Kraken bij drempels

W3sley

Actief
27 nov 2011
183
0
0
Heren,

Sinds een aantal dagen heb ik een vervelende kraak aan de voorkant. Dit geluid hoor ik steeds als ik, met normale snelheid, over drempels ga. Als ik heel rustig er over heen ga, dus in de kruipstand, hoor ik niks. Net al wel de voorwielen er af gehad om alles even snel op speling enzo te controleren maar heb niks kunnen vinden. Hebben jullie misschien idee?n of suggesties?

:hi:

Thnx heren! Hoopte eigenlijk heel stiekem dat het mijn schokbrekers waren. Ha ik eindelijk een goed excuus om een schroefsetje te kopen, maar helaas :)

Moet je eens met een Espace over een drempel heen gaan, dan denk je dat de wereld vergaat...

Volgens mij kraken alle auto's wel een beetje als je ermee over een drempel heen gaat...

Zelfde hier met de IS, alleen met stevig inveren een kraak of knarsen. En alleen bij lagere temperaturen, zeg onder de tien graden. Waarschijnlijk het middelste stabilisatorrubber. Aan het einde van een korte rit is het al weer weg.

Ik slinger dit onderwerp weer even aan. Kilometerstand nu ongeveer 88.000. Naar aanleiding van irritante kraak stabirubbers besteld. Bij demontage bleek alles nog in goede staat. Mooi om te zien dat onderzijde achter beschermkappen super schoon was. Toch maar vervangen.

Ennn.. nog steeds gekraak. Alleen bij diep inveren over drempels en onder de +/- 20 graden. De laatste dagen is het lekker warm. Bij wegrijden pak ik meteen vier drempels over paar honderd meter. Dan fluisterstil.

Misschien veerpoten? Dempers binnenin? Geen lekkage te zien. Speling op alle delen is gecontroleerd en als het er al is het verwaarloosbaar. Iemand een idee?

Ik weet dat het zomertijd is, maar iemand een idee? Is mijn veerpotenidee een gekke? Of moeten alle rubbers vol in dat witte vet zitten? Nu heeft W3sley er even geen last van, maar met het dalen van de temperatuur komt het misschien terug. Ik doe graag alvast wat onderzoek ;)

Ik heb er helaas ook last van. Heeft echter niks met het remmen kraken te maken. Dus niet verwijzen naar dat topic.
Ik hoor het licht aan de voorkant, en aan de achterkant. Achter lijkt zelfs, dat het geluid zich in de kofferbak bevind.
Zit er in de schotels een bus die speling kan hebben ?

Aan de voorkant heb ik al die kleine stabilisator stangen laten vervangen. Wat kan er nog meer kraken ?

Ik kwam dit op 't forum tegen:
Bij drempels kan het bij hogere snelheid voorkomen dat je een kraakje hoort. Oorzaak is de schokdemperschotel. Dit kun je voorkomen door aan de bovenzijde een paar keer per jaar olie in te spuiten. Wil je het voorgoed weg hebben dan moet je het vervangen.

Dus dat zou heel goed kunnen, zeker omdat het rondom is.

Die schotels of iets dergelijks zit ik ook aan te denken. Want nu de eerste drempels is een hels kabaal. Lijkt inderdaad meer van bovenuit mijn motorruimte te komen. Achter overigens stil (behalve.. arrgghh, een temperatuursafhankelijke rammel vanuit veerpoot rechtsachter).
Anywayz... met hogere snelheid en dus diep inveren een geknars/gekraak van jewelste. Poten lijken wel af te breken. Nee, ik overdrijf niet, erg luid; fietsers schrikken ervan. Na paar kilometer en wat drempels is het weg. Einde dag na stilstand in parkeergarage op werk, heel ietsje. Dus alleen na nacht stilstaan in de kou doet het zich voor.
Ik ben ook redelijk klaar met knakkend remmen, dus ga bij winterwielenwissel aan voorkant, poten los laten halen, klauwen los, pen laten controleren (owee als die oud blijkt te zijn, dan kan de dealer nog een belletje verwachten), klauwen spuiten (denk grijs), alles schoon en weer monteren. Bij wissel laat ik altijd uitlijnen (2x per jaar dus). En dan ben ik heeeeeeeeel benieuwd. Uiteraard volgt hier een update van.