Koplampen polijsten, wat is de beste aanpak?

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Ik heb een IS250 uit 2008, dat ding is inmiddels dus 12 jaar oud en dat begin je te zien aan een koplamp, die begint te verkleuren. Er komt een soort gele waas op. De andere koplamp heeft dat niet omdat deze in 2015 onder garantie is vernieuwd. Ik heb dus 1 kraakheldere koplamp en de ander is aan het verkleuren. Nou heb ik begin dit jaar een polijst-setje gekocht van Mothers. Dat heb ik gebruikt op die ene koplamp en dat zag er goed uit. Maar nu begint ie alweer te verkleuren.

Wat kan ik nou doen om dat te voorkomen? De een-na-duurste oplossing die ik kan verzinnen is die koplamp ook vervangen door een nieuwe. Maar dat is er zo een met AFS. Met van die meedraaiende koplampen dus en daarmee best prijzig :relieved:
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
3 dingen die ik kan bedenken:
  • Lekker ieder jaar een keer polijsten
  • Ik bedacht een keer. Is het niet slim om dat lampen na het polijsten (transparant) te wrappen. Volgens mij houd de wrap het langer vol en mocht die slecht worden kan je die er afhalen en nieuw plakken
  • Op mijn GS heb ik lampen gemonteerd van Vipmotoz. Niet zo duur als origineel, maar in mijn geval wel exact hetzelfde als origineel (incl. AFS). Met als bonus dat ze van binnen donker zijn afgewerkt (wat ik graag wilden)
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
Ik heb een IS250 uit 2008, dat ding is inmiddels dus 12 jaar oud en dat begin je te zien aan een koplamp, die begint te verkleuren. Er komt een soort gele waas op. De andere koplamp heeft dat niet omdat deze in 2015 onder garantie is vernieuwd. Ik heb dus 1 kraakheldere koplamp en de ander is aan het verkleuren. Nou heb ik begin dit jaar een polijst-setje gekocht van Mothers. Dat heb ik gebruikt op die ene koplamp en dat zag er goed uit. Maar nu begint ie alweer te verkleuren.

Wat kan ik nou doen om dat te voorkomen? De een-na-duurste oplossing die ik kan verzinnen is die koplamp ook vervangen door een nieuwe. Maar dat is er zo een met AFS. Met van die meedraaiende koplampen dus en daarmee best prijzig :relieved:

De beste optie is om je koplamp te laten schuren en polijsten. Vervolgens door een bedrijf 2k blanke lak erop te laten spuiten. Dan heb je zeker minimaal 6 jaar weer plezier van 2 heldere koplampen.

Zie mijn topic over hoe dat eruit ziet: https://forum.lexusforum.nl/forum/lexusforum/projecten/173473-mrdaniel-s-vriendin-lexus-is200/page3

Mocht je nog vragen hebben laat het maar weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
RoelVB Ik zie bij Vipmotoz voor de IS250 alleen koplampen met DRL, zonder AFS en ze lijken niet op de originele koplampen. En dan vrees ik voor de verzendkosten uit de VS :relieved:. Ik hou de boel 't liefst zo origineel mogelijk, da's gemakzucht aan de ene kant en ook gemoedsrust aan de andere kant dat 't dan zo goed als mogelijk past/aansluit bij de bestaande auto. Maar hey, bedankt voor 't meedenken :thumbsup::).

MrDaniel ik heb je topic gevonden en nu herinner ik me dat weer, je geeft erg duidelijk weer hoe en wat je moet doen en gebruiken. In dat topic heb je het over een UV coating en in dit topic noem je "2k blanke lak". Is er een verschil tussen die producten? Waarom zou je voor het ene of het andere kiezen? Volgens mij zit een langere houdbaarheid van je werk vooral daarin denk ik dan.
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
RoelVB Ik zie bij Vipmotoz voor de IS250 alleen koplampen met DRL, zonder AFS en ze lijken niet op de originele koplampen. En dan vrees ik voor de verzendkosten uit de VS :relieved:. Ik hou de boel 't liefst zo origineel mogelijk, da's gemakzucht aan de ene kant en ook gemoedsrust aan de andere kant dat 't dan zo goed als mogelijk past/aansluit bij de bestaande auto. Maar hey, bedankt voor 't meedenken :thumbsup::).

MrDaniel ik heb je topic gevonden en nu herinner ik me dat weer, je geeft erg duidelijk weer hoe en wat je moet doen en gebruiken. In dat topic heb je het over een UV coating en in dit topic noem je "2k blanke lak". Is er een verschil tussen die producten? Waarom zou je voor het ene of het andere kiezen? Volgens mij zit een langere houdbaarheid van je werk vooral daarin denk ik dan.

Een UV coating is iets tijdelijks. Vaak na een mand of 5 a 6 is deze uv coating door het wassen verslechterd. Een 2k lak is daarin beter maar vaak ook duurder.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
... 2k lak is daarin beter
en verder lees ik dan niet want dat moet ik dan hebben ja :grin:.

Wat zou zoiets kosten als ik dat laat doen? Door een specialist? Ik heb al die spullen niet en waarschijnlijk koop je dat in porties waarmee je wel 20 koplampen kunt behandelen en ik hoef er feitelijk maar 1 op te knappen :sneaky:
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
Ik zelf reken altijd 50 euro voor de koplampen. Echter doe ik zelf geen 2k blanke lak spuiten. Heb wel een adresje hier in de buurt van iemand die dat voor je kan doen. Kosten denk ik iets van 25 euro ?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar volgens mij werk je voornamelijk in het westen van het land, klopt dat? Ik woon in het oosten, tussen Arnhem en Doetinchem in. Ik zou naar jou kunnen rijden maar dan gaat er een halve tank brandstof doorheen. Als jij (bij uitzondering?) op locatie zou komen is je winst door de brandstof en reistijd ongetwijfeld nihil. Dan zou ik op zoek moeten naar een bedrijf in de buurt. AutototaalGlas geeft daar vier jaar garantie op, maar wat is jouw ongezouten mening hierover? Ik begrijp het overigens wanneer je conculega’s niet af wilt vallen hoor.
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
Ik praat altijd voor mezelf en wat andere zeggen moet zij weten haha. Ik zelf kan geen 4 jaar garantie geven aangezien het van veel factoren afhangt.

De reis naar jou toe wordt best prijzig ja. Wellicht een keer op een meeting doen ?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Een UV coating is iets tijdelijks. Vaak na een mand of 5 a 6 is deze uv coating door het wassen verslechterd. Een 2k lak is daarin beter maar vaak ook duurder.

En denk eraan dat het lakken van je koplampen officieel gezien zelfs APK afkeur is, er zal waarschijnlijk geen haan naar kraaien, maar de keurmeester staat in zijn recht om je auto af te keuren.
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
En denk eraan dat het lakken van je koplampen officieel gezien zelfs APK afkeur is, er zal waarschijnlijk geen haan naar kraaien, maar de keurmeester staat in zijn recht om je auto af te keuren.

Dat klopt volgens mij niet. Koplampen mogen niet met een andere kleur bespoten zijn. Blanke lak valt hier buiten. Vele dealer bedrijven doen dit namelijk ook gewoon zelf.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Dat klopt volgens mij niet. Koplampen mogen niet met een andere kleur bespoten zijn. Blanke lak valt hier buiten. Vele dealer bedrijven doen dit namelijk ook gewoon zelf.

Toch heeft Metalfreak het bij het juiste eind. Blanke lak is NIET toegestaan, omdat de blanke laklaag de optische eigenschappen be?nvloedt.
Sterker nog: ook zelfs alleen maar polijsten is niet toegestaan, omdat dan niet alleen de optische, maar ook de technische productspecificaties, waarop ooit goedkeuring is verleend, geweld wordt aangedaan (dunner 'glas').

Ja, ik weet precies wat je nu denkt... dit is gen**k in micrometers (vind ik ook en zal in de praktijk ook heus niet zo'n een vaart lopen), maar als je de verkeerde treft (keurmeester, of bijv schade expert na een claim), ga je nat en heb je geen poot om op te staan! Persoonlijk vind ik de inzet van een verweerde koplamp in het verkeer veel kwalijker dan de inzet van een vers gepolijst en gespoten exemplaar, maar wie ben ik?

Als het goed gedaan wordt, moet je van goede huize komen wil je kunnen onderscheiden of een lamp een opknapper is, of niet.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Dat van die blanke lak en APK-afkeur heb ik inmiddels ook begrepen ja. Maar dan moet het de keurmeester wel opvallen. En volgens mij is dit een van die dingen dat als je minutieus op zoek gaat, dat je ook iets zult vinden. Maar als je gewoon kijkt, valt het 1-2-3 niet op.

Ik zie wel eens van die Fords, Opels rijden bijvoorbeeld met bijna gele koplampen en net zo dof alsof er een pak melk aan de binnenkant leeggegoten is. En dat wordt keer op keer goedgekeurd? Wat zou het lichtbeeld daar van zijn dan?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Dat van die blanke lak en APK-afkeur heb ik inmiddels ook begrepen ja. Maar dan moet het de keurmeester wel opvallen. En volgens mij is dit een van die dingen dat als je minutieus op zoek gaat, dat je ook iets zult vinden. Maar als je gewoon kijkt, valt het 1-2-3 niet op.

Ik zie wel eens van die Fords, Opels rijden bijvoorbeeld met bijna gele koplampen en net zo dof alsof er een pak melk aan de binnenkant leeggegoten is. En dat wordt keer op keer goedgekeurd? Wat zou het lichtbeeld daar van zijn dan?

Helaas gaat het om de letter van de wet en niet het doel
namelijk verkeersveiligheid.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Dat is helaas vaker zo; handhaven naar de letter, of de geest van de wet... Menig manager (het micromanager-type) zal vanachter het bureau de letter hanteren... Terwijl de meeste handhavers ter plekke de geest beter kunnen interpreteren naar de omstandigheden ter plaatse. Afrekencultuur is een dingetje binnen de (semi)overheid :(
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Ik heb de koplamp die verkleurd is laten polijsten en voorzien van blanke lak. Woah wat een verschil :thumbsup:

Ik zag het op een afstandje al, mijn vriendin viel het verschil direct op toen ze het zag (da’s op te vatten als een compliment voor het behaalde resultaat :grin:).

Die kan er (hopelijk) weer een tijdje tegen :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator