Lege start accu

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Er is natuurlijk iets mis als je je auto iedere week aan de acculader moet hangen. Ik had het "lege accu" probleem met mijn vorige auto (geen Lexus trouwens) en daar heb ik het als volgt aangepakt.
Ten eerste, meten hoeveel stroom er in rust wordt verbruikt. Dat kan je meten met een stroomtang maar dat moet er dan wel eentje zijn met milliampere resolutie. Iedere auto zou in rust, als alle computers in slaap zijn gevallen, maximaal 20mA moeten gebruiken. Dan houdt een accu het altijd wel drie weken vol. Bij mijn auto was de ruststroom 200mA en dan is de accu na een paar dagen wel leeg.
Overigens, het meten van de accuspanning, al dan niet met een Bluetooth apparaatje, vertelt je wel bij benadering hoeveel energie er nog in de accu zit maar niet of dat nu door de auto verbruikt is of dat het interne verliezen zijn.
Als de ruststroom minder dan 20mA is, dan is de auto OK en dan moet je de accu vervangen als die na een paar dagen leeg is.
Als de ruststroom te groot is dan is het een kwestie van zoeken waar dat vandaan komt.
Ik heb destijds een adaptertje gekocht in de vorm van een zekering maar waarbij je de stroom door een multimeter kan laten lopen. En dus meten.
Dat deed ik dus met alle zekeringen (mijn vorige auto had er ongeveer 40) en toen vond ik wel de zekering waar teveel stroom door ging. Daar ging de stroom door voor een deel van de interieurverlichting en van de automatische ontgrendeling van de achterklep. Beide zaken kon ik missen en ik het toen nog jaren gereden met deze zekering er gewoon uitgehaald.
Dat zal niet altijd een goede oplossing zijn... maar als je weet op welke zekering teveel stroom gebruikt wordt dan weet je denk ik genoeg voor een vruchtbaar gesprek met de garage.