IS300h vs 320i vs C180

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Zoals u misschien al weet offreert Lexus (Louwman filialen) de mogelijkheid aan ge?nteresseerden om de IS300h nu eens te vergelijken met de competitie. Ik (Hube) vond dit ook een mooi moment om van de situatie gebruik te maken om nu zelf een een beeld te krijgen van de auto's.

Na een leuke ontvangst bij Lexus Amsterdam heb ik samen met forum gebruiker MicDee (persoonlijke vriend en collega van mij) de auto's eens aan te tand kunnen voelen.

Het betrof de BMW320i, de Mercedes C180 Avantgarde en de IS300h F-sport. Wij moeten wel vermelden dat beide concurrenten handgeschakeld waren.

IS300h F-sport:
Wij hebben de auto al eerder reviewed, tenminste de business uitvoering. Wat ons direct opviel waren de stoelen. Die zitten in de F-sport echt geweldig. MicDee vond dit dan ook de beste stoelen waar hij ooit in gezeten had. En dat zegt best wat wanneer je zijn autohistorie ziet. Verder is het klokkenspel natuurlijk prachtig. Het onderstel lekker strak en is het een goede degelijke auto die echt super rijdt. Ik kan er kort over blijven, de review is via deze link te lezen.

De BMW 320i:
Van de drie, viel deze auto mij het meest tegen en dat verbaasde mij. De auto pakte slecht op, had een vertraging bij het gas geven en het interieur van de auto voelde na de IS300h wel erg goedkoop aan. Ik wilde deze auto eens gereden hebben om te kunnen begrijpen waarom men een BMW wilde. Niet een dikke 335i of 330i, maar gewoon een 320i waar de meeste voor gaan. Het interieur was sober, hij reed mijn inziens comfortabeler dan de vorige generatie, maar daar is dan ook alles meegezegd. T.o.v. de vorige generatie vind ik het onderstel en de stuureigenschappen stukken slechter. T.o.v. de Lexus was het niet echt vergelijkbaar. Dit is zeker geen auto waar ik mijn geld aan zou willen uitgeven. Wellicht dat een m-uitvoering iets meer spanning brengt, maar dat zal de ervaren traagheid tussen de 2000 en 3000 rpm niet wijzigen. Kortom, de auto waar ik het meest van verwachte, viel mij heel erg tegen.

De Mercedes C180:
Deze auto viel mij weer mee. Hij stuurde beter dan de BMW, was directer, feller wat gasresponse betreft en gewoon goed afgewerkt. Ook leek hijharder geveerd dan de BMW. De saaiheid waar Mercedes nogal eens van beschuldigd wordt vonden wij hier niet in terug. Wel hadden MicDee en ik beiden last van de koppeling. Wellicht omdat ik al een tijdje geen handgeschakelde auto mee rij, wellicht omdat de vorige rijders de koppeling wat misbruikt hadden. Hoe dan ook zonder schokken wegrijden vanuit stilstand was bijna niet voor elkaar te krijgen, tenzij je volgas wegreed. Verder was de auto goed en vond ik hem meevallen. Voor de rit had ik deze auto echt minder dan de 320i verwacht, maar dat is hij zeker niet.

Conclusie:
De IS300h F-sport is de top uitvoering van de IS. Dat weten wij ook wel. Toch is de auto directer dan de andere twee en is het een felle auto om te rijden. Wij hebben kortgeleden nog de business uitvoering van de IS300h gereden, dus weten we wat de "echte" tegenhanger van deze twee auto's is.

De Mercedes heeft mij verrast. Een goede auto en een goed sturend geheel. Echter is het model ondertussen wel aan een grondige facelift of zelfs vervanging toe.

De BMW viel mij gewoon ronduit tegen. Dit is niet een BMW zoals ik die ken uit het verleden. De rijeigenschappen vind ik teleurstellend.Ik had echt meer verwacht van de auto die door velen als maatstaf wordt gebruikt.

Met dank aan Lexus Amsterdam
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Bedankt voor je impressie Hube :rulez:

Ik lees wel gelijkwaardige indrukken/testen over de BMW320i, met name dat het r@t@traag optrekt (eco pro spaarstand ofzoiets). Is het niet zo dat je kunt kiezen middels een schakelaar voor comfort/sport/sport+ mode? Vooral in die laatste stand schijnt het wel redelijk op te pakken allemaal (volgens de testen).
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
We hebben hem in sport mode gehad en de andere modes. 2000-3000 rpm gaf bij allen een zeer slechte versnelling. De gasresponse is ook voor verbetering vatbaar. De C180 was hier gewoon veel en veel beter in.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Leuke review, en ik geloof je ;)


Wel heb vragen over het vergelijk. Je vergelijkt het top model van Lexus IS, de F-sport tov de standaard versies van de concurrentie.
Waarom niet getest tegen een m-sport van BMW met automaat, dat was eerlijker geweest.
Ik geloof dan nog best dat de Lexus beter is, dat is wat mij betreft ook niet de discussie.

Maar als je dit soort zaken doet, en dus een statement wil maken als merk doe dan vergelijkbare wagens!

maar blijft een enorm leuk aanbod van Louwman, chapeau!
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Vergeet niet dat wij de business line hebben gereden in onze vorige review. Mijn vergelijk gaat dan ook op met die versie, niet de F-sport.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het is altijd lastig appels met appels en peren met peren te vergelijken, want de 1 is handbak de andere hybride, andere automaat andere 18 andere 17 inch...

Maar alsnog een leuke review en kan me met mijn herinnering nog wel meekomen met wat hube zegt, de BMW is gewoon veel meer op comfort gericht dan de gemiddelde rijder gewend is. Daarentegen is Mercedes sinds jaren al erg goede sportieve auto's aan het bouwen, terwijl je dat niet zo snel zou denken van een merk als Mercedes.

Persoonlijk denk ik dat de test gebaseerd is op prijs, wat krijg je voor het geld.

Als dit een sportieve vergelijking zou zijn, dan zou het de M3 vs ISF of M4 vs RCF moeten zijn.. in die modellen hebben beide merken het maximale gegeven op het gebied van sportief rijden... De "instappers" zijn meer voor de gewone lui die maximale uit zijn/haar geld wilt halen, in deze zin zou naar mijn mening de vergelijking geslaagd zijn.
 

aleras

Nieuw hier
31 mei 2013
1
0
1
Dan blijkt toch alles weer subjectief. Ook ik heb met mijn zoon een proefrit gemaakt. In de Lexus, de Audi A4 en de BMW. Het ontvangst in Groninger was uiterst belabberd. Van een Red Carpet was geen sprake, het was eerder een grijs vloerkleedje.
Zonder een kopje koffie of een inhoudelijk gesprekje meteen de sleutels van de Lexus gekregen. Het rijden was subliem.
Daarna overgestapt in de Audi, die qua zitpositie ons tegenviel (de pedalen te ver weg en het stuur te dichtbij, we hebben in de korte proefrit dit niet aan kunnen passen).
Daarna was er nog zeer kort tijd voor de BMW automaat, welke ons zeer beslist niet tegenviel. Wij vonden juist het oppakken van de motor hier een sterk punt. De auto nodigt bijna uit om te hard te rijden en dat gaat heel gemakkelijk.
De Mercedes zijn we niet meer aan toegekomen, het was zaterdag 17.00 uur en de zaak ging dicht.
Zonder een afsluitend gesprekje en zonder ook maar de lucht van de beloofde fles champagne weer huiswaarts gekeerd.
Kortom een zeer belabberd ontvangst in Groningen, een Lexus dealer onwaardig.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Inderdaad bizar dat de beleving zo kan verschillen, maar wij reden wel met de handbak. Daarnaast was ik echt niet te spreken over het onderstel. M pakket met automaat zal ik waarschijnlijk eens moeten rijden, wellicht dat dat nog verandering brengt in mijn overtuiging.

Een A4 voorwielaangedreven t.o.v. de rest achterwielaangedreven maakt al een zeer groot verschil.

Jammer dat Groningen je niet goed heeft ontvangen, dit zou natuurlijk wel zo moeten zijn.
 

Yoshi

Hoort erbij
14 okt 2012
41
0
0
Ze hebben er ook de meest gare afgetrapte bakken van Sixt neergezet, maar goed. De BMW vond ik ook tegenvallen en dat als BMW fan. Nou ben ik ook niet meer zo van het schakelen, maar het echte BMW gevoel was er nog wel. Heb zelfs in de korte proefrit iemand rechts ingehaald haha.

De Lexus IS300h vond ik echter op vrijwel alle punten beter. Voelt echt goed aan. Enige nadeel dat ik kan geven is misschien de CVT, maar dat is een kwestie van wennen en smaak. Ik vind CVT leuk, maar het voelt toch apart aan in een auto die eigenlijk best sportief is.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
De CVT haalt idd het snelheidsgevoel weg. Vooral door de constante acceleratie. Zelfs de GS450h lijkt minder snel op te trekken dan hij daadwerkelijk doet.
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Allereerst nog even Lexus Amsterdam bedanken voor het vriendelijke onthaal:

BEDANKT LEXUS AMSTERDAM voor het mogelijk maken van deze rij ervaring...

Hube ook bedankt, was wel ff lekker om weer even aan iets anders te denken dan systeem en verbouwen.

Ik begreep dat de auto's genomen waren met gelijke bijtelling en niet zozeer naar uitrusting en opties.

Het was niet mijn idee om direct de auto's te gaan vergelijken, maar meer om de auto's te ervaren..

Wel nu mijn ervaring..Lexus F-sport: blijft vreemd wanneer je de start knop indrukt er niets anders gebeurt dan dat er een hoop lampjes aan gaan. Wacht je langer dan kan het zijn, zoals bij mij gebeurde dat de motor toch aanslaat om de accu's te gaan laden.
De wagen rijdt goed, maar die CVT.... zoals enkele hiervoor al zeiden haalt ook bij mij dat gevoel van acceleratie weg... Die soundbox of artificial sound machine (of hoe Lexus het ook noemt)... was tijdens de korte proefrit wel grappig.
Die stoelen... tja die stoelen zaten als gegoten en zijn zoals Hube al zei, de beste stoelen tot nu toe waarin ik gezeten heb in een auto.. Maar dan moet ik gelijk melden, ik heb nog niet in een RS, AMG of M-sport van 2012 of nog jonger gezeten..

Doordat we met een F-sport reden en de overige merken niet een speciaal sport onderstel hadden, vind ik dat ik dat ook niet kan vergelijken. Evenals het verschil in rij ervaring doordat de IS een automaat is en de overige allemaal schakelbakkies waren.
Ik kan alleen maar zeggen dat het onderstel van de F-sport wel goed aanvoelde, hoewel ik af en toe wel een soort bonkend geluid hoorde gelijk na een uitgaande actie van de dempers.

De BMW viel me tegen.. niet eens zozeer het onderstel, maar meer de gasrespons.. deze lijkt alsof er een persoon van in de 90 inzit welke redelijk doof is en via geluid de commando's krijgt. Je moest eerst een paar keer "roepen" wilde de beamer reageren.

Nee dan is die Mercedes een stuk... een heeel stuk beter... bij de C180 hoefde je maar met je kleine teen het gaspedaal te beroeren en de auto wilde gelijk gaan. Ik had al eens in een C180 station gereden bij de introductie van de nieuwe C klasse en de indruk binnen is hetzelfde gebleven en vind ik opzich een stuk verbetert t.o.v. het oudere interieur welke ik nog kende vanuit de Merdedessen van mijn vader.

Al met al weer een leuke en goede rij ervaring erbij van een drietal merken.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Bedankt MicDee voor het delen van jouw ervaring. Het is soms goed om ff aan andere dingen te denken ;)
 

Yoshi

Hoort erbij
14 okt 2012
41
0
0
Ik heb in de business line gereden en vond de verhouding sportief / comfort erg goed. Kleine gaten in de weg en drempels werden mooi weggewerkt. Heb geen idee in hoeverre het met de f-sport verschilt eigenlijk...
 

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
Heren,

thx voor de review! :hi: Ik ben het eens met vorige spreker dat er qua uitvoering wel sprake is van een verschil. Als daar tegenover staat dat de basisuitvoering als vergelijking heeft gediend maakt dat weer veel goed. dat zelfs een bmw liefhebber de nieuwe IS lof toezwaait doet mij goed. Ik denk ook echt dat ze een goede auto hebben afgeleverd! :D
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
blue-eyes zei:
Heldere review!

p.s. Zie ik je de 6e oktober?

Are you tokking to me??
..... :baseball:
Are you tokking to me??


if so...

Weet ik nog niet.. het is niet meer zo dicht bij.. aan de andere zijde: het is wel weer eens leuk om ff bij te kleppen met een aantal....
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Wel heel herkenbaar, Bmw maakt als ze willen gewoon goede auto? maar de kleinere benzinemotoren zijn verre van allert en zouden ook niet mijn keuze zijn (bij mercedes zou enkel de a voor mij een optie zijn).
Ik heb niet heel lang geleden een 320 EDE en een gewone 320 D gereden (meest recente versie en goed ingereden), als ik dan de keuze zou moeten maken tussen de lexus en deze diesel zou dat mijn keuze zijn (de combinatie wegligging/motor/verbruik sluiten beter aan op mijn smaak maar dat is persoonlijk)