Lexus Gs300 99

dhrprojectx

Nieuw hier
13 okt 2024
8
35
3
Auto is een vervoermiddel, maar hier zeker meer dan dat. Een hobby, een uitlaatklep, een way of life zeg ik altijd.

Na ruim 25 jaar V.A.G gereden te hebben, incl het wereldje wat er bij hoort uitbundig meegemaakt te hebben. En bijna elke meeting wel gehad te hebben internationaal als nationaal. Heb ik besloten 3 a 4 jaar geleden de overstap te maken naar Japanse degelijkheid. En wauw ! Dat had ik toch zoveel jaren eerder moeten doen. Begrijp me niet verkeerd, het V.A.G wereldje fantastische wagens tot bj 2000 ongeveer. Alles daarna is geen Volkswagen of Audi waardig. Althans dat vind ik....Slecht ontwerp, slechte techniek, kwaliteit in het algemeen best belabberd. Special tools hier special tools daarvoor. Zuigerveren gezeik, (automaat) schakel bak gezeik. Slechte diesels na de 1.9 tdi tijd, slecht interieur kwaliteit etc. Ik was na mijn laatste V.A.G toe aan iets nieuws, en kon niet slagen in het duitse segment. Mijn laatste V.A.G auto was een Audi Quattro UrS6 C4 V8 uit 1995. 4.2L no nonsense. Ik heb een Audi 100 C3 typ44 gereden bj88 de 2.3 5 cilinder 2 maal zelfs heerlijke wagens. Ik heb een Audi Coupe V6 B4 Quattro uit 1991 gehad. Veel Golfjes, sommige met redelijk dik vermogen gereden. 200pk Golf dieseltje en een paar geleden mijn Golf 2 16v gti kr verkocht. En nu voor het eerst, helemaal out of the blue zonder enige kennis van de Japanse auto's zo deze scene in gestapt. En eerlijk is eerlijk, toen ik deze wagen ergens in 1998 voor het eerst zag dacht ik echt wat een ontzettend lelijke wagen. Als daily ? nooit ! Die koplampen en die achterkant bleghhh was het altijd. Maar dat vond ik ook van de eerste Audi a4 na de 100 en 80 periode het was wennen. Maar de sympathie is in de loop der jaren wel opgebloeid. Eigenwijze wagens met een redelijk tijdloos design, zo omschrijf ik de Lexus Gs. En tot nu toe helemaal nergens spijt van. Ben erg blij met de Lexus ! Uiteraard heb ik die inmiddels lekker naar me eigen hand gezet.

Stnd gekocht paar jaar geleden, was redelijk tot goed bijgehouden gelukkig.
Alles was nog volledig stnd aan de wagen, niet versleuteld geen petjes sjonnie bak heerlijk !
Uitlaat, onderstel, interieur, motorisch, als cosmetisch gewoon helemaal oem.
Uiteraard meteen na de koop groot onderhoud aan het hartje gegeven. Oftewel een grote beurt, incl kleppendeksels en alles wat erbij hoort.
Distributie was al gedaan dus dat geld kon mooi aan wat anders besteed worden.
Na een half jaar rijden, begonnen alle rubbers. En eigenlijk het hele onderstel wel, te rammelen en te piepen en te kraken.
Dat was ik niet gewend, en zeker niet zoveel en hard haha
Altijd Quattro gereden hiervoor of voorwiel aangedreven, dit was/is me eerste rdw met compleet ander onderstel dan ik gewend was dus moest even wennen.
Zoiezo is de wagen stnd best slap(comfort) afgeveerd en ook die waren net zoals de schokbrekers wel redelijk aan vervanging toe.
We begonnen met een lijstje

