Kromme remschijven...weer!

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Alexuss

Nieuw hier
21 nov 2020
6
4
3
Beste allemaal,

Ik heb nu 4,5 jaar een RX300 uit 2004 met 270k op de teller. Het is een youngtimer op de zaak en ik heb er veel plezier van maar er is één ding waar het steeds mis gaat en dat zijn de remmen. Elk jaar is er een nieuwe set schijven gemonteerd omdat alle schijven steeds kromtrekken! Ook zijn al meerdere keren remklauwen vervangen. In het begin zaten er goedkopere schijven onder. Die zijn toen onder garantie vervangen. Daarna bosch en daarna 2x Brembo's. Elke keer gaat het weer mis. Ik rijd voor namelijk snelweg kilometers en rijdt verder rustig. Aangezien ik zo met die remmen bezig ben sta ik zelfs in de neutraal voor het stoplicht om maar niet de rem er op te houden! Vier verschillende garages hebben er naar gekeken en kunnen niets vinden. Naven zijn recht. Klauwen zijn goed. Het is om gek van te worden! De garage denkt dat de remmerij te licht zijn voor dit type auto maar ik kan hier niets over vinden op het internet.

Misschien weet iemand op dit forum wat het zou kunnen zijn? Er zit net weer een nieuw setje onder dus nu zijn ze nog recht!

Goed om te weten: de auto had luchtvering maar is omgebouwd naar conventionele vering. Verder brandt er continu het VSC lampje maar dit scheen te komen doordat de katalysator af en toe een foute waarde geeft...zeiden ze bij de garage. Met terug van de garage dus het lampje is nu uit. Zal in de komende twee weken wel weer aangaan. Ik ben zelf aan het Googlen gegaan en vraag me af of het iets is wat komt door het vsc systeem, rempomp, remverdeler, abs pomp of wat dan ook.

Hopelijk kan iemand me helpen!
 
Van Copilot:
Wat een frustrerend probleem — en je bent zeker niet de enige RX300-eigenaar die hiermee worstelt. Laten we het even systematisch bekijken. Er zijn meerdere bekende oorzaken voor kromtrekkende remschijven, zelfs bij rustige rijstijl en snelweggebruik:

🛠️ Mogelijke oorzaken van kromtrekkende remschijven
- Rem ingedrukt houden bij stilstand
Dit veroorzaakt lokale warmteopbouw die niet goed weg kan, vooral bij automaten. De tip om in neutraal te gaan staan is dus juist.
- Aanlopende remmen
Zelfs als klauwen en naven goed lijken, kunnen remblokken blijven hangen door vastzittende geleidepennen of remzuigers.
- Niet goed gereinigde of kromme naven
Zelfs minimale afwijkingen kunnen na montage zorgen voor ongelijkmatige slijtage en kromtrekken.
- Wielbouten te strak aangedraaid
Dit kan de remschijf vervormen bij montage.
- Roestvorming of slechte kwaliteit remschijven
Zelfs Brembo’s kunnen kromtrekken als ze niet goed ingebed zijn of als er roest ontstaat door weinig remactiviteit.
- VSC/ABS storing
Een defect in het VSC-systeem kan leiden tot onregelmatige remdrukverdeling, wat indirect kromtrekken kan veroorzaken.

🔧 Mogelijke oplossingen
- Remschijven afdraaien op de auto
Dit corrigeert de kromming zonder vervanging, mits de dikte het toelaat.
- Upgrade naar performance remmen
Denk aan geventileerde of gegroefde high-carbon schijven die beter tegen hitte kunnen.
- Controle van remslangen en hoofdremcilinder
Verstopping of drukopbouw kan aanlopen veroorzaken.
- Diagnose VSC-systeem
VSC-lampje kan duiden op een sensorprobleem, ABS-storing of zelfs een los vacuumslangetje. Een goede uitlezing met OBD2-scanner is cruciaal.

💡 Extra tips
- Laat bij elke remwissel de wielnaven professioneel meten en reinigen.
- Gebruik een torque wrench bij het vastzetten van de wielen.
- Overweeg een remmenupgrade als de standaard setup structureel tekortschiet.

Hopelijk helpt het👍
 
Bobusa, bedankt voor je reactie! Volgens mij heeft de garage bijna alles bekeken en goed gedaan maar vraag ik me echt af of ze goed het vsc systeem met alle sensoren hebben bekeken.

Misschien slim om de dit bij een lexus dealer te laten doen? Of weet iemand een specialist in het midden van het land?

Afdraaien van de schijven was trouwens geen optie omdat de schijven te heet waren geworden.
 
Is er al eens gewerkt met originele schijven? Het kan best zijn dat de aftermarket delen het allemaal net niet zijn.
 
Denk het eerlijk gezegd niet... er zijn in ieder geval wel A merk schijven gemonteerd maar geen originele.
 
Bobusa, bedankt voor je reactie! Volgens mij heeft de garage bijna alles bekeken en goed gedaan maar vraag ik me echt af of ze goed het vsc systeem met alle sensoren hebben bekeken.

Misschien slim om de dit bij een lexus dealer te laten doen? Of weet iemand een specialist in het midden van het land?

Afdraaien van de schijven was trouwens geen optie omdat de schijven te heet waren geworden.
En ja, het VCS lampje brand voor een reden, zou een mede oorzaak kunnen zijn. En door niet-OEM spullen te gebruiken is ook een risico. Je kunt Peterman Enschede proberen, veel ervaring met Toyota en Lexus. Eind vorig jaar hebben ze op m'n LS 600h nieuwe (OEM) schijven en blokken voor gemonteerd. Behalve een groefje in de rechter remschijf geen enkel probleem en super vloeiende remmen.

Wat bedoel je met dat de remschijven te heet waren geworden? Waren ze toen al krom? Waarom worden ze te heet? Dan lijkt er wat aan te lopen bv. door een niet vakkundige montage en/of door lage kwaliteit en dus niet OEM.

De vraag is wel of voor een 21 jaar oud model nog OEM beschikbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de garage brandt het lampje doordat het motorstoringslampje brandt. Die brandt weer door de katalysator...

Ik denk niet dat het door foute montage komt. Er zijn door drie garages schijven gemonteerd en bij alle drie ontstaat het probleem. Nu is het VSC lampje uit en je ziet hem verder niet ingrijpen want dan zou hij moeten gaan branden. Kan het zijn dat als het lampje van de vsc brandt dat hij juist constant ingrijpt?

De schijven waren verkleurd waardoor ze constateerden dat ze te heet waren geworden.

Maandag ga ik nog wel even wat rond bellen of er nog andere specialisten naar kunnen kijken. Nu zijn de schijven nog recht en met twee weken gaan we met de auto op vakantie. Hopelijk heeft er nog iemand tijd!
 
Naven zijn recht
De vraag is hoe dat vastgesteld is. Naven kunnen recht zijn, maar als de oppervlak van de naaf niet goed schoon is, dan zal de schijf er ook niet perfect op passen?
De garage denkt dat de remmerij te licht zijn voor dit type auto
Het lijkt me sterk dat Lexus in die tijd het aan zou durven te lichte remmen te monteren voor een auto van het kaliber als een RX. Een Lexus uit die tijd is doorgaans zeer sterk ontwikkeld en in elkaar gezet, er werd niets aan het toeval overgelaten.
Verder brandt er continu het VSC lampje maar dit scheen te komen doordat de katalysator af en toe een foute waarde geeft
Een goede diagnose stellen blijft lastig totdat alle storingsmeldingen opgelost zijn. Is het een nou een oorzaak? Gevolg? Symptoom van een andere oorzaak?
Volgens mij heeft de garage bijna alles bekeken en goed gedaan maar vraag ik me echt af of ze goed het vsc systeem met alle sensoren hebben bekeken.
Dat is het probleem een beetje met garages, ze doen hun best maar hebben het ten eerste ook druk en willen klanten ook niet met torenhoge (ongeloofwaardige) rekeningen opzadelen. Het is niet dat ze bewust verzaken, ze doen hun best. Maar in deze tijden van drukte en personeelstekorten is dat lastig. Als je het niet vertrouwt staat het je vrij om een andere garage te bezoeken maar die gaan waarschijnlijk ook met de meest voor de hand liggende zaken beginnen, iets wat je huidige garage al gedaan heeft. Ik denk dat hierin je je als eerste moet afvragen of je je garage vertrouwt hierin?
De schijven waren verkleurd waardoor ze constateerden dat ze te heet waren geworden.
Dit gebeurt wel vaker wanneer een remklauw niet helemaal gangbaar is en een remblok tegen de schijf aan blijft lopen.
Nu zijn de schijven nog recht en met twee weken gaan we met de auto op vakantie. Hopelijk heeft er nog iemand tijd!
Als je je huidige garage voldoende vertrouwt, vraag hen of ze in die twee weken iets voor je kunnen betekenen. Ik vrees dat je bakzeil zult halen om bij een andere garage geholpen te kunnen worden in de twee weken voor je vakantie… Alle regio’s in NL hebben nu vakantie. En er is nog steeds sprake van personeelstekorten… Maak anders een plan met je eigen garage voor na je vakantie. Zorg dat de auto storingsvrij wordt (en blijft) en begin bij het begin: originele onderdelen op schone, rechte en goed functionerende bestaande onderdelen monteren…
 
Het is lastig allemaal. Ik vertrouw en waardeer de inspanningen van de huidige garage echter kan ik me niet vinden in de conclusie dat de remmen waarschijnlijk te zwak zijn voor deze auto (gezien dat dit de eerste van de 2e generatie zijn). Telkens zijn we het gevolg en niet de oorzaak aan het aanpakken. Denk ook dat er weinig te doen is voor start van de vakantie. Ik houd de temperatuur van de remmen doorlopend in de gaten. Als VSC lampje weer gaat branden zal ik dat nog beter in de gaten houden. Kijken of daar iets in veranderd dan.

Voor nu: iedereen bedankt voor het meedenken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Lexus4me
Als een garage dat soort dingen zegt, zeggen ze eigenlijk dat ze geen idee meer hebben. Lijkt me persoonlijk tijd, voor een frisse blik door een ander bedrijf.
Hoewel VSC invloed kan hebben op je remsysteem, denk ik dat het in dit geval niet in die hoek gezocht moet worden. Immers als het VSC lampje brandt, is het systeem op dat moment geheel inactief. De foutcode klinkt inderdaad alsof het uit de katalysator komt (uitlezen en je motorlampje brandt ook).

Persoonlijk denk ik eerder dat er ergens remdruk blijft hangen. Het klinkt een beetje alsof de hoofdrembekrachtiger zelf zorgt voor een restdruk of remslangetjes. Of toch de klauwen zelf..

In welke regio zit je? Wellicht dat iemand dan een goede monteur in die regio weet te zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Toen je remklauwen zijn vervangen, is dat gedaan met OEM klauwen of met aftermarket onderdelen?
Los van de storingslampjes die branden denk ik dat de oorzaak een hangende remklauw is. Je schijven verkleuren niet voor niets door de hitte. Ook remvloeistof al eens laten flushen/vervangen? Lijkt me een heel frustrerend probleem en die setjes remschijven zullen vast ook niet goedkoop zijn.. bij de LS in ieder geval niet en ik denk niet dat de RX remmerij er veel voor onder doet.