- 13 okt 2024
- 14
- 54
- 13
Auto is een vervoermiddel, maar hier zeker meer dan dat. Een hobby, een uitlaatklep, een way of life zeg ik altijd.
Na ruim 25 jaar V.A.G gereden te hebben, incl het wereldje wat er bij hoort uitbundig meegemaakt te hebben. En bijna elke meeting wel gehad te hebben internationaal als nationaal. Heb ik besloten 3 a 4 jaar geleden de overstap te maken naar Japanse degelijkheid. En wauw ! Dat had ik toch zoveel jaren eerder moeten doen. Begrijp me niet verkeerd, het V.A.G wereldje fantastische wagens tot bj 2000 ongeveer. Alles daarna is geen Volkswagen of Audi waardig. Althans dat vind ik....Slecht ontwerp, slechte techniek, kwaliteit in het algemeen best belabberd. Special tools hier special tools daarvoor. Zuigerveren gezeik, (automaat) schakel bak gezeik. Slechte diesels na de 1.9 tdi tijd, slecht interieur kwaliteit etc. Ik was na mijn laatste V.A.G toe aan iets nieuws, en kon niet slagen in het duitse segment. Mijn laatste V.A.G auto was een Audi Quattro UrS6 C4 V8 uit 1995. 4.2L no nonsense. Ik heb een Audi 100 C3 typ44 gereden bj88 de 2.3 5 cilinder 2 maal zelfs heerlijke wagens. Ik heb een Audi Coupe V6 B4 Quattro uit 1991 gehad. Veel Golfjes, sommige met redelijk dik vermogen gereden. 200pk Golf dieseltje en een paar geleden mijn Golf 2 16v gti kr verkocht. En nu voor het eerst, helemaal out of the blue zonder enige kennis van de Japanse auto's zo deze scene in gestapt. En eerlijk is eerlijk, toen ik deze wagen ergens in 1998 voor het eerst zag dacht ik echt wat een ontzettend lelijke wagen. Als daily ? nooit ! Die koplampen en die achterkant bleghhh was het altijd. Maar dat vond ik ook van de eerste Audi a4 na de 100 en 80 periode het was wennen. Maar de sympathie is in de loop der jaren wel opgebloeid. Eigenwijze wagens met een redelijk tijdloos design, zo omschrijf ik de Lexus Gs. En tot nu toe helemaal nergens spijt van. Ben erg blij met de Lexus ! Uiteraard heb ik die inmiddels lekker naar me eigen hand gezet.
Stnd gekocht paar jaar geleden, was redelijk tot goed bijgehouden gelukkig.
Alles was nog volledig stnd aan de wagen, niet versleuteld geen petjes sjonnie bak heerlijk !
Uitlaat, onderstel, interieur, motorisch, als cosmetisch gewoon helemaal oem.
Uiteraard meteen na de koop groot onderhoud aan het hartje gegeven. Oftewel een grote beurt, incl kleppendeksels en alles wat erbij hoort.
Distributie was al gedaan dus dat geld kon mooi aan wat anders besteed worden.
Na een half jaar rijden, begonnen alle rubbers. En eigenlijk het hele onderstel wel, te rammelen en te piepen en te kraken.
Dat was ik niet gewend, en zeker niet zoveel en hard haha
Altijd Quattro gereden hiervoor of voorwiel aangedreven, dit was/is me eerste rdw met compleet ander onderstel dan ik gewend was dus moest even wennen.
Zoiezo is de wagen stnd best slap(comfort) afgeveerd en ook die waren net zoals de schokbrekers wel redelijk aan vervanging toe.
We begonnen met een lijstje
Schroefset moest er komen want onder N.A.P rijden is wel een must dus dat is een Tein schroefset geworden.
In totaal is de auto 8cm rond om verlaagd, geen stuiter hok maar voelt niet meer als een dweil aan.
Toen alles los was en ik onder de wagen doorliep dacht ik fock it ook oud we gaan gewoon all in !
