Koplampen

Daanbos

Nieuw hier
3 nov 2022
10
6
3
Beste leden,
De koplampen van mijn rx werken altijd ( staan altijd aan op auto stand).
naar mijn idee hoort dit niet zo te zijn mits je de schakelaar op stand aan hebt staan.
Is dit op een of andere manier zelf te veranderen zodat ze weer werken op de auto stand.
Wellicht werkt dan ook de dagrijverlichting ineens.mist die erin zitten natuurlijk.

dankjewel alvast
 

Bijlagen

  • 36E126F0-3852-4883-9404-B8B82B444D5D.jpeg
    36E126F0-3852-4883-9404-B8B82B444D5D.jpeg
    174 KB · Weergaven: 53

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Dus als ik het goed begrijp staat de verlichting op "off", maar gaat deze toch aan als het donker is?

Er staat me iets van bij dat de dagrijverlichting het enkel doet op de "auto" stand.
 

Daanbos

Nieuw hier
3 nov 2022
10
6
3
Hey Roel,
Misschien heb ik het niet goed uitgelegd .
In alle standen brand mijn licht.
dus ook als hij in stand off staat brand mijn dimlicht.
stand klein licht werkt wel ( dimlicht uit en kleine andere aan)
stand auto dimlichten aan ( ook overdag )
Beter uitgelegd? 😜
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Is deze RX misschien geïmporteerd uit een land waar dimlicht verplicht is overdag, en d.m.v. een dealersetting op altijd aan gezet?
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
In België is dat niet verplicht. Maar het kan altijd zijn dat de vorige eigenaar dit zo heeft laten instellen. Of de lichtsensor is wellicht afgedekt of kapot waardoor je dit effect krijgt.

Ik zie op de foto dat de auto van Lexus Amsterdam komt. Heb je daar deze vraag ook al neergelegd?
 

Daanbos

Nieuw hier
3 nov 2022
10
6
3
Volgens Lexus amsterdam werkt het naar behoren.
Het zou zeker kunnen dat dit door de vorige eigenaar is ingesteld.
kun je dit zelf weer terug zetten naar origineel?
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Is de auto niet toevallig net van 2010? Toen was er nog geen dagrijverlichting en stond 'Auto' wellicht voor automatisch verlichting aan bij starten en automatisch uit bij uitzetten auto.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Ik heb nog even wat dieper gegraven.

In de handleiding voor USA en Canada (ja ik weet het, totaal andere markt, maar het klinkt wel zoals bij jouw auto) staat bij Canada (zelfde hendel als NL):

O-stand: enkel DRL
AUTO-stand: dimlicht, sidemarkers, parkeerlichtjes (incl kenteken), DRL en instrumentenverlichting gaan aan. Dit gaat vanzelf met starten en uitzetten van de motor.
Parkeerlichtstand: Sidemarkers, parkeerlicht, kentekenplaatverlichting, DRL en instrumentenverlichting gaan aan.
Dimlichtstand: Alle verlichting aan behalve DRL.

Zou je eens kunnen kijken of je in de O wellicht wél enkel DRL hebt?
 

Daanbos

Nieuw hier
3 nov 2022
10
6
3
Fijn dat je meedenkt👍
in de stand O brand ook alles zie foto
 

Bijlagen

  • 627C7DE6-91B7-49EB-9538-15B369708CC5.jpeg
    627C7DE6-91B7-49EB-9538-15B369708CC5.jpeg
    3,1 MB · Weergaven: 49

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Op stand "auto" zou je licht aan moeten gaan en je dashboardverlichting dimmen als je de lichtsensor afdekt, schijn je met een zaklamp in de sensor, dan zouden de lampen uit moeten gaan en je dashboard zou feller verlicht moeten zijn. Op "uit" of 0 zou alles uit moeten zijn.

Hmmm vreemd, de mijne heeft geen "uitstand", zie ik nu pas. Weer wat geleerd.

Lichtschakelaar.jpg
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Ik denk dat ik al gevonden heb waar het DRL probleem zit. Jij hebt denk ik nog helemaal geen DRL.

Halverwege 2012 is er een facelift van de RX geweest en jij hebt vermoedelijk nog net een pre-facelift. Dit model is vanaf 2009 op de markt en DRL is vanaf 2011 verplicht gesteld, op nieuwe modellen en niet op al bestaande, dus begin 2012 kon men nog legaal zonder DRL afleveren, als het maar een bestaand model was. Bij een facelift is dit dan wel verplicht gesteld of neemt de fabrikant zijn verantwoordelijkheid om meteen weer aan de wetgeving te voldoen.

De AUTO stand levert dan dus gewoon automatische dimlichten op.

Wat wel vreemd is dat de verlichting op de O-stand aangaat, dit lijkt dan toch een (computer) instelling voor een land waar overdag verlichting voeren verplicht is. Wellicht dat de vorige eigenaar altijd Zweedse auto's gereden heeft en dit bij de Lexus ook zo wilde hebben. Hier kan de dealer je wellicht meer over vertellen en het eventueel ook weer uitprogrammeren.
 

Daanbos

Nieuw hier
3 nov 2022
10
6
3
Dankjewel voor je zoektocht 👍🏻.
Het klinkt heel logisch wat je vertelt.
Binnenkort ( eind februari pas terug in ned ) maar eens terug naar de dealer om te kijken of dat ze deze instelling evt computer technisch kunnen veranderen.
Ik laat het weten als het is gelukt.
Het zou zeker kunnen zijn dat er geen
DRL op zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

Daanbos

Nieuw hier
3 nov 2022
10
6
3
Ik dacht dat je dit evt zelf zou kunnen doen met bv een obd kastje met bijpassende app. Miss beter om dit gewoon bij de dealer te laten doen