koplamp bescherming met blanke lak

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.256
4
1.048
113
Mijn auto is pas 5 jaar oud, de koplampen zijn nog netjes helder maar bij mijn vorige begonnen ze dof te worden en moest ik ze regelmatig polijsten.
Ik heb een experimentje gemaakt:
Een stukje PMMA (Polymethylmethacrylaat) heb ik met meerdere soorten blanke lak bewerkt en ga ik buiten in de zon leggen.
Dit gaat wel even duren, waarschijnlijk over twee jaar eerste resultaten?
Van links naar rechts:
Alkyd harslak , acrylaat lak , 2K lak
De afplaktape verwijder ik zodat ook het blanke PMMA blootgesteld wordt aan UV licht.

Blanke lak.jpg
 
Als ik mij niet vergis heb ik de spray max al een paar keer gebruik in de vorm van een opknapsetje met schuurpapier, primer en 2K blankelak.

Koplampen polijsten heeft eigenlijk alleen zin als je zin hebt om het elke paar maanden nog een keer te doen. Naar mijn mening is (een van) de beste manier om de lampen gewoon te schuren en dan blankje lak er over.

Ben benieuwd of je iets van verschil ziet!
 
Als ik mij niet vergis heb ik de spray max al een paar keer gebruik in de vorm van een opknapsetje met schuurpapier, primer en 2K blankelak.

Koplampen polijsten heeft eigenlijk alleen zin als je zin hebt om het elke paar maanden nog een keer te doen. Naar mijn mening is (een van) de beste manier om de lampen gewoon te schuren en dan blankje lak er over.

Ben benieuwd of je iets van verschil ziet!
Let er wel op dat dit heel officieel gezien een reden kan zijn voor APK afkeur, er mag namelijk geen lak op de koplampen zitten. In de praktijk zal het niet hierop afgekeurd worden omdat er niet zo uitgebreid naar gekeken wordt, maar dit is geen 100% garantie natuurlijk.
 
Ik verwacht dat het geen verschil gaat maken als de lakken niet een UV-filter bevatten eigenlijk.
We gaan het zien!
 
Let er wel op dat dit heel officieel gezien een reden kan zijn voor APK afkeur, er mag namelijk geen lak op de koplampen zitten. In de praktijk zal het niet hierop afgekeurd worden omdat er niet zo uitgebreid naar gekeken wordt, maar dit is geen 100% garantie natuurlijk.

Klopt. Als je het mij vraagt echt complete BS regel en verzonnen door een of andere dodo op kantoor. Maar, zeker met blanke lak, is dit simpelweg niet te controleren. Soms zie je ook dat er af-fabriek een coating/laklaag overheen zit, die vervolgens los begint te laten. Schuren en nieuwe lak laag er overheen en ze zijn als nieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09
Ik ben benieuwd Higgie! Ik heb vorig jaar ergens een setje voor vapor-coating gekocht. Op mijn GS is voornamelijk het acrylaat op het Lexus logo (waar de radar achter zit) flink toegetakelt. Ook bovenkop de lampen kent de mijne inmiddels wat "staar". Ben benieuwd hoe dat zich houdt. Ook daar hoor je verhalen van 1-5 jaar plezier zonder het opnieuw te hoeven doen.
 
Plaatje ligt buiten, schuin op het zuiden gericht en ik heb het op een spiegel gemonteerd zodat er extra veel UV licht op valt, ik ben ook benieuwd.

a.jpg


Hopelijk resultaat voor m'n pensioen...
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM en RoelVB
Zo.... Een jaar later. Al die tijd in weer en wind buiten gelegen, zojuist schoon gemaakt en wat blijkt?
De Decocraft Alkyd harslak is iets dof geworden, de Spectrum acrylaat lak is erg dof geworden.
Tot nu toe zijn het acrylaat zelf en de 2K lak nog perfect!
Ik kan prima de overgangen voelen dus de lak zit er nog goed op.
Lastig om een foto te nemen, maar oordeel zelf:

Blanke lak een jaar later.jpg
 
Zo te zien zit er een duidelijk verschil in de effectiviteit van de verschillende sprays en in de weerstand die ze bieden tegen allerlei aantasting vanuit de atmosfeer. Dat geldt overigens ook voor het door autofabrikanten gebruikte "glas" - sommige worden relatief snel "matglas". Renault heeft een aantal modellen een aantal jaren geleden laten bouwen in Roemenie bij Dacia. Na twee jaar was daar de koplamp voorzien van een ondoorzichtige laag.

Toen ik 5 jaar geleden mijn GS gen 4 kocht. bleek de auto na 6 jaar buiten staan in de Zuidfranse zon enigszins "verweerd" - de lak en de koplampen waren niet meer in een staat zoals je dat van een Lexus verwacht, al was de situatie nog wel zodanig dat de auto via een Louwman dealer onder de normale garantie werd verkocht. Ik heb de lak en de koplampen laten polijsten waarna er op lak en koplampen een of andere coating is aangebracht en de auto er uit zag of deze zo vanaf de band kwam. Nu, 5 jaar verder, is dat nog steeds het geval. Er zijn dus spullen die inderdaad goed blijken te werken.

Het zelf de hele auto behandelen is natuurlijk een tijdrovende aangelegenheid, en in dat licht bezien vielen de kosten eigenlijk nog mee, al was het wel een rib uit je lijf. Op het werk werd 6 jaar garantie gegeven en tot nu toe blijkt dat te kloppen. Hoe lang het echt meegaat is uiteraard sterk afhankelijk van hoe lang de auto aan het weer wordt blootgesteld - ik rij relatief weinig en de auto staat normaliter binnen. Op dit moment vliegt eventueel vuil bij het wassen er nog steeds heel gemakkelijk af. Dat alleen al vind ik uiteindelijk de moeite waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me