Besloten om mijn hele onderstel aan te pakken. Op zoek geweest naar alle oem rubbers stangen bussen etc. Maar snel besloten om toch alles aftermarket te doen. Veel goede recensies gelezen uit de USA omtrent bepaalde onderdelen. En met die kennis beetje gaan rond snuffelen
In mijn ogen in sommige dingen is dat beter, zeker als je wat lager wil rijden. En ja de prijs, me schroefset was 1000 euro compleet. Daar had ik net 2 rubbers en een veertje voor bij Lexus/Toyota. En ja weet het auto rijden kost geld, oem is meestal beter maar soms beetje out of the box denken is niet verkeerd. ''Het ken ook te gek !'' Zoals we hier in de kop van Noord Holland zeggen lol. Mijn volledig onderstel bestaat eigenlijk nu, vanaf veerpoot tot aan de diff rubbers aan toe. Uit alles van Megan racing en Hardrace SPC. Hardrace poly Bussen/rubbers. Nieuwe verstelbare spoorstangen van Hardrace, verstelbare draagarmen, SPC draagarmen voor, verstelbare trekstangen, verstelbare camberarmen van Hardrace, dikkere stab stangen van Megan racing, Megan racing rolcentrum 30mm gemonteerd en subframe hangt in poly bussen. Stuk minder kwijt dan oem. En in mijn ogen net even wat beter kwa, kwaliteit, verstelbaarheid en onderhoud is makkelijker eraan. Tot nu toe is het een kart, wegligging is fenomenaal heerlijk sturende auto en de kont volgt goed. Bocht in bocht uit het maakt niet uit, wat een verschil met eerst. Moet erbij zeggen, ik heb zowel voor als achter een veerpootbrug van Megan Racing ook onder torsie erop gezet. Hey dat maakt net die paar % meer uit. Incl het gevoel wat erbij hoort en krijgt. Maar goed we gaan verder, de banden en velgen
De stnd velgen, voorzien van wat slecht durex rubber. Waren inmiddels wel aan vervanging toe, ik d8 mooi moment om te shoppen voor velgen. Stnd velgen werden winterwielen. En voor de zomere dagen mooie dikke rims. Dus zo gezegd en zo gedaan, Marktplaats opgestart en op zoek naar velgen. Niet meer naar 5x112 of 4x100 of 5x100 zoeken maar 5x114.3. Vage rare maat d8 ik. En net wat te weinig velgen in mijn inziens waren er te koop. Knappe 2de hands set werd hem niet
Uitgekomen bij JR wheels en daar een setje op maat laten maken kwa J en ET waarde
4x nieuwe 19 inch JR wielen. 8.5j voor en 9.5j achter. ET32 voor en ET35 achter
Dat was zeker een dikke upgrade, nu stond er echt een wagen. In plaats van een te dikke koets met wat zielige velgjes.
stnd vind ik het zo niet ogen blegghhh
Maandje later de ramen laten blinderen, Lexus gs430 achterlichten erin, en kont kaal gemaakt kwa belettering.
Mooi in het zonnetje gepoetst zat ik op een stoel en had wel zoiets van ja er mist iets....
En daarmee bedoel ik niet een hersencel bij mij zelf. Maar kwa looks als ik naar de auto keek.
En plots wist ik het ! ik laat me dak zwart wrappen, zo gezegd zo gedaan.
Mooi hoogglans piano black op het dak. Ik heb toen ook meteen de 2 strips die over het dak lopen. Waar dat stnd dat vinyl troep op zit, meteen hoogglans zwart laten spuiten. Smoelt een heel stuk beter. Grilletje zwart gemaakt, TTE lip besteld en in hoogglans zwart laten spuiten. Zelf gemonteerd, koplampen opgepoetst ja stond er mooi bij.
tekst gaat hieronder verder (sorry lang van stof lol)
Na ruim 25 jaar V.A.G gereden te hebben, incl het wereldje wat er bij hoort uitbundig meegemaakt te hebben. En bijna elke meeting wel gehad te hebben internationaal als nationaal. Heb ik besloten 3 a 4 jaar geleden de overstap te maken naar Japanse degelijkheid. En wauw ! Dat had ik toch zoveel jaren eerder moeten doen. Begrijp me niet verkeerd, het V.A.G wereldje fantastische wagens tot bj 2000 ongeveer. Alles daarna is geen Volkswagen of Audi waardig. Althans dat vind ik....Slecht ontwerp, slechte techniek, kwaliteit in het algemeen best belabberd. Special tools hier special tools daarvoor. Zuigerveren gezeik, (automaat) schakel bak gezeik. Slechte diesels na de 1.9 tdi tijd, slecht interieur kwaliteit etc. Ik was na mijn laatste V.A.G toe aan iets nieuws, en kon niet slagen in het duitse segment. Mijn laatste V.A.G auto was een Audi Quattro UrS6 C4 V8 uit 1995. 4.2L no nonsense. Ik heb een Audi 100 C3 typ44 gereden bj88 de 2.3 5 cilinder 2 maal zelfs heerlijke wagens. Ik heb een Audi Coupe V6 B4 Quattro uit 1991 gehad. Veel Golfjes, sommige met redelijk dik vermogen gereden. 200pk Golf dieseltje en een paar geleden mijn Golf 2 16v gti kr verkocht. En nu voor het eerst, helemaal out of the blue zonder enige kennis van de Japanse auto's zo deze scene in gestapt. En eerlijk is eerlijk, toen ik deze wagen ergens in 1998 voor het eerst zag dacht ik echt wat een ontzettend lelijke wagen. Als daily ? nooit ! Die koplampen en die achterkant bleghhh was het altijd. Maar dat vond ik ook van de eerste Audi a4 na de 100 en 80 periode het was wennen. Maar de sympathie is in de loop der jaren wel opgebloeid. Eigenwijze wagens met een redelijk tijdloos design, zo omschrijf ik de Lexus Gs. En tot nu toe helemaal nergens spijt van. Ben erg blij met de Lexus ! Uiteraard heb ik die inmiddels lekker naar me eigen hand gezet.
Stnd gekocht paar jaar geleden, was redelijk tot goed bijgehouden gelukkig.
Alles was nog volledig stnd aan de wagen, niet versleuteld geen petjes sjonnie bak heerlijk !
