IS200 geluid tijdens koppelen

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Hallo,

Ik ben sinds kort eigenaar van een mooie IS200 sport uit 1999, net 100.000 km
(goed onderhouden, Lexus dealer, distributieriem etc).

Ik merk tijdens het rijden 1 ding wat ik niet kan thuisbrengen.

Tijdens het koppel en ontkoppelen komt er een soort van licht dof geluid/hele korte brom, dus bij het koppelen en ontkoppelen.
Ik vermoed dat er niets ernstigs aan de hand is, maar kan iemand hier wat over zeggen, hoort dit??

bedankt!
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik herken het geluid en gevoel wel. Wellicht niet zo aanwezig als bij Camiel, ik merk het enkel bij een koude motor (wanneer gasklep wat meer open staat tbv opwarmen van motor en kachel) van 1e naar 2e versnelling. Het lijkt bij mij vanuit het diff te komen en enkel wanneer je wat te snel /lomp de koppeling loslaat. Speling op de cardanas kan het misschien ook zijn?
 

Mike1975

Hoort erbij
17 aug 2013
96
0
0
Ophangpunten van het subframe achter misschien. Ik weet dat bij de e36 van bmw de rubbers van het subframe het leven lieten waardoor de auto begon te bonken bij overschakelen. Heb dat zelf ook aan de hand gehad met een 320i coupe.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Een vriend van heeft dat ook bij zijn evox en het schijnt vrij normaal te zijn bij sportievere autos.
Ik weet niet of de lex daar ook onder valt. Ik heb het namelijk ook en rijd er al 2 en half jaar mee rond zonder problemen.
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Bedankt voor de replies allemaal!

Vooral dit herken ik ook:
"Ik herken het geluid en gevoel wel. Wellicht niet zo aanwezig als bij Camiel, ik merk het enkel bij een koude motor (wanneer gasklep wat meer open staat tbv opwarmen van motor en kachel) van 1e naar 2e versnelling. Het lijkt bij mij vanuit het diff te komen en enkel wanneer je wat te snel /lomp de koppeling loslaat". Als ik wat kalmer koppel dan kan ik het lichte gebonk zelfs vermijden.

Ik ga volgende week even langs een profile tyrecenter voor lichte trilling bij remmen boven 50 km/u, maar dat wordt dan een andere thread :) ... balanceren/schijven/draagarmrubbers/etc..... wordt vervolgd..
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
....Ik ben inmiddels bij profile tyrecenter geweest en onder mijn auto meegekeken.
Monteur heeft rondje gereden. Lijkt toch echt iets mechanish, i.c.m. zoekerige banden.

Wel wat slechte achterbanden, bouwjaar 2008 (bridgestones, nog wel ruim profiel) en volgens monteur alles behalve comfortable.
Ik las in dit topic ook al dat slechte achterbanden voor trillingen in pook kunnen zorgen...dus wellicht zit daar een oplossing.

Verder een zichtbare speling op de kruiskoppeling gezien. Die zou ik graag willen vervangen, aangezien dit het gebonk en trillen hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt. Hoe dat te vervangen, goeie vraag!?
Ik zie op ebay.de wel een aantal originele gebruikte Kardanwelles voor een klein prijsje. Daar zal toch wel wat bruikbaars tussen zitten. Losse kruiskoppelingen zijn voor Lexus niet te krijgen (behalve dan voor de hoofdprijs bij Lexus.nl ?!)

Idee?n, adviezen ?
Kan elke redelijke garage een kruiskoppeling/aandrijfas vervangen, of loop ik dan risico's ?
...wordt vervolgd.....
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Naar mijn weten isbhet vrij eenvoudig te vervangen als je een brug hebt ofzo. 4 bouten vvoor en 4 achter en 2 bouten voor de ophanging dan pak je de as er kompleet uit
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
... daar zijn we weer....

Ik heb een vervangende aandrijfas van ebay.de geprobeerd (niet duur), banden laten balanceren/wielen voor achter verwisseld.
Conclusie.. Het is NIET de aandrijfas !!

