Lekkage langs dakdragers

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dag Lexus vrienden.

Momenteel op vakantie met de caravan mee en op het dak een dakkoffer,

Nu valt mij op dat steeds als het regent, er regenwater tussen het portier en het dak begint door te druppelen, op de plaats waar de dakdragers zich om het dak heen klemmen.

Voorlopig heb ik een noodoplossing gevonden met een potje vaseline, maar ik moet hier een structurele oplossing voor vinden.

Overigens is het alleen bij het bestuurders portier, maar de beide rubbers zijn netjes en onbeschadigd

Heeft iemand dit ook al eens gehad?

Ben benieuwd
:)
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Ik heb met dakdragers op mijn GS450h met een hoosbui wel gehad dat het daar wat vochtig wordt, maar niet nat binnen.

Hebben we het over tijdens het rijden of het stilstaan? (ik heb het over stilstaand)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Dag Lexus vrienden.

Momenteel op vakantie met de caravan mee en op het dak een dakkoffer,

Nu valt mij op dat steeds als het regent, er regenwater tussen het portier en het dak begint door te druppelen, op de plaats waar de dakdragers zich om het dak heen klemmen.

Voorlopig heb ik een noodoplossing gevonden met een potje vaseline, maar ik moet hier een structurele oplossing voor vinden.

Overigens is het alleen bij het bestuurders portier, maar de beide rubbers zijn netjes en onbeschadigd

Heeft iemand dit ook al eens gehad?

Ben benieuwd
:)
Heb je mogelijk een (detail-)foto van hoe de dakdragers zich om het dak klemmen?
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb met dakdragers op mijn GS450h met een hoosbui wel gehad dat het daar wat vochtig wordt, maar niet nat binnen.

Hebben we het over tijdens het rijden of het stilstaan? (ik heb het over stilstaand)
Zowel tijdens rijden als stilstaand, al meen ik dat het erger is tijdens het rijden
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63

Bijlagen

  • DSC_0864.JPG
    DSC_0864.JPG
    2,5 MB · Weergaven: 78
  • DSC_0865.JPG
    DSC_0865.JPG
    3 MB · Weergaven: 75
  • DSC_0866.JPG
    DSC_0866.JPG
    3,1 MB · Weergaven: 68
  • DSC_0867.JPG
    DSC_0867.JPG
    3,5 MB · Weergaven: 63
  • DSC_0868.JPG
    DSC_0868.JPG
    3,4 MB · Weergaven: 63
  • DSC_0869.JPG
    DSC_0869.JPG
    2,4 MB · Weergaven: 67

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Hi,
Die raamomlijsting die naar buitenkomt, is dat de deur, was dat al of komt dat door de drager?

Het valt me namelijk op dat de dakdrager niet in het midden van de 'groef' lijkt te zitten. (zie afbeelding met pijltjes)
Ik had namelijk laatst dat ik de drager niet precies goed in het midden had gezet en daardoor zat het raamrubber niet goed tussen de klem en de omlijsting. (de klem kwam eigenlijk net tegen de raamomlijsting aan)
 

Bijlagen

  • 2021-08-11_10h14_28.png
    2021-08-11_10h14_28.png
    1,1 MB · Weergaven: 63
  • 2021-08-11_10h14_06.png
    2021-08-11_10h14_06.png
    753,3 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik sluit mij aan bij @Arbitrator, bij mij sloten de voordeuren met of zonder dakdragers identiek; mooi aangesloten met de achterdeuren. Bij jou lijkt je voordeur met dakdragers niet mooi aan te sluiten t.o.v. je achterdeur. Ik denk ook dat je ze niet helemaal op de goede plek hebt zitten op basis van die andere foto. Zoals ik het op de foto zie, moet die dakdrager wat naar voren zodat die mooi in het midden valt van die glooiende uitsparing.

Het zal me niet verbazen dat je dan ook (iets) minder windgeruis hoort bij de deuren 😬
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Hi,
Die raamomlijsting die naar buitenkomt, is dat de deur, was dat al of komt dat door de drager?

