en overigen die dit evt. volgden.

het laatste hoofdstuk is geschreven. het boek kan bijna dicht.
Maar niet voordat jullie weten hoe het is afgelopen.

Zoals gezegd, heb ik 2 maanden na aankoop ontdekt dat er een 7 jaar oude linkervoorband onder de auto lag met flink wat haarscheuren rondom het loopvlak.
Dit heb ik ter beoordeling aan de Lexus dealer laten zien.
Hun reactie: ''dat is gewoon het type band, daar komen snel barstjes in''
Ik heb aangegeven dat ik dit wel erg gemakkelijk vond en andere verwachtingen had van een Lexus dealer.

De verkoper heeft hierna contact met mij opgenomen en aangegeven het met mij te willen oplossen.
Hun voorstel was dan ook om de linkervoorband kosteloos te vervangen. (uit correctheid en netheid, maar ni?t omdat het n?dig was aldus de dealer)

Om te voorkomen dat ik over 3 jaar met hetzelfde probleem zit, heb ik hierop aangegeven dan zelf de rechtervoorband erbij te doen, zodat ik per gisteren weer een vers setje nieuwe voorbanden heb. over de eerste ervaringen op de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 91 Y in de standaardmaat ik het volgende zeggen.

-het stuur draait lichter
-het rolgeluid is n?g zachter dan het al was.
-OPVALLEND: met de oude banden wilde het stuur na een voll?dige stuuruitslag naar links of rechts niet meer uit zichzelf terug naar de middenstand. (dan moest je het stuur de eerste kwartslag/halve slag een beetje helpen) met deze nieuwe banden is dit niet meer het geval :D dus wat daar nu preci?s de oorzaak van is ??


(Tijdens het vorige bezoek waren er nog wat dingetjes gebeurt die ik in een eerder bericht omschreef als ''de rest van de ellende''
deels heb ik mij hierin vergist, en deels is dat nu alsnog opgelost, dus dat sluit ik af, en ga ik niet meer op in.)

Al met al is het probleem naar tevredenheid opgelost, en ben ik (weer) een tevreden klant.
het vertrouwen is weer terug op het vorige niveau:)

Nu zou ik graag 'van de daken schreeuwen' waar en bij wie dit allemaal gebeurd is, zodat een ieder hier zijn voordeel mee kan doen.
Maar in goed overleg met de dealer hierover hebben zij aangegeven ondanks de goede oplossing graag anoniem te blijven.
(als je bij mij eerst een deuk in m'n auto trapt en het daarna netjes repareert ben ik ook nog steeds niet blij)
Dus dat zal ik respecteren.

uiteindelijk dus wat de banden betreft: op naar vele fijne veilige kilometers met deze Lexus!
 
Hun voorstel was dan ook om de linkervoorband kosteloos te vervangen. (uit correctheid en netheid, maar ni?t omdat het n?dig was aldus de dealer)
[...]
Al met al is het probleem naar tevredenheid opgelost, en ben ik (weer) een tevreden klant.
het vertrouwen is weer terug op het vorige niveau:)
Fijn! Het ego van de verkoper nog intact, jij een nieuwe band cadeau en nu fijn rijden met een nieuwe set voorbanden. Iedereen blij :-) Chapeau! Zo hoort het.

Nu zou ik graag 'van de daken schreeuwen' waar en bij wie dit allemaal gebeurd is, zodat een ieder hier zijn voordeel mee kan doen.
Maar in goed overleg met de dealer hierover hebben zij aangegeven ondanks de goede oplossing graag anoniem te blijven.
(als je bij mij eerst een deuk in m'n auto trapt en het daarna netjes repareert ben ik ook nog steeds niet blij)
Dus dat zal ik respecteren.
Dat is dan wel weer een beetje een anti-climax ;) Aan de andere kant: dan weten we dat ook een Lexus dealer die het eerst niet zo netjes doet het alsnog netjes op wil lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27
De verkoper heeft hierna contact met mij opgenomen en aangegeven het met mij te willen oplossen.
Hun voorstel was dan ook om de linkervoorband kosteloos te vervangen. (uit correctheid en netheid, maar ni?t omdat het n?dig was aldus de dealer)

Kijk, zo kennen wij doorgaans onze dealers. Dit zie je niet bij elk merk of elke afzonderlijke dealer, maar het kenmerkt doorgaans wel de handelswijze van Lexus (Toyota) dealers; tevreden klanten.

-het stuur draait lichter
-het rolgeluid is n?g zachter dan het al was.
-OPVALLEND: met de oude banden wilde het stuur na een voll?dige stuuruitslag naar links of rechts niet meer uit zichzelf terug naar de middenstand. (dan moest je het stuur de eerste kwartslag/halve slag een beetje helpen) met deze nieuwe banden is dit niet meer het geval :D dus wat daar nu preci?s de oorzaak van is ??

Dat je deze dingen ervaart met een nieuw setje banden verbaast me niet. Geeft des te meer aan dat het verschil in bandenleeftijd/-slijtage wel degelijk te merken is. Ga je deze feedback nog terugkoppelen naar de dealer, met een taartje/doosje saucijzenbroodjes?
 
Dat je deze dingen ervaart met een nieuw setje banden verbaast me niet. Geeft des te meer aan dat het verschil in bandenleeftijd/-slijtage wel degelijk te merken is. Ga je deze feedback nog terugkoppelen naar de dealer, met een taartje/doosje saucijzenbroodjes?

In het algemeen sturen nieuwe banden veel lichter dan banden die al een tijdje meegaan. Dat hangt ten dele samen met de profieldiepte - bij een wat dieper profiel zal de band aanvankelijk wat soepeler "omvouwen" in de gewenste richting. Daarnaast zit er op het rubber vaak een coating tegen UV-licht om veroudering tegen te gaan - op het loopvlak slijt die "smeerfilm" er in enkele tientallen km af en pas dan is de band zoals die moet zijn. Dat je oorspronkelijk echt moest "sturen" kan er ook mee te maken hebben dat juist de band met de scheurtjes wat extra weerstand gaf waardoor je een beetje moest helpen.