Lekkage langs dakdragers

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dag Lexus vrienden.

Momenteel op vakantie met de caravan mee en op het dak een dakkoffer,

Nu valt mij op dat steeds als het regent, er regenwater tussen het portier en het dak begint door te druppelen, op de plaats waar de dakdragers zich om het dak heen klemmen.

Voorlopig heb ik een noodoplossing gevonden met een potje vaseline, maar ik moet hier een structurele oplossing voor vinden.

Overigens is het alleen bij het bestuurders portier, maar de beide rubbers zijn netjes en onbeschadigd

Heeft iemand dit ook al eens gehad?

Ben benieuwd
:)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Mijn ervaring is, is dat de dakdragers specifiek zijn voor een bepaald model. Dit geldt voor zowel de lengte van de dakdragers als de pasvorm van de rubberen voetjes. Bij gebruik van dakdragers voor een ander model, past het simpelweg niet. De OEM-dragers zijn tov bijvoorbeeld een Thule niet in de breedte verstelbaar.
Op mijn Lexus-dakdragers zit ook een sticker met specifiek het type Lexus er op.
Jep, deze zien eruit als de originele specifiek voor de IS250/220. De handleiding praat ook alleen over dit model auto.
Graag gedaan!

Ik had laatst ook wat moeite met het vinden van de 'geul', ik merk dat het bijna niet te doen is met flinke bewolking of schemerig licht.
Het beste is de volle zon er op.
Pro tip: bij nieuwe dakdragers zit er een soort plastic beschermstrip (net zoals je die wel hebt voor bij de achterdeur of bij de kofferklep) om in de geul te plakken om de lak te beschermen. Je zou iets dergelijks of iets van een doorzichtige sticker kunnen kopen en dat in de geul kunnen plakken.
Ik heb mijn set dakdragers gebruikt gekocht. De set was helemaal compleet in de doos met handleiding erbij, behalve die plastic beschermstrip. Die zou transparant zijn. Ik heb bij de schadehersteller een transparant stukje folie gehaald wat vaak onder bij dorpels en de achterwielen zit op de carrosserie om te beschermen tegen steenslag. Ik heb dat iets groter geknipt dan het oppervlak waarmee die klemmen om het dak heen zitten en er op geplakt. Dat zit er nog steeds op en is herkenbaar voor de volgende keer; een keer goed uitlijnen en klaar voor de volgende keer 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O en Arbitrator

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hi,
Die raamomlijsting die naar buitenkomt, is dat de deur, was dat al of komt dat door de drager?

Het valt me namelijk op dat de dakdrager niet in het midden van de 'groef' lijkt te zitten. (zie afbeelding met pijltjes)
Ik had namelijk laatst dat ik de drager niet precies goed in het midden had gezet en daardoor zat het raamrubber niet goed tussen de klem en de omlijsting. (de klem kwam eigenlijk net tegen de raamomlijsting aan)
Inmiddels zijn de dakdragers verwijderd, en heb ik nog even kritisch gekeken naar de raamomlijsting.
Deze komt bij de voordeuren inderdaad iets naar buiten toe. bij de bestuurdersportier ongeveer 2 mm en bij de rechter voordeur ongeveer 1 mm
wel heb ik de indruk dat het mét dakdragers iets meer was.

ik moet best aardig met mn vingers duwen op het gelijk te krijgen met de achterdeur.
het zit dus niet al te los, en als ik dus duw, duw ik de deur verder dicht, (rubbers harder tegen het deurgat) maar ze sluiten wel goed af ook al staat de lijst iets open.

ik zou bijna vermoeden dat de meest gebruikte deuren ook wat meer gebruikte rubbers vertonen, maar wie daar verstand van heeft mag het zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
132
92
28
Ik sluit mij aan bij @Arbitrator, bij mij sloten de voordeuren met of zonder dakdragers identiek; mooi aangesloten met de achterdeuren. Bij jou lijkt je voordeur met dakdragers niet mooi aan te sluiten t.o.v. je achterdeur. Ik denk ook dat je ze niet helemaal op de goede plek hebt zitten op basis van die andere foto. Zoals ik het op de foto zie, moet die dakdrager wat naar voren zodat die mooi in het midden valt van die glooiende uitsparing.

Het zal me niet verbazen dat je dan ook (iets) minder windgeruis hoort bij de deuren 😬
Toen ik voor het eerst de dakdragers op mijn CT200h monteerde, verbaasde mij het dat er geen markeringen in het dak zitten. Ik weet van de Golf V van mijn vader dat er aan de binnenkant van het dak (waar je je dager klemt) een kleine markering staat waar je dager het beste past.
Ga kijken of ik een mini driehoekje zwart tape het exacte plek kan markeren (zit toch onzichtbaar aan de binnenzijde van de deur) zodat de drager altijd op de juiste plek zit.
Voor komt idd windgeruis en evt lekkage.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator