Laadcapaciteit hybride batterij

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Jor.094

Nieuw hier
6 mei 2025
3
5
3
Hallo allemaal, beste mede Lexus-rijders,

Sinds een goede maand ben ik trotse eigenaar van een Lexus UX250h F-Sport uit 2020. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de auto – het rijcomfort, de afwerking en de uitstraling zijn echt top.

Toch zit ik met een vraag waar ik online niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden. In de tijd dat ik de auto nu heb, heb ik eigenlijk nog nooit een lange rit gemaakt – hooguit een uur aaneengesloten rijden. De meeste ritten zijn aanzienlijk korter en in de stad. Wat me is opgevallen, is dat de hybride batterij nog nooit echt helemaal vol lijkt te raken.

Misschien relevant om te vermelden: ik rijd hoofdzakelijk in de ECO-stand, vooral in en rondom de stad. Alleen op buitenwegen of als het wat vlotter mag, schakel ik over naar de SPORT-stand.
Mijn vragen:
  • Zijn er andere UX-rijders (of hybride Lexus-rijders in het algemeen) die dit herkennen?
  • Wat voor rit (qua tijdsduur of afstand) is er ongeveer nodig om de hybride batterij volledig vol te laden?
  • En tot slot: heeft het zin om de auto bijvoorbeeld een uur in de READY-stand te laten staan (zonder ermee te rijden)? Bevordert dat het opladen van de batterij, of is dat zinloos/slijtagegevoelig?
Ik weet dat het geen plug-in is, en dat de batterij vooral wordt opgeladen door remmen en rijden, maar ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan of wat jullie ervaringen zijn.

Ik hoor het graag! Bij voorbaat hartelijk dank.

Groet, Jordi

Ps. de afbeelding toont het huidige batterij-niveau. Ik kom relatief eenvoudig tot twee streepjes onder het maximum, maar dus niet daarboven.

Bijlagen

• IMG_3311.jpeg
    IMG_3311.jpeg
    3,2 MB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: Yoyoman
Bij mij zit het batterijniveau ook altijd ongeveer halverwege. Het grote idee is dat altijd nog capaciteit over is om remenergie in op te slaan en dat werkt niet als de batterij al helemaal vol is. Er moet ook altijd nog genoeg energie in de batterij zitten om de motor weer te kunnen starten, ook als de auto een paar weken stil heeft gestaan. En dan is het nog zo dat batterijen het langste meegaan als ze nooit helemaal vol en nooit helemaal leeg zijn.
Als ik na een lange snelwegrit weer in de bebouwde kom rijd dan gaat dat bijna helemaal op de batterij, tot een maximum snelheid van 70 km/uur en alleen als ik geen gas geef. Waar het echt om gaat is dat het benzineverbruik laag is en blijft, en zolang dat goed is zou ik me nergens zorgen over maken.

• Leuk
Waarderingen: Yoyoman en Jor.094
Ja klopt, is normaal hoor die 40-80% vol. Heb ook 'n UX2020. Bij heuvel af zal ie wel gelijk op 100% vol zitten. Ik rijd altijd in de Normal-stand, maar boven de 120km/u of heuvels/bergen altijd in de Sport-modus. Wat betreft verbruik maakt dat weinig uit . Getest op ritten van 900km/dag tijdens 3 vakanties.
Mvg, en veel plezier er mee.

• Leuk
Waarderingen: Jor.094
De batterij maximaal vol laden tot ca. 80% wordt gedaan om de batterij te beschermen, de laatste 20% lading er bij doen bij een Ni-Mh batterij is erg inefficiënt en gaat gepaard met veel warmte wat er voor zou zorgen dat de batterij veel sneller zou slijten.

Deze vraag dook ook ooit op in een soortgelijk topic bij het Toyota forum jaren geleden.

In Nederland zal het wel lastig zijn om ooit die 100% te halen, en misschien zijn voortschrijdend inzicht en nieuwe technieken er ook wel debet aan dat het met een UX nooit lukt om die cijfers te halen, maar in Zwitserland in 2014, na een erg lange rit bergafwaarts gaf onze Prius toch echt 100% aan op het display, met een verbruik van 1 op 25,4 zelfs.
Ik had er een foto van, maar die kan ik even niet vinden.

• Leuk
Ja klopt, heel sporadisch zie ik ook dat alle "bars" vol zijn, maar ik zal een geheimpje verklappen: Hoewel de batterijmeter 100% aangeeft is de batterij niet 100% vol. Misschien 90% of zo, dit kun je zien met een OBD II app die de spanning van de afzonderlijke cellen weergeeft.

Kom net terug van vakantie in Frankrijk en herken wat je zegt wat de batterij betreft. In het vlakke Nederland zal de batterij bijna nooit vol zijn maar daarentegen als je in de bergen rijdt en zeker bergafwaarts komt de batterij met regelmaat in volle modus.
Bijna 4000 km gereden binnendoor en snelweg en gemiddeld 5,2 op 100. Daar wordt ik toch heel enthousiast van! :D:D

• Leuk
Bedankt allemaal voor de reacties en het delen van jullie ervaringen!

Het is fijn om te merken dat er zoveel kennis en betrokkenheid is binnen deze community. Dankzij jullie inzichten heb ik een beter beeld gekregen van hoe het hybride systeem werkt en wat ik kan verwachten qua laadgedrag van de batterij bij verschillende ritten.

Kortom: ik waardeer jullie input enorm!

Groet,
Jordi