led dimlicht

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Ik krijg steeds meer de neiging om led verlichting te nemen als dimlicht.
Ik heb nu halogeen en dat moet volgens mij beter kunnen.
Nu mijn vraag heeft iemand al de stoute schoenen aangetrokken en het al geprobeerd.
ik ben al een tijdje het internet aan het afstruinen en zie door de bomen het bos niet meer.
bij voorbaat dank magnepan.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb geen ervaring met de D4S in een originele IS-koplamp (want heb geen Executive ter vergelijk). Maar als ik nu de IS met LED's vergelijk met de D4S van m'n GS, dan zijn ze aan elkaar gewaagd, al gaat mijn voorkeur daarbij wel nog steeds uit naar die van de GS. De GS-bundel is met 5000K wel 'iets anders wit', maar ook wat breder dan die van de IS. Maarja, een GS-koplamp is ook niet gelijk aan die van een IS, dus is een beetje appels met peren vergelijken...

Ik heb wel ervaring met een aftermarket 35W HID-kitje, 6000K in de originele H11-IS-koplamp (al is dat nu wel alweer een jaar of zes, zeven geleden). En dat gaf toen een goed bruikbare, mooie egaal verspreide lichtbundel, maar de xenon buisjes destijds gingen wel relatief snel achteruit qua lichtopbrengst en gingen op een gegeven moment opstartproblemen vertonen -> Na twee versleten setjes werd het tijd voor afscheid! En toen kwamen de LED's: ik geloof dat ik wel en setje of vijf, zes heb geprobeerd. De eerste set was goed, maar ging na 'n jaar of drie toch eentje van stuk, daarna volgden wat setjes absolute crap: vlekkerig lichtbeeld, onvoldoende intensiteit en dan nu als laatste de set, waarvan ik de HB3-variant in de grootlichtunit van m'n GS heb zitten. Jeemig, wat een bak licht komt daaruit! Alsof je in een lasboog/arc kijkt! Ik snap niet hoe die LED's dat volhouden. Nou ja, of ze dat lang volhouden moet ook nog blijken... Maar het zijn veruit de beste LED's die ik tot op heden in handen heb gekregen.

Henri27 : Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

krijg net een berichtje: out of stock :sneaky:
heb maar even een paar andere uitgezocht, die een beetje overeen komen, gezien jouw goede laatste ervaring heb ik er wel op gelet dat er aan beide kanten 3 ledjes zitten.
wel 8000Lm (2x 4000) en 50 watt van novsight en 6500k kleur. weet niet of het wat is, maar heb flinke korting gekregen, en een setje halogeen van philips is niet veel goedkoper..
dus, nog steefs benieuwd wat het wordt. :oops:
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
ik denk dat ik dit ga proberen
h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-extremely-bright-conversion-kit-the-brightest-h11-headlight-bulbs-of-auxito-h8-h9-h11-led-bulbs-6500k-xenon-white-7438126514249_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335518301_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-13592924160093_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335780445_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335714909_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335682141_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335551069_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335649373_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335747677_80x80.jpg
auxito-h11-led-headlight-bulbs-mini-sized-80w-16-000lm-pair-high-bright-with-cooling-fan-lmp-chip-14263335583837_80x80.jpg


AUXITO Mini Sized Ultra H11 LED

ziet er goed uit op youtube
gr magnepan

Deze kwam ik ook tegen op YouTube, ziet er ook wel goed uit idd, had je ze al geprobeerd? Of ben ik nu iets te snel :grin:
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Je bent iets te snel ik heb me er even in verdiept en kom tot de conclusie dat ik het niet doe.
Vooral omdat het niet legaal is dus zal je ze voor de apk moeten uitwisselen met de orginele lampen.
En dat vind ik te veel werk zeg maar in eerste instantie ga ik ervoor dan ga ik nadenken en de conclusie.
misschien dat ik voor xenon ga want dat is wel legaal.
vr gr magnepan
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je bent iets te snel ik heb me er even in verdiept en kom tot de conclusie dat ik het niet doe.
Vooral omdat het niet legaal is dus zal je ze voor de apk moeten uitwisselen met de orginele lampen.
En dat vind ik te veel werk zeg maar in eerste instantie ga ik ervoor dan ga ik nadenken en de conclusie.
misschien dat ik voor xenon ga want dat is wel legaal.
vr gr magnepan

Joh, die 1x/jr LED's uitwisselen voor H11's is alles bij elkaar hooguit 10 minuutjes werk. Oke dan, 20 minuutjes als je na de APK ook weer de LED's wilt terugplaatsen. Klusje van 3x nix.

