Levensduur Smartkey sleutel

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Onlangs kreeg ik bij het afzetten van de motor de melding dat de batterij van de sleutel een (te) lage spanning had. Dat kan na verloop van tijd uiteraard gebeuren. Contact met een dealer leerde me dat een levensduur van 1, 5 jaar normaal zou zijn. De auto is 8 jaar, maar ik heb geen idee of de vorige eigenaar ooit een sleutelbatterij heeft vervangen. 1,5 jaar lijkt me echter toch wel aan de korte kant.

Iemand ervaring met de batterijlevensduur? Het betreft de sleutel van een GS 450h gen 4 uit 2013
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Ik heb mijn auto nu bijna 6 jaar en ik heb de batterij één keer vervangen ongeveer drie jaar geleden. Dus ik schat dat ze bij mij drie jaar mee gaan.
Bij mijn 3GS 450h heb ik ze nooit vervangen in 2.5 jaar.
Ik heb een nieuwe CR1632 op voorraad, het zijn niet echt gangbare batterijen (Al heeft de Lexus / Toyota dealer ze vast wel liggen.)
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Bij de beurt kort geleden (lexusdealer groningen) is de batterij ook vervangen, Dit kostte niks extra's. Natuurlijk zal dit uiteindelijk wel betaald zijn aangezien de onderhoudsbeurt aardig wat kost. Waarschijnlijk doen ze dit standaard.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Bij de beurt kort geleden (lexusdealer groningen) is de batterij ook vervangen, Dit kostte niks extra's. Natuurlijk zal dit uiteindelijk wel betaald zijn aangezien de onderhoudsbeurt aardig wat kost. Waarschijnlijk doen ze dit standaard.
Als je auto bij een dealer in onderhoud is, dan kun je altijd gratis je batterij laten vervangen.

Bij de Toyotadealer kost een batterij maarliefst € 7,50!
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik heb mijn auto nu bijna 6 jaar en ik heb de batterij één keer vervangen ongeveer drie jaar geleden. Dus ik schat dat ze bij mij drie jaar mee gaan.
Bij mijn 3GS 450h heb ik ze nooit vervangen in 2.5 jaar.
Ik heb een nieuwe CR1632 op voorraad, het zijn niet echt gangbare batterijen (Al heeft de Lexus / Toyota dealer ze vast wel liggen.)
De verkrijgbaarheid valt wel mee - zelfs mijn sigarenboer verkoopt ze. Het vervolgens vervangen is minder gemakkelijk. Ik zag op youtube een filmpje hoe je dat moet doen. Mechanische sleutel uittrekken en vervolgens in een door het uittrekken vrijgekomen sleufgat steken en 90 graden draaien....dan zou het afdekplaatje van de behuizing vrijkomen en de batterij kunnen worden vervangen. Dat klopt ook allemaal in die zin dat het afdekplaatje zeker wordt opgelicht, maar daarmee zit het nog steeds vast en het 90 graden draaien vergt door het ongelukkige "handvat" aan de mechanische sleutel ook erg veel kracht. Iemand het al eens geprobeerd? Ik durfde niet nog meer kracht te zetten om mogelijke beschadiging te voorkomen.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
De verkrijgbaarheid valt wel mee - zelfs mijn sigarenboer verkoopt ze. Het vervolgens vervangen is minder gemakkelijk. Ik zag op youtube een filmpje hoe je dat moet doen. Mechanische sleutel uittrekken en vervolgens in een door het uittrekken vrijgekomen sleufgat steken en 90 graden draaien....dan zou het afdekplaatje van de behuizing vrijkomen en de batterij kunnen worden vervangen. Dat klopt ook allemaal in die zin dat het afdekplaatje zeker wordt opgelicht, maar daarmee zit het nog steeds vast en het 90 graden draaien vergt door het ongelukkige "handvat" aan de mechanische sleutel ook erg veel kracht. Iemand het al eens geprobeerd? Ik durfde niet nog meer kracht te zetten om mogelijke beschadiging te voorkomen.
Er zijn diverse fimpjes op YT te vinden over het openen van de sleute:

Ik heb de linkersleutel, maar die van mij is net even anders dan in het filmpje.
Ik was van mn oude sleutel gewend dat hij na het ‘draaien’ van de sleutel helemaal openklapt, maar nu gaatie maar half open en ben ik ook bang dat e.a. gaat breken 😅
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Goedenmorgen. Heb ook de linker sleutel. Zoals in het filmpje is hetniet helemaal juist. deksel word maar iets opgelicht en je moet met sleutel ook even aan de zijkant ertussen, aan die zijde waar de sleutel er ook weer in gaat. Is een klein kiertje waar je hem tussen doet en dan kwartslag draaien. Zelf net even geprobeerd en gaat goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
De batterij van die sleutelkaart ter groote van een pinpas is lastiger te verkrijgen. Als je deze los wilt kopen ben je 21 euro lichter bij de dealer. Misschien op google zoeken. De autoshop moet deze ook apart bestellen. Zeer platte batterij en komt zeer weinig voor. Deze zat destijds ook bij mijn IS250 en heb die toen besteld omdat de kaart eerst niet werkte. Nieuwe batterij erin en deed het gelukkig. Daarna in de kast gelegd want vond kaart te groot en onhandig in gebruik.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
De verkrijgbaarheid valt wel mee - zelfs mijn sigarenboer verkoopt ze. Het vervolgens vervangen is minder gemakkelijk. Ik zag op youtube een filmpje hoe je dat moet doen. Mechanische sleutel uittrekken en vervolgens in een door het uittrekken vrijgekomen sleufgat steken en 90 graden draaien....dan zou het afdekplaatje van de behuizing vrijkomen en de batterij kunnen worden vervangen. Dat klopt ook allemaal in die zin dat het afdekplaatje zeker wordt opgelicht, maar daarmee zit het nog steeds vast en het 90 graden draaien vergt door het ongelukkige "handvat" aan de mechanische sleutel ook erg veel kracht. Iemand het al eens geprobeerd? Ik durfde niet nog meer kracht te zetten om mogelijke beschadiging te voorkomen.
Mogelijk heb je een type dat open schuift. Mijn IS had wat je omschrijft (zoals ook te zien in het filmpje van @Arbitrator ), maar bij mijn GS schuift ie open

16169343369099135393332215451677.jpg
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Zoals op laatste grote afbeelding sleutel of platte schroevendraaier in de kier die is ontstaan aan lange zijde doen en iets draaien, klikt hij zo open.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik heb hem inmiddels open gekregen door inderdaad na het aanvankelijk lichtjes opendraaien de sleutel er aan de zijkant tussen te steken en dan klikt hij inderdaad open. Dan blijkt echter dat de batterij (anders dan op de Youtube filmpjes) niet voor het grijpen ligt, maar nog apart van een kunstsof dekseltje is voorzien - dat vervolgens ook niet open wil - althans is het mij niet meteen duidelijk hoe dat zou moeten. Alles werkt nog, dus ik laat het zo. Woensdag gaan de winterwielen er af en dan kan de dealer mij neem ik aan demonstreren hoe die tweede stap werkt.
 

Bir

Nieuw hier
12 okt 2022
4
0
1
Ik vind het een heel gedoe -het lijkt wel breekwerk- om een batterij te vervangen. Ook vind ik de levensduur van een -volle- batterij kort want ze gaan bij mij maar krap een jaar mee. Ik vertelde dit euvel aan mijn dealer die direct een nieuwe batterij plaatste maar ook nu geeft de auto binnen 1 jaar aan "battery low! weet iemand hoe dit kan?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik vind het een heel gedoe -het lijkt wel breekwerk- om een batterij te vervangen. Ook vind ik de levensduur van een -volle- batterij kort want ze gaan bij mij maar krap een jaar mee. Ik vertelde dit euvel aan mijn dealer die direct een nieuwe batterij plaatste maar ook nu geeft de auto binnen 1 jaar aan "battery low! weet iemand hoe dit kan?
De sleutel is eigenlijk constant ‘aan’ ivm keyless entry. Je kunt de sleutel ook uitdoen wanneer je hem niet gebruikt (opslotknop ingedrukt houden en dan een paar keer snel de openknop indrukken). Dit is goed tegen keyless diefstal van de auto en voor langere levensduur van de batterij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

Bir

Nieuw hier
12 okt 2022
4
0
1
Wat ik nog vergeten was te vermelden... er zit ook ter beveiliging een KE10 Kyless Protector om de batterij, Arbirator. Heeft die geen invloed op de levensdeur van de batterij ?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Wat ik nog vergeten was te vermelden... er zit ook ter beveiliging een KE10 Kyless Protector om de batterij, Arbirator. Heeft die geen invloed op de levensdeur van de batterij ?
Dat durf ik niet te zeggen.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Mijn sleutel is altijd uit, (keyless laten uitzetten) behalve wanneer ik op het knopje druk..

Toch is nu na ruim 2 jaar ook de batterij leeg.

Auto wordt gemiddeld wekelijks 2x gebruikt.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Wat ik nog vergeten was te vermelden... er zit ook ter beveiliging een KE10 Kyless Protector om de batterij, Arbirator. Heeft die geen invloed op de levensdeur van de batterij ?
Ik heb dat ook. Mijn indruk is dat die voorziening de levensduur van de batterij duidelijk verkort. Nadat ik dat had laten aanbrengen waarbij beide sleutels van "verse" batterijen werden voorzien, bleek de eerste sleutel al na een maand of 8 "leeg". Sindsdien gebruik ik de tweede sleutel - de verwachting is dus dat ik met twee sleutels 16 maanden vooruit kan. Dat is onplezierig kort.
 

Bir

Nieuw hier
12 okt 2022
4
0
1
Dank Romke voor je info, wij beiden ondervinden dus hetzelfde probleem als je van een probleem kunt spreken.