Joep's dingetjes aan de LS

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
van de week het achterraamschakelaartje in het rechter achterportier vervangen. deze wilde niet meer omhoog gaan, dus van de reserve LS eentje uitgenomen en in deze gezet.
weer een dingetje beter dan eerst..
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
heh jammer... kwam vanochtend niet door de APK.. moest een nieuwe band (zat een schuer in het profiel waar je op het canvas keek) parkeerrem moest worden afgesteld en een te hoog CO gehalte.

aan de eerste 2 heb ik net iets gedaan, maar dat hoge CO.. nou, maar even de snelweg op!

morgen nieuwe kansen, nieuwe apk's.. oid
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Misschien lambda sensortje stuk, die oudere modellen hebben een slechte detectie...




gr. koen
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
Kan idd.. Maar morgen eerst een nieuwe poging, anders maar lambda's uit gaan wisselen.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Mijn tweede LS heeft precies dezelfde problemen, parkeerrem werking ook niet ok, evenals CO :)
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
Even de motor code uitgelezen. Te1-E1 doorverbinden en dan contact aan.. Check engine lampje bekijken en klaar!

Er zaten 3 codes in, 25/26 en 28. Die laatste is de belangrijkste de eerste twee zijn er volgens mij aan gerelateerd.
Code 28 staat voor main oxygensensor ofwel de lambdasensor. In dit geval de eerste aan de rechterkant.
Van de week maar eens kijken met een sensor uit de reserve ls400 verzameling..
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
Vandaag eindelijk tijd gehad voor de lambda, gewisseld met een oude van de andere LS, en op z'n minst 2 codes weg!
De 25 en 26, nu nog de 28.. Tevens maar eens de display van de airco vervangen, stukken beter!

Ook even de airbag computer uit gelezen en daar zit de code 41 in, een oude in het geheugen, hij moet dus gewist worden.

Van de week weer de APK kijken..
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
Zo, de APK is weer geregeld!
Wel met een klein dingetje nog, de CO2 was nog wat hoog, maar als je de motor wat meer lucht geeft was het weg. Dat betekend dat er een sensor niet goed is, waarschijnlijk de temperatuursensor van de koelvloeistof. Die heb ik net maar even omgeruild.

De lambda sonde heeft bij stationair ook eigenlijk geen functie, de motor loopt dan op " closed loop" en dan gebruikt hij even niet de info van de lambda, pas vanaf 3000 (+\-) gaat de lambda pas relevant worden.

Anyway, volgend jaar weer een APK! :)
 

prinssen

Actief
22 mei 2011
145
0
0
Joep zei:
Zo, de APK is weer geregeld!
Wel met een klein dingetje nog, de CO2 was nog wat hoog, maar als je de motor wat meer lucht geeft was het weg. Dat betekend dat er een sensor niet goed is, waarschijnlijk de temperatuursensor van de koelvloeistof. Die heb ik net maar even omgeruild.

De lambda sonde heeft bij stationair ook eigenlijk geen functie, de motor loopt dan op " closed loop" en dan gebruikt hij even niet de info van de lambda, pas vanaf 3000 (+\-) gaat de lambda pas relevant worden.

Anyway, volgend jaar weer een APK! :)

Closed loop is juist dat de ecu alles regelt en zo de juiste inspuiting doet. Dan heeft ie juist de lambda nodig..
Als ie onder de 3000 rpm open loop draait hebben we volgens mij allemaal een groot probleem wat betreft verbruik.

Van Wiki
Closed loop lambda: Lets the ECU monitor a permanently installed lambda probe and modify the fueling to achieve stoichiometric (ideal) combustion. On traditional petrol powered vehicles this air:fuel ratio is 14.7:1
 

prinssen

Actief
22 mei 2011
145
0
0
Het is DE reden waarom het vernieuwen van de cts een gunstig effect op verbruik heeft.
Als de ecu niet snapt dat de motor warm is blijft ie in open loop draaien en dat is zoiets als 'doe maar wat' waardoor de motor te rijk draait. Zodra de ecu naar closed loop gaat, gaat ie optimaliseren, maar daar heetft ie alle sensoren voor nodig.