Lexus IS 300H trilling hobbelen tijdens zachtjes acceleren

ISbram

Nieuw hier
8 mei 2025
3
0
1
Goedemiddag allemaal,

Ik ben Bram ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb sinds een paar dagen een raar euvel met mijn IS 300h uit 2014.
Tijdens normaal acceleren trilt de hele auto en soms hobbelt deze ook alsof je kromme velgen hebt,
Uitlijning en balancering van de wielen is allemaal oke.
tijdens flinke acceleratie is er niks te merken.
Ik tank sinds een tijdje E10 en vroeg me af of het daar misschien iets mee te maken zou kunnen hebben.
De auto toont geen foutcodes.
Enkel wat ik ook merk maar dat merkte ik al toen ik de auto net kocht is dat zodra je rustig afremt en de auto onder de 15 km per uur zakt je een trilling voelt tijdens het remmen.
Dit zit niet in de remschijven maar lijkt ook uit de aandrijving te komen. Niet heel storend maar soms valt het op.

Heeft iemand van jullie dit misschien mee gemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Is de transmissiedemper, de rubberen schijf in je cardan misschien flink ingescheurd ?
Motorsteunen zou ook nog kunnen.

Trouwens, die E10 rommel heeft niet mijn voorkeur, en kosten per km maakt niet uit.
 
Geen idee of dit het is, maar er zit een demper in de transmissie die het schudden/trillen tijdens stoppen/starten van de brandstofmotor moet dempen. Mogelijk dat die het is. Je zegt dat tijdens flinke acceleratie niets te merken is? Wat doet je IS als je zo rustig rijdt dat je volledig elektrisch rijdt, trilt ie dan ook?

Als je optrekt naar een hogere snelheid en je laat ‘m uitrollen, trilt ie dan?

Als je stevig remt, trilt ie dan?
En als je voorzichtig remt, op zo’n manier dat je alleen afremt op de elektromotor, wat voel je dan?

E10 lijkt me hier niets mee te maken hebben.

Hoe dan ook, ik zou naar een dealer gaan. Maar misschien zit er een Toyota dealer of -specialist in de buurt als je niet al te ver meer durft te rijden. Het principe van de aandrijflijn is bij Lexus gelijk aan Toyota. Lexus heeft zwaardere, meer vermogende uitvoeringen maar het concept werkt hetzelfde. Is je auto jonger dan 10 jaar en heeft ie minder dan 200.000km gereden en is de laatste onderhoudsbeurt nog geen jaar en 15.000km geleden door een Lexus-dealer uitgevoerd, dan heb je mogelijk garantie. Maar bel eerst naar een dealer om dit af te stemmen.
 
Enkel wat ik ook merk maar dat merkte ik al toen ik de auto net kocht is dat zodra je rustig afremt en de auto onder de 15 km per uur zakt je een trilling voelt tijdens het remmen.
Dit zit niet in de remschijven maar lijkt ook uit de aandrijving te komen. Niet heel storend maar soms valt het op.
Dit stukje herken ik.
Zou het te maken kunnen hebben met de omschakeling in de aandrijving (van ICE naar electrisch)?

Of toch iets met een trillingsdemper, een modificatie waar ik over gelezen heb (o.a. op dit forum)?
(hoe kan ik zien of mijn IS die heeft?).

edit: zie nu pas dat @D43m0n ook al gereageerd had :oops:
 
Bedankt voor jullie reacties.

Naar de dealer brengen kan ik altijd nog doen. Ik ben zelf 13 jaar werkzaam geweest in een autobedrijf dus wil het eerst zelf proberen te onderzoeken ;)

Geen idee of dit het is, maar er zit een demper in de transmissie die het schudden/trillen tijdens stoppen/starten van de brandstofmotor moet dempen. Mogelijk dat die het is. Je zegt dat tijdens flinke acceleratie niets te merken is? Wat doet je IS als je zo rustig rijdt dat je volledig elektrisch rijdt, trilt ie dan ook?

Als je optrekt naar een hogere snelheid en je laat ‘m uitrollen, trilt ie dan?

Als je stevig remt, trilt ie dan?
En als je voorzichtig remt, op zo’n manier dat je alleen afremt op de elektromotor, wat voel je dan?

E10 lijkt me hier niets mee te maken hebben.

