Lexus ls400 schokt rond 80 km/u en houdt in

Pieter84

Nieuw hier
23 apr 2015
13
0
0
Mijn Lexus LS400 uit 1994 met ongeveer 150.000 km op de klok heeft twee problemen:
-de auto lijkt soms wat in te houden bij het gas geven. Dat is dan meestal vanuit stilstand of na een bocht.
-de auto schokt rond 80 km/u. Op het forum is er al een topic over dit probleem, maar ik zie daar geen definitieve oplossing.

Mijn Toyota-garage heeft een bougiekabel vervangen en de verdeelkappen. Bougies en andere kabels waren goed. De auto houdt nu minder in bij het gas geven, maar het is nog niet helemaal over.
Het schokken rond 80km/u is er nog precies hetzelfde. Hij schokt met de overdrive aan, maar ook uit. De garage denkt nu meer aan de automaat. Zelf twijfel ik hier aan, want hij schakelt prima.
Wie weet raad?
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Is de automaat olie en filter wel eens vervangen?
long-life olie heeft ook het eeuwige leven niet
Je automaat laten spoelen / olie verversen kan misschien helpen
Heb wel meer gelezen over schokkende automaten die naar spoelen / olie verversen
weer probleemloos zijn

Gezien de leeftijd van je LS zou het nuttig kunnen zijn om alle bougieskabels te vernieuwen
en hoelang zitten de bougies er al in ?
 
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik zou ook, zoals Henny al aangeeft, preventief (alle) bougies en b-kabels vervangen. Misschien kun je nog weergeven wanneer e.e.a. voor 't laatst vervangen is bijvoorbeeld. Kun je nog iets zeggen over het verbruik?

Schokken kan ook een symptoom zijn van verminderd werkende LMM (MAF) bijvoorbeeld in combinatie met lambda's etc... Dan heb je soms verminderde trekkracht, inhouden etc, vanwege verstoring van meet en regelcircuit waarden. Meestal is er niet een eenduidige oplossing aan te wijzen, dus je zult stap voor stap moeten uitsluiten vrees ik.

Automaat (deel)verversing is, als dat niet is bijgehouden, sowieso verstandig om te doen.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Pas op met spoelen ,dat is niet aan te raden volgens velen , doe eerst een verversing door middel van de pan los te halen en inwendige filter vervangen , let wel op welke olie er in gaat ,deze automaten zijn daar erg gevoelig voor , en wat de heren hier boven al zeggen .....ook een zwak punt is de bobine x2 , zijn die al nagekeken ? En schokt hij ook met de automaat op power stand ?

mobil atf 3309 of dexon type 4 van Toyota
 

Pieter84

Nieuw hier
23 apr 2015
13
0
0
Bedankt voor bovenstaande reacties.

Het probleem is dat ik al 700 euro lichter ben en nog niets ben opgeschoten. Ik ben erg tevreden met mijn mooie en goed onderhouden Lexus, maar bovenstaande punten bederven het rijplezier behoorlijk. Even een paar (aanvullende) punten:

-Ik heb al een tank V-power getankt en twee keer reinigingsmiddel gebruikt. Geen efffect.
-Ik weet niet of hij onzuinig rijdt, want heb de auto nog niet zo lang. Maar ik vind 1 op 7 met een rustige rijstijl niet echt zuinig. (ook veelal zonder airco)
-Ook in de Power-stand schokt de auto.
-Hierboven wordt gesuggereerd om alle bougiekabels te vervangen. De garage heeft ??n kabel vervangen, want die hebben ze gemeten en deze was buiten de waardes. De andere kabels waren bij doormeting goed. Kan het toch zijn dat ondanks het doormeten de andere kabels ook vervangen moeten worden?
-Bougies zijn ook nagekeken en lijken nog goed.
-Aan (deel)verversing van de automaat had ik ook al gedacht. De olie ziet er overigens mooi uit en staat op niveau. Kan dat dan toch het probleem zijn?
-De Lexus is echt goed onderhouden. Er zitten veel oudere en recente rekeningen bij van Toyota- en Lexus-garage. De auto heeft wel zes maanden te koop gestaan i.v.m. een erg hoge prijs.

Ik hoor graag wat jullie ervan denken!
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Ik probeer mee te denken ,ik heb namelijk de zelfde motor en automaat en zelfde km stand , zwakke punt van deze motoren is dat 1 van de bobines het opgeeft ( wij hebben er 2 ) of de ecu heeft lekkende condensators ,laat de MAF ajb met rust die werkt met spiegels en een lichtbundel die erg gevoelig is voor allerlei cleaners die in de handel zijn ,motormanagement lampje werkt wel bij starten ? Kan nl ook nog
het vreemde vind ik dat het bij 80 km/h voorkomt na gas los
 

Pieter84

Nieuw hier
23 apr 2015
13
0
0
Motormanagementlampje werkt.
En even ter verduidelijking: het schokken is rond de 80 bij gas geven of constant rijden. Niet bij gas los laten.
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Pieter, iedere Lexus schokt bij 80km/u, dat komt door de drempels....... :p
Probeer eens of het ook zo is in de Bergversnelling, als het blok gedurende alle andere snelheden en toerentallen wel goed loopt, dan is het naar alle waarschijnlijkheid toch de transmissie.

Een hele simpele is echter.... ligt er geen loodje van je velgen af?
 

Pieter84

Nieuw hier
23 apr 2015
13
0
0
Alle loodjes zitten goed op de wielen.
De Lexus schokt rond de 80 km/u met ?n zonder overdrive ingeschakeld. Dan kan het toch niet aan de transmissie liggen?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kan het toch zijn dat ondanks het doormeten de andere kabels ook vervangen moeten worden?
-Bougies zijn ook nagekeken en lijken nog goed.
Kabels doormeten zegt niet altijd voldoende (helaas). Bougies die goed 'lijken' hoeven dat niet te zijn (tell me about it). Punt is misschien dat je een enigszins betrouwbaar 'vertrekpunt' wilt hebben.

Ik twijfel ook aan een manco v/d transmissie. Je zou in zo'n geval waarschijnlijk veel meer geschok of andere ellende moeten ervaren. Een simpele steekproef kun je al nemen door de vloeistof v/d peilstok te checken op kleur, helderheid en geur. Als het wel de transmissie is, dan kun je meer denken aan problematiek met de elektronische besturing ervan, maar die kans lijkt mij zga nihil.

Zelf vermoed ik een probleem binnen het (elektrisch) circuit (en gecombineerde output) van diverse sensoren en A/F voorziening. Ook de automaatlogica ontvangt hiervan informatie en kan daardoor afwijkend schakelen. Denk aan MAF, TPS, klein vacu?mlek, injectoren, lambda's (en zaken als hierboven al genoemd). Dit werkt allemaal nauw samen met elkaar en 1 be?nvloed de ander. De juiste schuldige zoeken (of schuldigen) is vaak lastig. In veel gevallen zie je ook geen CEL. Soms kun je ook nog wat opmaken via een meting van de uitlaatrook (te rijk/te arm, etc).

Kan goed zijn dat de ECU daarbij compenseert (poging doet) voor afwijkende of verlopen waarden sensoren wat je voelt als 'schokken'.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Maar als de OD uit staat maak hij ook meer toeren ,dus dan is het niet motor gerelateerd maar dan ga ik met fastatje mee en zou het inhet balans van draaiende delen kunnen zijn
de vorige eigenaar was misschien wat wild met de auto en daarom de koppeling rubbers van de cardan as kapot gedraaid

draag arm rubbers versleten of toch een wiel uit balans

interessant dit
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Dat schokken doet die dat bij een bepaald toerental en schokt die ook ( bij dat zelfde toerental ) in z'n neutraal

1 op 7 is goed haalbaar als je hoofdzakelijk in de stad rijdt en 1 op 10 als je meer snelweg dan stads kilometers maak.
Ramen open en airco uit heeft geen voordeel in het verbruik, boven 60 km ramen dicht airco aan,
het hogere verbruik van de airco valt dan weg tegen minder luchtweerstand dan met de ramen open

Bougie kabels zijn 21 jaar oud , de eerste heeft het al begeven de kans dat er een tweede defect raak is vrij groot

Hoe oud zijn de bougies, kan je dat terug vinden in de rekeningen en is er ook iets van automaat filter vervangen terug te vinden

Zou ook kunnen dat, zoals je al aangeeft twee problemen heb en het inhouden los moet zien van het schokken
 

Pieter84

Nieuw hier
23 apr 2015
13
0
0
Ik ben erg blij met jullie meedenken. Ik denk zelf ook dat ik twee problemen heb. Het inhouden en het schokken rond de 80 hebben denk ik verschillende oorzaken. Even een tussenstand van jullie tips:
Het inhouden kan waarschijnlijk verholpen worden door;
-alle bougiekabels vervangen
-bobine controleren en misschien vervangen
-elektrisch circuit controleren/sensoren enz.

Het schokken rond 80 zou verholpen kunnen worden door;
-automaat (deels) te spoelen
-aandrijfas controleren, eventueel rubbers vervangen

Banden zijn nagekeken en zijn goed gebalanceerd. Wanneer bougies en kabels vervangen zijn weet ik niet, maar hij is altijd dealer onderhouden geweest.
Het probleem is wel dat ik voor al deze dingen naar de garage moet. Ik ben zelf niet handig.
Zijn er nog andere dingen waaraan het kan liggen en waar moeten ze eerst naar kijken vinden jullie. Want als ik bovenstaande allemaal laat doen ben ik aardig wat geld kwijt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
In principe kan de dealer de onderhoudsgeschiedenis nakijken in hun systeem.
- wanneer zijn de bougies vervangen
- hebben er deelverversingen van de automaat plaatsgevonden (vaak nagelaten)
- is je differentieel (tussen achterwielen) ooit ververst?

Sluit eerst de voor de hand liggende zaken uit, dus misschien eerst kabels en bougies / bobines checken, etc. Daarna zouden b.v. sensoren doorgemeten kunnen worden, TPS, MAF, etc. De automaat (als die niet is ververst of gegevens daaromtrent ontbreken), is sowieso iets om te doen. Punt is dan wel dat 1 deelverversing niet voldoende is en je dit in tijd een paar keer zult moeten herhalen, tenzij je gaat voor een volledige flush (waar soms bedenkingen over bestaan).

Heeft er eigenlijk ooit een monteur gereden in je auto om de beschreven problematiek vast te stellen, dat kan veel meer opleveren dan een brede 'internetdiagnose'?
 

Pieter84

Nieuw hier
23 apr 2015
13
0
0
De Lexus is al bij de Toyota-garage geweest. Daar is hij niet in onderhoud geweest, want voordat ik hem kocht reed hij in een ander gedeelte van het land. De garage heeft er een dag naar gekeken en heeft dus een bougiekabel en de verdeelkappen vernieuwd. Toen ik de auto op kwam halen is verteld dat het schokken minder was en ze hoopten dat het helemaal over zou gaan. Zo niet, dan moest ik terugkomen. Dat heb ik vorige week gedaan en toen is de chef-werkplaats meegereden. We hebben toen vooral op het schokken rond 80 gelet. De chef concludeerde dat het niet de motor was, want de toerenteller beweegt bij het schokken niet. Vreemd genoeg heeft de monteur een week daarvoor wel gedacht dat het aan de motor lag en heeft dus een kabel vervangen en de verdeelkappen. De chef vroeg een week bedenktijd, want hij wist niet wat het precies was. Hij dacht meer aan de automaat en dan vooral de overdrive. Dat vind ik vreemd, want hij schokt ook met de overdrive uit.
Ik stel deze vragen dus op het forum om te kijken of jullie tips hebben, en dat hebben jullie. De garage ziet niet elke dag een Lexus LS400 uit 1994. Daarnaast blijft het vervelend om 700 uitgegeven te hebben en geen effect te voelen.
 

Pieter84

Nieuw hier
23 apr 2015
13
0
0
Nee, heb nog geen oplossing.
Door een verbouwing heb ik nog geen tijd gehad om er naar te (laten) kijken.
Wel heb ik een nieuw probleem. Ik heb euro 98 getankt, met die gedachte 'misschien helpt dat'
Maar nu brandt het TRC lampje. Gaat wel uit bij het opnieuw starten, maar gaat dan later toch weer aan. De auto rijdt niet anders als het lampje aan is. Wel blijft de auto schokken en soms inhouden. Het motorstoringslampje brandt niet. Wie weet raad?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
weet je heel zeker dat je motorstorings (CEL) lampje het wel doet ? die kun je controleren door je contact aan te zetten
toen ik mijn lampjes ging vervangen voor led kwam ik er achter dat ik geen CEL lampje had !

als namelijk de lambda sensor stuk is gaat je CEL lampje branden en wordt je TRC uitgeschakeld
CLuster_004.jpg

kan niet zo snel een goeie foto vinden maar als de lambda sonde (ook wel O2 sensor genoemd) stuk is verklaard dat een hoop
check dat lampje en als dat het is laat de storing uitlezen als het een OBD2 is of een OBD1 is zelf goed uit te lezen
hier een linkje met storings lijst
http://www.lexls.com/tutorials/intro/codereading.html
DSC_1417.jpg

en hieronder mijn pagina met de lambda sensor

http://vb.lexusforum.nl/forum/lexusforum/projecten/125622-sc400nl-s-modificaties/page12