led dimlicht

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Ik krijg steeds meer de neiging om led verlichting te nemen als dimlicht.
Ik heb nu halogeen en dat moet volgens mij beter kunnen.
Nu mijn vraag heeft iemand al de stoute schoenen aangetrokken en het al geprobeerd.
ik ben al een tijdje het internet aan het afstruinen en zie door de bomen het bos niet meer.
bij voorbaat dank magnepan.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik krijg steeds meer de neiging om led verlichting te nemen als dimlicht.
Ik heb nu halogeen en dat moet volgens mij beter kunnen.
Nu mijn vraag heeft iemand al de stoute schoenen aangetrokken en het al geprobeerd.
ik ben al een tijdje het internet aan het afstruinen en zie door de bomen het bos niet meer.
bij voorbaat dank magnepan.

ik ben er ook achter gekomen dat de lichtbundel niet bepaald over houdt met originele verlichting.
ik heb ze wel iets omhoog gedraaid, zodat ze iets verder op de weg staan (er heeft nog niemand geknipperd dus niet te hoog gelukkig) maar dat doet de sterkte van de lichtbundel ook niet veel goeds. (pas een beetje slecht weer, kon haast de strepen op de weg niet eens zien!)

In de vorige auto had ik altijd Philips X-treme vision, en die waren ook vele malen beter dan alle anderen... maar die kan ik in H11 niet vinden...
Dus nu vraag ik mij ook af, zijn er LEGALE manieren, om bijvoorbeeld een LED ''peertje'' in de originele koplamp unit te draaien, waardoor je meer licht hebt?

dus volgens mij wil ik het zelfde weten als magnepan
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Yup. Ik heb er al vanalles in gehad. Van HIDs tot aan diverse modellen LEDs. Met de HIDs erin was de lichtopbrengst wel mooi. Het lichtbeeld met HID is met projectielampen (zoals standaard in de 2IS) mooi egaal en de scheidslijn is scherp. Dus wat dat betreft geen probleem. Maar HID heeft als nadeel dat het een opwarmptijd kent en de lampen van de conversiekitjes zijn kwalitatief niet te vergelijken met die op een DS-voet... Vanwege de TUV-keuringen hier was het periodiek terugbouwen naar H11 nogal omslachtig , dus maakte ik de overstap naar LED, die je net als een H11-peertje zo uitwisselt. Ik heb inmiddels wat modelletjes erin gehad (zo'n beetje sinds 2014) en de verschillen zijn groot. Nee, GROOT! E?n nadeel hebben ze bijna allemaal: een mooi en egaal verdeeld lichtveld met LED's is niet, of moeizaam te bereiken. Je hebt de COB-type LED's (hele bunch aan LED's, verzameld in ??n groter oppervlak), en de chip-type LED's (meestal drie aparte chips in een rijtje onder elkaar(1x3) per zijde, of in twee rijtjes naast elkaar (2x3) per zijde. Je hebt LED's die slechts in ??n richting stralen (tot 180?), maar ook die in twee, drie of zelfs vier richtingen stralen. Sinds kort heb je ook LED's met een 360? kop die echt rondom stralen. Ik heb ze er allemaal in gehad. Het beste resultaat heb ik echter behaald (sinds vorige week) met een tweezijdige 1x3 chip model. Die weet maximaal 9300 Lux per lamp te scoren bij een mooi egaal lichtbeeld (ter vergelijk: een originele H11 haalt bij mij 3400 Lux in dezelfde koplampunit. En da's een prettig verschil.
Ik heb er nu even geen tijd meer voor, maar wil volgende week wel met meer details erop terugkomen...
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Yup. Ik heb er al vanalles in gehad. Van HIDs tot aan diverse modellen LEDs. Met de HIDs erin was de lichtopbrengst wel mooi. Het lichtbeeld met HID is met projectielampen (zoals standaard in de 2IS) mooi egaal en de scheidslijn is scherp. Dus wat dat betreft geen probleem. Maar HID heeft als nadeel dat het een opwarmptijd kent en de lampen van de conversiekitjes zijn kwalitatief niet te vergelijken met die op een DS-voet... Vanwege de TUV-keuringen hier was het periodiek terugbouwen naar H11 nogal omslachtig , dus maakte ik de overstap naar LED, die je net als een H11-peertje zo uitwisselt. Ik heb inmiddels wat modelletjes erin gehad (zo'n beetje sinds 2014) en de verschillen zijn groot. Nee, GROOT! E?n nadeel hebben ze bijna allemaal: een mooi en egaal verdeeld lichtveld met LED's is niet, of moeizaam te bereiken. Je hebt de COB-type LED's (hele bunch aan LED's, verzameld in ??n groter oppervlak), en de chip-type LED's (meestal drie aparte chips in een rijtje onder elkaar(1x3) per zijde, of in twee rijtjes naast elkaar (2x3) per zijde. Je hebt LED's die slechts in ??n richting stralen (tot 180?), maar ook die in twee, drie of zelfs vier richtingen stralen. Sinds kort heb je ook LED's met een 360? kop die echt rondom stralen. Ik heb ze er allemaal in gehad. Het beste resultaat heb ik echter behaald (sinds vorige week) met een tweezijdige 1x3 chip model. Die weet maximaal 9300 Lux per lamp te scoren bij een mooi egaal lichtbeeld (ter vergelijk: een originele H11 haalt bij mij 3400 Lux in dezelfde koplampunit. En da's een prettig verschil.
Ik heb er nu even geen tijd meer voor, maar wil volgende week wel met meer details erop terugkomen...

