Lexus GS 300H en GS 450H

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
852
1
469
63
Evengoed vind ik de km prijs nog relatief meevallen. Heeft dat wellicht te maken met de hogere (inruil)prijzen van occasions?
Die hogere inruilprijzen van occasions speelt inderdaad wel mee. Ik vond in 2014 dat ik wel "de hoofdprijs" betaalde voor m'n IS, maar het was dan ook een auto die ik bij de dealer kocht en aantoonbaar onderhoud door de dealer heeft gehad. Ik kreeg er zonder veel gedoe ook 12 maanden garantie bij ipv 6. Maar het valt me inderdaad op dat de afschrijving relatief laag is. Ik ga overigens uit van de restwaarde bij inruil bij een bedrijf uit. Ik vraag me namelijk af of in deze markt, je nog "korting" krijgt op kopen zonder inruil. In dat geval heb ik weinig zin in gedoe via Marktplaats.

kan ik hieruit opmaken dat je EXCL. brandstof zo'n 30 cent per km kwijt bent om de auto op de weg te houden?
en is dat dan inclusief wegenbelasting en verzekering?
Jep, zonder brandstof zo'n €0,30 per km, en dit is inclusief wegenbelasting en verzekering. Nu zit hier het effect van 2 jaar thuiswerken door corona wel in, voor corona reed ik zo'n 13.000-14.000 km per jaar. Dat is sinds corona zo'n 7.000-9.000 km per jaar. Dit ben ik er gewoon aan kwijt aan verzekering, wegenbelasting en afschrijving. Aan die factoren kan ik niet sleutelen omdat die simpelweg zijn gebonden aan het "verstrijken der tijd". Hoe meer ik rij, hoe hoger die kosten omdat de brandstof en het onderhoud er dan bij komt.

Oké, ik zou een andere verzekering kunnen afsluiten en daarmee wat vaste lasten kunnen besparen, maar dat doe ik dus niet. De IS is all-risk verzekerd en ik wil per se een vrije keuze hebben in schade hersteller. Ik heb drama's gezien en gehoord van de gevolgen van de goedkoopste verzekering en uitgeknepen schadeherstellers die het werk afraffelen omdat ze anders geen boterham meer kunnen verdienen. Een dorp verderop zit een schade hersteller die ik goed ken, ik weet wat voor werk en garantie hij levert en daar ga ik heen als er wat aan moet gebeuren. Hij is dus ook niet de goedkoopste. En dit is me een duurdere verzekering waard, want in de 20 jaar dat ik en m'n partner auto rijden gebeurde er elke 3 tot 4 jaar wel wat dat we door toedoen van een ander schade hebben. En als ik zie hoe sommige piloten tegenwoordig op de weg zitten...o_O

En als er iets kapot is, dan laat ik het repareren. Die auto MOET goed zijn. Da's een tic die ik heb, waarschijnlijk. Maar ik denk ook dat bijhouden op den duur beter is dan het op laten lopen van reparaties tot men vaak op een punt komt dat het "teveel" of "te duur" is geworden. En daar gaat dan je restwaarde.
da's 19 cent per km inclusief brandstof , maar excl. wegenbelasting en verzekering
Jij hebt je auto in 2020 gekocht, ik in 2014. Jij kocht 'm waarschijnlijk net voor de krapte op de occasionmarkt waardoor je waarschijnlijk ook weinig afschrijving zult hebben. Onze VW Polo uit 2010 hebben we in 2011 gekocht met 20.000km. Nu heeft dat ding ruim 150.000km gereden. De km-kostprijs van die auto is €0,28 per kilometer. Ook dit bedrag is inclusief wegenbelasting, verzekering, banden, remmen enz...

En nu kan ik gokken wat jij denkt; "Hmm, zo'n Polo is goedkoper in verzekering en wegenbelasting dan elke Lexus ooit. Die 19 cent per km kunnen dan ook niet de volledige kosten per km zijn die ik daadwerkelijk gemaakt heb.".

Ik ben de autokosten gaan bij houden omdat ik het bij 1 auto wilde proberen (de IS250) hoeveel moeite dat nu kost; gewoon bijhouden wat alle kosten zijn. Dat bleek mee te vallen, Spritmonitor maakt terugkerende kosten makkelijk toe te voegen. Daarom ben ik bij de MX-5 vanaf de aanschaf dat ook gaan doen. Niet veel later ben ik bij de Polo begonnen omdat die last kreeg van een beruchte TSI-kwaal; olieverbruik. Brandstofverbruik ben ik ook gaan bijhouden en ik ben daarna er een keer voor gaan zitten om alle reeds gemaakte kosten een keer in te voeren in Spritmonitor. Ik hou ook de bandenwissels bij nadat ik de winterset met de zomerset heb verwisseld en zo kan ik ook terugzien wat de bandenslijtage is geweest van welke set banden.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat ik gek ben dat ik me hiermee bezig houd. En dat mag. Dat vind ik geen probleem hoor. Maar ik weet inmiddels ook wel dat na woonlasten (koophuis in mijn geval), het meeste geld in de auto's gaat zitten. En als ik dan inzichtelijk heb waar het geld dan precies in gaat zitten, dan kan ik besluiten naar een andere verzekering te gaan. Of een ander bedrijf voor het onderhoud, of voor de banden. Maar, ik kan nu ook tot op de euro nauwkeurig zeggen of bijvoorbeeld private lease voor ons een optie is. En dat is heel duidelijk: neen. Dat is niet voordeliger. Bij lange na niet zelfs. Waar kan ik dan een auto als een IS250 private leasen voor €306,02 per maand? Een D-segment auto met minstens 200PK en max 15.000km per jaar voor 60 maanden varieert tussen de €730,- en €950,- per maand. Exclusief "brandstof" want er zitten ook wat elektrische auto's tussen voor dat bedrag (AutoWeek private lease overzicht). Inclusief brandstof (Aral Ultimate 102) heeft de IS250 me €453,70 per maand gekost, met min of meer dezelfde "zekerheid" dat mobiliteit gegarandeerd is inclusief uitstekend vervangend vervoer :sneaky::giggle:.

Dus: koop gewoon een mooie gebruikte Lexus die past bij wat je maandelijks kunt missen en onderhoudt dat ding gewoon goed/netjes en je rijdt er prima bij voor niet de hoofdprijs.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
jeetje, dat zijn nogal bedragen, kan ik hieruit opmaken dat je EXCL. brandstof zo'n 30 cent per km kwijt bent om de auto op de weg te houden?
en is dat dan inclusief wegenbelasting en verzekering?

Want ik herinner me dat @Frank2b wel eens een bedrag per km heeft genoemd van (ik meen) € 0,08,-
en nu kan ik me niet goed voorstellen dat een IS rijden 5,5 x duurder is dan een GS rijden ;-)

Maar omdat ik het wel interessant vind om te weten wat me te wachten staat, ben ik hier benieuwd naar.

ik zit nu op:
3952 euro benzine
80 euro voor 2x apk
62 euro nieuwe lampjes voor
40 euro remblokken achter
110 euro nieuwe olie en alle filters

dit over exact 22.000 km

da's 19 cent per km inclusief brandstof , maar excl. wegenbelasting en verzekering
Hier moet je dan mrb, verzekering en afschrijving bij optellen.
Als afschrijving zou je kunnen nemen het verschil tussen waarvoor je hem hebt gekocht en de vraagprijs op marktplaats voor nagenoeg dezelfde auto.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Hoe informatief ook, TS wou info over de twee verschillende GS-en, ik denk dat de kosten van een IS 250 en afschrijving dan niet echt relevant zijn.
Dit is meer iets voor een nieuw topic denk ik zo.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Die hogere inruilprijzen van occasions speelt inderdaad wel mee. Ik vond in 2014 dat ik wel "de hoofdprijs" betaalde voor m'n IS, maar het was dan ook een auto die ik bij de dealer kocht en aantoonbaar onderhoud door de dealer heeft gehad. Ik kreeg er zonder veel gedoe ook 12 maanden garantie bij ipv 6. Maar het valt me inderdaad op dat de afschrijving relatief laag is. Ik ga overigens uit van de restwaarde bij inruil bij een bedrijf uit. Ik vraag me namelijk af of in deze markt, je nog "korting" krijgt op kopen zonder inruil. In dat geval heb ik weinig zin in gedoe via Marktplaats.


Jep, zonder brandstof zo'n €0,30 per km, en dit is inclusief wegenbelasting en verzekering. Nu zit hier het effect van 2 jaar thuiswerken door corona wel in, voor corona reed ik zo'n 13.000-14.000 km per jaar. Dat is sinds corona zo'n 7.000-9.000 km per jaar. Dit ben ik er gewoon aan kwijt aan verzekering, wegenbelasting en afschrijving. Aan die factoren kan ik niet sleutelen omdat die simpelweg zijn gebonden aan het "verstrijken der tijd". Hoe meer ik rij, hoe hoger die kosten omdat de brandstof en het onderhoud er dan bij komt.

Oké, ik zou een andere verzekering kunnen afsluiten en daarmee wat vaste lasten kunnen besparen, maar dat doe ik dus niet. De IS is all-risk verzekerd en ik wil per se een vrije keuze hebben in schade hersteller. Ik heb drama's gezien en gehoord van de gevolgen van de goedkoopste verzekering en uitgeknepen schadeherstellers die het werk afraffelen omdat ze anders geen boterham meer kunnen verdienen. Een dorp verderop zit een schade hersteller die ik goed ken, ik weet wat voor werk en garantie hij levert en daar ga ik heen als er wat aan moet gebeuren. Hij is dus ook niet de goedkoopste. En dit is me een duurdere verzekering waard, want in de 20 jaar dat ik en m'n partner auto rijden gebeurde er elke 3 tot 4 jaar wel wat dat we door toedoen van een ander schade hebben. En als ik zie hoe sommige piloten tegenwoordig op de weg zitten...o_O

En als er iets kapot is, dan laat ik het repareren. Die auto MOET goed zijn. Da's een tic die ik heb, waarschijnlijk. Maar ik denk ook dat bijhouden op den duur beter is dan het op laten lopen van reparaties tot men vaak op een punt komt dat het "teveel" of "te duur" is geworden. En daar gaat dan je restwaarde.

Jij hebt je auto in 2020 gekocht, ik in 2014. Jij kocht 'm waarschijnlijk net voor de krapte op de occasionmarkt waardoor je waarschijnlijk ook weinig afschrijving zult hebben. Onze VW Polo uit 2010 hebben we in 2011 gekocht met 20.000km. Nu heeft dat ding ruim 150.000km gereden. De km-kostprijs van die auto is €0,28 per kilometer. Ook dit bedrag is inclusief wegenbelasting, verzekering, banden, remmen enz...

En nu kan ik gokken wat jij denkt; "Hmm, zo'n Polo is goedkoper in verzekering en wegenbelasting dan elke Lexus ooit. Die 19 cent per km kunnen dan ook niet de volledige kosten per km zijn die ik daadwerkelijk gemaakt heb.".

Ik ben de autokosten gaan bij houden omdat ik het bij 1 auto wilde proberen (de IS250) hoeveel moeite dat nu kost; gewoon bijhouden wat alle kosten zijn. Dat bleek mee te vallen, Spritmonitor maakt terugkerende kosten makkelijk toe te voegen. Daarom ben ik bij de MX-5 vanaf de aanschaf dat ook gaan doen. Niet veel later ben ik bij de Polo begonnen omdat die last kreeg van een beruchte TSI-kwaal; olieverbruik. Brandstofverbruik ben ik ook gaan bijhouden en ik ben daarna er een keer voor gaan zitten om alle reeds gemaakte kosten een keer in te voeren in Spritmonitor. Ik hou ook de bandenwissels bij nadat ik de winterset met de zomerset heb verwisseld en zo kan ik ook terugzien wat de bandenslijtage is geweest van welke set banden.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat ik gek ben dat ik me hiermee bezig houd. En dat mag. Dat vind ik geen probleem hoor. Maar ik weet inmiddels ook wel dat na woonlasten (koophuis in mijn geval), het meeste geld in de auto's gaat zitten. En als ik dan inzichtelijk heb waar het geld dan precies in gaat zitten, dan kan ik besluiten naar een andere verzekering te gaan. Of een ander bedrijf voor het onderhoud, of voor de banden. Maar, ik kan nu ook tot op de euro nauwkeurig zeggen of bijvoorbeeld private lease voor ons een optie is. En dat is heel duidelijk: neen. Dat is niet voordeliger. Bij lange na niet zelfs. Waar kan ik dan een auto als een IS250 private leasen voor €306,02 per maand? Een D-segment auto met minstens 200PK en max 15.000km per jaar voor 60 maanden varieert tussen de €730,- en €950,- per maand. Exclusief "brandstof" want er zitten ook wat elektrische auto's tussen voor dat bedrag (AutoWeek private lease overzicht). Inclusief brandstof (Aral Ultimate 102) heeft de IS250 me €453,70 per maand gekost, met min of meer dezelfde "zekerheid" dat mobiliteit gegarandeerd is inclusief uitstekend vervangend vervoer :sneaky::giggle:.

Dus: koop gewoon een mooie gebruikte Lexus die past bij wat je maandelijks kunt missen en onderhoudt dat ding gewoon goed/netjes en je rijdt er prima bij voor niet de hoofdprijs.
Ik geef je helemaal gelijk hoor, ik vind het juist leuk om bij te houden wat het allemaal doet met de cijfertjes. Deed ik met de vorige auto ook, en dan zie je idd wat verschillen.

En omdat jij je wagen al een stuk langer hebt, ben ik dus benieuwd naar jouw cijfertjes.

Nu zullen over het algemeen genomen onderhoud/reparatie/wegenbelasting wel hetzelfde zijn.

Verzekering is natuurlijk persoonsafhankelijk, en afschrijving vooral afhankelijk van het moment van aankoop. (Die lijkt idd bij mij op dit moment gunstig geweest)
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hier moet je dan mrb, verzekering en afschrijving bij optellen.
Als afschrijving zou je kunnen nemen het verschil tussen waarvoor je hem hebt gekocht en de vraagprijs op marktplaats voor nagenoeg dezelfde auto.
Ja dan zit ik op 32 cent.

Afschrijving is er nauwelijks, vergelijkbare wagens bj/km staan nu duurder te koop dan wanneer ik hem kocht.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hoe informatief ook, TS wou info over de twee verschillende GS-en, ik denk dat de kosten van een IS 250 en afschrijving dan niet echt relevant zijn.
Dit is meer iets voor een nieuw topic denk ik zo.
Ja daar zat ik zelf ook al aan te denken.. sorry..
Ik denk dat het topic geen lane assist heeft 🤣
 
  • Haha
Waarderingen: D43m0n

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Hier moet je dan mrb, verzekering en afschrijving bij optellen.
Als afschrijving zou je kunnen nemen het verschil tussen waarvoor je hem hebt gekocht en de vraagprijs op marktplaats voor nagenoeg dezelfde auto.
Waarom vraagprijs van Marktplaats en niet de prijzen die verschijnen in bijvoorbeeld de koerslijst bij de ANWB? Sowieso zullen particuliere verkopers op Marktplaats te allen tijde de hoofdprijs proberen te vangen als ze een auto verkopen, die prijzen zijn dus niet objectief.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Waarom vraagprijs van Marktplaats en niet de prijzen die verschijnen in bijvoorbeeld de koerslijst bij de ANWB? Sowieso zullen particuliere verkopers op Marktplaats te allen tijde de hoofdprijs proberen te vangen als ze een auto verkopen, die prijzen zijn dus niet objectief.
Mja, prijsbepaling is altijd lastig. Een inruil is altijd minder dan directe verkoop met eventuele korting die je geeft. Maar je kunt prima je afschrijvingskosten simuleren door een realistische verkoopprijs te bepalen door diverse bronnen te raadplegen.
De koerslijsten vind ik doorgaans dusdanig laag dat ik me afvraag hoe ze op zulke prijzen komen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Mij boeit de afschrijving totaal niet, anders had ik wel een Twingo gekocht. Ik heb een Lexus omdat ik deze wil, niet om de kosten.
Een auto in dit segment is een emotionele keuze, niet financieel.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Mij boeit de afschrijving totaal niet, anders had ik wel een Twingo gekocht. Ik heb een Lexus omdat ik deze wil, niet om de kosten.
Een auto in dit segment is een emotionele keuze, niet financieel.
Voor mij was het wel een financiële keuze: ik wilde de beste auto die ik kon krijgen met het budget dat ik had.
 
  • Haha
Waarderingen: D43m0n

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Maar... Wat is nou het verschil tussen een GS 300h en 450h behalve de aandrijflijn, gewicht, badge en kosten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
De 450h f sport heeft meesturende achterwielen, de 300h niet.
Daarnaast heeft de 450h een ander differentieel en volgens mij ook een sterkere elektromotor.
Persoonlijk vind ik de GS te veel auto voor de 2,5L I4 die ook in de Camry ligt. Bij de IS300H werkt dat prima, maar de GS voelt sloom en log aan. Met de 450h kun je gasgeven wanneer het nodig is en verder in comfort en relaxt verder rijden. De 450h doet alles ‘effortless’ en dat geeft een super fijne en luxe ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: LEX(D)US en Erik S

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
De 450h f sport heeft meesturende achterwielen, de 300h niet.
Daarnaast heeft de 450h een ander differentieel en volgens mij ook een sterkere elektromotor.
Meer aandrijflijn dus, maar interieur? Uiterlijk? Als je ze naast elkaar zet zie je dan verschil? (Buiten de badge)
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
De 450h f sport heeft meesturende achterwielen, de 300h niet.
Daarnaast heeft de 450h een ander differentieel en volgens mij ook een sterkere elektromotor.
Persoonlijk vind ik de GS te veel auto voor de 2,5L I4 die ook in de Camry ligt. Bij de IS300H werkt dat prima, maar de GS voelt sloom en log aan. Met de 450h kun je gasgeven wanneer het nodig is en verder in comfort en relaxt verder rijden. De 450h doet alles ‘effortless’ en dat geeft een super fijne en luxe ervaring.
Vergeet ook de "2e" versnelling niet om door te kunnen trekken tot de 250.
Ik kan alvast bevestigen dat de 2,5 in de IS300h inderdaad een fijne combinatie is, ik kan me voorstellen dat dit in de zwaardere GS net iets minder dynamisch is.
Ik blijf bij het advies om te proberen in 1 dag in zowel de 450 als de 300 proef te rijden. Het echte verschil zit puur in de kracht en snelheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie en Arbitrator

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Dan lijkt het dat als je slipstreamt achter een vrachtwagen met 80 km/h om te hypermilen zoals ik wordt het een 300h.
Dragrace je wel eens op het circuit zoals "anderen" dan wordt het een 450h.