j0hann3s - Altezza

Hier issie dan, de 1e echte update!

Altezza Rebuild Project
wrsm.nl/tezzaproject/part2.php
Op de website wordt alles bijgehouden, zijn de foto's beschikbaar in high-resolutie (klikbaar) en is een overzicht van wat alles weegt.
Hier op forums wordt een iets verkortte verslag geplaatst van de werkzaamheden.

** Houd rekening mee, dat ik foto's maak met een groot-hoek lens, dus veel dingen lijken groter dan dat ze werkelijk zijn. **

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Ik heb het topic wat opgeschoond! 1e post is aangepast, en wat tussen deze en de eerste is geplaatst, kan mischien verwarrend overkomen. Verder verloopt het verhaallijn normaal.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Ik had op een middag niks te doen, en had deze keer dus geen excuus ervoor.
Dus ben ik begonnen met mijn Project.

Laten we maar eens in de garage naar de auto kijken.
_MG_5267%20(Small).jpg

_MG_5268%20(Small).jpg

_MG_5270%20(Small).jpg


Dit is op moment een het meeste gereedschap wat ik tot mijn beschikking heb.
Dop-set, schroevendraaiers, paar tangen en steek/ringsleutels inbussetje en wat ander gereedschap.
_MG_5292%20(Small).jpg


Tja, waar begin je mee? Zodoende maar besloten om met de kofferbak te beginnen
_MG_5278%20(Small).jpg

_MG_5279%20(Small).jpg


Lijkt leeg op 1e gezicht, maar onder de mat liggen de eerste zware dingen, o.a. een thuisbrenger van 14,4kg
_MG_5280%20(Small).jpg

_MG_5281%20(Small).jpg


Met dat eruit, beginnen we de eerste onderdelen te verzamelen en gewicht wegen.
_MG_5282%20(Small).jpg


En zo langzaam aan halen we er wat meer panelen, tapijt ed uit
_MG_5284%20(Small).jpg

_MG_5326%20(Small).jpg


En zo krijgen we een kale kofferbak!
_MG_5300%20(Small).jpg

_MG_5301%20(Small).jpg

_MG_5302%20(Small).jpg

_MG_5305%20(Small).jpg


Grappig, een overdruk-ventilatiegat in de zijkant
_MG_5314%20(Small).jpg


Hmmm... een aantal nutteloze connectoren
_MG_5317%20(Small).jpg


En zie daar, de eerste 23kg verwijderd uit de auto!
_MG_5310%20(Small).jpg


Zodoende gaan we nog ever verder naar de andere kant van de kofferbak
_MG_5320%20(Small).jpg


Ja, de achterbank gaat er ook uit. Zitvlak kun je zo omhoog trekken
_MG_5347%20(Small).jpg


Het ruggedeelte zit met paar boutjes onder vast, en bovenin vastgehaakt
_MG_5348%20(Small).jpg

_MG_5352%20(Small).jpg

Het ruggedeelte weegt 9,9 kg en het zitvlak 4,4 kg
_MG_5353%20(Small).jpg


C-paneel verwijderen
_MG_5363%20(Small).jpg


3de remlicht
_MG_5365%20(Small).jpg


Hoedenplank
_MG_5400%20(Small).jpg


Voor diegene die de speaker-kapjes proberen los te halen! Ja je moet de zitting loshalen en het hele paneel eruit halen. Anders breek je de pennetjes van de speaker-kapjes stuk!
_MG_5399%20(Small).jpg


Okay, what's next?
_MG_5366%20(Small).jpg


Speakers verwijderen
_MG_5368%20(Small).jpg

_MG_5372%20(Small).jpg


Het ski-luikje demonteren
_MG_5370%20(Small).jpg


Die weegt maar liefst 2,33 kg!
_MG_5407%20(Small).jpg


Dan dat zwarte rubberen bekledingsgeval eruit halen
_MG_5376%20(Small).jpg

_MG_5377%20(Small).jpg


Hmm... nog meer nutteloze stekers... Kabelboom strippen klinkt ook aantrekkelijk
_MG_5378%20(Small).jpg


Ik vind het grijze metaal ook wel wat hebben. Vind het eigenlijk ook wel mooi om te zien.
_MG_5379%20(Small).jpg

_MG_5385%20(Small).jpg


En na het verwijderen van de achterste vloermatjes, kom ik uit op alweer een besparing van 23 kg!
Dus totaal al iets van 46kg verwijderd!

