koplamp bescherming met blanke lak

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Mijn auto is pas 5 jaar oud, de koplampen zijn nog netjes helder maar bij mijn vorige begonnen ze dof te worden en moest ik ze regelmatig polijsten.
Ik heb een experimentje gemaakt:
Een stukje PMMA (Polymethylmethacrylaat) heb ik met meerdere soorten blanke lak bewerkt en ga ik buiten in de zon leggen.
Dit gaat wel even duren, waarschijnlijk over twee jaar eerste resultaten?
Van links naar rechts:
Alkyd harslak , acrylaat lak , 2K lak
De afplaktape verwijder ik zodat ook het blanke PMMA blootgesteld wordt aan UV licht.

Blanke lak.jpg
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
384
122
43
Als ik mij niet vergis heb ik de spray max al een paar keer gebruik in de vorm van een opknapsetje met schuurpapier, primer en 2K blankelak.

Koplampen polijsten heeft eigenlijk alleen zin als je zin hebt om het elke paar maanden nog een keer te doen. Naar mijn mening is (een van) de beste manier om de lampen gewoon te schuren en dan blankje lak er over.

Ben benieuwd of je iets van verschil ziet!
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Als ik mij niet vergis heb ik de spray max al een paar keer gebruik in de vorm van een opknapsetje met schuurpapier, primer en 2K blankelak.

Koplampen polijsten heeft eigenlijk alleen zin als je zin hebt om het elke paar maanden nog een keer te doen. Naar mijn mening is (een van) de beste manier om de lampen gewoon te schuren en dan blankje lak er over.

Ben benieuwd of je iets van verschil ziet!
Let er wel op dat dit heel officieel gezien een reden kan zijn voor APK afkeur, er mag namelijk geen lak op de koplampen zitten. In de praktijk zal het niet hierop afgekeurd worden omdat er niet zo uitgebreid naar gekeken wordt, maar dit is geen 100% garantie natuurlijk.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik verwacht dat het geen verschil gaat maken als de lakken niet een UV-filter bevatten eigenlijk.
We gaan het zien!
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
384
122
43
Let er wel op dat dit heel officieel gezien een reden kan zijn voor APK afkeur, er mag namelijk geen lak op de koplampen zitten. In de praktijk zal het niet hierop afgekeurd worden omdat er niet zo uitgebreid naar gekeken wordt, maar dit is geen 100% garantie natuurlijk.

Klopt. Als je het mij vraagt echt complete BS regel en verzonnen door een of andere dodo op kantoor. Maar, zeker met blanke lak, is dit simpelweg niet te controleren. Soms zie je ook dat er af-fabriek een coating/laklaag overheen zit, die vervolgens los begint te laten. Schuren en nieuwe lak laag er overheen en ze zijn als nieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
595
48
28
Ik ben benieuwd Higgie! Ik heb vorig jaar ergens een setje voor vapor-coating gekocht. Op mijn GS is voornamelijk het acrylaat op het Lexus logo (waar de radar achter zit) flink toegetakelt. Ook bovenkop de lampen kent de mijne inmiddels wat "staar". Ben benieuwd hoe dat zich houdt. Ook daar hoor je verhalen van 1-5 jaar plezier zonder het opnieuw te hoeven doen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Plaatje ligt buiten, schuin op het zuiden gericht en ik heb het op een spiegel gemonteerd zodat er extra veel UV licht op valt, ik ben ook benieuwd.

a.jpg


Hopelijk resultaat voor m'n pensioen...
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM en RoelVB