Schroefset moest er komen want onder N.A.P rijden is wel een must dus dat is een Tein schroefset geworden.
In totaal is de auto 8cm rond om verlaagd, geen stuiter hok maar voelt niet meer als een dweil aan.
Toen alles los was en ik onder de wagen doorliep dacht ik fock it ook oud we gaan gewoon all in !
Besloten om mijn hele onderstel aan te pakken. Op zoek geweest naar alle oem rubbers stangen bussen etc. Maar snel besloten om toch alles aftermarket te doen. Veel goede recensies gelezen uit de USA omtrent bepaalde onderdelen. En met die kennis beetje gaan rond snuffelen
In mijn ogen in sommige dingen is dat beter, zeker als je wat lager wil rijden. En ja de prijs, me schroefset was 1000 euro compleet. Daar had ik net 2 rubbers en een veertje voor bij Lexus/Toyota. En ja weet het auto rijden kost geld, oem is meestal beter maar soms beetje out of the box denken is niet verkeerd. ''Het ken ook te gek !'' Zoals we hier in de kop van Noord Holland zeggen lol. Mijn volledig onderstel bestaat eigenlijk nu, vanaf veerpoot tot aan de diff rubbers aan toe. Uit alles van Megan racing en Hardrace SPC. Hardrace poly Bussen/rubbers. Nieuwe verstelbare spoorstangen van Hardrace, verstelbare draagarmen, SPC draagarmen voor, verstelbare trekstangen, verstelbare camberarmen van Hardrace, dikkere stab stangen van Megan racing, Megan racing rolcentrum 30mm gemonteerd en subframe hangt in poly bussen. Stuk minder kwijt dan oem. En in mijn ogen net even wat beter kwa, kwaliteit, verstelbaarheid en onderhoud is makkelijker eraan. Tot nu toe is het een kart, wegligging is fenomenaal heerlijk sturende auto en de kont volgt goed. Bocht in bocht uit het maakt niet uit, wat een verschil met eerst. Moet erbij zeggen, ik heb zowel voor als achter een veerpootbrug van Megan Racing ook onder torsie erop gezet. Hey dat maakt net die paar % meer uit. Incl het gevoel wat erbij hoort en krijgt. Maar goed we gaan verder, de banden en velgen
De stnd velgen, voorzien van wat slecht durex rubber. Waren inmiddels wel aan vervanging toe, ik d8 mooi moment om te shoppen voor velgen. Stnd velgen werden winterwielen. En voor de zomere dagen mooie dikke rims. Dus zo gezegd en zo gedaan, Marktplaats opgestart en op zoek naar velgen. Niet meer naar 5x112 of 4x100 of 5x100 zoeken maar 5x114.3. Vage rare maat d8 ik. En net wat te weinig velgen in mijn inziens waren er te koop. Knappe 2de hands set werd hem niet

Uitgekomen bij JR wheels en daar een setje op maat laten maken kwa J en ET waarde
4x nieuwe 19 inch JR wielen. 8.5j voor en 9.5j achter. ET32 voor en ET35 achter
Dat was zeker een dikke upgrade, nu stond er echt een wagen. In plaats van een te dikke koets met wat zielige velgjes.
stnd vind ik het zo niet ogen blegghhh

Maandje later de ramen laten blinderen, Lexus gs430 achterlichten erin, en kont kaal gemaakt kwa belettering.
Mooi in het zonnetje gepoetst zat ik op een stoel en had wel zoiets van ja er mist iets....
En daarmee bedoel ik niet een hersencel bij mij zelf. Maar kwa looks als ik naar de auto keek.
En plots wist ik het ! ik laat me dak zwart wrappen, zo gezegd zo gedaan.
Mooi hoogglans piano black op het dak. Ik heb toen ook meteen de 2 strips die over het dak lopen. Waar dat stnd dat vinyl troep op zit, meteen hoogglans zwart laten spuiten. Smoelt een heel stuk beter. Grilletje zwart gemaakt, TTE lip besteld en in hoogglans zwart laten spuiten. Zelf gemonteerd, koplampen opgepoetst ja stond er mooi bij.

tekst gaat hieronder verder (sorry lang van stof lol)
 
Laatst bewerkt:
Paar dagen later ging plots me abs lampje branden, na wat uitzoek werk bleek de drukaccumulator stuk/leeg te zijn.
Ik naar de Toyota dealer wat gevraagd, kwam erop neer dat het 1500 euro ging kosten. Hele abs unit moest vervangen worden.
In de avond mooi op de computer wat nummers vergeleken (en amerikaanse forums gelezen te hebben) los de drukaccumulator besteld. a 150 euro, en een avondje sleutelen. Daarna ontluchten met techstream via de obd en voila. Ik blij ei hij deed het weer fantastisch eigenlijk beter dan daarvoor zelfs.
Dus die zat er al een tijdje aan te komen, gaan gemiddeld tussen de 10 en 17 jaar mee. Die ik vervangen had was nog de originele dus super netjes.
Brandstofpomp gedaan gewoon uit voorzorg incl filters. Dat was ook nog nooit gedaan, en heb wel eens in het verleden met een kapotte brandstofpomp gestaan. Daar ging geen gezoem vooraf gewoon op de Lely Dijk plof boink uit. Dus om dit te voorkomen ook maar gedaan. Was verrassend makkelijk, eigenlijk alles wel tot nu toe. Er is over nagedacht dat er ook bij een lexus ooit onderhoud moet gebeuren en tot nu toe is dat goed te doen allemaal.

Inmiddels begon de 20+ jarige uitlaat ook ze laatste adem uit te blazen. En niet alleen aan de achterkant maar overal begon ie echt slecht te worden. Stnd spruitstuk is gewoon vanwege emissie bende niet optimaal en was erg roestig (pekel troep)
Besloten om toen ook meteen een nieuw spruitstuk te nemen van Revel work. En vanaf middendemper naar achteren, een compleet rvs set ook van Revel te monteren mooi voor de deur op bokkies zonnetje erbij heerlijk ! Gestart en wauw ! mooie no drone set, heerlijke roffel 6 cilinder roffel zonder Honda scheurijzer herrie lol. Auto reageerde er ook beter op gasreactie wat sneller en vloeiender opbouw van de toeren wat meer pit en trekkracht. Smoelt goed aan de achterkant, dus dat was geslaagd dacht ik zo. De rest van de pijp vanaf middendemper naar voren was redelijk nog en helaas niet te bestellen. Megan racing had ze ooit kant en klaar maar die zijn al 7 jaar uit de running. Inmiddels is de Y pipe wat dus tussen spruitstuk en middendemper zit gaar (lag een grote sjorband op de snelweg) dus die is ook aan vervanging toe. Die wordt eind deze maand gedaan bij JMtuning. Mooi kwaliteit en misschien nog kleine keuze uit geluid. Want stnd middendemperpot wordt vervangen voor een high flow no drone middendemper. Komt die mooie 6 cilinder roffel en op hogere toeren dat echte 2jz geluid er nog meer uit ! geen pops en bangs maar gewoon Jumjum zeggen we dan als auto liefhebbers.

Beetje meer in de JDM wereld lezende, begreep ik al snel dat de 2jz generatie een betrouwbaar iets was. En dat ik toch wel een bijzondere wagen had gekocht. Althans dat zegt de tunings wereld, en autoliefhebbers en eigenlijk alles wat je opzoekt is wel positief over deze generatie.
Tot op de dag van vandaag heeft hij mij niet in de steek gelaten. Krijgt ze beurtjes op tijd, en dan meteen ook de bak atf deels verversen. Stuur olie vervangen, van zwart naar limo rood weer. En ik vond het afgelopen zomer wel tijd om de auto weer wat liefde te geven.
Beetje Auto-rock kijken(goede zaak voor lexus spullen) en forums af enzo. Mooi lijstje gemaakt en wat besteld. Nieuwe onderste deurrubbers besteld en gemonteerd. Dat zijn die helemaal onderaan de deur zitten. Bij dichtdoen sluiten die de dorpels af. Die rondom allemaal vervangen, kwam al in kleur aan vanuit japan. Zilver 199, en een klusje van een half uurtje. Niet los leverbaar in Europa wel met onderste deur paneel maar dan kwam je op 500 per deur uit. Nu oem nummers gezocht en toen was het 17 euro per strip en al in kleur. Kleine rubbers maar maakt de wagen kwa aanzien vanaf de zijkant weer kloppend.
Tafeltje gemonteerd (je moet er van houden) Custom matten set voor zowel voor als achter laten maken. De stnd matten waren aan vervanging toe. En ik d8 ach we doen eens gek.
Van Audio Systems een 2 ohm compo set ter vervanging van het origineel. Zowel voor als achter. Paar speaker adapters besteld op ebay en gaan met die banaan. Overzicht gezocht van de bekabeling en was met een uurtje wel gedaan. Stnd sub vervangen voor een 10 inch 2 ohm 175watt rms free air Kicker woofer. Uit de marine serie, dus uv bestendig en vocht en alles. Niet te gek, stnd is het een 70 watt woofertje. Maar die was uitgedroogd en was kapot gespeeld. En met 3 kids, vrouw mag er aan de kofferbak ruimte weinig tot niets ingeleverd worden (veerpootbrug zit er al, maar 2 grote koffers passen perfect). De nieuwe woofer gewoon op originele amp aangesloten. En speelt top ! clipt niet en als je bedenkt dat er geen 2x 12 inch dubbelspoel 5000watt kisten achterin staan te spelen. Is dit een hele goede upgrade voor net aan 200 euro ex het composetje dan. En die erg lang weer mee kan. En op originele plaats weer gemonteerd is incl bracket. (bracket monteer je op lege plaats waar de originele sub zat, en nieuwe sub maak je vast in de bracket) en zo is alles weer netjes. 3de remlicht eroverheen hoedenplank terug bank terug en klaar. En dat gewoon zonder boren of extra gaten te maken. Daarna het trucje toegepast wat via de stnd navi radio incl Pioneer kan. Had ik via onze Amerikaanse vrienden forum. Hey en het geluid ? dat is 10+ magistraal geworden. Check Youtube kan ook bij de LS incl Pioneer systeem niet bij non nav en Nakka systemen. Vanaf 1998 tot 2005 type d8 ik. Ook zonder je speakers te veranderen is dit wel een heel goed iets om te doen.

Een cold air intake kit van HPS besteld dat is een set incl hitteschild. Knappe set, helaas niet. Zoals vroeger geleverd van een ander merk genaamd SRT met custom ecu erbij. Maar de Europese ecu units zijn op kleine waardes beetje zelflerend. Monteren met accu los en na monteren 5 min stationair laten lopen. Meteen ook van Figs engineering een header heatshield besteld. Dat scheelt een heleboel hitte onder de kap en ziet er mooi uit. De flow van de koelvinnen incl header shield zorgt ervoor dat de hitte onder de auto verdwijnt. En een stuk minder hitte dus onder de kap.

Al met al is de auto nu op dit moment in top staat en wil het zo houden ook. Hij rijd magistraal, pakt erg goed op en trekt heerlijk door. Het geluid is prachtig zowel uitlaat als inlaat. Heerlijke cruiser is het, met een beetje sportie ondertoon en looks maar niet teveel beetje bescheiden gebleven. Ik cruise meer en vind dat fijner dan dat racen en rossen. Die tijd hebben wel gehad. Maar als het moet dan is het er ook en kan je ervan op aan.

Op de nog te doen lijst staat nog een keer laten polijsten en toch misschien een big brake setje. Niet omdat het kwa vermogen allemaal zo spannend is, maar het staat gewoon zo uber geil.....
Gaat binnenkort naar de spuiter heeft er 1 met een micra tegen me bumper aangezeten. Scheur erin nu bah, en dan laat ik me bumper herstellen en meteen het gedeelte tussen de 2 uitlaat pijpen zwart spuiten. Voor de rest oprijden, zal me laatste wagen zijn met de huidige EU groen kots regels. Electra doen we op de kermis. En tsja nu een Lexus ik weet niets beters meer te verzinnen.

Foto's zeggen meer als deze hele lap tekst hierboven. Gegroet en misschien tot ziens op de weg of op een meeting
Gr Robbie
 
Laatst bewerkt:
20220420_134216_HDR.jpg
20210816_165259_HDR.jpg
20210313_102251_HDR.jpg
20210305_090627.jpg
20210825_114647_HDR.jpg
20210720_163951_HDR.jpg
20220326_145433_HDR.jpg
20220821_162445.jpg
20240827_115006.jpg
20230207_120125.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wow! wow! en nóg eens Wow!
Hoezo fanatiek? Gave bak geworden, nu proberen om 'm zo lang mogelijk netjes te houden.
Welkom!
 
Oog voor detail of subtiele verwijzing . . . dat verkeersbord: de pijl wijst de goede kant op, niet achterom/achteruit, Gas erop, VOORUIT met dat ding!!!
20240629_211853.jpg


Wat een bak, dat is genieten geblazen (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Dirk_S
Is het nou wel een goed idee om een viltmat over de airbags te leggen en voor de passagiersairbag ook nog eens een koffietray te plaatsen? :unsure:
Just asking, ik weet het, ik wordt een oude zeur.....