LANA Illumination

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ziet er goed uit!

Als tip zou ik bij de FETs nog een pulldown inbouwen.
Ik neem voor zoiets meestal 100k, maar je kan ook een wat sterkere nemen (10k ofzo).

En natuurlijk is vermogensverlies bij auto elektronica niet heel belangrijk (toch denk ik daar altijd aan, ik ontwikkel embedded systemen die het met 30-40mW moeten doen), maar je kan ipv. die 7809 ook een DCDC converter nemen, die werken net iets mooier en efficienter.

Als je het dan echt profi wilt doen, kan je je PCB hier laten maken:
http://www.pcb-pool.com/ppnl/index.html
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Bedankt voor de tips.
Pulldown had ik niet aan gedacht, maar vind ik een goed idee.

Ik heb ook aan een DC-DC converter zitten denken, maar ik had de 7809's liggen, dus vandaar.

Heb nog nooit een PCB ontworpen, heb echter weleens zitten zoeken naar leveranciers. Kwam toen uit bij Seeedstudio, vroegen $1,- per PCB (moest er dan wel minimaal 10 afnemen). Geen idee of dit kwaliteit is.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
$1 voor een PCB is best wel heel erg goedkoop.
Als ik bij hun op de site kijk zie ik $9,90 als goedkoopste prijs (2-laags print).

Met PCB Pool (Dutisland) heb ik vanuit mijn werk goede ervaringen.
Je kan ook bijv. 1 printje laten maken als je niet meer nodig hebt.
Ook betaal je minder als je langer kan wachten en de kwaliteit van de printen is altijd top.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Die $9,90 is niet per stuk. Ik zie nu dat het minimum 5 stuks is geworden ipv 10. Dan is het denk ik $2 per stuk geworden?!
Beetje wazige site.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Hallo Roel,

Erg leuk idee dat RGB LED project. Ik heb zeer goede ervaring met de printservice van Elektuur (dubbelzijdig doorgemetaliseerd met tekstdruk). Kosten kun je uitrekenen op de website:

http://www.elektorpcbservice.nl/

Deze accepteren layout's in EAGLE formaat (aan het schema te zien heb je EAGLE gebruikt om het schema te tekenen). Wat ik mis in het schema is een aantal ingangen, bijvoorbeeld toerental, snelheid, niveau sensor brandstoftank, etc om de LED's aan te sturen. Mocht je hulp kunnen gebruiken voor het maken van een layout: ik heb redelijk wat ervaring met ontwerpen van printen !
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Bedankt voor de input.

Die ingangen wil ik pas in een later stadium toevoegen. Probleem is ook dat ik enkel weet op welke draad de toerenteller zit, de rest kan ik niet vinden in de documentatie.

Ik zal aan je denken als ik een print wil ontwerpen.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Ik zal eens een blik werpen op de schema's, in mijn (simpele) beleving moeten alle benodigde signalen op te pakken zijn bij de connectoren van de tellerunit !
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Is toch iets complexer dan ik in eerste instantie heb aangenomen:

[*] Snelheidsignaal: Combination Meter pin A12 (blokgolf/puls, niveau aanpassing noodzakelijk)

[*] Brandstofniveau: Body ECU B6(A)/B7(A) pin B13/B14 (weerstandsverandering van de opnemer in de benzine tank wordt via de Body ECU geconverteerd en via de MPX bus naar de Combination Meter gebracht). Wellicht direct op de Body ECU B13/B14 te meten als analoog signaal (spanning), anders zul je meer informatie moeten hebben over het Multiplex Communication System protocol dat in een Lexus gebruikt wordt (in een Lexus wordt een single wire 'Daisy Chain' bus toegepast, genaamd 'BEAN',om informatie van diverse sensoren uit te wisselen tussen verschillende ECU's in de auto).

Leuke uitleg over bussystemen via onderstaande link:

http://www.uotdealereducation.com/repos ... entals.swf

[*]Toerental: Combination Meter pin A14 (blokgolf/puls, niveau aanpassing noodzakelijk)

:hi: Sorry, ik besef dat dit verhaal een beetje off-topic wordt ...
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
off-topic...!? Juist on-topic. Draagt erg bij aan het project.
Heel erg bedankt daarvoor, iemand had voor mij een osciliscoop over, als ik die heb kan ik het signaal een gaan bekijken.

Hartstikke bedank voor je bijdrage, dit gaat zeker van pas komen.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Het is wel zaak dat je de meetsignalen hoogohmig oppikt zodat je deze minimaal belast.

De schema's van Toyota/Lexus zijn overigens wel lekker onoverzichtelijk: het is een mengelmoesje van gedateerde elektronica (wel betrouwbaar) en hier en daar een bussysteempje (bij de latere modellen gebruiken ze ook nog verschillende bussystemen die via gateway's met elkaar gekoppeld zijn). Kan me voorstellen dat dit voor een gemiddelde automonteur een uitdaging is !
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
De verlichting zit erin!


Betreft het aansturen a.d.h.v. snelheid, brandstofpijl en aantal toeren. Ik zit eraan te denken om deze info uit OBD te halen, lijkt simpeler.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
DAMN! Mooi werk, ik krijg het nu al spans benauwt bij het lezen hahaha. Succes!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Roel. met de komst van de IS250 nu... Heb je hier nog verdere plannen mee?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Zeker niet zo extreem :)
Wil wel graag de naalden in de kilometer- en toerenteller blauw verlicht hebben, net als de ISF, maar dat is het wel voor het dashboard.
Maar kan nergens vinden wat voor LEDs daar precies in zitten, dus ben bang dat ie eerst uit elkaar moet.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Zeker niet zo extreem :)
Wil wel graag de naalden in de kilometer- en toerenteller blauw verlicht hebben, net als de ISF, maar dat is het wel voor het dashboard.
Maar kan nergens vinden wat voor LEDs daar precies in zitten, dus ben bang dat ie eerst uit elkaar moet.

Vermoedelijk zijn het plcc2, 3528 die worden het meest gebruikt. Kleine kans dat er plcc4 wordt gebruikt.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Thanks. Moet ik toch nog kijken wat het precies is, maar dit kan het zoeken een stuk gemakkelijker maken.