Enne... Xenon legaal? Mooi niet, want je koplampunits zijn ontworpen voor gebruik met een H11-lichtbron. Dat herken je aan een code in het lampglas waarin ergens een "H" is opgenomen. Bij de HID-uitvoeringen bevat die code een "D" (in het algemeen, niet alleen bij Lexus). Los daarvan hangt 't ervan af of je auto v??r 01-01-2007 op kenteken is gezet. Want vanaf die datum is aanwezigheid van automatische koplamphoogteinstelling en een koplampreinigingsinstallatie voorschrift bij HID. De halogeenuitvoeringen van de IS250 mist dit soort zaken af fabriek.

Ik moet wel toegeven dat die wetgeving een aantal herzieningen heeft gekend. Vooral rond de invoeringsdatum van 01-01-2007 was toen veel te doen. En ik ben alweer 8 jaar uit NL... maar er zal op LF vast wel ergens een APK-kenner onder ons zijn die het bovenstaande kan :thumbsup: of :thumbsdown:...
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Sinds 1-4-2012 is xenon legaal in Nederland zonder koplampreiniging en automatiche hoogteverstelling.
vr gr magnepan

Inderdaad... Maar deze herziening is niet zoals je het hier stelt, want je vergeet erbij te vermelden dat deze herziening enkel betrekking heeft op het plaatsen van HID op een D-voet (wat zoveel inhoud dat je ook het reeds aanwezige H-armatuur moet gaat vervangen door het bijbehorende D-armatuur) op auto's zonder de twee eerder genoemde vereiste voorzieningen. HID op een H-voet, voor plaatsing in het reeds aanwezige H-armatuur (waar alle conversiekitjes tenslotte voor bedoeld zijn) vallen niet onder deze herziening en zijn dus ook na 1-4-2012 nog steeds illegaal.;)


In menige discussie en beredenering over de inzet van conversiekitjes (HID of LED) wordt altijd moeilijk gedaan over afwijkend (en daarmee voor de tegenligger verblindend) lichtbeeld. Alsof het moeten kijken in menig scheel afgestelde halogeen koplamp dan zo'n pretje is... o_O:cry:. Of die fantastisch legale voorziening van automatisch grootlicht dat bij waarneming van een tegenligger automatisch terugschakelt naar dimlicht. Maar voordat dat terugschakelen dan eindelijk eens plaatsvindt, heb ik eerst al 2 sec in een ongelooflijke bak grootlicht-Lumen van die tegenligger moeten kijken, waardoor ik de eerste seconden zelf geen barst meer kan zien. Da's pas veilig...:thumbsdown: maar ook een andere discussie o_O...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB en Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik ben ook (voor nu) even afgehaakt. De eerste bestelling (degenen die Xenon aanraadde) was out of stock,
de 2e bestelling die ik daarom plaatse kwam ik 's avonds achter dat ie een joekel van een achterkant hebben, en g??n actieve koeling. dus die heb ik nog kunnen annuleren.

ik ga hier binnenkort mezelf weer even wat verder in verdiepen.
 

Cobus

Nieuw hier
23 okt 2020
23
0
1
Even een vraag heeft de lexus canbus op de verlichting ja of nee? Bij de audi had ik dat wel en moest dus weerstanden gebruiken bij led dimlicht
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Niemand die dat weet ?

Dit topic gaat over de Lexus IS gen.2. De vraag die jij stelt, gaat over "Lexus" en dat houdt m??r in dan alleen de IS Gen.2.
Wat de IS Gen.2 betreft: de auto communiceert niet via canbus met de dimlichten. Ofwel: je kunt in theorie alle soorten lichtbronnen op H11-voet aansluiten zonder risico op knipperen/foutmeldingen/etc. In hoeverre dat ook voor de overige Lexus modellen geldt, weet ik niet.
 

Cobus

Nieuw hier
23 okt 2020
23
0
1
Sorry ik had het over de 2e generatie uiteraard want daar is dit topic onderdeel van. En dank voor het antwoord.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Als ik de kans krijg, maak ik wat kiekjes. Maar vrouwlief gaat met de IS naar haar werk, dus moet even een geschikt momentje zoeken...;)

Ik kwam toevallig nog een oud kiekje tegen van de IS, waarop te zien is wat LED's ipv H11 (bovenste foto) en 9005 voor (onderste foto, staan nog te laag afgesteld) teweeg kunnen brengen:

20161216_073209.jpg
20161216_073218.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik kwam toevallig nog een oud kiekje tegen van de IS, waarop te zien is wat LED's ipv H11 (bovenste foto) en 9005 voor (onderste foto, staan nog te laag afgesteld) teweeg kunnen brengen:


heldere foto's, alleen je tekst begrijp ik niet helemaal, bedoel je dat de bovenste foto halogeen is, en de onderste Led? (en heb je specs van de led? )
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Henri27 : Nope. De LED's die ik heb zie ik niet meer aangeboden staan. De bovenste foto is LED dimlicht, de onderste is met LED grootlicht erbij (dus 4x LED in totaal).
Met alle respect: als je eenmal hieraan gewend bent, dan zijn H11's een soort van gloeiende spijkers. Nee, H11 komt er hooguit alleen tijdens de keuring nog in. En na de keuring weer gauw eruit.

Ow, by the way: in Dld zijn de eerste LED's van Osram goedgekeurd (E-keur) geworden ter vervanging van Halogeen. Alleen durven ze voor zo'n setje maar liefst even ?130 te vragen...:thumbsdown::wip:
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Henri27 : Nope. De LED's die ik heb zie ik niet meer aangeboden staan. De bovenste foto is LED dimlicht, de onderste is met LED grootlicht erbij (dus 4x LED in totaal).
Met alle respect: als je eenmal hieraan gewend bent, dan zijn H11's een soort van gloeiende spijkers. Nee, H11 komt er hooguit alleen tijdens de keuring nog in. En na de keuring weer gauw eruit.

Ow, by the way: in Dld zijn de eerste LED's van Osram goedgekeurd (E-keur) geworden ter vervanging van Halogeen. Alleen durven ze voor zo'n setje maar liefst even ?130 te vragen...:thumbsdown::wip:

ow ja, nu ik het teruglees denk ik wat dom.. dat is veel te wit voor halogeen.. maar nu snap ik ook pas wat je bedoelde..
ja, h11 in de IS houdt niet over idd. ik heb ze al 3 x 360 graden (de verstelknop) omhoog versteld, dan is mn lichtbeeld wat verder, maar wel minder fel.
overigens heb ik alleen een ge?rriteerde knipperende tegenligger gehad op het moment dat ik plankgas wegtrok :p whaha logisch natuurlijk dan komt dat licht nog verder omhoog.:trollface:

? 130,- is duur, maar als ik dat afzet tegen die setjes philips X-treme vision van rond de 35 euro die SLECHTS 400 branduren hadden dan verdien je dat in een jaar of 4 weer terug.
en dan hebben we het nog niet over de eventuele bekeuring die je kunt krijgen voor niet E gekeurde varianten. (of een defecte philips na 400 uur) daar kun je ze ook voor bestellen.

de vraag is alleen... komen die Osram's ook door jouw keuring heen? 2 zijden 3 led's e.d. ? zijn ze goed? aantal lumen/lux
heb je hier wel een link van?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Nee, geen link. Ook geen type. Ik zag ze laatst in het blad van de ACE (soort tegenhanger van de ANWB/ADAC) staan dat Osram de E-keur had verworven. En ja, dan mogen ze officieel als vervanging van de H-variant worden ingezet. Dat werd ook specifiek in dat artikel vermeld. Zo gauw ik meer weet, zal ik het type hier vermelden. Osram kennende maken ze goed spul (al zou het me niets verbazen als het feitelijk rebranded Osram - made in R.O.C. is en feitelijk een setje van ?15 is waar je dan ?130 voor neertelt omdat er een E-stempeltje op geland is. De IS heeft eigenlijk nooit knipperende tegenliggers. Je ziet ook op de bovenste foto (dimlicht) dat er een scherpe scheidinglijn is tussen licht en donker. Ook is er amper tot geen strooilicht (telefoonpaal rechts, bijv). Dus het zal niet zo'n vaart lopen dat ze me van de weg pluken ervoor.
 

Cobus

Nieuw hier
23 okt 2020
23
0
1
Ik heb er nu led in zitten werkt prima maar de hoeveelheid licht valt echt wel tegen (dat was ook al met de halogeen lampen overigens) heeft niks met de led lampen te maken.