Klokje Rond CT200h

Alleen de koppakking inderdaad, voor de rest helemaal prima (y)
Alleen de eerste serie had daar last van, in 2014 hebben ze dat met de facelift opgelost. En inderdaad alleen een probleem als je veel korte stukjes rijdt of de motor geen tijd geeft om op te warmen en 's morgens met koude motor als een gek ervandoor gaat.
V.w.b. de roest, zo zie je maar weer, dat onderhoud aan de onderzijde van de auto heel vaak genegeert wordt. Beter is het om elke 2 jaar de bodemplaten los te halen op een brug en te laten inspecteren en behandelen. Maar goed, er zijn maar een paar Lexus neuroten in dit forum (zoals ik) die dat doen.

• Leuk
Waarderingen: levensnevel en Timo_87
Alleen de eerste serie had daar last van, in 2014 hebben ze dat met de facelift opgelost. En inderdaad alleen een probleem als je veel korte stukjes rijdt of de motor geen tijd geeft om op te warmen en 's morgens met koude motor als een gek ervandoor gaat.
V.w.b. de roest, zo zie je maar weer, dat onderhoud aan de onderzijde van de auto heel vaak genegeert wordt. Beter is het om elke 2 jaar de bodemplaten los te halen op een brug en te laten inspecteren en behandelen. Maar goed, er zijn maar een paar Lexus neuroten in dit forum (zoals ik) die dat doen.
Ja precies, dat is dan toch wel iets wat je zelf aan moet geven bij de garage om het dan te laten controleren. Weet verder niet of de Lexus dealer daar nog naar kijkt als je de auto voor onderhoud brengt.

Bodembeplating blijft bij beurten gewoon zitten. Dus ik vrees dat men er niet naar kijkt.

De roest is zeker een minpuntje. Maar daar vraag ik me tevens bij af, of het niet groter gemaakt wordt dan het is. Veelal neemt het materiaal niet af in dikte.

Die bodemplaten haalt de dealer er ook liever niet steeds vanaf denk ik.Zijn niet echt gemaakt om ze vaker te demonteren.Toch loopt Lexus daar een beetje op achter denk ik...ondanks dat het maar oppervlakkige roest is.Het laatste klokje rond met een Hyundai laat zien dat het niet hoeft.

Die Hyundai is zelfs ouder. Anderzijds heeft Hyundai kunststof op een roestgevoelige plek gebruikt, waar vele andere merken een metalen balk hebben zitten.

Lexus is niet heilig , er zijn ook aandachtspunten en/of zwakke constructies bij dit merk.
Het blijft maar een auto jongens.

Over 20 jaar staan de meesten opgestapeld op de sloop.

• Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Ik denk niet dat er een forum is opgericht omdat " het maar auto's zijn".
Het valt me gewoon op omdat de meeste merken de roest wel onder controle hebben.

• Leuk
Waarderingen: Paniekje
Het valt me gewoon op omdat de meeste merken de roest wel onder controle hebben.
Ik denk dat de bescherming tegen roesten sinds de 70er jaren bij ieder merk sterk is verbeterd. Maar bij de meeste merken zie je dat de verbeteringen bij veel modellen goed werken en bij enkele modellen duidelijk iets minder.

De bescherming wordt tijdens de ontwerpfase getest door proeven die in een handvol uren een heel autoleven moetendupliceren en dergelijke "Zeitrafferverfahren" blijken niet altijd voldoende uitsluitsel te geven over wat er de komende 20 jaar allemaal gaat plaatsvinden; het versnellen van proeven kent zijn beperkingen. De fabrikant ziet dus pas echt na vijf jaar productie wat er werkelijk gebeurt en onder welke omstandigheden dat het geval is.

Bij een update van een model wordt dat dan meestal wel meegenomen, maar daarbij worden ook vaak nieuwe onvolkomenheden geintroduceerd. Dat betreft dan vaak de onderkant van de auto of carosseriedelen waar de afvoer van vocht uit holle ruimtes door vuil belemmerd wordt. Een jaarlijkse inspectie en eventueel het af en toe heraanbrengen van "underbody coatings" zou dat kunnen voorkomen, maar is uiteraard kostbaar.

Roestschade aan zichtbaar plaatwerk zijn inmiddels wel nagenoeg uitgebannen - lakbeschadigingen door bijvoorbeeld steenslag blijken veelal over vele jaren geen aanleiding te zijn tot roestvorming.

Lang, heel lang geleden werkte ik nog in een bedrijf waar alles om aluminium ging.
Wij maakten daar de dakgeleiders voor het zonnedak van de Toyota Avensis. Deze moesten geanodiseerd worden en periodiek moest er een zouttest gedaan worden. De geleiders gingen enkele dagen in een warm zoutwaterbad om te kijken of ze gingen oxideren. (gelukkig was dit nooit het geval.)
Staal is de laatste jaren ook flink geëvolueerd, het roesten zoals we kennen van het goedkope "pisbakstaal" zie je nauwelijks meer. Het lijkt wel of de huidige staallegeringen bijna RVS zijn, zeker bij de duurdere modellen van de fabrikanten.

Heeft ook natuurlijk te.maken waar de auto staat ,ik kan me herinneren dat mijn brommer na een vakantie in Zeeland bij een haven (Grevelingen=zout water ) ineens wat roest vertoonde.

Lang, heel lang geleden werkte ik nog in een bedrijf waar alles om aluminium ging.
Wij maakten daar de dakgeleiders voor het zonnedak van de Toyota Avensis. Deze moesten geanodiseerd worden en periodiek moest er een zouttest gedaan worden. De geleiders gingen enkele dagen in een warm zoutwaterbad om te kijken of ze gingen oxideren. (gelukkig was dit nooit het geval.)
Staal is de laatste jaren ook flink geëvolueerd, het roesten zoals we kennen van het goedkope "pisbakstaal" zie je nauwelijks meer. Het lijkt wel of de huidige staallegeringen bijna RVS zijn, zeker bij de duurdere modellen van de fabrikanten.
Plaatstaal dat voor carosseriedelen wordt gebruikt is de afgelopen decennia sterk veranderd. De vatbaarheid voor corrosie is sterk verminderd. Daarnaast zijn er "high tensile stress" staalsoorten in gebruik die veel sterker zijn, bijvoorbeeld in deurstijlen om de ruimte waarin de passagiers zich bevinden lichter en sterker te maken. Gietijzer dat voor remschijven wordt toegepast, is door de opbouw nog steeds roestgevoelig - een uitgebreide wasbeurt, levert de dag erna waarschijnlijk al goed zichtbare vliegroest op. Dat levert echter geen probleem op - na een keer remmen is het weer weggepoetst.

Aluminium wordt relatief weinig gebruikt. Het is lastig om aluminium in grillige vormen te persen met behoud van voldoende sterkte. Bij relatief dure auto's wordt het vaker gebruikt - vaak in onderdelen die uit verschillende onderdelen in elkaar worden gelijmd (zoals ook in de vliegtuigindustrie). Bij normale auto's wordt aluminium gebruikt voor onderdelen met relatief eenvoudige vorm die geen belangrijke dragende functie hebben. Bijvoorbeeld destijds al in 1956 in de Citroen DS voor de motorkap. Ook de motorkap van de Lexus GS gen 4 heeft een aluminium motorkap. Bij auto's die in zeer grote aantallen worden gemaakt, is aluminium minder gebruikelijk omdat het zich veel lastiger in vormen laat persen en stansen. Bij auto's met een klassiek ladderchassis wordt aluminium meer gebruikt, denk aan de oeruitvoeringen van de Landrover en Rangerover. Bugatti werkte destijds zelfs met een gegoten chassis van aluminium. Omdat aluminium in vergelijking met staal een geringere sterkte heeft, valt de mogelijke gewichtsbesparing meestal tegen.

• Leuk
Waarderingen: robtp09 en Lexus4me
Heeft ook natuurlijk te.maken waar de auto staat ,ik kan me herinneren dat mijn brommer na een vakantie in Zeeland bij een haven (Grevelingen=zout water ) ineens wat roest vertoonde.
Kan me iets dergelijks ook herinneren. In mijn geval was het een weekje Texel, waarbij vooral verchroomde delen erg gevoelig voor zoute zeelucht bleken.

Het is ook de combinatie van materialen welke tegen elkaar zitten.
Galvanische corrosie, in combinatie met wat vocht.
Zo roest een rvs deel ook , en een in de zinken dakgoot gevallen spijker kan een gat veroorzaken.