Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van motor

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Dag allen,

Zonet reed ik even met m'n IS200 weg en na een kort stukje rijden (1km) stond ik een tijdje stil. De motor begon wat onrustiger te lopen en het motor-lampje op het dashboard begon te branden (lampje h volgens de handleiding). Ik heb de auto even geparkeerd om te kijken wat te doen. De handleiding geeft bij dit signaal geen waarschuwing dus ik startte de auto weer en reed weer verder met een onrustige motor (trillingen waren duidelijk voelbaar). Na 100 meter begon het motor-lampje weer te branden en even later kwam daar het TRC OFF lampje bij (knipperend). Aangezien ik niet ver van m'n huis verwijderd was (en de Lexus dealer 55km verderop zit) ben ik maar naar huis gereden.

In ben erg benieuwd wat er mis kan zijn. M'n pech ervaring stopt bij een in de soep gereden Fiat, ik heb dan ook geen idee wat het kan zijnHeeft een van jullie misschien ervaring met dit euvel, of wat het kan zijn?

Alvast dank!

Groet

Rick
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Misschien een misfire? wanneer zijn de bougies vervangen?

Ik zou even je ECU resetten en opnieuw proberen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ja, ik ben bang dat het ook misfires zijn. In de onderhoudshistorie staat geen aantekening dus ik neem aan bij 90.000 km, nu zit ik op een kleine 170.000 km.

Ik las dat je de ECU kan resetten door de EFI en ETCS fuses er uit te halen. Geen idee welke dit zijn.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

JE kan op de kap van je fuse box vinden :) en dit zijn inderdaad de juiste zekeringen. :)

Het kan zijn dat je bougies wat minder aan het worden zijn :) Ik zou dat zeker proberen :p
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Hi Alan,

Ja, ik had even beter moeten kijken en niet zo ongeduldig moeten zijn. ;) Ik heb zonet de ECU gereset en het bleef dashboard bleef waarschuwingslampjes vrij. Wel merkte ik een duidelijk aanwezige benzine geur op, onder het vooronder. Misschien kan dat door de ECU komen die nog even z'n weg moet vinden.

Ik zal de bougies eens er uit halen. Om maar even door te pakken, bij evt. vervanging, zijn er dan nog bepaalde type bougies aan te raden boven de bougies die er standaard in zitten?
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

ik heb NGK IFR6T-11 erin zitten maar die zijn wel prijzig in Nederland..
op ebay worden ze voor een betere prijs aangeboden
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ik zou hem even in de gaten houden en misschien wat andere benzine nemen, want het kan ook zijn dat deze vies is?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ja dat zal ik doen. Ik rijdt nu 5 tankbeurten met Super 98. Ik had gelezen dat het soms verstandig kan zijn, wanneer je overgaat van Euro 95 naar Super, je ECU te resetten.

Hopen dat hij het goed blijft doen. Die bougies van jeroen zijn wel aardig aan de prijs. Maar als ze het geld waard zijn, dan is het te overwegen. Bosch bougies zijn minder aan te raden?

Ik zag op My.is de volgende tutorial: http://my.is/forums/f62/tutorial-how-ch ... gs-243339/
Zo te lezen is het nog een beste klus de bougies te vervangen.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Opzich moet je ECU zelf wennen aan nieuwe brandstof, maar resetten gaat gewoon net even wat sneller met het 'wennen'

Maar je hebt verschillende bougies natuurlijk, de zogehete longlife bougies die toyota gebruikt gaan 90k mee, dat zijn volgens mij ook die jeroen gebruikt.. Denso bougies.

Je kan andere bougies nemen, maar ik weet niet wat voor levensduur deze hebben... je kan het altijd navragen, maar aangezien het een hele klus is, dan zou ik er goede bougies inzetten die lekker lang meegaan, zo hoef je dit grapje niet zovaak meer te doen :)
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Dit valt mee, omdat de link die je hebt gevonden, is voor een IS300. IS200 is iets makkelijker.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ik heb niet naar de link gekeken, maar ik zou er sowieso betere bougies in zetten, want als je toch al ebzig bent.... :)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Het zou ook een defecte bobine kunnen zijn, komt veel voor bij de 200's. Een slechte bougie kan dit fenomeen ook teweeg brengen uiteraard. De benzine geur zou hierdoor ook verklaard worden.


Waarom ben je overgestapt op 98? En waar tank je dat? Want ik zie het nergens meer




Gr. koen
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ik denk dat hij benzine bedoelt met octaan gehalte 98..
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ja sorry, inderdaad Alan. Ik tank altijd bij de BP, Bp Ultimate Euro 98 (en 1 keer uit nood bij de Tango). Met het idee dat het wat beter is voor je motor. De motor liep er wat soepeler door en rijdt nu net even wat zuiniger(scheelt +- 1 km op 1 liter).

Maar gezien er geen notitie in het onderhoudsboekje staat dat de bougies buiten de reguliere 90.000 km vervanging zijn vervangen, gaan de huidige waarschijnlijk al 80.000 km mee en kan er een wat slechter functioneren. De benzine geur is me overigens niet eerder opgevallen, pas nu wanneer hij wat onrustig loopt. Is er een huis-tuin-en-keuken manier om een codering uit de auto te krijgen om te kijken of er ergens een missfire optreedt?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

hmmm niet dat ik weet, maar misschien weet koen wel wat?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Ik denk dat ik morgen even naar een toyota-dealer rij, om een evt foutcode uit te lezen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Zonet van de Toyota-dealer terug. Foutcodes over cyl 2,3 en 6 (missfires), 6 verreweg het meest. De monteur vond het te kort door de bocht om de bougie of bobine de schuld te geven, want van de rit naar de dealer heeft de computer geen enkele fout gelogd terwijl bijna continue het lampje van het motormgt. knipperde.

Word vervolgd dus
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Het kan ook net even een vervuiling in brandstof zijn, maar goed idd het kan kort door de bocht zijn, maar een minder goede verbranding doordat je bougies al wat ouder zijn is goed mogelijk :)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Re: Knipperen TRC en Motor lampje + stotterend lopen van mot

Er is wel een manier om knippercodes uit de auto te halen, maar dat zou ik eens op moeten zoeken. Ik zou eerst eens nieuwe bougies erin draaien en dan verder zien. Bougies zijn een stuk goedkoper als bobines...



gr. koen