[IS220D] wie overtuigt mij..advies gevraagd

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
56
6
8
Hallo,

Ik ben net als de TS aan het zoeken naar een IS220d, maar na deze avond een tijdje op dit forum hebben rondgeneusd zit de schrik er bij mij toch in wat betreft de problemen die wel eens bij deze dieselmotor willen onstaan. Is dit echt een groot probleem of is de kans vrij groot dat het een probleemloze auto is?

Ik hoop het allemaal wel, want ik heb echt mijn zinnen op deze auto gezet.

Wat zijn zaken waar je specifiek bij een 220d op moet letten bij het maken van een proefrit?
 
Ik denk dat ik hem ook zou nemen, want als je problemen krijgt dan krijg je met de motor ook problemen zonder dat kastje. De voordelen zijn zeker niet marginaal maar vrij fors te noemen. Dit is het voordeel van een turbomotor.
 
Het lijkt mij dan wel interessant om de werkelijke praktijkcijfers te zien tussen standaard en gechipt. Iets meer koppel of PK's kunnen gevoelsmatig 'fors' aanvoelen, maar zegt niet altijd iets t.o.v. het volledig bereik. Dat zou dus nog steeds om marginale verschillen kunnen gaan.

Feitelijk was de vraag of het slim is dit te doen met dit type motor en bekende zwakheden. Als morgen toch je koppakking wegblaast, dan is die 30-40K slechts nuttig voor de statistieken.

Kortom, je vergroot je kansen op problematiek hiermee. Dat je met deze motor ook problemen kan krijgen zonder het kastje, zegt niet dat je het kastje dan maar klakkeloos kan plaatsen. Zo'n kastje kan het vermogen net buiten specs brengen, wat zich dan wellicht op termijn wreekt.
 
Dat laatste ben ik wel met je eens, met het eerste niet. Het is absoluut meer dan een gevoel.
De versnelling is dramatisch sneller.

Cijfertjes: 500Nm ipv 400, 207 PK ipv 177.
 
Ik twijfel er niet aan dat het meer is dan een gevoel, maar afgezien van de weergeven (fabrikant kastje?) waarden, zou je b.v. meer hebben aan een a-b praktijkvergelijk over de gehele linie. Dit uiteraard in vergelijk met de al niet slechte standaard specs. Bijvoorbeeld 0-100km/s, inhaalcijfers, verbruik, etc.

Het kastje kan b.v. sterk merkbaar zijn bij sprint en eindsnelheid, waarbij het 'middengebied' b.v. niet veel toevoegt t.a.v. standaard.

Zelf zou ik e.e.a. al genoeg voordelen vinden en het ook doen, maar misschien is het wel verstandig om de vraagsteller zich goed bewust te maken van de risico's en het werkelijk nut. Vooral bij deze motor.
 
Feit is dat de afstelling van de Lexus diesel onder de 2000 toeren beroerd is, zeker bij de eerste series.
Niet voor niets is de 123 bak in latere series ingebracht......

Voor de tuning was onder de 120Km/h rijden in de 6 een straf. Geen kracht en gerommel, veel trillingen. Veel mensen rijden daarom ook 120 in zijn 5 ipv de 6e versnelling.
Nu ik de tuning heb, rij ik zelfs met 100km/h in zijn 6, bij het gas geven is er nu wel een versnelling.

Prestatie cijfers? Verbruik gaat FORS omhoog, prestaties in de zin van accelaratie en snelheden, zie de IS250.
Ik heb zelf geen echte cijfers, wel ervaringen.
Identieke IS220D, vol op het gas. Met gemak weggereden, met name boven de 100 wordt het verschil groot.
 
blue-eyes, vergeet niet erbij te melden dat je verbruik hoger is geworden maar dat je niet de hele tijd loopt te trappen.
 
Tja, ik ben er inderdaad al achter dat de 6 alleen zin heeft boven de 140 km/h. En dat de bij lage snelheden ook in een lage versnelling moet worden gereden, met gerommel e.d. Je blijft schakelen.

Betreft het bij jullie een 'tussenkastje' of een echte wijziging van software van de ecu? Ik heb hiervoor Alfa Romeo 166 gereden en daar werden de tuning updates echt in de ecu gedaan.

Nog een andere vraag (want instructieboek ontbreekt, die van de navigatie heb ik wel).
Een stadslichtje is defect. Ik kan daar niet makkelijk bij. Tips? Of gewoon alles wegslopen tot je erbij kunt? Het is de kant van de bestuurder. Meteen maar vervangen door een led exemplaar met een wat hogere kleurtemperatuur, past beter bij de xenon.

Wat is die eigenlijk, het is fabrieks xenon, is volgens mij lager dan 6000. Deze die ik nu heb is de perfecte kleur overigens. Ook veel licht opbrengst.
 
Software is niet zo makkelijk te kraken bij een toyota of lexus. Ds het is een kastje tussen stoppen.

Vervangen van stadslicht is een grote klus bij een 2de gen is, aan de bestuurderszijde moet je ruitenwisservulreservoirteutje er uit trekken.

Passagierszijde moet je luchtinlaat traject tm luchtfilterhuis demonteren.

Af fabriek is alTijd 4100-4300k , dus de meeste leds zijn 6000k+ dus die zullen je xenon geel doen laten lijken.
 
Rogier zei:
Tja, ik ben er inderdaad al achter dat de 6 alleen zin heeft boven de 140 km/h. En dat de bij lage snelheden ook in een lage versnelling moet worden gereden, met gerommel e.d. Je blijft schakelen.

Betreft het bij jullie een 'tussenkastje' of een echte wijziging van software van de ecu? Ik heb hiervoor Alfa Romeo 166 gereden en daar werden de tuning updates echt in de ecu gedaan.

Nog een andere vraag (want instructieboek ontbreekt, die van de navigatie heb ik wel).
Een stadslichtje is defect. Ik kan daar niet makkelijk bij. Tips? Of gewoon alles wegslopen tot je erbij kunt? Het is de kant van de bestuurder. Meteen maar vervangen door een led exemplaar met een wat hogere kleurtemperatuur, past beter bij de xenon.

Wat is die eigenlijk, het is fabrieks xenon, is volgens mij lager dan 6000. Deze die ik nu heb is de perfecte kleur overigens. Ook veel licht opbrengst.


Zoals gezegd is het een kastje, dit kan NIET anders.

Ik rij nu rustig in zijn 6 met 100 KM/h, NA de tuning. Voor de tuning een NO GO.

@Mlcoolj: klopt: verbruik ruim boven de 7 liter per 100 km, bij rustig rijden, cc op 120........ ZUIPERD met hoofdletters :D
 
Zelfs al zou je kunnen mappen via de ECU, dan zal het waarschijnlijk weinig voordeel opleveren boven het plug & play kastje.

Het euvel zit voornamelijk in de versnellingsbak ratio's, aangezien het standaard motorvermogen al ruim voldoende zou moeten zijn voor goede prestaties. Met het kastje 'fok' je feitelijk continue de motor op (met alle mogelijke gevolgen van dien) en het verklaart ook het notoire geslurp. Eigenlijk valt dit ook niet echt onder tuning.

Maar goed, terug naar het lampje vervangen. :D
 
Is wel on topic, TS vraagt er ook naar.

Vermogen zou voldoende moeten zijn, is dat echter niet. Niet voor niets dat latere versies met andere overbrengingen zijn uitgebracht om dit euvel te omzeilen......

@GPS-10: graag toch iets meer verdiepen in de diesel :D :P
Lexus heeft daar zeker met de eerste series zich niet 100% een goed product ontworpen.
Ik begrijp dat je een tegenstander bent van een dergelijk kastje, maar verdiep je iets meer in de achtergrond etc. ;)

btw: zonder kastje is de wagen al een notoire slurper......


Waar ik het gewoon met je eens ben is het risico, dat is idd groter dan zonder een kastje.
 
blue-eyes zei:
Is wel on topic, TS vraagt er ook naar.

Vermogen zou voldoende moeten zijn, is dat echter niet. Niet voor niets dat latere versies met andere overbrengingen zijn uitgebracht om dit euvel te omzeilen......

@GPS-10: graag toch iets meer verdiepen in de diesel :D :P
Lexus heeft daar zeker met de eerste series zich niet 100% een goed product ontworpen.
Ik begrijp dat je een tegenstander bent van een dergelijk kastje, maar verdiep je iets meer in de achtergrond etc. ;)

btw: zonder kastje is de wagen al een notoire slurper......


Waar ik het gewoon met je eens ben is het risico, dat is idd groter dan zonder een kastje.
Moet dit keer blue eyes meer gelijk geven, maar de risicos van het chippen is denk ik wel duidelijk nu.

We laten het wel over aan de gebruiker om hier zelf de keuze te doen.
 
Ik heb mij redelijk goed verdiept in de diesel(problematiek) van Lexus, vandaar dat ik het kan motiveren ;)
Maar dat terzijde, ik ben geen tegenstander van zo'n sprintbooster/chip-kastje. Het kan heel nuttig zijn om b.v. turbo-lag te omzeilen en/of wat meer pk's te verkrijgen. Dat is, als alle variabelen kloppen..

Het gaat daarbij ook niet echt om een imperfecte auto, maar meer dat je de motor fors (ongecontroleerd) lineair opvoert en daarmee de conservatieve ratio's van de versnellingsbak compenseert. Dat is wat anders dan dat de motor standaard niet voldoende power levert of b.v. in de vermogenscurve ergens dipt.

Het chippen op deze wijze kun je vertalen naar nog meer druk, warmte, brandstof en etc. Daarbij kun je je afvragen of het risico 'gepast' is, vooral bij dit type motor, ratio bak en bekende manco's. Zoals het nu wordt gebracht lijkt het kastje een aanvaardbaar en goed te nemen risico, dat lijkt mij nogal een understatement. Voor de rest moet een ieder het zelf beslissen.

Weer terug naar het lampje? :P
 
Ja, de mijne zijn geknapt (LED via Lince). En zitter er weer standaard af fabriek lampjes in.

@Alan, zie jij kan voor de meeting 2 LED stadslichten van Lince mee te nemen? En te monteren? Leuke how to demo voor die dag :P
 
Bedoel je stadslichten of de mistlampen? Want die laatste heb ik nog liggen. (Dus leds daglicht in de mistlampen/
 
Stadslichten, de mistlampen wil ik graag als mistlampen houden.

Ik wil de stadslichten wisselen omdat dit geen gezicht is nu de stadsverlichting nog de oude verlichting is, dus geler, tov de Xenon verlichting (aftermarket).


@Alan: kan je dat voor me regelen? Monteer ik zelf later wel thuis.
 
Nog even een andere vraag over de geheugeninstellingen van de stoelen, ik zet het maar achter dit topic, omdat ik nog een newbie van deze auto ben.

Ik heb geen gebruiksaanwijzing en volgens de online manuals (link hier ergens) zou het gewoon moeten werken. Als ik op L1 t/m L3 druk gebeurt er niets met de stoelen. Ook als ik een andere positie programmeer. Dus die twee knoppen indrukken tot je een piep hoort (die dus niet komt) en vervolgens op een een andere positie weer de knop instellen werkt dus niet.

Wat doe ik verkeerd? Moet het contact aanstaan, of juist niet?