Lege start accu

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Tja, veel fora’s wereldwijd staat er vol mee. Ook toyota’s.
Als de verkoper me gezegd had, dat ik wel vaak rondjes moet rijden of de auto vaak aan een druppellader moet hangen. Omdat ik anders stil kom te staan. (2x gebeurt) Dan had ik waarschijnlijk nog eens een nachtje erover geslapen. Ik heb nl speciaal geen NX 450h aangeschaft omdat ik dat gedoe met een kabel niet wilde. En dan nu toch wel met de 350h met een kabel van de druppellader aan de slag. :unsure:
Overigens weet ik niet of het bij andere hybride merken ook zo is, zoals Audi en Volvo die op mijn lijst stonden.

Naar mijn mening is er toch iets niet goed in het ontwerp/ de specs wanneer een auto al na 1-2 weken stilstand wegens lege start accu niet meer kan starten (bovendien zal die periode bij veroudering vande accu nog korter worden) .
Erg slechte zaak, zou voor mij een deal breaker zijn voor aanschaf.
Ja, en er zijn al meerdere draadjes hier. Blijkbaar wordt er wel aan een oplossing gewerkt vanuit Toyota/Lexus, maar nog niets gezien. Het gebeurt meestal alleen als je weinig rijdt en ook nog korte stukjes rijdt, bij Toyota/Lexus-hybrides (zoals de Yaris, RAV4, CH-R en Lexus NX)
Die van mij houdt max. 3 weken stilstand tijdens vakantie vol. Ik rij nu nog 65 km per dag 3 dagen in de week (excl., weekenden). Als ik straks minder rij en verwacht langer dan een week niet te rijden hang ik 'm aan de druppellader.

Ja, en er zijn al meerdere draadjes hier. Blijkbaar wordt er wel aan een oplossing gewerkt vanuit Toyota/Lexus, maar nog niets gezien. Het gebeurt meestal alleen als je weinig rijdt en ook nog korte stukjes rijdt, bij Toyota/Lexus-hybrides (zoals de Yaris, RAV4, CH-R en Lexus NX)
Die van mij houdt max. 3 weken stilstand tijdens vakantie vol. Ik rij nu nog 65 km per dag 3 dagen in de week (excl., weekenden). Als ik straks minder rij en verwacht langer dan een week niet te rijden hang ik 'm aan de druppellader.
De mensen die druppellader benoemen als (logische) oplossing, zijn naar ik aanneem in het gelukkige bezit van een garage en/of oprit waar snoertje kan worden uitgerold.
Ben wel benieuwd hoe het merendeel van eigenaren die dat niet kunnen dit dan moeten oplossen.. telkens bij lege accu met starthulp starten?
Dan gaat de originele accu er wel heel snel aan, want het is dodelijk voor een accu wanneer die telkens diep ontladen wordt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Naar mijn mening is er toch iets niet goed in het ontwerp/ de specs wanneer een auto al na 1-2 weken stilstand wegens lege start accu niet meer kan starten (bovendien zal die periode bij veroudering vande accu nog korter worden) .
Erg slechte zaak, zou voor mij een deal breaker zijn voor aanschaf.
Ach joh, ik had met mijn Mercedes (bouwjaar 2019) ook steeds een lege accu. Bij de Lexus is het alleen de startaccu welke je heel gemakkelijk een boost kan geven. Het is niet de hoofdaccu. Als die leeg is, heb je iets niet goed gedaan. De voordelen met een LBX hebben voor mij zwaarder gewogen dan het aanhouden van de Mercedes.

Op het welbekende Toyota hybrideforum is dit ook een erg bekend issue, met name bij de Yaris Cross (link).
Er zijn verbeterde accu's lees ik maar die krijg je alleen als je dit issue meer dan x keer bij de dealer hebt gemeld (dmv het inroepen van hun pechhulp).
Dus ja, ze behoren dit issue zeker te kennen en er is een oplossing maar je krijgt die nieuwe accu niet als je je voor de eerste keer met dit issue meldt (de dealer moet dit ook weer bij de importeur kunnen 'verantwoorden').

Al met al wordt het imago er niet beter op...

Tja, veel fora’s wereldwijd staat er vol mee. Ook toyota’s.
Als de verkoper me gezegd had, dat ik wel vaak rondjes moet rijden of de auto vaak aan een druppellader moet hangen. Omdat ik anders stil kom te staan. (2x gebeurt) Dan had ik waarschijnlijk nog eens een nachtje erover geslapen. Ik heb nl speciaal geen NX 450h aangeschaft omdat ik dat gedoe met een kabel niet wilde. En dan nu toch wel met de 350h met een kabel van de druppellader aan de slag. :unsure:
Overigens weet ik niet of het bij andere hybride merken ook zo is, zoals Audi en Volvo die op mijn lijst stonden.
Mijn broer heeft een Volvo XC60 gehad en die moest met regelmaat aan de druppellader. Nu een mild hybride uitvoering die een laadpaal heeft. Dussss
Voordat ik mijn RX kocht veel -nou ja veel- horror verhalen gelezen en ik ging met een Noco onder de arm mijn RX afhalen bij van Enckevort. Hij heeft al eens een week stilgestaan, niks aan de hand. Ik let er wel op dat na parkeren de motor uit is, dus niet meer bijlaad. Het accu symbooltje moet nog wel wat laten zien. Mijn scepsis cq dooie accu duivel is al weg hoor!

Ach joh, ik had met mijn Mercedes (bouwjaar 2019) ook steeds een lege accu. Bij de Lexus is het alleen de startaccu welke je heel gemakkelijk een boost kan geven. Het is niet de hoofdaccu. Als die leeg is, heb je iets niet goed gedaan. De voordelen met een LBX hebben voor mij zwaarder gewogen dan het aanhouden van de Mercedes.
Bij die Mercedes was dat niet normaal, vermoedelijk (mede) veroorzaakt door stilstaand standby stroom slurpende aftermarket elektronica zoals klasse 3/4 of hoger alarmsysteem en mogelijk al oudere slecht wordende accu.
Bij de Lexus is het blijkbaar "normaal" dat de start accu zo snel leeg gaat, dat is een belangrijk verschil..
(wanneer de Hybrid accu dat zou zijn, dan heb je een ander ernstiger probleem)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Had vroeger een Honda Accord, geen hybride, maar ook die normale accu hield er eens mee op.
Kwestie van omstandigheden.
Als je regelmatig normale afstanden aflegt, valt het reuze mee.
Maar voor de zekerheid heb ik ook een booster in de auto liggen.

Had vroeger een Honda Accord, geen hybride, maar ook die normale accu hield er eens mee op.
Kwestie van omstandigheden.
Als je regelmatig normale afstanden aflegt, valt het reuze mee.
Maar voor de zekerheid heb ik ook een booster in de auto liggen.
Uiteraard houdt bij elke auto de accu er eens mee op, is kwestie van verouderen (dus verslijten) van zowel accu alsook dynamo icm hoeveelheid km die je gemiddeld per week rijdt.
Ik durf te stellen dat normaal gesproken bij elke auto een in goede staat verkerende accu die normaal gesproken met normale hoeveelheid gereden km geladen wordt (150-200 Km per week = 7.000-10.000 Km per jaar), minstens 3-4 weken stilstand moeiteloos moet kunnen hebben (tenzij er stationaire stroomverbruikers in zitten zoals aftermarket alarmsystemen die de accu leeg trekken)

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Bobusa