Uitlaat, onderstel, interieur, motorisch, als cosmetisch gewoon helemaal oem.
Uiteraard meteen na de koop groot onderhoud aan het hartje gegeven. Oftewel een grote beurt, incl kleppendeksels en alles wat erbij hoort.
Distributie was al gedaan dus dat geld kon mooi aan wat anders besteed worden.
Na een half jaar rijden, begonnen alle rubbers. En eigenlijk het hele onderstel wel, te rammelen en te piepen en te kraken.
Dat was ik niet gewend, en zeker niet zoveel en hard haha
Altijd Quattro gereden hiervoor of voorwiel aangedreven, dit was/is me eerste rdw met compleet ander onderstel dan ik gewend was dus moest even wennen.
Zoiezo is de wagen stnd best slap(comfort) afgeveerd en ook die waren net zoals de schokbrekers wel redelijk aan vervanging toe.
We begonnen met een lijstje
Schroefset moest er komen want onder N.A.P rijden is wel een must dus dat is een Tein schroefset geworden.
In totaal is de auto 8cm rond om verlaagd, geen stuiter hok maar voelt niet meer als een dweil aan.
Toen alles los was en ik onder de wagen doorliep dacht ik fock it ook oud we gaan gewoon all in !
Besloten om mijn hele onderstel aan te pakken. Op zoek geweest naar alle oem rubbers stangen bussen etc. Maar snel besloten om toch alles aftermarket te doen. Veel goede recensies gelezen uit de USA omtrent bepaalde onderdelen. En met die kennis beetje gaan rond snuffelen
In mijn ogen in sommige dingen is dat beter, zeker als je wat lager wil rijden. En ja de prijs, me schroefset was 1000 euro compleet. Daar had ik net 2 rubbers en een veertje voor bij Lexus/Toyota. En ja weet het auto rijden kost geld, oem is meestal beter maar soms beetje out of the box denken is niet verkeerd. ''Het ken ook te gek !'' Zoals we hier in de kop van Noord Holland zeggen lol. Mijn volledig onderstel bestaat eigenlijk nu, vanaf veerpoot tot aan de diff rubbers aan toe. Uit alles van Megan racing en Hardrace SPC. Hardrace poly Bussen/rubbers. Nieuwe verstelbare spoorstangen van Hardrace, verstelbare draagarmen, SPC draagarmen voor, verstelbare trekstangen, verstelbare camberarmen van Hardrace, dikkere stab stangen van Megan racing, Megan racing rolcentrum 30mm gemonteerd en subframe hangt in poly bussen. Stuk minder kwijt dan oem. En in mijn ogen net even wat beter kwa, kwaliteit, verstelbaarheid en onderhoud is makkelijker eraan. Tot nu toe is het een kart, wegligging is fenomenaal heerlijk sturende auto en de kont volgt goed. Bocht in bocht uit het maakt niet uit, wat een verschil met eerst. Moet erbij zeggen, ik heb zowel voor als achter een veerpootbrug van Megan Racing ook onder torsie erop gezet. Hey dat maakt net die paar % meer uit. Incl het gevoel wat erbij hoort en krijgt. Maar goed we gaan verder, de banden en velgen
De stnd velgen, voorzien van wat slecht durex rubber. Waren inmiddels wel aan vervanging toe, ik d8 mooi moment om te shoppen voor velgen. Stnd velgen werden winterwielen. En voor de zomere dagen mooie dikke rims. Dus zo gezegd en zo gedaan, Marktplaats opgestart en op zoek naar velgen. Niet meer naar 5x112 of 4x100 of 5x100 zoeken maar 5x114.3. Vage rare maat d8 ik. En net wat te weinig velgen in mijn inziens waren er te koop. Knappe 2de hands set werd hem niet
Uitgekomen bij JR wheels en daar een setje op maat laten maken kwa J en ET waarde
4x nieuwe 19 inch JR wielen. 8.5j voor en 9.5j achter. ET32 voor en ET35 achter
Dat was zeker een dikke upgrade, nu stond er echt een wagen. In plaats van een te dikke koets met wat zielige velgjes.
stnd vind ik het zo niet ogen blegghhh
Maandje later de ramen laten blinderen, Lexus gs430 achterlichten erin, en kont kaal gemaakt kwa belettering.
Mooi in het zonnetje gepoetst zat ik op een stoel en had wel zoiets van ja er mist iets....
En daarmee bedoel ik niet een hersencel bij mij zelf. Maar kwa looks als ik naar de auto keek.
En plots wist ik het ! ik laat me dak zwart wrappen, zo gezegd zo gedaan.
Mooi hoogglans piano black op het dak. Ik heb toen ook meteen de 2 strips die over het dak lopen. Waar dat stnd dat vinyl troep op zit, meteen hoogglans zwart laten spuiten. Smoelt een heel stuk beter. Grilletje zwart gemaakt, TTE lip besteld en in hoogglans zwart laten spuiten. Zelf gemonteerd, koplampen opgepoetst ja stond er mooi bij.
tekst gaat hieronder verder (sorry lang van stof lol)
Laatst bewerkt: