Levensduur Smartkey sleutel

Valt mij ook op dat de batterijen van de sleutel snel (na 1 jaar) vervangen moeten worden. Was bij de Prius (die ook easy entry had) niet zo. Typisch. Maar het is klein bier natuurlijk.
 
Afgelopen jaar twee maal de batterij moeten vervangen, ik heb nu Energizer batterijen besteld, premium merk, eens kijken of die wat langer meegaan.
 
Bewaren jullie de sleutel erg koud? Dan kun je ook onterecht een "low battery" melding krijgen, als de sleutel weer op temperatuur is gaat dit weer weg.
Mijn batterij is nu 16 maanden oud en de spanning was een paar weken geleden 3.05 volt. Ik verwacht nog een half jaar of zo...
 
Er zijn diverse fimpjes op YT te vinden over het openen van de sleute:

Ik heb de linkersleutel, maar die van mij is net even anders dan in het filmpje.
Ik was van mn oude sleutel gewend dat hij na het ‘draaien’ van de sleutel helemaal openklapt, maar nu gaatie maar half open en ben ik ook bang dat e.a. gaat breken 😅
We hebben ook een UX (2019) in gebruik en daar gaat de sleutel anders open. Sleutel eruit halen en dan het deksel "open duwen" dus niet met de sleutel twisten :
Voor de IS-F bij de dealer eens een batterij laten vervangen maar dat ging niet goed.Keyfob weigerde vervolgens weleens/alarm ging af en op een gegeven moment de batterij opnieuw vervangen. Ik heb toen de batterij bij bol gekocht. Er zat een verkeerde batterij in CR1620 (te dun) en heb daarna de goede erin gezet (CR1632).Dat ging vervolgens goed.
 
De sleutel ligt meestal gewoon in de woonkamer of zit nog in mijn jaszak.
Mijn vorige auto, een Toyota Auris, had ook een smartkey/keyless entry, en daarvan ging de batterij zeker 1,5 jaar of zelfs langer mee.
Vanmiddag naar de dealer, eens vragen wat hun ervaring is.
 
Wat ik nog vergeten was te vermelden... er zit ook ter beveiliging een KE10 Kyless Protector om de batterij, Arbirator. Heeft die geen invloed op de levensdeur van de batterij ?
Kan het zijn dat bij gebruik van een Keyless protector er een ander batterijtje nodig is? Bij een Keyless protector wordt het batterijtje omhult door een flexibel kunstof omhulsel waarin wat electronische onderdelen die na 30 seconden de batterij uitschakelen, tot er weer beweging optreedt. Die kunststof "omslagoek" heeft een zekere dikte, waardoor de oorspronkelijke batterij er niet meer in past en dat men daarom uitwijkt naar een iets dunnen exemplaar met echter hetzelfde voltage met wel een geringere capacitiet waardoor de noodzaak tot vervangen vaker zal optreden. Bij mijn GS gen 4 was dat het geval - en ik heb er inmiddels weer de originele batterij ingestoken - en dus geen Keyless Protector meer.
 
Kan het zijn dat bij gebruik van een Keyless protector er een ander batterijtje nodig is? Bij een Keyless protector wordt het batterijtje omhult door een flexibel kunstof omhulsel waarin wat electronische onderdelen die na 30 seconden de batterij uitschakelen, tot er weer beweging optreedt. Die kunststof "omslagoek" heeft een zekere dikte, waardoor de oorspronkelijke batterij er niet meer in past en dat men daarom uitwijkt naar een iets dunnen exemplaar met echter hetzelfde voltage met wel een geringere capacitiet waardoor de noodzaak tot vervangen vaker zal optreden. Bij mijn GS gen 4 was dat het geval - en ik heb er inmiddels weer de originele batterij ingestoken - en dus geen Keyless Protector meer.
Ja, klopt de batterij is met een keyless protector een maatje dunner en heeft dus een iets lagere capaciteit. Maar... De sleutel wordt uitgeschakeld zoals je al zei waardoor de batterij weer langer meegaat.
Ik heb een keyless protector en de sleutel werkt nog steeds na 16 maanden ondanks dat er een kleinere batterij in zit.
 
Ja, klopt de batterij is met een keyless protector een maatje dunner en heeft dus een iets lagere capaciteit. Maar... De sleutel wordt uitgeschakeld zoals je al zei waardoor de batterij weer langer meegaat.
Ik heb een keyless protector en de sleutel werkt nog steeds na 16 maanden ondanks dat er een kleinere batterij in zit.
Inmiddels denk ik dat mijn hoge batterijverbruik ook iets te maken heeft met hoe ik verder met de sleutel omga. Hij schakelt inderdaad keurig uit na een bepaalde tijd als je de sleutel ergens weg legt. Als je de sleutel gewoon in je broekzak laat zitten - en dus de sleutel bij enige activiteit ook weer "wakker" wordt, zal de batterij eerder leeg zijn. Het is dus een euvel waar je enige invloed op kunt uitoefenen, afhankelijk van of de sleutel regelmatig uit zijn "slaapstand" wordt gehaald of niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKA_Q
Inmiddels denk ik dat mijn hoge batterijverbruik ook iets te maken heeft met hoe ik verder met de sleutel omga. Hij schakelt inderdaad keurig uit na een bepaalde tijd als je de sleutel ergens weg legt. Als je de sleutel gewoon in je broekzak laat zitten - en dus de sleutel bij enige activiteit ook weer "wakker" wordt, zal de batterij eerder leeg zijn. Het is dus een euvel waar je enige invloed op kunt uitoefenen, afhankelijk van of de sleutel regelmatig uit zijn "slaapstand" wordt gehaald of niet.
Heb ook hetzelfde probleem. Zodra ik van huis ga stop ik deze in mijn broekzak en dan gaat hij er ook niet meer uit tot dat ik thuis ben. voordeel is je hoeft hem nooit te zoeken.
en om iedere keer een jas/vest mee te nemen vind ik ook niets. laat staan met een jas aan rijden. Dus dan maar wat vaker batterij wisselen.
 
Meestal zit het meer in de kwaliteit van de batterij, eventueel vette vingers op de batterij of interne lekstroompjes.

Zelf heb ik een hele tijd gehad dat de batterij om de haverklap leeg was. Toen heb ik maar eens de gok genomen om duracell 3032 te bestellen - geloofde er eigenlijk niet zo in - maar sindsdien vervang ik (keyless) hooguit eens in de 2 jaar een batterijtje. Sleutel draag ik vrijwel altijd bij me in broek of jas.
 
Ja, klopt de batterij is met een keyless protector een maatje dunner en heeft dus een iets lagere capaciteit. Maar... De sleutel wordt uitgeschakeld zoals je al zei waardoor de batterij weer langer meegaat.
Ik heb een keyless protector en de sleutel werkt nog steeds na 16 maanden ondanks dat er een kleinere batterij in zit.
Ter info:
Mijn sleutels hebben een Keyless Protector, dus zit er een batterij in met een iets lagere capaciteit CR 2025 i.p.v. de dikkere CR 2032.
Vandaag de batterij na 2 jaar en een maand vervangen omdat ik een "key battery low" melding kreeg op m'n dashboard.
 
Inmiddels heb ik afscheid genomen van de "keyless protector". Het werkte op zich best wel, maar de batterijlevensduur was bij mij onacceptabel laag. Ik ben dus terug naar de standaard batterij die inmiddels al zeer geruime tijd mee gaat. Dat zal iets te maken hebben met het gebruik: ik draag die altijd bij me en dus zal het ding worden geactiveerd bij iedere beweging - wat samen met de kleinere batterij tot een aanmerkelijk kortere levensduur leidt.
 
Even een vraagje wat het probleem is: bij de Lexusdealer in Groningen vervangen ze gratis die batterijen, terwijl inwacht met een kop koffie erbij.
Daarom snap ik deze discussie niet helemaal.
 
Ik heb er altijd eentje in de auto liggen, als ik de melding een paar keer gezien heb van een “key low batt” (of zoiets), dan vervang ik ‘m ter plekke. Zo duur zijn die dingen ook niet.
 
Lithium batterijen hebben een heel grote "shelf life" oftewel ze lopen nagenoeg niet leeg als ze in de verpakking zitten. 10 jaar is makkelijk haalbaar en dan hebben ze nog steeds zo'n 90% capaciteit. Plus nog een voordeel: ze gaan niet lekken waar voornamelijk Alkaline batterijen om bekend staan.

Mijn rookmelders in huis doen het 10 jaar op een lithium batterij. (zeggen ze)

Ik heb altijd CR2032 en CR2025 batterijen in huis. Regelmatig bij de Lidl in de aanbieding voor een paar Euri's heb je een flinke berg. (Ja die zijn gewoon goed)
 
Ik zie het gebeuren dat ik voor een batterij van Almere naar Amsterdam of Zwolle moet omdat 'ie dan "gratis" is.....:unsure:
Ze liggen thuis in een bak en ik heb er altijd minimaal 1 in de auto. En ze kosten geen drol bij Lidl of Action..en ze doen het idd prima ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Wij waren vorig jaar op vakantie met vrienden en die hadden daar het probleem van een lege batterij. Geen extra batterij en zelfs geen reserve sleutel meegenomen.
Dan toch maar met onze auto naar het dichtstbijzijnde dorpje op jacht naar de juiste batterij (wilde helpen, maar degene die ik had paste niet).
Die hebben tegenwoordig dus ook een extra batterijtje in de auto liggen.
 
Heb deze toevallig net moeten vervangen, nieuwe auto, kijken welke van de 2 sleutels de 'mooiste' is :D Blijkt deze leeg. Normaliter vraag ik dit aan de garage tijdens onderhoud maar om nou een jaar te wachten...

Gebruiksaanwijzing was duidelijk maar inderdaad wel een priegelwerk met gevoel dat je snel iets kan breken. Gelukkig geen breukjes of krasjes opgelopen. Moet ook wel zeggen dat de batterij die erin zat goedkoop oogde, Varta CR2032 erin en hoepla, eenmaal in de zoveel maanden in de aanbieding bij AH en altijd handig om in huis te hebben.