Kromme remschijven...weer!

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Alexuss

Nieuw hier
21 nov 2020
1
0
1
Beste allemaal,

Ik heb nu 4,5 jaar een RX300 uit 2004 met 270k op de teller. Het is een youngtimer op de zaak en ik heb er veel plezier van maar er is één ding waar het steeds mis gaat en dat zijn de remmen. Elk jaar is er een nieuwe set schijven gemonteerd omdat alle schijven steeds kromtrekken! Ook zijn al meerdere keren remklauwen vervangen. In het begin zaten er goedkopere schijven onder. Die zijn toen onder garantie vervangen. Daarna bosch en daarna 2x Brembo's. Elke keer gaat het weer mis. Ik rijd voor namelijk snelweg kilometers en rijdt verder rustig. Aangezien ik zo met die remmen bezig ben sta ik zelfs in de neutraal voor het stoplicht om maar niet de rem er op te houden! Vier verschillende garages hebben er naar gekeken en kunnen niets vinden. Naven zijn recht. Klauwen zijn goed. Het is om gek van te worden! De garage denkt dat de remmerij te licht zijn voor dit type auto maar ik kan hier niets over vinden op het internet.

Misschien weet iemand op dit forum wat het zou kunnen zijn? Er zit net weer een nieuw setje onder dus nu zijn ze nog recht!

Goed om te weten: de auto had luchtvering maar is omgebouwd naar conventionele vering. Verder brandt er continu het VSC lampje maar dit scheen te komen doordat de katalysator af en toe een foute waarde geeft...zeiden ze bij de garage. Met terug van de garage dus het lampje is nu uit. Zal in de komende twee weken wel weer aangaan. Ik ben zelf aan het Googlen gegaan en vraag me af of het iets is wat komt door het vsc systeem, rempomp, remverdeler, abs pomp of wat dan ook.

Hopelijk kan iemand me helpen!

Van Copilot:
Wat een frustrerend probleem — en je bent zeker niet de enige RX300-eigenaar die hiermee worstelt. Laten we het even systematisch bekijken. Er zijn meerdere bekende oorzaken voor kromtrekkende remschijven, zelfs bij rustige rijstijl en snelweggebruik:

🛠️ Mogelijke oorzaken van kromtrekkende remschijven
- Rem ingedrukt houden bij stilstand
Dit veroorzaakt lokale warmteopbouw die niet goed weg kan, vooral bij automaten. De tip om in neutraal te gaan staan is dus juist.
- Aanlopende remmen
Zelfs als klauwen en naven goed lijken, kunnen remblokken blijven hangen door vastzittende geleidepennen of remzuigers.
- Niet goed gereinigde of kromme naven
Zelfs minimale afwijkingen kunnen na montage zorgen voor ongelijkmatige slijtage en kromtrekken.
- Wielbouten te strak aangedraaid
Dit kan de remschijf vervormen bij montage.
- Roestvorming of slechte kwaliteit remschijven
Zelfs Brembo’s kunnen kromtrekken als ze niet goed ingebed zijn of als er roest ontstaat door weinig remactiviteit.
- VSC/ABS storing
Een defect in het VSC-systeem kan leiden tot onregelmatige remdrukverdeling, wat indirect kromtrekken kan veroorzaken.

🔧 Mogelijke oplossingen
- Remschijven afdraaien op de auto
Dit corrigeert de kromming zonder vervanging, mits de dikte het toelaat.
- Upgrade naar performance remmen
Denk aan geventileerde of gegroefde high-carbon schijven die beter tegen hitte kunnen.
- Controle van remslangen en hoofdremcilinder
Verstopping of drukopbouw kan aanlopen veroorzaken.
- Diagnose VSC-systeem
VSC-lampje kan duiden op een sensorprobleem, ABS-storing of zelfs een los vacuumslangetje. Een goede uitlezing met OBD2-scanner is cruciaal.

💡 Extra tips
- Laat bij elke remwissel de wielnaven professioneel meten en reinigen.
- Gebruik een torque wrench bij het vastzetten van de wielen.
- Overweeg een remmenupgrade als de standaard setup structureel tekortschiet.

Hopelijk helpt het👍