D43m0n
Stamgast
- 10 apr 2013
- 1.109
- 1
- 769
- 113
Die hogere inruilprijzen van occasions speelt inderdaad wel mee. Ik vond in 2014 dat ik wel "de hoofdprijs" betaalde voor m'n IS, maar het was dan ook een auto die ik bij de dealer kocht en aantoonbaar onderhoud door de dealer heeft gehad. Ik kreeg er zonder veel gedoe ook 12 maanden garantie bij ipv 6. Maar het valt me inderdaad op dat de afschrijving relatief laag is. Ik ga overigens uit van de restwaarde bij inruil bij een bedrijf uit. Ik vraag me namelijk af of in deze markt, je nog "korting" krijgt op kopen zonder inruil. In dat geval heb ik weinig zin in gedoe via Marktplaats.Evengoed vind ik de km prijs nog relatief meevallen. Heeft dat wellicht te maken met de hogere (inruil)prijzen van occasions?
Jep, zonder brandstof zo'n €0,30 per km, en dit is inclusief wegenbelasting en verzekering. Nu zit hier het effect van 2 jaar thuiswerken door corona wel in, voor corona reed ik zo'n 13.000-14.000 km per jaar. Dat is sinds corona zo'n 7.000-9.000 km per jaar. Dit ben ik er gewoon aan kwijt aan verzekering, wegenbelasting en afschrijving. Aan die factoren kan ik niet sleutelen omdat die simpelweg zijn gebonden aan het "verstrijken der tijd". Hoe meer ik rij, hoe hoger die kosten omdat de brandstof en het onderhoud er dan bij komt.kan ik hieruit opmaken dat je EXCL. brandstof zo'n 30 cent per km kwijt bent om de auto op de weg te houden?
en is dat dan inclusief wegenbelasting en verzekering?
Oké, ik zou een andere verzekering kunnen afsluiten en daarmee wat vaste lasten kunnen besparen, maar dat doe ik dus niet. De IS is all-risk verzekerd en ik wil per se een vrije keuze hebben in schade hersteller. Ik heb drama's gezien en gehoord van de gevolgen van de goedkoopste verzekering en uitgeknepen schadeherstellers die het werk afraffelen omdat ze anders geen boterham meer kunnen verdienen. Een dorp verderop zit een schade hersteller die ik goed ken, ik weet wat voor werk en garantie hij levert en daar ga ik heen als er wat aan moet gebeuren. Hij is dus ook niet de goedkoopste. En dit is me een duurdere verzekering waard, want in de 20 jaar dat ik en m'n partner auto rijden gebeurde er elke 3 tot 4 jaar wel wat dat we door toedoen van een ander schade hebben. En als ik zie hoe sommige piloten tegenwoordig op de weg zitten...
En als er iets kapot is, dan laat ik het repareren. Die auto MOET goed zijn. Da's een tic die ik heb, waarschijnlijk. Maar ik denk ook dat bijhouden op den duur beter is dan het op laten lopen van reparaties tot men vaak op een punt komt dat het "teveel" of "te duur" is geworden. En daar gaat dan je restwaarde.
Jij hebt je auto in 2020 gekocht, ik in 2014. Jij kocht 'm waarschijnlijk net voor de krapte op de occasionmarkt waardoor je waarschijnlijk ook weinig afschrijving zult hebben. Onze VW Polo uit 2010 hebben we in 2011 gekocht met 20.000km. Nu heeft dat ding ruim 150.000km gereden. De km-kostprijs van die auto is €0,28 per kilometer. Ook dit bedrag is inclusief wegenbelasting, verzekering, banden, remmen enz...da's 19 cent per km inclusief brandstof , maar excl. wegenbelasting en verzekering
En nu kan ik gokken wat jij denkt; "Hmm, zo'n Polo is goedkoper in verzekering en wegenbelasting dan elke Lexus ooit. Die 19 cent per km kunnen dan ook niet de volledige kosten per km zijn die ik daadwerkelijk gemaakt heb.".
Ik ben de autokosten gaan bij houden omdat ik het bij 1 auto wilde proberen (de IS250) hoeveel moeite dat nu kost; gewoon bijhouden wat alle kosten zijn. Dat bleek mee te vallen, Spritmonitor maakt terugkerende kosten makkelijk toe te voegen. Daarom ben ik bij de MX-5 vanaf de aanschaf dat ook gaan doen. Niet veel later ben ik bij de Polo begonnen omdat die last kreeg van een beruchte TSI-kwaal; olieverbruik. Brandstofverbruik ben ik ook gaan bijhouden en ik ben daarna er een keer voor gaan zitten om alle reeds gemaakte kosten een keer in te voeren in Spritmonitor. Ik hou ook de bandenwissels bij nadat ik de winterset met de zomerset heb verwisseld en zo kan ik ook terugzien wat de bandenslijtage is geweest van welke set banden.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat ik gek ben dat ik me hiermee bezig houd. En dat mag. Dat vind ik geen probleem hoor. Maar ik weet inmiddels ook wel dat na woonlasten (koophuis in mijn geval), het meeste geld in de auto's gaat zitten. En als ik dan inzichtelijk heb waar het geld dan precies in gaat zitten, dan kan ik besluiten naar een andere verzekering te gaan. Of een ander bedrijf voor het onderhoud, of voor de banden. Maar, ik kan nu ook tot op de euro nauwkeurig zeggen of bijvoorbeeld private lease voor ons een optie is. En dat is heel duidelijk: neen. Dat is niet voordeliger. Bij lange na niet zelfs. Waar kan ik dan een auto als een IS250 private leasen voor €306,02 per maand? Een D-segment auto met minstens 200PK en max 15.000km per jaar voor 60 maanden varieert tussen de €730,- en €950,- per maand. Exclusief "brandstof" want er zitten ook wat elektrische auto's tussen voor dat bedrag (AutoWeek private lease overzicht). Inclusief brandstof (Aral Ultimate 102) heeft de IS250 me €453,70 per maand gekost, met min of meer dezelfde "zekerheid" dat mobiliteit gegarandeerd is inclusief uitstekend vervangend vervoer .
Dus: koop gewoon een mooie gebruikte Lexus die past bij wat je maandelijks kunt missen en onderhoudt dat ding gewoon goed/netjes en je rijdt er prima bij voor niet de hoofdprijs.