Hoe dan ook, ik zou naar een dealer gaan. Maar misschien zit er een Toyota dealer of -specialist in de buurt als je niet al te ver meer durft te rijden. Het principe van de aandrijflijn is bij Lexus gelijk aan Toyota. Lexus heeft zwaardere, meer vermogende uitvoeringen maar het concept werkt hetzelfde. Is je auto jonger dan 10 jaar en heeft ie minder dan 200.000km gereden en is de laatste onderhoudsbeurt nog geen jaar en 15.000km geleden door een Lexus-dealer uitgevoerd, dan heb je mogelijk garantie. Maar bel eerst naar een dealer om dit af te stemmen.
De modificatie heeft deze auto niet.
Bij stevig remmen trilt de auto niet en bij zachtjes remmen op de elektromotor trilt hij enkel bij zeer zacht remmen vanaf ongeveer 17km/u tot 0 en bij uitrollen op hogere snelheden trilt de auto ook niet.
Bij volledig elektrisch rijden voel ik het niet.
Ik durf wel nog met de auto te rijden en verwacht niet dat hij me zomaar laat staan, het is meer dat het heel irritant aanvoelt en bepaalde momenten lijkt het of mijn wielen ovaal zijn en op een ander moment lijkt het of er een cilinder uitvalt. wielen zijn recht en loopt dan ook op 4 cilinders. Ik heb gisteren weer 98 getankt en ga het de komende weken in de gaten houden.
Wat ik in de tussentijd ga doen is mijn gasklephuis reinigen en kijken hoe mijn egr eruit ziet.
Enkel is mijn testkast weg voor onderhoud dus dit ga ik doen zodra ik mijn tester terug heb.
Dit stukje herken ik.
Zou het te maken kunnen hebben met de omschakeling in de aandrijving (van ICE naar electrisch)?

Of toch iets met een trillingsdemper, een modificatie waar ik over gelezen heb (o.a. op dit forum)?
(hoe kan ik zien of mijn IS die heeft?).

edit: zie nu pas dat @D43m0n ook al gereageerd had :oops:
Die trillingsdemper zou ik nog wel eens willen proberen maar ik geloof niet dat dit het probleem veroorzaakt in mijn geval. Maar om deze modificatie uit te voeren kan natuurlijk nooit kwaad.
Is de transmissiedemper, de rubberen schijf in je cardan misschien flink ingescheurd ?
Motorsteunen zou ook nog kunnen.

Trouwens, die E10 rommel heeft niet mijn voorkeur, en kosten per km maakt niet uit.
Hardischijven zien er netjes uit en de ophangrubbers van het diff ook. Motorsteunen kan ik weinig geks aan zien.
 
De modificatie heeft deze auto niet.
Bij stevig remmen trilt de auto niet en bij zachtjes remmen op de elektromotor trilt hij enkel bij zeer zacht remmen vanaf ongeveer 17km/u tot 0 en bij uitrollen op hogere snelheden trilt de auto ook niet.
Bij volledig elektrisch rijden voel ik het niet.
Ik weet niet of we over dezelfde “modificatie” praten, om misverstanden te voorkomen; elke Toyota/Lexus hybride heeft in de transmissie, tussen de brandstofmotor en beide elektromotoren/generatoren altijd een demper zitten. Deze wil wel eens stuk gaan, komt niet heel vaak voor. De modificatie waar @quattrootje op doelde en waar ik een link van heb geplaatst is een andere demper. Deze zit op de achterwielophanging/-aandrijving en is bedoeld om trillingen rond de 90 tot 100km/h te verminderen (samen met een software update). Deze demper heeft menig pre-facelift IS waarschijnlijk wel gekregen als de eigenaar zich heeft gemeld met klachten bij de dealer. Maar die klachten die jij beschrijft worden niet door deze demper opgelost.

Vooralsnog lijkt het erop dat je klacht van de brandstofmotor af komt. Misschien onvolledige ontsteking. Er zijn op dit forum weinig klachten hierover bekend, het lijkt dan of die transmissiedemper niet in orde is, of dat de ontsteking niet deugt waardoor de brandstofmotor soms op minder dan vier cilinders loopt. Ik neem aan dat wanneer de auto op minder cilinders loopt dat dit met een foutcode bevestigd wordt maar je zegt dat ie deze niet heeft. Ik ben zelf geen monteur maar denk van mezelf techniek te kunnen begrijpen 😇 . Als er geen foutcodes zijn, dan lijkt de oorzaak mechanisch, of op een plek waar geen sensoren meting kunnen doen dat afwijkend gedrag buiten toleranties ligt. Omdat dit auto’s zijn met doorgaans weinig problemen is het lastig te herkennen. Wat je kunt doen is op Internet zoeken naar filmpjes of uitleg hoe je zo’n defecte transmissiedemper kunt diagnosticeren. Wellicht herken je het wel of helemaal niet en kun je het bevestigen of uitsluiten.

Een telefoontje naar een dealer is zo gepleegd of ze dit herkennen. En je kunt er meerdere bellen om de klacht uit te leggen, als ze aan de telefoon dezelfde inschatting doen heb je ook wat meer richting.
 
  • Leuk
Waarderingen: quattrootje
Ik doelde idd alleen op het deel van @ISbram waar hij het had over het licht trillen bij zo'n 15km/u want precies dat ervaar ik ook bij mijn IS. Dat zal idd zo te lezen niks te maken hebben met die later geplaatste trillingsdemper.
Dat gezegd hebbende: ik heb onlangs andere velgen en nieuwe banden laten plaatsen. Als ik die trillingen nu opeens niet meer zou hebben dan kan dat iets verklaren (maar ik verwacht niet dat het in die hoek zit en zo voelde dat trillen ook niet).

Maar sowieso dank voor de link naar die modificatie @D43m0n, ik ga zo even onder de auto kijken of ik die heb. Al ervaar ik momenteel geen bijzondere trillingen bij 90km/u (maar ik ga daar nu even extra op letten....heel gevaarlijk :LOL: ).
 
@D43m0n als ik het goed lees en begrijp zit deze tussen de motor en de versnellingsbak? een soort van 2massa vliegwiel? Of heb je misschien een foto zodat ik beter begrijp wat je bedoeld.
Tja een probleem online zoeken over een lexus valt niet mee en misschien maar goed ook ;)
Ik heb gisteren 98 getankt en ik ga na het weekend nog een flesje forte fuel system cleaner toevoegen.
Het lijkt inderdaad uit de brandstofmotor te komen of de combinatie van elektro en benzine.
Zodra ik meer weet horen jullie het van mij
 
Hier vind je een tekening bij Partsouq. Ik weet niet of die link blijft werken, dit is voor een facelift model. Je kunt daar ook zoeken op chassisnummer, dat is vele malen makkelijker.

Screenshots:

IMG_0174.jpeg

IMG_0173.jpeg


Of dit een tweemassavliegwiel is weet ik niet, Toyota/Lexus noemt dit een demper. Misschien kun je hiermee gerichter zoeken naar klachten die een defecte demper geven en dan checken of dat overeenkomt met jouw ervaring.

Andere benzine tanken wordt de auto niet slechter van en zo’n reinigingsmiddel in de tank wordt ie ook niet slechter van maar of het jouw probleem echt oplost betwijfel ik. De IS300h is namelijk uitgerust met D4S, Toyota’s dubbele inspuitsysteem. De hybrides hebben zowel directe als indirecte inspuiting. Hierdoor komt vervuiling van het inlaat traject (verstuivers, kleppen) vrijwel niet voor. Als iemand je “walnut blasting” verkoopt voor een Toyota/Lexus hybride met dit inspuitsysteem dan is dat weggegooid geld als je het mij vraagt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Lexus4me
Maar sowieso dank voor de link naar die modificatie @D43m0n, ik ga zo even onder de auto kijken of ik die heb. Al ervaar ik momenteel geen bijzondere trillingen bij 90km/u (maar ik ga daar nu even extra op letten....heel gevaarlijk :LOL: ).
Net even onder de auto gekeken en ik heb die extra demper niet.
Als ik dat bij de dealer aangeef, wordt ie dan gewoon geplaatst of moet ik echt trillingsproblemen bij 90km/u hebben?
 
Zal op eigen kosten zijn. Dus meer de vraag of jij die modificatie het (financieel) waard vindt.
Ah, dacht dat het een modificatie vanuit de dealer was, net als een terugroepactie.

Dus er trilt iets aan de auto wat niet hoort maar je mag zelf voor de oplossing betalen. Heb dat nooit zo begrepen maar dat zal aan mij liggen :rolleyes:
Anyway, ik heb dat betreffende issue niet dus scheelt weer wat $$$ (y)
 
Ah, dacht dat het een modificatie vanuit de dealer was, net als een terugroepactie.

Dus er trilt iets aan de auto wat niet hoort maar je mag zelf voor de oplossing betalen. Heb dat nooit zo begrepen maar dat zal aan mij liggen :rolleyes:
Anyway, ik heb dat betreffende issue niet dus scheelt weer wat $$$ (y)
Dit was geen terugroepactie omdat het niet de veiligheid of levensduur in gevaar bracht. Eigenaren die in garantieperiode zich gemeld hebben, kregen dit vergoed. Daarna verschilde de vergoeding, er werd ook gekeken wanneer de eigenaar al melding heeft gemaakt en per geval werd bekeken welke ruimte er was. Er zijn ook gevallen geweest waarbij de rekening gedeeld is, of alleen de uren betalen voor de montage. Niet elke IS300h had hier ook last van. En dat zegt misschien iets over de opmerkzaamheid van de berijders, sommigen viel dit wel op, anderen weer niet. Vanaf de facelift is die demper standaard geïnstalleerd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en quattrootje