Een final shot van de dag
_MG_5387%20(Small).jpg


Het enigste gereedschap dat ik tot zover nodig heb gehad, zijn
- 8mm dop voor ski-luikje
- 10mm dop, en de kleinere
- 14mm voor gordelbouten
- Ratel en verlengstukje
- Tangetje om zwarte plastic clips eruit te trekken
_MG_5381%20(Small).jpg


Tot zover de eerste vorderingen. Interieur zal ik eerst hier opslaan.
En ja ik heb teveel ruimte in mijn woning.
_MG_5412%20(Small).jpg


1 middagje werk, en 2 dagen bezig geweest met het verwerken van fotos, opzetten van website en verhaaltje typen.

Ben benieuwd naar de volgende update.
 
Ziet er mooi uit allemaal j0hann3s en ik neem aan aanwezig tijdens de meet met de Altezza !
Kunnen we hem in het echt bewonderen.
 
wat is je doel ? qwa gewicht besparing?

en kun je zien wat er op de stekkers zitten die je achterin je kofferbak bent tegen gekomen?
heb dit wellicht binnenkort nodig
 
Qua gewichts besparing... geen idee. Zou mooi zijn als de wagen in de buurt van 1100kg komt

Connectors hebben we in chat besproken (y)
 
Update!

Altezza Rebuild Project
wrsm.nl/tezzaproject/part3.php
Op de website wordt alles bijgehouden, zijn de foto's beschikbaar in high-resolutie (klikbaar) en is een overzicht van wat alles weegt.
Hier op forums wordt een iets verkortte verslag geplaatst van de werkzaamheden.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Op de dinsdagmiddag maar weer eens verder gegaan.
Eerst achter nog de gordels verwijderd, scheelt toch al gouw weer 2kg
_MG_5463%20(Small).jpg

_MG_5468%20(Small).jpg

_MG_5471%20(Small).jpg


Instaplijstjes eruit
_MG_5475%20(Small).jpg


En de deurpanelen achter verwijderen.
Schroefje in handvat, en hendel. Hendel-kapje verwijderen en paneel lostrekken.
_MG_5480%20(Small).jpg

_MG_5485%20(Small).jpg

_MG_5490%20(Small).jpg

_MG_5503%20(Small).jpg


En aan beide kanten verwijderd! (2+2 kg)
_MG_5505%20(Small).jpg

_MG_5506%20(Small).jpg


Vloermatjes verwijderd, en toen waren de stoelen aan de beurt. 4 boutjes elk, en je tilt ze er zo uit.
Niet vergeten stekkertje onder stoel los te maken. Als je deze loskoppelt denkt het systeem dat er altijd iemand op zit, dus geeft geen problemen verder.
_MG_5510%20(Small).jpg

_MG_5517%20(Small).jpg


En toen waren ze eruit. Wat een ruimte ^^
_MG_5539%20(Small).jpg

_MG_5540%20(Small).jpg


Even een selfie tussendoor
_MG_5528%20(Small).jpg


Plaatje van andere kant.
De stoelen zonder airbag/motors/verwarming wegen 17 en 18kg!
Ik heb sparco-stoelen met zelfgemaakte (Zware!) onderstel, die wegen 14kg. Dus ik zou 7kg besparen.
Ik ben van mening, dat originele sparco stoel onderstel lichter zal zijn, maar is voor latere zorg.
_MG_5541%20(Small).jpg


Er was iemand, die wou de bedrading van de obd2 weten. dus gaan we hier eerst verder.
_MG_5544%20(Small).jpg


Eerst zekeringenkast cover en instaplijst demonteren
_MG_5558%20(Small).jpg


Vervolgens met 3 schroeven het paneel onder het stuur losmaken, en stekkers ed los terug laten hangen.
_MG_5563%20(Small).jpg


De obd2 stekker
IMG_5584%20(Small).jpg


Foto van zekeringenkast rechts en links
_MG_5604%20(Small).jpg

_MG_5627%20(Small).jpg


De kappen om de stuurkolom verwijderd
_MG_5609%20(Small).jpg


Onderste gedeelte van b-stijl
_MG_5612%20(Small).jpg


Hmm... airbag spul... gordelspanner... nog geen idee wat ik hiermee moet...
_MG_5613%20(Small).jpg


Handremhoes eraf getrokken
_MG_5615%20(Small).jpg


En zo gaan we verder met het middenconsole
_MG_5621%20(Small).jpg


Onderste vakje kun je er zo uittrekken.
De pioneer radio had ik eerder al eens uitgehaald, geen originele radio.
Er zit ook geen versterker-module in de auto.
_MG_5622%20(Small).jpg


Bovenkant eruit geklikt
_MG_5626%20(Small).jpg


Een paar boutjes
_MG_5629%20(Small).jpg


En het middenconsole is leeg!
_MG_5631%20(Small).jpg


De schakelpook cover ring kun je voorzichtig eruit trekken
_MG_5633%20(Small).jpg


En losgekoppeld!
_MG_5634%20(Small).jpg


Airbag computer. Hier zie je ook 2 schroeven voor middenconsole
_MG_5636%20(Small).jpg


Verder zitten er 2 aan de zijkant, en 2 hier verstopt
_MG_5619%20(Small).jpg


Met wat geweld, krijg je hem uiteindelijk los geklikt van het voorste stuk
_MG_5640%20(Small).jpg

_MG_5641%20(Small).jpg


Handschoenkastje, 2 pennetjes en die heb je ook los.
_MG_5643%20(Small).jpg


Mocht iemand niet weten waar het interieurfilter zit, die is hier verstopt!
_MG_5644%20(Small).jpg


De voorste deurpanelen ook maar verwijderen. Samen met de speakers en tweeters.
_MG_5649%20(Small).jpg

_MG_5651%20(Small).jpg

_MG_5653%20(Small).jpg


Je ziet hier dat de speaker met bout-moer vastzit, dit komt omdat ik eerder after-market speakers had gemonteerd. Normaal zit deze speaker vast met pop-nagels die je moet uitboren.
_MG_5655%20(Small).jpg


Beide kanten gestript (2,5 + 2,5 kg)
_MG_5656%20(Small).jpg

_MG_5657%20(Small).jpg


Begint zowat al op een race-auto te lijken :P haha. Ik vind het wel vet lijken.
_MG_5659%20(Small).jpg

_MG_5661%20(Small).jpg


Zodoende einde van de dag, alles onderdelen nog wegen en fotograferen.
Heb hiermee ongeveer 27kg verwijderd, rekening gehouden met dat de sparco-stoelen worden gemonteerd.
Totaal kom ik dan al op 73kg! (misschien iets meer, ik tel ruim)
_MG_5672%20(Small).jpg


Je kunt de auto, gewoon omhoog zien komen. Check de wheel-gap lol
_MG_5670%20(Small).jpg


Gereedschap gebruikt tot duszover; dop 14 en 10. En een kruiskop en platte schroevendraaier.
Met weinig gereedschap, kun je zowat de hele interieur al strippen.

Volgende keer gaan we verder met het plafond, en de tapijt.
Ik ga denk ook een sparco-stoel plaatsen, zodat ik makkelijker auto's kan wisselen in de garage.

Zo. Dat was de update weer. Zit best nog wel veel werk in, om alles te documenteren.
Ik ga er vanuit dat het op het einde zeker waard zal zijn, om alles terug te kunnen lezen.

To be continued...
 
Laatst bewerkt:
Mooie write up! Leuk om te zien hoe de auto stapje voor stapje kaal geplukt word. Ook zeker handige info die je erbij vermeld met de gewichten enzo. Keep up the good work
 
nice! Ik zie dat, ook jij, geen stekkers hebt voor de stoelverwarming... ben benieuwd hoe ik dat straks in elkaar ga krijgen...
 
gaat op mijn paseo project lijken, alleen sla ik het op bij postnl (6) en gaat het soms ook zonder schroevendraaier waar dat wel zou moeten :P
 
mlcoolj , kan inderdaad weinig bekabeling vinden voor het aansluiten van stoelverwarming.

mvraamsdonkIS300 Naar mijn weten niet. Tot nu toe heb ik alleen nog maar de 'bekleding' verwijderd. Ik zie niet in hoe dit de constructie ten nadele moet komen.
 
Update!

Altezza Rebuild Project
wrsm.nl/tezzaproject/part4.php
Onderstaand verslag is ietsje korter dan wat op de webpagina staat.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

En zo gaan we verder met het strippen van het interieur. Maar eens kijken of het dakhemeltje en tapijt eruit wil.
_MG_5721%20(Small).jpg


Verlichting en van die vasthoudarmen demonteren
_MG_5728%20(Small).jpg

_MG_5729%20(Small).jpg


B-style ook verder losmaken
_MG_5735%20(Small).jpg


Zonnekleppen demonteren
_MG_5736%20(Small).jpg

_MG_5739%20(Small).jpg


Voorste verlichting en raambediening samen met spiegel losmaken
_MG_5742%20(Small).jpg


A-stylen los
_MG_5745%20(Small).jpg


en met 2 plugjes in het plafond, aan de achterkant, halen we het plafond van 1,88kg eruit!
_MG_5754%20(Small).jpg

_MG_5756%20(Small).jpg


Voet-steun demonteren. Bijzondere constructie moet ik zeggen.
_MG_5762%20(Small).jpg

_MG_5765%20(Small).jpg


Tapijt er nog in
_MG_5767%20(Small).jpg


Aaaaaaand, it's gone! 4kg lichter!
IMG_5770%20(Small).jpg


Wat opvul materiaal
_MG_5773%20(Small).jpg


Ziet er op zich niet verkeerd uit
_MG_5774%20(Small).jpg


Die witte plastic dingen, om holle ruimte mee op te vullen, verwijderen
_MG_5777%20(Small).jpg

_MG_5778%20(Small).jpg

_MG_5781%20(Small).jpg


En na nog een paar kleinigheidjes verwijderen, maar eens een sparco stoeltje erin gezet.
_MG_5785%20(Small).jpg


Begint zowat op een race-car te lijken.
Voor de stoel wil ik nog wel eens een ander frame hebben. Kvind de stoel wat te laag zitten. Misschien komen er later ook nog wel andere stoelen in...
_MG_5792%20(Small).jpg


Mist alleen nog een rolkooi, jammer genoeg mag je met een kooi niet meedoen in de toer-klasse bij vrij rijden, en moet je meteen met de gevordere meedoen.
_MG_5793%20(Small).jpg


Deze keer, iets van 11kg uit de auto gehaald.

Zeg eens hallo tegen ongeveer 85kg aan interieur! (+28 ivm stoel tov sparco)
_MG_5843%20(Small).jpg


Weet zo niet wanneer de volgende update zal zijn.
De starlet moet ook nog eens overgeschilderd worden in de garage...
Wil het airbag-systeem eigenlijk ook nog compleet verwijderen (is al ouder dan 15jr)

We wachten af, wat de tijd ons brengt ;)
 
Blijft nog steeds fascinerend j0hann3s en leerzaam omdat je nu goed kunt zien hoe de onderdelen los moeten.
 
Laatst bewerkt:
In het schuifdak, zit inderdaad wel wat gewicht in. Maar wil ik niet kwijt!
<3 windowroof !
 
die constructie is idd zwaar heb nog 1 hier liggen, gaat 1 deze dagen richting de sloop...
 
Omdat steeds meer vragen, wat nu de bedoeling is, hopelijk hierbij nu duidelijk uitgelegd waarom:

#1 - Uit elkaar halen om te leren hoe alles in elkaar zit
#2 - Onderhoud aan de motor plegen, incl. distributie etc, waarbij de helft ook al gedemonteerd word, dus kan net zo goed alles aanpakken
#3 - als budget er is, BC schroefset eronder, custom uitlaat, en mogelijk overspuiten (import-wit)
#4 - De lexus LSD instaleren
#5 - Weer opbouwen, met een beetje meer race-looks

En dan nog eens een keer het circuit mee op, en een driftcursus mee volgen.
Dit is beetje het meerjaren plan. Het is ook meer om iets achter de hand te hebben, op momenten dat ik niks te doen heb.

Het hele verhaal met het gewicht, is gewoon een extra om te zien welke delen het zwaarst zijn, en waar evt op bespaard kan worden. De BEAMS motor is een leuk speeltje, maar eigenlijk te licht voor 1400kg :o