- 28 okt 2011
- 1.092
- 10
- 38
Hallo allemaal, het is zover: mijn koppeling begint te slippen en de resonantie in de auto lijkt wat meer te worden. Dat betekent dat de demping van het dual mass vliegwiel begint te gaan en dat ik die ook moet vervangen.
In de UK hebben ze het over prijzen van minimaal ?1150 voor alleen het dual mass vliegwiel!
Ik denk dat ik gelijk voor een iets sportievere set ga van Exedy of TRD (laatste is wel flink duurder), zodat ik voor bijna hetzelfde direct klaar ben.
Onderzoekje heeft uitgewezen dat sommige onderdelen voor de RS200 (SXE10/3SGE) hetzelfde zijn als voor de IS200 (GXE10/1GFE) (bron: diverse sites, waaronder RHD Japan, Exedy, etc), dus dit topic is ook interessant voor de IS200 rijders onder ons. De IS300 (JCE10/2JZGE) deelt deze onderdelen echter niet.
Items aan te schaffen:
- clutch kit/koppelingsset + pressure plate/drukgroep
- release bearing/druklager
- vliegwiel
- vliegwielbouten
- nog meer nodig behalve gebruikelijke vet en centreer-as?
Mijn vragen aan de kenners:
- Fouten/correcties svp aangeven
- Zijn deze artikelnummers herkenbaar in NL of moet ik ze uit Japan laten komen?
Gr, J2
Samengevoegde info
Eventuele fouten en/of toevoegingen kunnen gecorrigeerd/bijgeplaatst worden.
Gedeelde componenten
- Versnellingsbak (J160)
- Clutch/koppeling, pressure plate/drukgroep, release bearing/druklager
- Short shifter
Algemene tips
- Vliegwielbouten altijd vervangen vanwege de hoge krachten op de bouten
- Single mass vliegwiel (aftermarket): motor is sneller op toeren, veel sterker, goedkoper,
meer trillingen (maar dat kan meevallen). Vb: TRD, JUN
Lexus IS200 / Altezza AS200 (type: GXE10, motor: 1G-FE)
Vliegwiel:
- Standaard = Dual Mass (prijsrange: ?1500-3000)
- Twee typen, waarvan bouwjaar > 2003 (?): dikker hart, dus langere bouten (!) ("type-2"). Beide typen zijn uitwisselbaar, zolang je de juiste lengte bouten bij het juiste vliegwiel hebt.
- Aftermarket, single mass: TRD, JUN, ...
- Vliegwielbouten: 6 stuks, GXE10/1G-FE type 1 ####, type 2 ####
Koppeling:
- Bij dealer, klantenprijs plm ?500
Diversen aftermarket opties, waarvan enkelen:
- Exedy vervangings kit plm. ? 260, eBay UK (Green), http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 792wt_1195
- Sachs versterkte koppeling met oem lager (Sharkman)
Altezza RS200 (type: SXE10, motor: 3S-GE)
Mogelijk zijn er op onderdelen overeenkomsten met de 3SGE zoals geleverd in de MR2, maar dat is niet zeker/ niet bekend.
Vliegwiel:
- Standaard = Dual Mass (prijsrange: ?1500-3000)
- Aftermarket, single mass: TRD, JUN, Cusco, OS Giken, OGC (Ogura Racing Clutch)
- Vliegwielbouten: 8 stuks, SXE10 3SGE #90105-12312
Koppeling
- Release bearing/druklager: SXE10 (99.10-02.8) 3S-GE = 31230-53010, SXE10 (02. 3S-GE = 31230-53011
In de UK hebben ze het over prijzen van minimaal ?1150 voor alleen het dual mass vliegwiel!
Ik denk dat ik gelijk voor een iets sportievere set ga van Exedy of TRD (laatste is wel flink duurder), zodat ik voor bijna hetzelfde direct klaar ben.
Onderzoekje heeft uitgewezen dat sommige onderdelen voor de RS200 (SXE10/3SGE) hetzelfde zijn als voor de IS200 (GXE10/1GFE) (bron: diverse sites, waaronder RHD Japan, Exedy, etc), dus dit topic is ook interessant voor de IS200 rijders onder ons. De IS300 (JCE10/2JZGE) deelt deze onderdelen echter niet.
Items aan te schaffen:
- clutch kit/koppelingsset + pressure plate/drukgroep
- release bearing/druklager
- vliegwiel
- vliegwielbouten
- nog meer nodig behalve gebruikelijke vet en centreer-as?
Mijn vragen aan de kenners:
- Fouten/correcties svp aangeven
- Zijn deze artikelnummers herkenbaar in NL of moet ik ze uit Japan laten komen?
Gr, J2
Samengevoegde info
Eventuele fouten en/of toevoegingen kunnen gecorrigeerd/bijgeplaatst worden.
Gedeelde componenten
- Versnellingsbak (J160)
- Clutch/koppeling, pressure plate/drukgroep, release bearing/druklager
- Short shifter
Algemene tips
- Vliegwielbouten altijd vervangen vanwege de hoge krachten op de bouten
- Single mass vliegwiel (aftermarket): motor is sneller op toeren, veel sterker, goedkoper,
meer trillingen (maar dat kan meevallen). Vb: TRD, JUN
Lexus IS200 / Altezza AS200 (type: GXE10, motor: 1G-FE)
Vliegwiel:
- Standaard = Dual Mass (prijsrange: ?1500-3000)
- Twee typen, waarvan bouwjaar > 2003 (?): dikker hart, dus langere bouten (!) ("type-2"). Beide typen zijn uitwisselbaar, zolang je de juiste lengte bouten bij het juiste vliegwiel hebt.
- Aftermarket, single mass: TRD, JUN, ...
- Vliegwielbouten: 6 stuks, GXE10/1G-FE type 1 ####, type 2 ####
Koppeling:
- Bij dealer, klantenprijs plm ?500
Diversen aftermarket opties, waarvan enkelen:
- Exedy vervangings kit plm. ? 260, eBay UK (Green), http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 792wt_1195
- Sachs versterkte koppeling met oem lager (Sharkman)
Altezza RS200 (type: SXE10, motor: 3S-GE)
Mogelijk zijn er op onderdelen overeenkomsten met de 3SGE zoals geleverd in de MR2, maar dat is niet zeker/ niet bekend.
Vliegwiel:
- Standaard = Dual Mass (prijsrange: ?1500-3000)
- Aftermarket, single mass: TRD, JUN, Cusco, OS Giken, OGC (Ogura Racing Clutch)
- Vliegwielbouten: 8 stuks, SXE10 3SGE #90105-12312
Koppeling
- Release bearing/druklager: SXE10 (99.10-02.8) 3S-GE = 31230-53010, SXE10 (02. 3S-GE = 31230-53011