zonder dit topic te kapen :p ik ben wel blij met het antwoord, maar als je tijd hebt kun je eens een linkje delen van het product wat je er nu in hebt zitten?
en is het allemaal legaal? tussen de regels door lees ik dat ze voor de apk even verwisseld moeten worden?!

en ziet de politie ziet er niks van neem ik aan? of is het echt overduidelijk dat het illegaal is ?
misschien heb je een mooie foto van de werkende koplampen en je lichtbeeld op een donkere weg?
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Nee mijn nick is niet van een motorfiets.
Ik heb een aantal jaar geleden speakers voor thuis gehad de 20.1 van het merk magnepan.
gr magnepan
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
ik denk dat ik dit ga proberen
h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-extremely-bright-conversion-kit-the-brightest-h11-headlight-bulbs-of-auxito-h8-h9-h11-led-bulbs-6500k-xenon-white-7438126514249_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335518301_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-13592924160093_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335780445_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335714909_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335682141_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335551069_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335649373_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335747677_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335583837_80x80.jpg


AUXITO Mini Sized Ultra H11 LED

ziet er goed uit op youtube
gr magnepan
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
zonder dit topic te kapen :p ik ben wel blij met het antwoord, maar als je tijd hebt kun je eens een linkje delen van het product wat je er nu in hebt zitten?
en is het allemaal legaal? tussen de regels door lees ik dat ze voor de apk even verwisseld moeten worden?!

en ziet de politie ziet er niks van neem ik aan? of is het echt overduidelijk dat het illegaal is ?
misschien heb je een mooie foto van de werkende koplampen en je lichtbeeld op een donkere weg?

Begrijpelijke vraag... Ik had ze al een aantal maanden liggen voordat ik ze vorige week had ingebouwd (in de zomermaanden rijd je niet zo gauw in het donker en zo ja, dan zit eerder vrouwlief achter haar IS-stuur, dan ik. Dus het was eigenlijk ook aan m'n aandacht ontsnapt om ze eerder in te bouwen. Probleem is nu dat ik geen afbeelding meer kan vinden van deze lampen, dus moet je het doen van een (kwartslag gedraaid) fotootje van de 9005/HB3-versie die ik in de GS heb zitten, want ik ga niet even voor een fotootje eentje uit de IS sleutelen :grin:. Als ik het goed heb zijn ze van het merk Novsight en zijn van rood geeloxeerd alu (met fan) en zijn voorzien van 3 chipjes per zijde.

