IS200 resonantie versnellingsbak/aandrijflijn

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Geachte formumleden,

Ben in het bezit van een handgeschakelde IS200 Sportcross. In de 6e versnelling treedt er een hinderlijke resonatie op tussen 2000 en 3000 tpm (80-100 km/u). Heb dit euvel wel vaker waargenomen bij andere IS'sen (ongeacht de km-stand). Heeft iemand hier een oplossing voor ?
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Ik heb het ook reeds bij IS'en waargenomen en ben niet 100% zeker van de oorzaak, maar ik heb het gevoel dat het aan aan ??n van de poulies van de riem ligt, evt de riemspanner.

Mijn ma heeft hetzelfde probleem gehad met haar Mercedes E280 V6 en daar was het de riemspanner die aan de basis lag. Doorgaans hebben vooral handgeschakelde wagens er last van want er zijn meer schokken in het aandrijfgeheel doordat je nooit even zacht kan overgaan als een automaat.

Zoniet, inwisselen voor een IS300 met automaat ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
In de 6e versnelling treedt er een hinderlijke resonatie op tussen 2000 en 3000 tpm (80-100 km/u).

Misschien de resonantie wat meer toelichten. Is het bijvoorbeeld voelbaar in je pook, gehele auto..?

Er bestaan een aantal topics over resonanties, afhankelijk van voorgaande vraag uiteraard..
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
De betreffende resonantie is te voelbaar/hoorbaar in de hele auto (soort lage bromtoon). Treedt uitsluitend op in de 6e versnelling, boven de 120km/u is het helemaal weg en loopt het apparaat als de spreekwoordelijke naaimachine. Inruilen voor een IS300 lijkt me trouwens wel wat !
 

Mikeman

Hoort erbij
6 mrt 2011
26
0
0
Ja, hier nog 1 met precies hetzelfde probleem.

Sinds ik de auto heb (februari), heb ik precies hetzelfde. (IS200 Sport Handgeschakeld met LSD)
Alleen in de 6de versnelling bij 100 - 120 km/h zoiets. Het geluid komt duidelijk van achteren en is weg zodra de koppeling ingetrapt wordt. Bij hogere snelheden/toeren in de 6 is het weg. Ook terugschakelen naar de 5 met gelijkblijvende snelheid zorgt ervoor dat het brommende geluid weggaat.

Eerlijk gezegd heb ik er nog niet uitgebreid naar gekeken. Wat ik geprobeerd heb:

Wielen balanceren
Andere set wielen
Auto uitgelijnd
Ophanging volledig op speling gecontroleerd
Remschijven + blokken vervangen (moest toch gebeuren)

Verder heb ik er al een tijd geen aandacht aan gegeven, ik zet de radio gewoon wat harder op de snelweg :)
Het stoort me inmiddels niet meer. Toch ben ik benieuwd wat dit kan zijn.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik kwam het volgende tegen.

Als je b.v. zoekt op 'Toyota Altezza 3000RPM rumble', dan vindt je soortgelijke problematiek. Meestal treedt vibratie of lawaai op bij 3000tpm, +/- 100-120km p/u, eveneens genoemd voor de IS200 en bij bepaalde belasting.

Ik zag wat zaken staan over koppeling en (dual mass) vliegwiel, waarvan men vermoedt dat de laatste e.e.a. niet meer correct dempt bij dat toerental.

Uiteraard de vraag of het bij jou optreedt bij 3000TPM...?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat is idd een goede vraag, ik had gehoopt dat KWP of jij dat zou weten.. ;)

Het lijkt wel naar voren te komen uit de berichtgevingen. 'Sommigen' geven ook aan dat er een TSB bestaat voor de problematiek, m.b.t. montage gears versnellingsbak. Ik kon dat niet zo snel terugvinden overigens.

Maar goed, het lijkt wel een vaker voorkomend iets... Hopelijk kan TS iets met de zoekinfo.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik zou het niet weten, ik weet dat de 3SGE wel origineel een dual mass heeft... van de 1GFE weet ik niet (en die zijn ook in de Altezza geleverd...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
IK heb hetzelfde (IS200 Sport met LSD), alleen hoor ik geen geluid. Een lichte trilling in de 6 op de autosnelweg. Alleen de eerste keer na aankoop had ik er in andere versnellingen last van, ik heb toen overwogen om om te draaien, in de 4 kon je toen niet normaal je hand op de pook houden. Hierna nooit meer last van gehad eigenlijk... De trilling die ik nu heb wordt erger als je het gas indrukt, als je dit even los laat is het weg. Dat lijkt dus wel op een beetje versleten motorrubbers lijkt me?

Het terugschakelen naar de 2 of de 3 gaat soms ook wat lastiger, alhoewel ik wel merk dat het beter gaat naarmate de auto warm is gereden.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Het heeft naar mijn idee niets te maken met slijtage. Ik heb de auto gekocht met 40k op de teller (nu inmiddels 100k) en het probleem wordt niet erger. Het is echt in een bepaald toerengebied en uitsluitend in de 6e versnelling, boven 3250 tpm is het niet meer merkbaar. Het lijkt mij meer op een ontwerpfout, alleen is het dan vreemd dat er niet iets van een terugroepactie is geweest.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat Metalfreak beschrijft komt ook veelvuldig naar voren in het 3000RPM verhaal. Tevens ook het euvel bij een bepaalde motorbelasting (of TPM).

Daarbij wordt aangegeven dat het niet met de rubbers motorblok/bak te maken heeft, resonantie uitlaat of ophanging e.d., maar met de gearing en deels beperkte demping capaciteit van 't vliegwiel. Dat ondersteunt deels ook de reactie en ondervindingen van Mikeman hierboven.

Verder wordt idd gesproken over een karakteristiek van de motor (ofwel 'normale' harmonische resonantie van het 6cyl blok bij bepaald RPM). Of dat een ontwerpfout is...tja... Volgens mij heeft elke motor dat wel. Het komt idd ook voor bij een nieuwe IS..

Ook lijkt het vervangen van vliegwiel gemengde resultaten op te leveren, van volstrekt weg tot vermindering..

Ik kan mij overigens niet goed voorstellen dat er geen Dual Mass vliegwiel in zit, gezien de techniek die Lexus nastreeft en wat ik erover heb gelezen. Maar goed, dat is uiteraard volstrekt geen solide grond. Ik zal eens nazoeken of ik het vliegwiel kan verifi?ren. ;)

Edit: volgens het onderdelengebeuren is het een DualMass vliegwiel, betreft IS jaar 1999-2005.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het lijkt mij meer op een ontwerpfout, alleen is het dan vreemd dat er niet iets van een terugroepactie is geweest.

Als eens bij dealer ge?nformeerd? Het lijkt mij niet een op zichzelf staand iets, zo te lezen.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Aangezien ik de Lex ingevoerd heb uit Duitsland kun je een 'Read Carpet Treatment' in Nederland wel vergeten, heb er wel eens een opmerking over gemaakt maar nooit een duidelijk antwoord op gekregen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nja.. De volgende links geven nog wel wat inzichten: http://s4.invisionfree.com/lexusaltezzaclub/ar/t962.htm en http://forum.altezzaclub.org.au/index.php?showtopic=5495

Het lijkt overigens in alle gevallen toch te wijzen naar combi DM vliegwiel en 3000rpm, i.p.v. 'mounts' .

Mij lijkt het sterk dat dit niet bekend is bij de dealer of er nooit van heeft gehoord, gezien de (al) meerdere reacties binnen dit topic.. Het is verder volstrekt reproduceerbaar, dus dan zou men wellicht de mogelijke oorzaak kunnen aangeven? Lastig verhaal wel, want het is niet iets wat je 'even' vervangt om uit te proberen...

Mogelijk heeft een andere forumgebruiker nog wat bruikbare tips of ervaringen hiermee.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Dubbel massa vliegwiel verwacht ik niet op een smooth 6 line motor, maar goed het zal zo zijn. Problemen met een DM vliegwiel zijn te herkennen aan trillingen, toerental afhankelijk, dus niet op snelheid. Wat vaak ook opvalt: bij decellereren ineens een dot gas geven, soms hoor je dan een pok. Dit wijst op teveel radiale speling. Ook kan stationair een rammelen geluid optreden vergelijkbaar aan een slecht druklager, bij intrappen van de koppling is het geluid weg. Dit wijst op teveel axiale speling.


Maar goed, als ik zo het verhaal hoor komt het geluid achter vandaan, dan blijven er maar een paar dingen over:

Aandrijfas lengterichting
2 Aandrijfassen in dwarsrichting
diff
wiellager
kromme schijven
wielen.

Als het geluid blijft na het wisselen van de achterwielen kan je deze uitsluiten.

Wat een mogelijkheid is, maar wat niet veel garage bedrijven hebben, is het toerental van de trilling bepalen met een apparaat (ben even de naam kwijt) Door de aandrijflijn door te rekenen kan je het zoekgebied nog verder beperken.


Blijft lastig trillingen....
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Wielen, lagers en remschijven zijn volgens mij uit te sluiten. Probleem treedt op bij zowel zomer- als winterbanden, geen trillingen waarneembaar bij het remmen. Zal het tussenlager van de 'propeller shaft' eens controleren, dit lijkt me wel een kritisch onderdeel. Misschien biedt het spelen met verschillende 'adjusting washers' soelaas. Aangezien het probleem zich bij alle km-standen voordoet lijkt het me geen kwestie van slijtage.

propeller_shaft.jpg


@moderator: heb je overigens problemen met afbeeldingen uit originele Lexus dokumentatie ?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien is dit nog interessant, een DIY met foto's van koppeling en (kennelijk?) DM vliegwiel: http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/index.php?showtopic=71572

Als het bijvoorbeeld wielen (of banden) zijn, dan zou je feitelijk niet verwachten dat het probleem weg is bij schakelen naar een lagere versnelling (bij dezelfde snelheid). Maar goed, je weet maar nooit ;)

Wat KWP zegt, vibraties zijn meestal lastig naar een oorzaak te herleiden, zonder 'meet en weet'. Daarbij, je had dit reeds bij vrij weinig km's, wat vergaande slijtage uitsluit.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Het afstellen van het tussenlager mbv washers is een mogelijkheid, had dit probleem bij m?n Corolla KE70 ook waarbij ik een TE71 achteras heb gebruikt. Deze trilde tussen de 50 en 80 als een gek, na wat klooien met ringen is ie nu aardig goed.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ok, moet dat ook eens proberen. Zijn dat speciale washers?

De dreun tussen 2750-3000 bij gas loslaten heb ik ook. Sommige 3SGE MR2's schijnen het ook te hebben.