Het valt me namelijk op dat de dakdrager niet in het midden van de 'groef' lijkt te zitten. (zie afbeelding met pijltjes)
Ik had namelijk laatst dat ik de drager niet precies goed in het midden zat en daardoor zat het raamrubber niet goed tussen de klem en de omlijsting. (de klem kwam eigenlijk net tegen de raamomlijsting aan)
Hoewel de dakdragers van het Lexus logo zijn voorzien, wil dat niet zeggen dat ze slechts voor een enkel model passen. Meestal is de "breedte" van de dwarsliggers waarop de koffer is bevestigd enigszins in breedte verstelbaar. Als je die niet goed kiest, kan het zijn dat de klemmen die de dwarsverbindingen met het dak verbinden niet perfect zijn uitgelijnd, waardoor mogelijk zowel extra windgeruis als lekkage kunnen ontstaan. Met de klodders vaseline lijkt het tweede te zijn voorkomen - het blokkeert de stroming in diverse richtingen en door de waterafstotende eigenschappen wordt het vocht gewdongen een weg te volgen waarbij geen lekkage ontstaat.

Mijn advies is nu je toch vakantie hebt :)

1 de dakdrager af te nemen
2 koffer en drager scheiden
3 drager en dwarsverbindingen enigszins los te schroeven zodat ze tov elkaar kunnen bewegen
4 de klemmen in de gootjes aan te brengen zodat ze er perfect inzitten, links en rechts op precies dezelfde en bedoelde afstand van de voorruitstijl, en zodanig ver uit elkaar dat montage van de koffer eenvoudig mogelijk is
5 klemmen lichtjes vast zetten zodat ze niet verschuiven
6 de verbinding tussen klemmen en dwarsverbindingen ook "bijna" vast zetten
7 de constructie voorzichtig een beetje bewegen zodat de onderdelen zich "zetten"
8 vervolgens klemmen stevig vastzetten en nagaan of alles perfect lijkt gemonteerd
9 klemmen en dwarsverbindingen met elkaar vastzetten
dakkoffer opnieuw monteren

Op die manier zorg je ervoor dat de klemmen zo goed mogenlijk kunnen worden vastgezet zonder dat een eventuele onjuiste lengrte van de dwarsdragers de klemmen onder spanning zet wat aanleiding zou kunnen zijn tot door vervorming mogelijk geworden slijtage.

Veel lekkage en lawaaiklachten ontstaan door onvoldoende aandacht voor een juiste bevestiging van het dragende frame.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Hoewel de dakdragers van het Lexus logo zijn voorzien, wil dat niet zeggen dat ze slechts voor een enkel model passen. Meestal is de "breedte" van de dwarsliggers waarop de koffer is bevestigd enigszins in breedte verstelbaar. Als je die niet goed kiest, kan het zijn dat de klemmen die de dwarsverbindingen met het dak verbinden niet perfect zijn uitgelijnd, waardoor mogelijk zowel extra windgeruis als lekkage kunnen ontstaan.

Mijn ervaring is, is dat de dakdragers specifiek zijn voor een bepaald model. Dit geldt voor zowel de lengte van de dakdragers als de pasvorm van de rubberen voetjes. Bij gebruik van dakdragers voor een ander model, past het simpelweg niet. De OEM-dragers zijn tov bijvoorbeeld een Thule niet in de breedte verstelbaar.
Op mijn Lexus-dakdragers zit ook een sticker met specifiek het type Lexus er op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hi,
Die raamomlijsting die naar buitenkomt, is dat de deur, was dat al of komt dat door de drager?

Het valt me namelijk op dat de dakdrager niet in het midden van de 'groef' lijkt te zitten. (zie afbeelding met pijltjes)
Ik had namelijk laatst dat ik de drager niet precies goed in het midden had gezet en daardoor zat het raamrubber niet goed tussen de klem en de omlijsting. (de klem kwam eigenlijk net tegen de raamomlijsting aan)
jemig! wat een oog voor detail! (y)

hoewel ik op de door jouw geïllustreerde foto duidelijk kan zien wat je bedoelt met de groefjes en het niet in het middel liggen van de dakdragers, heb ik hier met het blote oog naast de auto niet zo duidelijk kunnen zien waar het midden van de geultjes lag.

Wel heb ik voelend met de vingertoppen getracht ongeveer het midden te vinden, maar dat is zoals jij mij nu laat zien niet goed gelukt.
maar het zou maar zo kunnen dat dat net genoeg verschil maakt, en de lekkage veroorzaakt.

Als de dragers er af zijn zal ik eens kijken hoe het met de raamlijsten is.
Bedankt voor het meedenken!
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik sluit mij aan bij @Arbitrator, bij mij sloten de voordeuren met of zonder dakdragers identiek; mooi aangesloten met de achterdeuren. Bij jou lijkt je voordeur met dakdragers niet mooi aan te sluiten t.o.v. je achterdeur. Ik denk ook dat je ze niet helemaal op de goede plek hebt zitten op basis van die andere foto. Zoals ik het op de foto zie, moet die dakdrager wat naar voren zodat die mooi in het midden valt van die glooiende uitsparing.

Het zal me niet verbazen dat je dan ook (iets) minder windgeruis hoort bij de deuren 😬
Thanks voor je reactie.. Alhoewel de windruis met dakkoffer aanzienlijk toeneemt, blijft het natuurlijk een droom om in een stille Lexus te rijden!
wat een genot!
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hoewel de dakdragers van het Lexus logo zijn voorzien, wil dat niet zeggen dat ze slechts voor een enkel model passen. Meestal is de "breedte" van de dwarsliggers waarop de koffer is bevestigd enigszins in breedte verstelbaar. Als je die niet goed kiest, kan het zijn dat de klemmen die de dwarsverbindingen met het dak verbinden niet perfect zijn uitgelijnd, waardoor mogelijk zowel extra windgeruis als lekkage kunnen ontstaan. Met de klodders vaseline lijkt het tweede te zijn voorkomen - het blokkeert de stroming in diverse richtingen en door de waterafstotende eigenschappen wordt het vocht gewdongen een weg te volgen waarbij geen lekkage ontstaat.

Mijn advies is nu je toch vakantie hebt :)

1 de dakdrager af te nemen
2 koffer en drager scheiden
3 drager en dwarsverbindingen enigszins los te schroeven zodat ze tov elkaar kunnen bewegen
4 de klemmen in de gootjes aan te brengen zodat ze er perfect inzitten, links en rechts op precies dezelfde en bedoelde afstand van de voorruitstijl, en zodanig ver uit elkaar dat montage van de koffer eenvoudig mogelijk is
5 klemmen lichtjes vast zetten zodat ze niet verschuiven
6 de verbinding tussen klemmen en dwarsverbindingen ook "bijna" vast zetten
7 de constructie voorzichtig een beetje bewegen zodat de onderdelen zich "zetten"
8 vervolgens klemmen stevig vastzetten en nagaan of alles perfect lijkt gemonteerd
9 klemmen en dwarsverbindingen met elkaar vastzetten
dakkoffer opnieuw monteren

Op die manier zorg je ervoor dat de klemmen zo goed mogenlijk kunnen worden vastgezet zonder dat een eventuele onjuiste lengrte van de dwarsdragers de klemmen onder spanning zet wat aanleiding zou kunnen zijn tot door vervorming mogelijk geworden slijtage.

Veel lekkage en lawaaiklachten ontstaan door onvoldoende aandacht voor een juiste bevestiging van het dragende frame.
dank je wel voor je 9 stappen plan :D
1 klein misverstandje, mijn vakantie(trip) zit er inmiddels (gelukkig/helaas) weer op. (nog wel ruim een week vrij gelukkig)
de dakdragers gaan er dus zeer binnenkort weer af, en dan zou het weer goed moeten zijn.

ik heb na de 1e lekkage de boel er direct afgegooid, en voor vertrek naar de volgende camping weer gemonteerd.
in beide gevallen kennelijk zodanig iets fout gedaan dat er nog water langs kon.

Hoewel ik weet dat er idd diverse universele dakdragers zijn, staat er op deze dat ze bedoeld zijn voor de Lexus IS 220/250
zelfs nog aangeduid met rearleft/rearright/frontleft/frontright, dus wat kan je dan nog fout doen zou je zeggen?


Overigens heb ik je stappen 2 t/m 9 pan wel redelijk gelijk uitgevoerd met wat je omschrijft, maar wellicht is er winst te halen in beter het midden van het gootje vinden.

wie weet probeer ik het nog eens als ik zin en tijd heb.
bedankt voor het meedenken
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
jemig! wat een oog voor detail! (y)

hoewel ik op de door jouw geïllustreerde foto duidelijk kan zien wat je bedoelt met de groefjes en het niet in het middel liggen van de dakdragers, heb ik hier met het blote oog naast de auto niet zo duidelijk kunnen zien waar het midden van de geultjes lag.

Wel heb ik voelend met de vingertoppen getracht ongeveer het midden te vinden, maar dat is zoals jij mij nu laat zien niet goed gelukt.
maar het zou maar zo kunnen dat dat net genoeg verschil maakt, en de lekkage veroorzaakt.

Als de dragers er af zijn zal ik eens kijken hoe het met de raamlijsten is.
Bedankt voor het meedenken!
Graag gedaan!

Ik had laatst ook wat moeite met het vinden van de 'geul', ik merk dat het bijna niet te doen is met flinke bewolking of schemerig licht.
Het beste is de volle zon er op.
Pro tip: bij nieuwe dakdragers zit er een soort plastic beschermstrip (net zoals je die wel hebt voor bij de achterdeur of bij de kofferklep) om in de geul te plakken om de lak te beschermen. Je zou iets dergelijks of iets van een doorzichtige sticker kunnen kopen en dat in de geul kunnen plakken.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Vreemd is dan weer dat de binnenste rubbers niet vochtdicht blijken af te sluiten. Die worden niet door de dragers geraakt, maar mogelijk dat als de deur niet goed sluit, deze rubbers ook niet goed afdichten.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Graag gedaan!

Ik had laatst ook wat moeite met het vinden van de 'geul', ik merk dat het bijna niet te doen is met flinke bewolking of schemerig licht.
Het beste is de volle zon er op.
Pro tip: bij nieuwe dakdragers zit er een soort plastic beschermstrip (net zoals je die wel hebt voor bij de achterdeur of bij de kofferklep) om in de geul te plakken om de lak te beschermen. Je zou iets dergelijks of iets van een doorzichtige sticker kunnen kopen en dat in de geul kunnen plakken.
ik zet er de volgende keer een flinke schijnwerper op als de zon niet schijnt :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Vreemd is dan weer dat de binnenste rubbers niet vochtdicht blijken af te sluiten. Die worden niet door de dragers geraakt, maar mogelijk dat als de deur niet goed sluit, deze rubbers ook niet goed afdichten.
daar sla je de spijker op de kop Frank,

het viel mij ook op dat het binnenste rubber niet geraakt moet worden, toch kwam daar bij mij vocht doorheen.

ik zat zelf te denken om de laatste 2 mm (die nog redelijk doelloos de hoek om gaan) af te slijpen, omdat dát wellicht de reden is, dat het binnenste rubber niet aansluit. (Maar waarom dan alleen bij de bestuurdersportier)

Maar eenmaal afgeslepen is er geen weg meer terug, en dat bracht mij hier.

Maar ik denk dat het zeker de moeite waard is om te kijken wat het effect is van het precies in het midden van het geultje plaatsen van de dakdragers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Graag gedaan!

Ik had laatst ook wat moeite met het vinden van de 'geul', ik merk dat het bijna niet te doen is met flinke bewolking of schemerig licht.
Het beste is de volle zon er op.
Pro tip: bij nieuwe dakdragers zit er een soort plastic beschermstrip (net zoals je die wel hebt voor bij de achterdeur of bij de kofferklep) om in de geul te plakken om de lak te beschermen. Je zou iets dergelijks of iets van een doorzichtige sticker kunnen kopen en dat in de geul kunnen plakken.
Ik heb dezelfde dragers en ik heb er een stripje EPDM tussen geplaatst.
Had ik nog liggen en werkt ook prima.
Heb van tevoren wel de rubbers ingevet met Shin Etsu. Werkt ook erg goed tegen lekkage.
IMG_20210811_174300.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb dezelfde dragers en ik heb er een stripje EPDM tussen geplaatst.
Had ik nog liggen en werkt ook prima.
Heb van tevoren wel de rubbers ingevet met Shin Etsu. Werkt ook erg goed tegen lekkage.Bekijk bijlage 178921
dat is ook een briljant idee!

toevallig heb ik ook nog wel een restje liggen..

ik maak er altijd (vervangende) pakkingen van, werkt ook goed (voor pneumatisch gereedschap bijv.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en Bassj