Nee, legaal is het niet. Niet in D en ook niet in NL, dus door de APK (en ik door de TUV) kom je er niet mee. Als je ze erin zet, doe dan je tegenliggers een plezier en zorg dat je altijd schone koplampglazen hebt, zodat je ze niet trakteert op een forse berg strooilicht. Daarmee trek je namelijk ook gemakkelijk de aandacht van de politie. Lampen boven een bepaalde lichtintensiteit moeten namelijk voorzien zijn van een automatische (!) koplamphoogteverstelling en een reinigingsinstallatie. Op de H11 IS-uitvoeringen ontbreken die zaken... Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: 20201005_180625.jpg Bekeken: 0 Grootte: 424,0 KB ID: 176556
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Begrijpelijke vraag... Ik had ze al een aantal maanden liggen voordat ik ze vorige week had ingebouwd (in de zomermaanden rijd je niet zo gauw in het donker en zo ja, dan zit eerder vrouwlief achter haar IS-stuur, dan ik. Dus het was eigenlijk ook aan m'n aandacht ontsnapt om ze eerder in te bouwen. Probleem is nu dat ik geen afbeelding meer kan vinden van deze lampen, dus moet je het doen van een (kwartslag gedraaid) fotootje van de 9005/HB3-versie die ik in de GS heb zitten, want ik ga niet even voor een fotootje eentje uit de IS sleutelen :grin:. Als ik het goed heb zijn ze van het merk Novsight en zijn van rood geeloxeerd alu (met fan) en zijn voorzien van 3 chipjes per zijde.

Nee, legaal is het niet. Niet in D en ook niet in NL, dus door de APK (en ik door de TUV) kom je er niet mee. Als je ze erin zet, doe dan je tegenliggers een plezier en zorg dat je altijd schone koplampglazen hebt, zodat je ze niet trakteert op een forse berg strooilicht. Daarmee trek je namelijk ook gemakkelijk de aandacht van de politie. Lampen boven een bepaalde lichtintensiteit moeten namelijk voorzien zijn van een automatische (!) koplamphoogteverstelling en een reinigingsinstallatie. Op de H11 IS-uitvoeringen ontbreken die zaken... filedata/fetch?id=176556&d=1601915060

aha dank je wel.
dat is mij toch wel veel gedoe eigenlijk :grin: liefst wil ik een stuk meer licht, zonder gezeur van de politie (apk 1x per jaar is niet zo erg)
Maar is het zo overdreven fel dan? het hoeft voor mij niet op te vallen, als het maar licht geeft...
Maar ik weet echt niet wat nou de beste optie is, als het legaal moet zijn zijn er al niet al te veel opties geloof ik he?

en die VLAND units, (mocht dat legaal zijn) vind ik echt veel te duur.. dus zoek eigenlijk een beter ''peertje'' voor er in , liefst legaal en onopvallend, wat wel meer licht geeft dan nu.
kan dat?

en heb je ook een foto van als je lampen aan staan? (voor een idee wat je als tegenligger ziet)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Voor een foto zou ik moeten gaan rijden, want de IS staat nu op een hellende oprit met de snuit bergaf. De lichtbundel komt daardoor niet ver nu. Maar neem gerust van me aan dat het een wereld van verschil is. Alleen al doordat de kleurtemperatuur met 6000K sneeuwwit is, ipv het gelige (rond 4000K) halogeenlicht. Strepen 'knallen' daarmee het wegdek uit. Ik (vrouw ook niet) ben nog nooit van de weg gehaald door de politie. Niet in NL, niet in D, terwijl we ze toch regelmatig tegenkomen (rijden langs bureau). Maar we letten er ook altijd op dat we met schone koplampen rijden. Met name tijdens de pekelperiode. Het is in de winter wat gedoe, maar je krijgt er v??l (licht) voor terug. Ik vind het in ieder geval een betere oplossing dan de 100W H11-peertjes (die moeilijk verkrijgbaar zijn). Belangrijk nadeel daarvan is dat ze 'n stuk heter worden dan de reguliere H11 en de lamphuizen daar niet op ontworpen zijn :eek:. En ze vreten beduidend meer stroom. Tsja, anders toch maar een executive uitvoering zien te scoren...:giggle:
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Voor een foto zou ik moeten gaan rijden, want de IS staat nu op een hellende oprit met de snuit bergaf. De lichtbundel komt daardoor niet ver nu. Maar neem gerust van me aan dat het een wereld van verschil is. Alleen al doordat de kleurtemperatuur met 6000K sneeuwwit is, ipv het gelige (rond 4000K) halogeenlicht. Strepen 'knallen' daarmee het wegdek uit. Ik (vrouw ook niet) ben nog nooit van de weg gehaald door de politie. Niet in NL, niet in D, terwijl we ze toch regelmatig tegenkomen (rijden langs bureau). Maar we letten er ook altijd op dat we met schone koplampen rijden. Met name tijdens de pekelperiode. Het is in de winter wat gedoe, maar je krijgt er v??l (licht) voor terug. Ik vind het in ieder geval een betere oplossing dan de 100W H11-peertjes (die moeilijk verkrijgbaar zijn). Belangrijk nadeel daarvan is dat ze 'n stuk heter worden dan de reguliere H11 en de lamphuizen daar niet op ontworpen zijn :eek:. En ze vreten beduidend meer stroom. Tsja, anders toch maar een executive uitvoering zien te scoren...:giggle:

Ik zal er nog eens goed over nadenken...
en dan bedoel ik niet het aanschaffen van een Executive uitvoering :p

Maar mocht je in de gelegenheid zijn een foto'tje te nemen binnenkort van de IS in het donker met deze lampen aan, dan zou dat heel fijn zijn..

Ik hoor net dat we de grens weer niet meer over mogen door de 'corona nonsens' anders was ik even langsgereden om het verschil te zien.
(weet niet waar je woont natuurlijk, maar ik ben met 10 min op de grens ;)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Als ik de kans krijg, maak ik wat kiekjes. Maar vrouwlief gaat met de IS naar haar werk, dus moet even een geschikt momentje zoeken...;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Geven deze LED-lampjes meer licht dan een standaard D4S xenon lamp? Heb je daar ervaring mee Xenon ?

Ik heb geen ervaring met de D4S in een originele IS-koplamp (want heb geen Executive ter vergelijk). Maar als ik nu de IS met LED's vergelijk met de D4S van m'n GS, dan zijn ze aan elkaar gewaagd, al gaat mijn voorkeur daarbij wel nog steeds uit naar die van de GS. De GS-bundel is met 5000K wel 'iets anders wit', maar ook wat breder dan die van de IS. Maarja, een GS-koplamp is ook niet gelijk aan die van een IS, dus is een beetje appels met peren vergelijken...

Ik heb wel ervaring met een aftermarket 35W HID-kitje, 6000K in de originele H11-IS-koplamp (al is dat nu wel alweer een jaar of zes, zeven geleden). En dat gaf toen een goed bruikbare, mooie egaal verspreide lichtbundel, maar de xenon buisjes destijds gingen wel relatief snel achteruit qua lichtopbrengst en gingen op een gegeven moment opstartproblemen vertonen -> Na twee versleten setjes werd het tijd voor afscheid! En toen kwamen de LED's: ik geloof dat ik wel en setje of vijf, zes heb geprobeerd. De eerste set was goed, maar ging na 'n jaar of drie toch eentje van stuk, daarna volgden wat setjes absolute crap: vlekkerig lichtbeeld, onvoldoende intensiteit en dan nu als laatste de set, waarvan ik de HB3-variant in de grootlichtunit van m'n GS heb zitten. Jeemig, wat een bak licht komt daaruit! Alsof je in een lasboog/arc kijkt! Ik snap niet hoe die LED's dat volhouden. Nou ja, of ze dat lang volhouden moet ook nog blijken... Maar het zijn veruit de beste LED's die ik tot op heden in handen heb gekregen.