Volgende hoofdstuk:
http://www.partsbase.org/media/images/t ... de922c.png
Toyota 12371-70090
Toyota 12360-70040

Ik vond het wel erg leerzaam om eens goed mee te kijken/helpen bij die aandrijfas.

Ik hoop nu op een transmission mount die het issue gaat oplossing.
De vibratie is erg algemeen aanwezig, niet zo storend dat er niet mee te rijden is, maar ik wil het wel graag beter hebben.
.....
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
No Title

Ik heb inmiddels de strenge winter overleefd en maar een transmission mount laten overkomen uit Japan (zie foto).
Komende week laat ik hem inbouwen/vervangen... ben erg benieuwd... Na veel onderzoek lijkt me toch dat dit gaat helpen...

(Ik ben overigens ook bij Lexus Den Haag geweest voor een algemene check. Testrit door monteur ook, vibratie van pook vond hij normaal.. conclusie..auto verkeert in goede staat. Onderhoudshistorie stond ook in hun computer)
 

Bijlagen

  • photo1682.jpg
    photo1682.jpg
    236,6 KB · Weergaven: 41

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ik hoor ook soms van achter uit het diff een "thudd" bij het in versnelling zetten. Vergeet niet dat je versnellingsbak nu vlak bij je ligt ipv onder de motorkap.
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Ik hoor ook soms van achter uit het diff een "thudd" bij het in versnelling zetten. Vergeet niet dat je versnellingsbak nu vlak bij je ligt ipv onder de motorkap.

Ja daarom verdenk ik nu sterk de versnellingsbakophanging. De clunk is daar te horen, maar vooral de vibratie tijdens druk zetten en de beweging die voelbaar is als je onderaan de pook vasthoudt en gaspedaal indrukken en dan weer loslaten. Dat duidt volgens mij er op dat er speling zit op de versnellingsbak door de 15 jaar oude ophanging.. maar 100% zeker ben ik niet :)

Dus alle advies is nog welkom.. :)
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
No Title

Zojuist heb ik mijn nieuwe 'transmission mount' laten inbouwen bij een Profile Tyrecenter.
Duidelijk op de foto te zien dat na 15 jaar 'hangen' het rubber is ingezakt/gevulcaniseerd (het viel me nog mee...)

EINDELIJK resultaat waar ik op gehoopt had !!!
Uiteraard meegekeken tijdens de inbouw. Wat blijkt... de hele versnellingsbak (incl. pook) hangt nu +/- 1,5 cm hoger door het nieuwe rubber, wat de hele aandrijflijn ten goede komt (is nu beter horizontaal zo lijkt het).

Wat is er anders/beter:
*Schakelen van 1 naar 2 en/of achteruit is vele malen lichter/makkelijker (als nieuw!??)
*Trillen van onder de auto bij wegrijden in 1e versnelling bij +/- 3000 toeren is nu volledig verdwenen!
*Overall vibraties tijden accelereren naar 4000+ toeren zijn sterk afgenomen (auto lijkt meer te zweven).
*Pook trilt nu met constantere resonantie, dus in elke versnelling een soortgelijke beleving.
*Minder 'angst'/ergernis bij het schakelen


Wat is er nog wel aanwezig:
*Thud/boemp geluid bij het in z'n 1 zetten vanuit vrij (andere 2 engine mounts??)
*Bewegende pook (wel minder storend dus...dit zal meer richting normaal gedrag gaan)

CONCLUSIE:
Erg tevreden met dit resultaat. Ben nog wel erg geneigd om ook de 2 voorste engine mounts te doen (is ook verstandig, wel een stuk duurder/moeilijker)
Ik raad dit iedereen aan die nog met een originele transmission mount rijdt!! :rulez:
 

Bijlagen

  • photo1708.JPG
    photo1708.JPG
    154,3 KB · Weergaven: 42
  • photo1709.jpg
    photo1709.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 39

Mr.Ruben

Actief
30 mrt 2013
217
6
18
is het dat gevoel dat:
Je auto bokkerig opkomt met optrekken.
je hem soms moeilijk in de 1 en 2 krijgt?
dat je soms geknal hoor een gebonk als je de koppeling los laat?