IS300h vs 320i vs C180

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hube
  • Startdatum Startdatum

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
69
0
Zoals u misschien al weet offreert Lexus (Louwman filialen) de mogelijkheid aan ge?nteresseerden om de IS300h nu eens te vergelijken met de competitie. Ik (Hube) vond dit ook een mooi moment om van de situatie gebruik te maken om nu zelf een een beeld te krijgen van de auto's.

Na een leuke ontvangst bij Lexus Amsterdam heb ik samen met forum gebruiker MicDee (persoonlijke vriend en collega van mij) de auto's eens aan te tand kunnen voelen.

Het betrof de BMW320i, de Mercedes C180 Avantgarde en de IS300h F-sport. Wij moeten wel vermelden dat beide concurrenten handgeschakeld waren.

IS300h F-sport:
Wij hebben de auto al eerder reviewed, tenminste de business uitvoering. Wat ons direct opviel waren de stoelen. Die zitten in de F-sport echt geweldig. MicDee vond dit dan ook de beste stoelen waar hij ooit in gezeten had. En dat zegt best wat wanneer je zijn autohistorie ziet. Verder is het klokkenspel natuurlijk prachtig. Het onderstel lekker strak en is het een goede degelijke auto die echt super rijdt. Ik kan er kort over blijven, de review is via deze link te lezen.

De BMW 320i:
Van de drie, viel deze auto mij het meest tegen en dat verbaasde mij. De auto pakte slecht op, had een vertraging bij het gas geven en het interieur van de auto voelde na de IS300h wel erg goedkoop aan. Ik wilde deze auto eens gereden hebben om te kunnen begrijpen waarom men een BMW wilde. Niet een dikke 335i of 330i, maar gewoon een 320i waar de meeste voor gaan. Het interieur was sober, hij reed mijn inziens comfortabeler dan de vorige generatie, maar daar is dan ook alles meegezegd. T.o.v. de vorige generatie vind ik het onderstel en de stuureigenschappen stukken slechter. T.o.v. de Lexus was het niet echt vergelijkbaar. Dit is zeker geen auto waar ik mijn geld aan zou willen uitgeven. Wellicht dat een m-uitvoering iets meer spanning brengt, maar dat zal de ervaren traagheid tussen de 2000 en 3000 rpm niet wijzigen. Kortom, de auto waar ik het meest van verwachte, viel mij heel erg tegen.

De Mercedes C180:
Deze auto viel mij weer mee. Hij stuurde beter dan de BMW, was directer, feller wat gasresponse betreft en gewoon goed afgewerkt. Ook leek hijharder geveerd dan de BMW. De saaiheid waar Mercedes nogal eens van beschuldigd wordt vonden wij hier niet in terug. Wel hadden MicDee en ik beiden last van de koppeling. Wellicht omdat ik al een tijdje geen handgeschakelde auto mee rij, wellicht omdat de vorige rijders de koppeling wat misbruikt hadden. Hoe dan ook zonder schokken wegrijden vanuit stilstand was bijna niet voor elkaar te krijgen, tenzij je volgas wegreed. Verder was de auto goed en vond ik hem meevallen. Voor de rit had ik deze auto echt minder dan de 320i verwacht, maar dat is hij zeker niet.

Conclusie:
De IS300h F-sport is de top uitvoering van de IS. Dat weten wij ook wel. Toch is de auto directer dan de andere twee en is het een felle auto om te rijden. Wij hebben kortgeleden nog de business uitvoering van de IS300h gereden, dus weten we wat de "echte" tegenhanger van deze twee auto's is.

De Mercedes heeft mij verrast. Een goede auto en een goed sturend geheel. Echter is het model ondertussen wel aan een grondige facelift of zelfs vervanging toe.

De BMW viel mij gewoon ronduit tegen. Dit is niet een BMW zoals ik die ken uit het verleden. De rijeigenschappen vind ik teleurstellend.Ik had echt meer verwacht van de auto die door velen als maatstaf wordt gebruikt.

Met dank aan Lexus Amsterdam