Koppeling + vliegwiel vervangen IS200 + RS200

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Hallo allemaal, het is zover: mijn koppeling begint te slippen en de resonantie in de auto lijkt wat meer te worden. Dat betekent dat de demping van het dual mass vliegwiel begint te gaan en dat ik die ook moet vervangen.
In de UK hebben ze het over prijzen van minimaal ?1150 voor alleen het dual mass vliegwiel!
Ik denk dat ik gelijk voor een iets sportievere set ga van Exedy of TRD (laatste is wel flink duurder), zodat ik voor bijna hetzelfde direct klaar ben.

Onderzoekje heeft uitgewezen dat sommige onderdelen voor de RS200 (SXE10/3SGE) hetzelfde zijn als voor de IS200 (GXE10/1GFE) (bron: diverse sites, waaronder RHD Japan, Exedy, etc), dus dit topic is ook interessant voor de IS200 rijders onder ons. De IS300 (JCE10/2JZGE) deelt deze onderdelen echter niet.

Items aan te schaffen:
- clutch kit/koppelingsset + pressure plate/drukgroep
- release bearing/druklager
- vliegwiel
- vliegwielbouten

- nog meer nodig behalve gebruikelijke vet en centreer-as?

Mijn vragen aan de kenners:
- Fouten/correcties svp aangeven
- Zijn deze artikelnummers herkenbaar in NL of moet ik ze uit Japan laten komen?

Gr, J2

Samengevoegde info
Eventuele fouten en/of toevoegingen kunnen gecorrigeerd/bijgeplaatst worden.

Gedeelde componenten
- Versnellingsbak (J160)
- Clutch/koppeling, pressure plate/drukgroep, release bearing/druklager
- Short shifter

Algemene tips
- Vliegwielbouten altijd vervangen vanwege de hoge krachten op de bouten
- Single mass vliegwiel (aftermarket): motor is sneller op toeren, veel sterker, goedkoper,
meer trillingen (maar dat kan meevallen). Vb: TRD, JUN

Lexus IS200 / Altezza AS200 (type: GXE10, motor: 1G-FE)
Vliegwiel:
- Standaard = Dual Mass (prijsrange: ?1500-3000)
- Twee typen, waarvan bouwjaar > 2003 (?): dikker hart, dus langere bouten (!) ("type-2"). Beide typen zijn uitwisselbaar, zolang je de juiste lengte bouten bij het juiste vliegwiel hebt.
- Aftermarket, single mass: TRD, JUN, ...
- Vliegwielbouten: 6 stuks, GXE10/1G-FE type 1 ####, type 2 ####

Koppeling:
- Bij dealer, klantenprijs plm ?500
Diversen aftermarket opties, waarvan enkelen:
- Exedy vervangings kit plm. ? 260, eBay UK (Green), http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 792wt_1195
- Sachs versterkte koppeling met oem lager (Sharkman)

Altezza RS200 (type: SXE10, motor: 3S-GE)
Mogelijk zijn er op onderdelen overeenkomsten met de 3SGE zoals geleverd in de MR2, maar dat is niet zeker/ niet bekend.

Vliegwiel:
- Standaard = Dual Mass (prijsrange: ?1500-3000)
- Aftermarket, single mass: TRD, JUN, Cusco, OS Giken, OGC (Ogura Racing Clutch)
- Vliegwielbouten: 8 stuks, SXE10 3SGE #90105-12312

Koppeling
- Release bearing/druklager: SXE10 (99.10-02.8) 3S-GE = 31230-53010, SXE10 (02.:cool: 3S-GE = 31230-53011

 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Hoi,

Ik probeerde uit te leggen dat er twee typen single mass vliegwielen zijn de versie met het dunne hart (= oud) en de versie met het versterkte hart (= nieuwer). Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat latere IS en zijn uitgerust met een sterker en zwaarder vliegwiel.
Beide passen op elke IS maar hier zul je de lengte van de bouten op af moeten stemmen. Ik had Type 1 vliegwiel op een 2003 Sportcross en dan zijn de bouten veel te lang en dat gaat niet werken. Heb de auto vervolgens vier dagen op de brug moeten laten staan voordat ik de kortere type 1 bouten te pakken had.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Is dat veel werk? Koppelingsplaten vervangen bij een is200? Moet de bak er onderuit of motor kantelen?
De auto moet op de brug zeker?bij mij is de koppeling namelijk nu ook op.
Hij slipt in de 6 met 4 volwassenen erin.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Als je weet wat je doet ca. 4-5.5 uur werk)

Je hebt een brug nodig en de nodig steunen en vier handen zijn zeker aan te bevelen. En ja je moet het een en ander gaan splitsen / kantelen dus als je zelden of nooit dit soort zaken doet kun je er beter vanaf blijven.
Spullen zen relatief goedkoop maar durf er wel wat om te verwedden dat de lexus dealer het voor onder de 1500 niet zal doen.
wellicht is een goede vakgarage goedkoper?
 

koen

Actief
8 feb 2011
130
1
18
Als je nog een monteur nodig hebt om je koppeling te vervangen kan je me een PM sturen. Ben monteur van beroep maar IS200/300 is een leuke hobby :)