IS200 resonantie versnellingsbak/aandrijflijn

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Geachte formumleden,

Ben in het bezit van een handgeschakelde IS200 Sportcross. In de 6e versnelling treedt er een hinderlijke resonatie op tussen 2000 en 3000 tpm (80-100 km/u). Heb dit euvel wel vaker waargenomen bij andere IS'sen (ongeacht de km-stand). Heeft iemand hier een oplossing voor ?
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Lijkt zo te horen wel typisch op een 2massa vliegwiel probleempje.
Dit is echt alleen in de 6e versnelling? en als je b.v vanaf 150 op de motor afremt, heb je het geluid dan ook?
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Nathanael zei:
Lijkt zo te horen wel typisch op een 2massa vliegwiel probleempje.
Dit is echt alleen in de 6e versnelling? en als je b.v vanaf 150 op de motor afremt, heb je het geluid dan ook?
Nee, ik heb het niet wanneer ik bij hoge toeren gas loslaat, pas wanneer je in de buurt komt van de rangen 3000-2750rpm. Bij gas geven is het er ook helemaal niet, ook niet in de betreffende rpm-range.
Wel heb ik ergens vanaf de 120 een hele lichte dreun in de aandrijflijn.

...of was jouw opmerking niet voor mij bedoeld?
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
The Swede zei:
Ik heb het ook reeds bij IS'en waargenomen en ben niet 100% zeker van de oorzaak, maar ik heb het gevoel dat het aan aan ??n van de poulies van de riem ligt, evt de riemspanner.

Mijn ma heeft hetzelfde probleem gehad met haar Mercedes E280 V6 en daar was het de riemspanner die aan de basis lag. Doorgaans hebben vooral handgeschakelde wagens er last van want er zijn meer schokken in het aandrijfgeheel doordat je nooit even zacht kan overgaan als een automaat.

Zoniet, inwisselen voor een IS300 met automaat ;)

Probleem opgelost (heb het bovenstaande advies maar opgevolgd ... ) :mrgreen:
 

TLRS

Hoort erbij
15 sep 2010
33
0
0
The Swede zei:
Doorgaans hebben vooral handgeschakelde wagens er last van want er zijn meer schokken in het aandrijfgeheel doordat je nooit even zacht kan overgaan als een automaat.

Als je timing klopt kun je met een handbak perfect soepel opschakelen. Terugschakelen is een ander verhaal, dan moet je heel-toe'en. En dan hangt het een beetje van de auto (modificaties) af of dat makkelijk gaat.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Bij deze een enorme rotschop omhoog voor dit topic.
Precies deze probleemschrijving speelt bij mijn is200 ook.
Ik ben me inmiddels helemaal lazarus aan het zoeken naar de oorzaak, nu ik ineens dit topic tegenkwam.

Is er iemand in de afgelopen 9 jaar die het probleem heeft kunnen oplossen? Afgezien van de auto in te ruilen voor een IS300?