Henri27 : Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Ik heb onlangs een koplamp laten polijsten (en van blanke lak laten voorzien) dus samen schijnen die weer goed de nacht in :p. De D4S lampen die er nu in zitten zijn 5 jaar oud. De vorige zijn 7 jaar mee gegaan, ik vermoed dat deze er in de fabriek in gezet zijn. Heb je (op basis van je nickname ;)) een goede tip voor een toekomstige vervanger van een D4S lamp? Er zit nu 6000K in, de "originele" zijn 4300K geloof ik. Ik wil ze niet "blauwer" hebben dan 6000K. Hoe meer lumen hoe beter, maar niet elke winkel vermeld de hoeveelheid lumen :grin:.

En wie kun je beter advies vragen over xenon verlichting dan, euh, nou, Xenon :thumbsup::thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon en Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb geen ervaring met de D4S in een originele IS-koplamp (want heb geen Executive ter vergelijk). Maar als ik nu de IS met LED's vergelijk met de D4S van m'n GS, dan zijn ze aan elkaar gewaagd, al gaat mijn voorkeur daarbij wel nog steeds uit naar die van de GS. De GS-bundel is met 5000K wel 'iets anders wit', maar ook wat breder dan die van de IS. Maarja, een GS-koplamp is ook niet gelijk aan die van een IS, dus is een beetje appels met peren vergelijken...

Ik heb wel ervaring met een aftermarket 35W HID-kitje, 6000K in de originele H11-IS-koplamp (al is dat nu wel alweer een jaar of zes, zeven geleden). En dat gaf toen een goed bruikbare, mooie egaal verspreide lichtbundel, maar de xenon buisjes destijds gingen wel relatief snel achteruit qua lichtopbrengst en gingen op een gegeven moment opstartproblemen vertonen -> Na twee versleten setjes werd het tijd voor afscheid! En toen kwamen de LED's: ik geloof dat ik wel en setje of vijf, zes heb geprobeerd. De eerste set was goed, maar ging na 'n jaar of drie toch eentje van stuk, daarna volgden wat setjes absolute crap: vlekkerig lichtbeeld, onvoldoende intensiteit en dan nu als laatste de set, waarvan ik de HB3-variant in de grootlichtunit van m'n GS heb zitten. Jeemig, wat een bak licht komt daaruit! Alsof je in een lasboog/arc kijkt! Ik snap niet hoe die LED's dat volhouden. Nou ja, of ze dat lang volhouden moet ook nog blijken... Maar het zijn veruit de beste LED's die ik tot op heden in handen heb gekregen.

Henri27 : Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

:giggle:ik ook..

Maar zal nog wel even duren, geen idee waar ze vandaan moeten komen. Maar ik laat het natuurlijk weten.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
D43m0n : Dank voor je vertrouwen :oops:. Als het om HID lampen gaat, dan ga ik altijd voor PIAA of voor Osram. PIAA is steeds lastiger verkrijgbaar, of erg duur. Zelf heb ik nu zo'n drie jaar de Osram's erin zitten (XenArc Intense, 5000k). Voor een setje ben je wel iets van 90 euro kwijt. Ze warmen snel op, kleuren alleen kort iets blauw tijdens de opwarmfase (<10s) om vervolgens over te gaan naar neutraal wit licht dat niet naar het blauwe (6000k) of gele (4300k) neigt.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n